Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، درحال حاضر باوجود روند رو به رشد افزایش جمعیت، یکی از مسائل مهم و موردتوجه تأمین غذا به شمار می‌رود.

 امروزه در سراسر دنیا به‌منظور پیشگیری از ایجاد خطرات ناشی از افت زدگی و ایجاد بیماری‌های گیاهی و محصولات کشاورزی، از انواع کودهای شیمیایی سموم کلره و فسفره و آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس، امروزه اهمیت استفاده از محصولات کاملاً طبیعی و ارگانیک به شکل قابل‌توجهی افزایش‌یافته است.

 این موضوع به‌اندازه‌ای مورد توجه قرار گرفته است که حتی در برخی از کشورها فروشگاه‌های اختصاصی برای فروش این دسته از محصولات به وجود آمده است که این نشان از جایگاه امنیت محصولات غذایی سالم در هرم غذایی ما دارد.

در همین راستا طی چند روز اخیر گزارش‌هایی تحت عنوان "سیب‌زمینی‌های اسیدی" از سوی چند تن از کشاورزان شهرستان دهگلان به خبرنگار فارس اعلام شد.

یکی از کشاورز دهگلانی که نمی‌خواست نامش فاش شود دراین‌باره گفت: هرساله تعدادی از کشاورزان شهرستان‌های قروه و دهگلان به دلایل مختلف در فصل کاشت و برداشت برخی از محصولات کشاورزی اقدام به اجاره اراضی کشاورزی خود به سایر افراد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر افرادی که این زمین‌ها را به اجاره می‌گیرند اهل شهر بهار یکی از شهرستان‌های استان همدان هستند افزود: متأسفانه امسال برخی از این افراد جهت بهره‌وری و تولید بیشتر اقدام به استفاده از اسید در اراضی سیب‌زمینی اجاره کرده می‌کنند که گاها صاحب اصلی زمین از این موضوع خبر ندارند.

این کشاورز دهگلانی بیان کرد: بیشتر این کشاورزان اسید را در زمین می‌پاشند که درنتیجه موجب بزرگ شدن غده سیب‌زمینی و افزایش میزان برداشت آن نیز می‌شود و یا اسید را با آب مخلوط می‌کنند و آن را روی برگ‌ها می‌پاشند و غده سیب‌زمینی بزرگ‌تر می‌شود.

خبرنگار فارس نیز به‌محض اطلاع از این موضوع واقعیت را از مسئولین جهاد کشاورزی استان پیگیری کرد.

محمد فرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در این زمینه گفت: تا ده سال گذشته تعداد افراد غیربومی که اقدام به اجاره زمین‌های کشاورزی استان می‌کردند، زیاد بود اما در چند سال اخیر خوشبختانه تعداد آنان در سطح استان کاهش‌یافته است.

وی افزود: کشاورزان و جوانان استان ازنظر کشت و کال و آگاهی در حوزه‌های زراعت در سطح بالایی قرار دارند و مخصوصاً در حوزه سیب‌زمینی تسلط کاملی بر نحوه کشت این محصول دارند.

سپری با اشاره به اینکه افراد غیربومی برای کشت و کال بیشتر به مناطقی می‌روند که مردم از آگاهی کمتری درزمینهٔ کشاورزی برخوردارند اظهار داشت: تاکنون گزارشی مبنی بر استفاده برخی افراد از اسید برای ارتقاء سطح بهره‌وری در زمین‌های کشاورزی استان به ما اعلام‌نشده است.

وی افزود: درمجموع مصرف اسید به‌صورت کنترل‌شده و علمی مشکلی ندارد اما اینکه گفته شود چند کشاورز بر اساس اصول کشاورزی انجام آزمایش کامل خاک اقدام به استفاده از اسید در مزارع خودکرده‌اند در استان وجود ندارد و ما این موضوع را تائید نمی‌کنیم.

سپری با تأکید بر اینکه در تمام دنیا مصرف اسید در کشاورزی موضوعی بلامانع است افزود: خاک خود خاصیت قلیایی دارد درنتیجه ما می‌توانیم برای کاهش میزان قلیایت خاک از ترکیباتی اسیدی استفاده کنیم و خاک را جهت اصلاح به حالت تعادل و یا همان وضعیت خنثی نزدیک کنیم.

وی بابیان اینکه در خاک‌های اسیدی نیز برای اصلاح از گچ استفاده می‌شود تا خاک به تعادل برسد اظهار داشت: اما این موضوع که عده‌ای افراد اهل شهر بهار همدان اقدام به استفاده از اسید آن‌هم در حجم بالا در مزارع کرده‌اند مورد تائید سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تأمین اسید برای انجام چنین کاری به‌راحتی ممکن نیست افزود: اگر شخصی نیز قصد انجام این کار را داشته باشد ما به‌عنوان سازمان جهاد کشاورزی موظف هستیم در راستای کنترل وضعیت هوشیاری کامل را داشته باشیم.

محمد صالح احمدی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در مورداستفاده از اسید در برخی از مزارع شهرستان دهگلان اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: در این زمینه تاکنون گزارشی به ما داده نشده است.

وی بابیان اینکه توصیه سازمان جهاد کشاورزی برای میزان استفاده از کود اوره در هر هکتار از اراضی سیب‌زمینی 200 کیلوگرم و یا درنهایت 300 کیلوگرم است، افزود: برخی از کشاورزان جهت افزایش تولید و بهره‌وری به‌جای استفاده از این میزان از 500 کیلوگرم کود اوره استفاده می‌کنند که درنهایت منجر به آلوده شدن خاک و انباشت ازت در محصول سیب‌زمینی می‌شود.

