Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@03:54:08 GMT

صادرات صنایع دستی گیلان بیش از پنج برابر شد

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۶۷۸۲۵

صادرات صنایع دستی گیلان بیش از پنج برابر شد

فرزاد رشیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه مقصود ما از صادرات به هیچ عنوان صادرات چمدانی نیست، افزود: بلکه صادرات گمرکی مدنظر است و بر این اساس میزان صادرات گمرکی صنایع دستی استان در سال ۹۹ به ۹ و نیم میلیون دلار رسید و این در حالیست که این رقم در سال پیش از آن یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ثبت جهانی روستای قاسم آباد رودسر با محوریت چادرشب بافی را به عنوان چهاردهمین اثر جهانی صنایع دستی از ایران را یکی از دلایل افزایش میزان صادرات عنوان کرد و ادامه داد: پس از ثبت جهانی تنها صادرات گزینه هایی که ثبت جهانی می شوند افزایش پیدا نمی کند، بلکه آمار محصولات دیگر رشته های مختلف صنایع دستی و حتی رشته هایی که جزو صنایع دستی نیستند ولی به نام صنایع دستی شناخته می شوند نیز افزایش می یابد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گیلان اظهار داشت: تلاش شده برنامه محور کار کنیم و در این زمینه سیاست کشورهای موفق در حوزه صنایع دستی را مورد بررسی قرار دادیم؛ رویکرد کلان ما استفاده از ظرفیت سمن ها و  دغدغه مندان فرهنگی است که این موضوع در بحث ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد با محوریت چادرشب بافی و همچنین ثبت ملی شهر و روستاهای گیلان به منصه ظهور رسید.

رشیدی گفت: بر همین اساس فرآیند هایی جزو تاکتیک‌های این معاونت طی یک پروسه پنج ساله تعریف شد؛ این فرآیندها شامل مشارکت، تمایز و هویت بخشی میراثی، برندسازی در سطح جهانی، برندسازی در سطح ملی، ترویج، آموزش و حفاظت از صنایع دستی استفاده از ظرفیت گردشگری برای توسعه صنایع دستی و بازرگانی و صادرات است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش می کنیم از تعرفه‌های گمرکی برای صادرات بیشتر استفاده کنیم، گفت: در تلاشیم صنایع دستی گیلان را به عنوان سی‌ویکمین محصول وارد تعرفه کشورهای اوراسیا کنیم. اگر این اتفاق بیفتد آن زمان صادراتمان رقابتی تر خواهد شد.

معاون صنایع دستی گیلان با توجه به مصائب ناشی از شیوع کرونا گفت: خسارت ناشی از کرونا در ۶ ماهه نخست امسال به حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی گیلان را سه میلیارد و ۸۲۸ میلیون ریال برآورد کرد که بخشی از این آمار کارگاهی و بخشی مربوط به هنرمندانی است که پروانه انفرادی دارند.

بالغ بر ۲۴ هزار هنرمند صنایع دستی در بیش از ۸۰ رشته در گیلان فعالیت می‌کنند و ۶۴ محصول از اقلام صنایع دستی گیلان نشان مرغوبیت و ۶ کالا نشان یونسکو دریافت کرده‌ اند.

این محصولات شامل رشتی دوزی، لباس محلی، چادرشب بافی، خراطی، چوب تراشی، گره چینی، نازک کاری، منبت و معرق چوب، حصیربافی، بامبوبافی، مرواربافی، سفالگری، کاشی معرق، مینای خانه بندی، چلنگری، قلمزنی، گلیم بافی، جاجیم بافی، شال بافی، نمد مالی، جوراب بافی، عروسک بافی و قلاب بافی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.

برچسب‌ها گردشگری گیلان صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری گیلان صادرات غیر نفتی گردشگری گیلان صادرات غیر نفتی صنایع دستی گیلان صنایع دستی ثبت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۷۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سریال «نون خ» در ترویج صنایع دستی، مناطق گردشگری و آداب و روسوم مردم موفق بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عزت‌الله ضرغامی صبح امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: جا دارد از سازمان صداوسیما به‌خاطر انعکاس خوب در حوزه صنایع دستی و سنت‌های بومی مردم در سریال نون خ تشکر کنم، در نمایش دادن سبک زندگی مردم و برنامه‌های محلی و سنتی و ترویج این زندگی پاک خیلی موفق بودند و تصور من این است که اگر این‌ها به صورت فیلم‌های کوتاه دربیاید، در حوزه تولید شادی و روحیه برای مردم، می‌تواند خیلی مؤثر باشد.

وی درباره مقایسه موزه ملی با موزه لوور افزود: از من در مورد قیمت بلیت‌ها سوال شده بود و من گفتم رقم ۳۰,۰۰۰ تومان که سال‌ها تغییر نکرده بود، رقمی بسیار پایین و از همه دنیا ارزان‌تر است حتی من گفتم که نمی‌خواهیم خودمان را با موزه لوور مقایسه کنیم که ۲۲ یورو و معادل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: خدمات خاصی در موزه لوور داده نمی‌شود و تقریباً همه موزه‌ها شبیه هم هستند و ما کارشناسان خیلی خوبی داریم.

این خبر در حال تکمیل است...

منبع: ایرنا

کد خبر 747457

دیگر خبرها

  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان
  • تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر دژ کرد شهرستان اقلید
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی از آذربایجان‌غربی