Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@10:05:45 GMT

۲۱۰۰ کیلوگرم زعفران از مزارع نطنز برداشت می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۶۷۵۶۸

۲۱۰۰ کیلوگرم زعفران از مزارع نطنز برداشت می‌شود

گروه استان‌ها- رئیس اداره جهاد کشاورزی نطنز از آغاز فصل برداشت زعفران خبر داد و گفت: دو هزار و ۱۰۰ کیلوگرم زعفران از مزارع نطنز برداشت می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نطنز، هر سال از اوایل آبان ماه، برداشت زعفران از مزارع شهرستان نطنز و طرقرود آغاز می‌شود و بازار خرید و فروش طلای سرخ رونق پیدا می‌کند و این محصول به دیگر استان‌های کشور نیز ارسال می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرحله برداشت زعفران، دشوارترین و پرزحمت‌ترین و در عین حال حساس‌ترین مرحله زراعت زعفران است؛ مرحله برداشت زعفران شامل چیدن گل و جدا کردن کلاله از گل است که یک کشاورز پس از ماه‌ها تلاش ثمره و دسترنج خود را برداشت می‌کند.

اهالی این مناطق قبل از طلوع آفتاب در زمین‌های خود حاضر می‌شوند و گاهی تا پاسی از شب مشغول کار هستند تا گل‌های زعفران را قبل از پژمرده شدن بچینند؛ طرقرود نطنز به دلیل کشت زعفران قطب طلای سرخ استان اصفهان لقب گرفته و کشت این محصول اقتصاد خانوارها را متحول کرده است.

سیف‌الله فرجی در گفت‌وگو با خبرنگار  تسنیم در نطنز ضمن اشاره به جزئیات میزان برداشت زعفران از شهرستان نطنز به ویژه طرقرود اظهار داشت: برداشت دو هزار و 100 کیلوگرم زعفران از 350 هکتار از مزارع کشاورزی نطنز آغاز و تا پایان آذر ادامه دارد.

گزارش| ثبت برند جهانی زعفران گناباد روی کاغذ متوقف ماندهشدار کارشناس بازار کشاورزی: رشد قیمت زعفران کاذب و غیرمنطقی استرشد قیمت زعفران کاذب و غیرمنطقی است

مدیر جهاد کشاورزی نطنز گفت: با توجه به میزان سطح کشت و برداشت، شهرستان نطنز رتبه نخست تولید و سطح زیرکشت زعفران را در استان اصفهان به خود اختصاص داده است و پیش‌بینی می‌شود امسال از این سطح مقدار دو هزار و 100 کیلوگرم کلاله خشک برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی نطنز همچنین درباره میزان اشتغال‌زایی در زمان برداشت زعفران در نطنز گفت: در مدت زمان برداشت و پاک کردن زعفران و جداسازی کلاله بالغ بر 16 هزار نفر روزکار اشتغال فصلی ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: نیاز آبی بسیار کم، اشتغال‌زایی کشاورزان در اوقات فراغت، قیمت خرید بهتر و راحت‌تر بودن کشت این محصول نسبت سایر محصولات، سبب افزایش سطح زیر کشت این محصول در شهرستان نطنز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی نطنز گفت: مزایای کشت این گیاه سودآور در کنار مقاومت به خشکی و کم آب بودن در سال‌های اخیر کشت این محصول توانسته نقش سازنده‌ای در اقتصاد منطقه و تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد و سعی شده با اعطای تسهیلات و همچنین حمایت از کشاورزان فعال در این بخش، زمینه توسعه کاشت زعفران در شهرستان نطنز فراهم شود.

فرجی خاطرنشان کرد: کشت زعفران در مناطق کوهستانی سابقه طولانی دارد و با توجه به نیاز آبی کم این گیاه، کشت آن در بخش کویری بادرود نیز با استقبال خوبی مواجه شده است؛ نطنز در کشت زعفران قدمت دیرینه دارد و عمده محصول آن در دهستان "طرقرود" کشت می‌شود.

به گزارش تسنیم زعفران گیاهی با نام علمی Crocus sativus از راسته مارچوبه‌سانان و تیره زنبقیان است که به خاطر رنگ زرد و قیمت بالایی که دارد به ادویه طلایی معروف شده است؛ بیش از چهار هزار سال است که از زعفران برای خوش بو و خوش طعم کردن غذاها استفاده می‌شود و امروزه بیش از 90 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود.

زعفران که به ادویه طلایی نیز معروف است سال‌ها است که به غذاهای ما طعم و رنگ و بوی خاصی می‌بخشد؛ تحقیقات نشان داده که این ادویه گران قیمت می‌تواند به عنوان آنتی اکسیدان به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند و سطح انرژی را بالا ببرد.

انتخاب پیام/801/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جهاد کشاورزی نطنز برداشت زعفران کشت این محصول شهرستان نطنز کشت زعفران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۷۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت جو قصیل در قم

حسین کوه خضری، رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی قم  با اشاره به اینکه با توجه به منابع محدود آبی در استان نیازمند تغییر روش کشت محصولات کشاورزی هستیم، گفت: کاهش میزان آبدهی و برداشت زودتر محصول، حذف علف‌های هرز و افزایش کیفیت علوفه دامی از مزایای برداشت جو به صورت قصیل است.

وی افزود: در کشت جو به صورت قصیل، وقتی دانه جو از مرحله شیری وارد مرحله خمیری می‌شود، محصول برداشت و به ۲ صورت تازه و یا خرد و سیلو شده به مصرف دام می‌رسد.

کوه خضری با بیان اینکه امسال دو هزار تن محصول جو در استان به این صورت در استان برداشت می‌شود، افزود: پیش بینی می‌کنیم سال آینده ۱۰ درصد از زمین‌های زیر کشت محصول جو به صورت قصیل برداشت شود.

وی با بیان اینکه کشت جو قصیل که امسال به صورت آزمایشی در استان قم اجرا شد این روز‌ها به مرحله برداشت رسیده است،گفت:در حال حاضر ۲۳ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت محصول جو قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • برداشت جو قصیل در قم
  • کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • خسارت سیل به مزارع زعفران آبیز