Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  با بیان اینکه رویکرد دولت مردمی توجه به ظرفیت‌های بزرگ فرهنگی هنری تمام مناطق کشور است گفت:رویکرد دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر تمرکز زدایی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهر، محمد‌مهدی اسماعیلی شب گذشته در آیین اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر ارسباران اظهار داشت: منطقه ارسباران یک منطقه اصیل تاریخی بوده، قدمت چند هزار ساله داشته و مهد فرهنگ و هنر در پایتخت تئاتر کوتاه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: شور و علاقه جوانان و هنرمندان  منطقه ارسباران ستودنی است در این جشنواره کار بزرگی با همه سختی‌ها و مشکلاتی که داشته صورت گرفته است.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با قدردانی از دست‌اندرکاران این جشنواره خاطرنشان کرد: از همت‌های بلند و اراده های استوار چنین اتفاق های بزرگی رقم می‌خورد.

اسماعیلی ادامه داد: خوشحالم که امروز در در جمع اهالی فرهنگ، هنر و تئاتر حضور دارم و من وقتی این علاقه‌مندی را در مردم منطقه دیدم، امیدوار شدم که ما  می‌توانیم در این دوره مناطق مختلف کشور نیز شاهد ارتقای جدی وضعیت فرهنگ و هنر اصیل ایرانی اسلامی باشیم چرا که اینجا استعداد خود را نشان می دهد.

وی ادامه داد:‌ ای کاش دوربین‌ها رسانه‌های کشوری بتوانند چنین رویداد هایی را به خوبی منعکس و روایت کنند چراکه  انتقال این مهم، باعث ایجاد یک شور همگانی می شود.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز کرد: در این منطقه مردان و زنان سخت‌کوش و هنرمندانی در کنار هم هستند که طی  پانزده سال اخیر چراغ تئاتر  و جشنواره آن را روشن نگه داشته و کار بسیار بزرگی را رقم زده اند.

اسماعیلی افزود: با همتی که از شما دیدم با تمام توان خود از ایجاد دبیرخانه دائمی این جشنواره و بین‌المللی شدن آن حمایت  کرده و اعتبارات مورد نیاز را تخصیص خواهیم داد.

وی گفت: از همکاران خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهم به صورت ویژه این کار را انجام داده و حمایت کنند و امیدواریم در سال آینده این جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  با بیان اینکه رویکرد دولت مردمی توجه به ظرفیت‌های بزرگ فرهنگی هنری تمام مناطق کشور است و تمام تلاشمان این است که تمرکز‌زدایی را به سراسر کشور سوق بدهیم.

اسماعیلی افزود: متاسفانه اتفاق‌هایی که در دهه های اخیر صورت گرفته باعث شده عمده منابع در مرکز جمع شود و در دوره جدید تلاش می کنیم این را متوقف و تغییر بدهیم و در این راستا دولت مردمی تمرکز‌زدایی را در دستور کار خود قرار داده است.

جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران به‌روایت تصویرراه‌یابی 25 اثر به جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباراناختتامیه سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر استان اصفهان| "نصف جهان" قطب تئاتر و نمایش کشور است

وی در ادامه تصریح کرد: باید هنرمندان خطه آذربایجان امکاناتی داشته باشند که بتوانند در مناطق خودشان بدرخشند و این کار را در برنامه خود در دستور کار قرار داده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: این منطقه از قدیم‌الایام به دلیل رفت و آمد‌های بین‌المللی محل ظهور هنر‌های مدرن و اصیل همچون تئاتر بوده است این منطقه توانسته از هنر‌های مدرن غربی استفاده کرده و رنگ و بوی فرهنگ و زبان مردم منطقه را به آن ببخشد و این افتخاری بزرگی است.

اسماعیلی با بیان اینکه حوزه تئاتر را در منطقه ارسباران تقویت خواهیم کرد عنوان کرد:ما هنر شهرستان‌ها را تقویت خواهیم کرد و اعلام می‌کنیم با تمام وجود در خدمت هنر اصیل ایرانی بوده و ارتقای این مهم را در دستور کار قرار دادیم.