وی بابیان اینکه باید میزان اسید مورداستفاده، کارشناسی شده و در حد مجاز باشد گفت: به‌عنوان‌مثال یکی از کشاورزان ذرت کار به‌صورت قانونی و در چهارچوب مشخص امسال اقدام به محلول‌پاشی اسید در سطح مزارع خودکرده که تأثیر زیادی نیز درافزایش تولید دارد.

وی افزود: این موضوع که برخی افراد زمین‌های کشاورزی استان را به اجاره گرفته و اقدام به مصرف بیش‌ازحد کود اوره می‌کنند و باعث بجا گذاشتن مقدار زیادی نیترات در زمین می‌شوند مورد تائید ما است ولی استفاده از اسید را تائید نمی‌کنیم.

امنیت غذایی به معنی اطمینان از دسترسی مداوم تمامی افراد جامعه به غذای کافی و سالم در تمام اوقات به‌منظور دستیابی به یک زندگی سالم و فعال است.

اما در این میان آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است سلامت محصولات غذایی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

که در همین راستا یکی از مهم‌ترین مزیت‌های محصولات غذایی ارگانیک طبیعی بودن شیوه تولید آن است که درنهایت موجب می‌شود تا این محصولات به‌دوراز آلودگی و مواد شیمیایی کشت شوند و طبیعاتا به لحاظ طبیعی بودن دارای طعم و مزه بهتر و خواص غذایی بیشتر می‌باشند.

مسئولین مربوطه در ادامه وعده پیگیری هرچه بیشتر موضوع را به ما دادند اما آنچه در این گزارش مشهود است این است که یا واقعاً برخی کشاورزان درحال استفاده غیرمجاز از اسید برای تولید بیشتر در مزارع سیب‌زمینی هستند و مسئولین نیز از این موضوع بی‌خبر هستند و یا آنچه توسط این کشاورزان استفاده می‌شود همان کود اوره است که سایر کشاورزان به‌اشتباه آن را اسید می‌نامند.

ما همچنان بر اساس رسالت خود پیگیر موضوع خواهیم بود و در گزارش‌های بعدی نتایج قطعی این موضوع را با بررسی‌های میدانی و پیگیری مجدد از کشاورزان و مسئولین منتشر خواهیم کرد.

انتهای پیام 2330/79

 

منبع: فارس

کلیدواژه: کشاورزان سیب زمینی کشاورزی سیب زمینی های اسیدی سازمان جهاد کشاورزی جهاد کشاورزی استان استفاده از اسید سیب زمینی کود اوره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۸۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد

رحیم الهیاری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی ایلام اظهار کرد: مبارزه شیمایی در سطح حدود ۲۱۲ هزار هکتار از مزارع استان علیه علف‌های هرز، ۹۴ هزار هکتار علیه آفات و ۵۷ هزار هکتار علیه بیماری‌ها از جمله زنگ زرد انجام شده است.

وی افزود: این میزان عملیات مبارزه با آفات در سطح مزارع استان، با تلاش مستمر شبکه‌های مراقبت و اطلاع رسانی به موقع به طُرق مختلف از جمله استفاده از ظرفیت فضای مجازی، نصب بنر، ارسال پیامک انبوه، صدور اطلاعیه، بروشور و پوستر‌های آموزشی - ترویجی با هدف ترغیب کشاورزان به انجام به موقع مبارزه شیمیایی با عوامل خسارت‌زا در اراضی زراعی انجام شد.

الهیاری ادامه داد: در سال زراعی جاری، برای کاهش خسارت ناشی از عوامل خسارت‌زای محصولات زراعی بخصوص گندم، ۲۶ گروه، در قالب شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی، متشکل از کارشناسان حفظ نباتات و حوزه تولیدات گیاهی شهرستان‌ها و مدیریت حفظ نباتات استان، مزارع را پایش و به محض مشاهده عوامل خسارت‌زا شامل آفات، بیماری و علف‌های هرز، با اطلاع‌رسانی گسترده به کشاورزان، مانع از بروز خسارت به این قشر زحمتکش و آسیب پذیر می‌شوند.

وی اضافه کرد: با وجود بارندگی‌های فراوان زمستان و بهار و مهیا شدن شرایط برای بروز و اپیدمی بیماری‌های قارچی مخصوصاً زنگ زرد در مزارع غلات، با مشارکت کشاورزان و اجرای توصیه‌های فنی کارشناسان حفظ نباتات استان، بیماری خطرناک زنگ زرد و سایر بیماری‌های قارچی به شکل مطلوب و رضایت بخشی کنترل شده و از بروز خسارت به کشاورزان و کاهش تولید جلوگیری به عمل آمد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان ایلام یادآور شد: با توجه به اینکه استان ایلام و شهرستان دهلران به عنوان پنجره ورودی زنگ زرد به کشور شناخته می‌شود، اما کنترل به موقع این بیماری مانع از توسعه زنگ زرد شد.

به گفته وی پیش بینی می‌شود باتوجه به عملیات‌های به موقعی نظیر پایش، مراقبت و مبارزه در گندم‌زار‌های استان، نه تنها کاهش عملکرد در مزارع گندم رخ ندهد بلکه عملکرد مساوی و حتی بیشتر از سال گذشته در استان داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • صادرات سیب زمینی مشمول عوارض ۶۰ درصدی شد
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان
  • پرونده داغ چای روی میز مسئولان گیلان
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • مدیران استان بوشهر برای رفع مشکلات کشاورزان پای کار باشند
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد
  • صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان