Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: سقوط بی‌سابقه ارزش لیر ترکیه، توئیت علی باقری از رایزنی هایش در چهار پایتخت اروپایی، طرح قانونگذار آمریکایی برای توقف فروش سلاح به عربستان، سفر معاون وزیر خزانه داری آمریکا به خاورمیانه و افشاگری وزیر سابق اسرائیلی درباره تمایل قذافی برای عادی سازی روابط با تل‌آویو از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سقوط بی‌سابقه ارزش لیر ترکیه

منابع خبری روز جمعه از سقوط ارزش لیر ترکیه به پایین ترین سطح خود خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارزش لیر ترکیه در میان نگرانی‌ها نسبت به سیاست‌های پولی این کشور به دنبال کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی ترکیه به پایین ترین سطح خود در برابر دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، دلار آمریکا امروز در بازارهای ترکیه به مبلغ ۹ لیر و ۹۲ قروش معامله شد که رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

لیر که امسال بدترین عملکرد را در میان ارزهای بازارهای نوظهور داشته، در پنج سال گذشته دو سوم ارزش خود را از دست داده است و در کنار افزایش تورم، با کاهش ارزش خود درآمد مردم ترکیه را کاهش داده است.

روند سقوط ارزش پول ملی ترکیه در هفته‌های اخیر پس از تغییر دو معاون بانک مرکزی این کشور آغاز شد. گرچه تنها مساله یاد شده را نمی‌توان دلیلی بر آغاز سقوط ارزش لیر خواند، ولی مداخله سیاستمداران ترکیه در بانک مرکزی این کشور مساله‌ای بوده که در سال‌های اخیر مسبوق به سابقه است.

برکناری روسای سابق بانک مرکزی از سوی رییس جمهوری در سال‌ها و ماه‌های اخیر از دید ناظران هم دلیلی بر مداخلات سیاسیون در بازارهای مختلف پولی و مالی این کشور بوده و هم به عنوان یکی از دلایل کاهش ارزش لیر محسوب شده است.

توئیت علی باقری از رایزنی هایش در چهار پایتخت اروپایی

‏علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از سفر به پاریس، براین، لندن و مادرید در توئیتی نوشت: در‌ جریان سفر به فرانسه، آلمان، انگلیس و اسپانیا گفت و گوهای جدی و سازنده‌ای در‌ مورد موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مذاکرات پیش رو داشتم. همچنین با چندین رسانه مصاحبه کردم.
‏وی افزود. لغو موثر تحریم‌های غیرقانونی و اهمیت تضمین به عدم‌‌ تکرار مورد تاکید قرار گرفت.

باقری امروز در محل سفارت ایران در مادرید با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجامدیدار و درباره دور آتی مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین به گفتگو پرداخت.

باقری و مورا پنجم آبان ماه در بروکسل و ۲۲ مهر ماه نیز در تهران دیدار و گفتگو کرده بودند.

علی باقری در سفر اخیرش به اروپا به پاریس، برلین و لندن رفت و با همتایان خود دیدار و درباره دور جدید مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۴ و مناسبات دوجانبه به رایزنی پرداخت.

ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) قرار است هشتم آذر ماه در وین دیدار و به گفتگو بنشینند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که هدف اصلی گفت‌وگوهای آتی در وین لغو تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده علیه ملت ایران است.

طرح قانونگذار آمریکایی برای توقف فروش سلاح به عربستان

ایلهان عمر نماینده مسلمان کنگره آمریکا که فروش سلاح به عربستان را از سوی آمریکا به دلیل کشتار یمنی ها غیرقابل قبول می داند، خواستار توقف فروش موشک به عربستان سعودی به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار شد.

نماینده دموکرات ایالت مینه سوتای آمریکا روز جمعه به وقت محلی با ارائه طرح خود موسوم به قطعنامه مشترک عدم تایید، دلیل آن را نقش عربستان در جنگ یمن و سابقه حقوق بشر این کشور دانست.

به گزارش تارنمای هیل، ایلهان عمر گفت: وجدانی نیست درحالی که عربستان سعودی به کشتار مردم بیگناه، گرسنگی دادن میلیون ها نفر در یمن، قتل و شکنجه مخالفان و حمایت از برده داری مدرن ادامه می دهد، به این کشور سلاح فروخته شود.

وی افزود: ما هیچگاه نباید به آنهایی که حقوق بشر را نقض می کنند سلاح بفروشیم و بدون شک در میان یک بحران انسانی که آنها (عربستان) مسوول آن هستند، نباید این کار را انجام دهیم. کنگره دارای قدرت برای توقف این گونه فروش ها است و ما باید از قدرت خود استفاده کنیم.

این طرح برای تصویب به دو سوم آرای مثبت در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا نیاز دارد.

این طرح از سوی سازمان "دموکراسی برای جهان عرب" که از سوی جمال خاشقچی پیش از قتلش حمایت می شد، مورد حمایت قرار گرفته است.

«جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی که سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید.

وزارت خارجه آمریکا به تازگی اعلام کرد که از فروش موشک های هوا به هوا به عربستان به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار حمایت می کند.

وزارت خارجه آمریکا مدعی شد فروش این موشک ها به عربستان برای دفاع از حملات پهپادی فرا مرزی که پرسنل عربستانی و آمریکایی را در خطر قرار داده است، کمک می کند

استفاده از موشک های آمریکایی برای هدف قرار دادن اهداف غیر نظامی در یمن توسط جنگنده های سعودی، انتقادات و نگرانی های زیادی برای قانونگذاران و مدافعان حقوق بشر ایجاد کرده است.

سناتور دموکرات ایالت مینه سوتا به تازگی در واکنش به توئیت خبرنگار آمریکایی مبنی بر انتقاد دموکرات ها از تصمیم بایدن برای فروش ۶۵۰ میلیون دلار سلاح های جدید به عربستان سعودی به دلیل ادامه سبعیت این کشور در یمن گفت: موافقم، فروش سلاح به عربستان سعودی در حالی که آنها به کشتار یمنی ها ادامه می دهند، غیرقابل قبول است.

این قانونگذار آمریکایی افزود که اگر واقعا به اولویت دادن حقوق بشر در سیاست خارجی مان باور داریم ناقضان حقوق بشر را مسلح نمیکنیم. این هفته بر روی قانونی برای متوقف کردن این فروش کار می کنیم.

عربستان از فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور غربی و عربی و با کمک آمریکا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد.

بر اثر این تجاوز، تاکنون هزاران یمنی کشته شده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.

یونیسف اعلام کرده است که از هر پنج کودک چهار نفر، حدود ۱۱ میلیون کودک به کمک‌های بشردوستانه در یمن نیاز دارند و این در حالی است که ۴۰۰ هزار کودک دچار سوء تغذیه شدید هستند و دو میلیون کودک نیز از تحصیل محروم هستند.

تصمیم برای فروش موشک به عربستان همچنین درحالی صورت می گیرد که روابط آمریکا و عربستان پس از قتل جمال خاشقچی خبرنگار سعودی دچار تنش شد. این قتل روابط آمریکا با عربستان سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد این کشور را در واشنگتن زیر سوال برد.

موافقت با فروش موشک به عربستان همچنین در حالی صورت می‌گیرد که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال متقاعد کردن عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان نفت برای افزایش تولید در میان افزایش قیمت‌های انرژی در جهان است.

سفر معاون وزیر خزانه داری آمریکا به خاورمیانه

یک سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که والی آدیمو معاون وزیر خزانه داری این کشور روز جمعه به خاورمیانه سفر کرده است تا همکاری واشنگتن در منطقه برای باج‌افزارها و امنیت سایبری را گسترش دهد.

به گزارش "رویترز"، آدیمو به عنوان بالاترین مقام وزارت خزانه داری آمریکا در دولت جو بایدن به خاورمیانه سفر کرده و قرار است از سرزمین‌های اشغالی، عربستان، امارات و قطر دیدار کند تا با آنها در مورد مقابله با تامین مالی تروریسم و اشاعه تسلیحات و همچنین بهبود اقتصادی پس از همه گیری ویروس کرونا گفت و گو کند.

سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا توضیح داد: در سرزمین‌های اشغالی آدیمو در مورد استفاده از تکنولوژی در مقابله با باج‌افزار و سایر تهدیدهای سایبری گفت و گو خواهد کرد.

آدیمو به موضوع جاسوس‌افزار پگاسوس ساخت شرکت صهیونیستی "ان اس او" اشاره‌ای نکرد. آمریکا در ماه جاری این شرکت صهیونیستی را در لیست سیاه قرار داد.

وزارت بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: این اقدام بخشی از تلاش‌های دولت بایدن و کاملا هریس معاون وی برای قرار دادن حقوق بشر در مرکز سیاست خارجی آمریکا از جمله توقف گسترش ابزار دیجیتالی برای سرکوب است.

پس از وقوع چندین حمله سایبری به آمریکا در سال جاری که ثبات شبکه تامین انرژی و غذای این کشور را تهدید کرد، بایدن رییس جمهوری آمریکا امنیت سایبری را در اولویت امور دولت خود قرار داد.