وی گفت: در سفر آتی رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی بسیاری از پروژه‌های ناتمام را در برنامه قرار  خواهیم داد و اعتبار ویژه‌ای  را به آن‌ها تخصیص می‌دهیم و همچنین سفر فرهنگی خوبی را در سفر ریاست جمهوری تدارک خواهیم دید.

اسماعیلی در پایان گفت: برگزاری جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران  باعث شده تا جرقه کار‌های هنری در سایر شهرستان‌های کشور زده شود چرا که  این جشنواره یک الگو نمونه بسیار خوب برای ترویج هنر‌های اصیل ایرانی خواهد بود و امیدواریم سال آینده با بین‌المللی شدن جشنواره شاهد رونق بیشتر آن باشیم.

انتهای پیام/111/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آذربایجان شرقی وزارت ارشاد آذربایجان شرقی وزارت ارشاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه ارسباران اصیل ایرانی تئاتر کوتاه بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۷۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:‌ معلمان در جامعه‌ توسعه یافته در صف اول تکریم قرار دارند

به گزارش قدس آنلاین، آیین تجلیل از پیشکسوتان آموزش و پرورش کشور با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین گفت: از آقای شالویی تشکر می‌کنم که این اهتمام را داشتند از مفاخر و بزرگان علم‌مان نام ببریم و از جایگاه والایشان تجلیل کنیم.

محمدمهدی اسماعیلی افزود: تجلیل از بزرگان نباید عادت نامرسومی باشد که تنها در مواقع تجلیل به مشهورها توجه شود. بنابراین تجلیل امروز ما را با گوهرهایی مواجه کرد که متوجه باشیم چقدر به رشد و تربیت فرزندان‌مان کمک کردند.

وی ادامه داد: جامعه‌ای توسعه یافته و پیشرفته است که معلمان آن سرزمین در صف اول تکریم قرار گیرند. ما امروز در نظام الهی‌مان باید نسبت‌مان را با این هدف متعالی بسنجیم. در دولت مردمی به این نگاه توجه داریم و رفتار جزیره‌ای نداریم. همه باید کنار آموزش و پرورش باشیم چون همه از همان‌جا رشد کرده‌ایم.

وی افزود: بحمدالله جامعه ما جامعه کاملا فرهنگی و در مسیر رشد و تعالی قرار گرفته است. در صدر آن رهبرانی داریم که همیشه آموزگاران بزرگی بوده‌اند و هستند و اهتمام به جایگاه معلمی افق‌های دوردست را برای‌مان دست یافتنی می‌کند و می‌توانیم بگوییم که منزلت واقعی به این جامعه نخبه برگردانده می‌شود.

وزیر فرهنگ با اشاره به فعالیت‌های وزارت فرهنگ تصریح کرد: در وزارت فرهنگ در همه قالب‌های فرهنگی و هنری فعالیت می‌کنیم بنای تجلیل از اساتید و معلمان را داریم چرا که فرزندان ما با دیدن یک جامعه شاکر نسبت به اساتید و معلمان به این جایگاه تواضع پیدا می‌کند. ما در کنار وزارت آموزش و پرورش جایگاه فرهنگ‌سازی را با قدرت ادامه می‌دهیم و راهی که انجمن مفاخر برای تجلیل از معلمان در دستور کار قرار داده باید آغاز یک مسیر مهم باشد که می‌تواند در ادامه راه، برای جامعه‌مان هویت ساز و آینده‌ساز باشد.

در بخش دیگری از این آیین محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: امروز خدمت کسانی هستیم که در تربیت این جامعه و پرورش مفاخر آن موثر بوده و هستند. سال گذشته در نشست هیئت مدیره انجمن، سخن درباره معلمان به میان آمد. به فوریت پیشنهاد تجلیل از معلمان مطرح شد. چون یکی از مهمترین کارکردهای انجمن مفاخر می‌تواند همین اتفاقات باشد که جزء قدیمی‌ترین‌های نهادهای فرهنگی به حساب می‌آید. و بسیاری از بناها و آرامگاه‌ها را از خود به جای گذاشته است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در دولت مردمی که رئیس جمهور رئیس انجمن هستند و اعضای مهمی در این انجمن حضور دارند، تصمیم گرفته شد که انجمن مفاخر به ساخت و سازهای خود برگردد و امیدواریم اولین آزادراه حکمت برای پیوند اشراقی و مشاعی به عنوان اولین منطقه ویژه فرهنگی کشور به همت وزارت ارشاد هرچه زودتر به بهره برداری برسد. همچنین ۱۷ اثر میرسید جرجانی، شیخ شهاب الدین سهروردی و بازسازی آرامگاه و تجلیل آن و بناهای دیگر که در مرحله ساخت و تکمیل و بهره‌برداری است.

شالویی افزود: همچنین آرامگاه حمید سبزواری در ۲۲ خرداد سال جاری با همکاری شهرداری سبزوار به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور گفت: بزرگداشت‌ها و تجلیل از مفاخر در دستور کار قرار دارد که از یک روز، یک هفته تا ۱۰ روز باشکوه این مفاخر معرفی و از مقام‌شان تجلیل شود.

وی همچنین درباره آیین تجلیل از معلمان در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تاکید کرد: وقتی در هیئت مدیره انجمن مفاخر مطرح شد جمعی از معلمان را قدردانی کنیم این نکته گفته شد که کار دشواری است. چون در آموزش و پرورش آنقدر معلم فرهیخته و فرزانه وجود دارد که انتخاب آنها دشوار است و چطور می‌توان در فرصت زمانی کم این اتفاق بیفتد. بنابراین تصمیم بر این شد آیین تجلیل از معلمان پیشکسوت برپا کنیم. توجیهی هم برای این اتفاق داشتیم که همه مفاخرمان شاگردان معلمان بوده‌اند و پرورش‌شان از آنجا اتفاق افتاده است.

همچنین حجت‌الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این آیین گفت: ابتکار مبارکی است در این محفل قدسی این تجلیل اتفاق افتاده، چون معلم فخر عالم و آدم است. اینکه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از معلمان تجلیل می‌کند به این دلیل است که معلمی والاترین فخر است. کار معلم این است جهل متعلم را به علم و آگاهی بدل می‌کند. تعلیم و تربیت باعث پیشرفت در خانواده و جامعه می‌شود. حکمت خیل کثیر عنایت می‌کند. پس فخر عالم و آدم معلمی است.

وی افزود: علمی که نافعه است و معلمی که علم نافعه آموزش می‌دهد. علم باید حکمت بنیان باشد. اگر علمی با خرد ناب شکل گیرد علم حکمت بنیان است. علمی که اخلاق‌ساز و فضیلت‌ساز است. بنابراین این آموزش‌ها و معلمان ارزشمند است.

خسروپناه تصریح کرد: بزرگترین سرمایه انسانی است که معلم را تربیت می‌کند. این نادانی است کسی بگوید هزینه‌های وزارت آموزش و پرورش بالاست. اگر بخواهیم به این فخر برسیم کل نظام آموزش و پرورش را مسئله اول بداند. تامین معیشت و کرامت معلمان شکل گیرد. اولویت معنا پیدا می‌کند. دوم، باید از حکمرانی تعلیم و تربیت برخوردار باشیم. خوشبختانه در سال‌های گذشته سند تحول بنیادی آموزش و پرورش را شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته و مصوبه آن توسط رئیس‌جمهور ابلاغ می‌شود.

وی تاکید کرد: ساختار آموزش و پرورش باید آموزشی، پژوهشی، تربیتی و مهارتی باشد. دانش‌آموزی فارغ التحصیل نشود که مهارت بیاموزد. یکسری محفوظات در اختیارشان قرار بگیرد بلکه باید آموزش حفظ محور به عقلانیت محور اختصاص پیدا کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:‌ معلمان در جامعه‌ توسعه یافته در صف اول تکریم قرار دارند
  • فرهنگ‌سازی با برنامه‌ریزی آموزش و پرورش انجام شود
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را افتتاح کرد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۲۸ هزار زائر ایرانی در حج امسال شرکت می‌کنند
  • به دنبال توسعه تماشاخانه سنگلج هستیم/ تهاتر با شهرداری
  • ۲۸ هزار زائر ایرانی در حج امسال شرکت می‌کنند
  • عیادت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از «رضا رویگری»
  • عبور از نگاه سنتی به رسانه با پدیده‌ دانشجو ـ خبرنگار
  • نشست خبری جشنواره سرود فجر
  • ترویج فرهنگ دینی و اسلامی بهترین خدمت به جامعه است