نرم‌افزار باج‌افزار با رمزگذاری داده‌های قربانیان کار می‌کند. به طور معمول هکرها در ازای دریافت صدها هزار یا حتی میلیون‌ها دلار باج، یک کلید برای باز کردن سیستم هک شده در اختیار قربانی قرار می‌دهند.

شرکت تولید کننده گوشت آمریکا به نام "جی بی‌ اس" در سال جاری مجبور شد ۱۱ میلیون دلار به هکرهایی که با باج‌افزار به سیستم‌های آن حمله کرده بودند پول پرداخت کند. آمریکا هکرهای مستقر در روسیه را به انجام این حمله متهم کرده بود.

همچنین شرکت خط لوله به نام "کلونیال پایپ لاین" مجبور شد به هکرها پنج میلیون دلار باج پرداخت کند تا حملات به سیستم‌های خود را متوقف کند.

این دو شرکت آمریکایی باج خواسته شده را به شکل رمز ارز بیت کویین پرداخت کردند.

وزارت خزانه داری آمریکا در ماه گذشته اعلام کرده بود که ارزهای دیجیتالی و سیستم‌های پرداختی سایبری می‌توانند اثربخشی تحریم‌های آمریکا را کاهش دهند و انتقال پول خارج از شبکه دلار را فراهم سازند.

افشاگری وزیر سابق اسرائیلی درباره تمایل قذافی برای عادی سازی روابط با تل‌آویو

یک وزیر سابق دولت رژیم صهیونیستی از تمایل دیکتاتور سابق لیبی به عادی سازی روابط با این رژیم پرده برداشت.

 ایوب قرا، وزیر ارتباطات سابق دولت رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه عبری زبان "i۲۴NEWS" برای نخستین بار فاش کرد که در زمان حضورش در دولت دیدارهای محرمانه‌ای را با مقامات برجسته لیبی در جزیره "رودوس" انجام داده است.

وی در این باره تصریح کرد که موضوع این دیدارها عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بوده است.

قرا در ادامه گفت که معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی تمایل به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی داشته است.

این درحالی است که اخیرا رسانه‌های عبری فاش کردند که صدام حفتر، پسر خلیفه حفتر، رهبر نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" به اراضی اشغالی سفر کرده و پیامیرا از طرف پدرش به مقامات رژیم صهیونیستی منتقل کرده است که در آن از اسرائیل درخواست کمک سیاسی و نظامی در ازای تعهد به برقراری روابط دیپلماتیک میان آنها در آینده کرده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: طرح جهش تولید مسکن کامبیز درم بخش مسعود فیاضی غلامعلی محمدی تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن تحولات افغانستان ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه عربستان اسرائیل طرح جهش تولید مسکن کامبیز درم بخش مسعود فیاضی غلامعلی محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۷۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده ویژه رئیس جمهور چین: ایران در خاورمیانه شریک راهبردی است

علی باقری معاون سیاسی ورارت امور خارجه که برای شرکت در نشست معاونان و نمایندگان ویژه کشور‌های بریکس به مسکو سفر کرد، در حاشیه این نشست، با چانگ نماینده ویژه رئیس جمهور چین دیدار و گفتگو کرد.

باقری در این دیدار گفت: بریکس نشان داد دارای ابتکار عمل برای نقش آفرینی‌ها در صحنه و تحرک کشور‌های عضو در چارچوب چند‌جانبه‌گرایی است.

طرف چینی در این دیدار ضمن محکومیت مجدد حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، گفت: از اقدامات ایران در دفاع از حقوق مردم فلسطین تشکر می‌کنیم و اقدامات ایران در منطقه را شایسته می‌دانیم. 

این مقام ارشد چین افزود: چین بر این باور است که ایران همواره در خاورمیانه شریک راهبردی است. در ادامه طرفین به بحث و بررسی درباره موضوعات مورد علاقه پرداختند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • ترکیه به تلاش برای توقف جنگ وحشیانه علیه غزه ادامه می دهد
  • نماینده ویژه رئیس جمهور چین: ایران در خاورمیانه شریک راهبردی است
  • رایزنی باقری با نمایندگان ویژه پوتین
  • رایزنی باقری با نمایندگان ویژه پوتین و شی‌جین‌پینگ
  • باقری: بریکس در چندجانبه‌گرایی دارای ابتکار عمل است
  • باقری: انتظار حل موضوع فلسطین حین اشغالگری واقع‌بینانه نیست
  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی