Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - اکسیناسیون کرونا در حالی انجام می‌شود که برخی افراد از دریافت آن اجتناب می‌کنند یا هنوز اعتقادی به وجود بیماری کشنده کرونا ندارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، واکسیناسیون کرونا در حالی انجام می‌شود که برخی افراد از دریافت آن اجتناب می‌کنند یا هنوز اعتقادی به وجود بیماری کشنده کرونا ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به منظور شفاف‌سازی موضوعات پیرامون واکسیناسیون و مزایای آن در حفظ سلامتی و عدم سرایت بیماری به افراد خانواده، جامعه و اطرافیان میزگردی با حضور رئیس مرکز بهداشت استان و کارشناسان و مسئولان دیگر این حوزه در دفتر خبرگزاری تسنیم چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

اگر واکسیناسیون نبود موج پنجم بسیار مرگبارتر می‌شد

 سید راشد جزایری، رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری در این میزگرد اظهار داشت: تصور نمی‌شد پاندمی بنام کرونا که دنیاگیر شد تا این حد طولانی شود و با تحلیل‌های کارشناسی تصور همه این بود که با گرم شدن هوا کرونا تمام خواهد شد اما پس از 20 ماه باید بگوییم که این ویروس در شبیه‌سازی و جهش‌های خودش دچار خطا نشد که حداقل خودش، خودش را کنترل کند و انتظار علمی بود که حداقل خطاهایی داشته باشد اما نه‌تنها اشتباه نکرد که هر بار با مورد جهش‌یافته‌ای وارد شد.

وی افزود: در ویروس کرونا تاکنون 5 الی 6 نوع جهش شناسایی شده و آخرین جهش آن نوع دلتا بود که جولان داد و تعداد مبتلایان افزایش یافت و اگر راهکارهای اساسی مثل واکسیناسیون و پروتکل‌های بهداشتی نبود با طولانی شدن موج موارد ابتلا و مرگ و میر بیشتر می‌شد اما واکسیناسیون موجب کاهش مرگ و میر و ابتلا شد. 

رئیس مرکز بهداشت استان بیان داشت: پیک پنجم از نظر طول زمان، گستردگی، دامنه و قله آن رفیع‌تر از موج‌های قبلی بود و موج‌های قبلی 30 تا 40 روز درگیر بودیم اما در موج دلتا 3 ماه درگیر بودیم و در کشور از اول تیرماه و در استان ما از بیستم تیرماه شروع شد و بیستمین استانی بودیم که وارد پیک پنجم شدیم اما زمان آن طولانی شد.

استقبال مردم از واکسیناسیون بسیار کاهش پیدا کرده است

جزایری گفت: در حال حاضر کمی از جولان پیک پنجم کاسته شده و امید است وارد پیک ششم نشویم، نگرانی‌هایی در کشور بود که برطرف شده است، استان ما در موارد سرپایی، بستری و مرگ و میر کاهشی است.

وی عنوان داشت:  در حال حاضر 81.6 درصد افراد دز اول را دریافت و 62.2 درصد افراد دز دوم را دریافت کرده‌اند و به جای اینکه یک درصد افزایش پیدا کند به یک‌دهم درصد رسیده و در دز اول استقبال بسیار کاهش پیدا کرده اما در دز دوم استقبال مناسب است و تا زمانی که پوشش واکسیناسیون کامل به 80 درصد نرسد ایمنی جمعی ایجاد نشده است و به صورت میانگین میزان 18 هزار تزریق روزانه به 10 هزار رسیده که بیشتر به علت عدم استقبال از دز اول است.

رئیس مرکز بهداشت استان تصریح کرد: براساس یافته‌های علمی کمیته‌های علمی و فنی و ستاد ملی کرونا 14 درصد مردم به دلایل مختلف از جمله افرادی که گواهی پزشک یا حساسیت‌های خاص دارند واکسن تزریق نمی‌کنند، همچنین وجود افراد و گروه‌هایی به دلیل شبهات و واکسن‌هراسی، سبب کاهش واکسیناسیون شده است.

تزریق واکسن در استان بالاتر از میانگین کشوری است

اسماعیل امیدی، مسئول اجرای فاز پنجم طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در ادامه میزگرد اضافه کرد: گام پنجم بسیج ملی مبارزه با کرونا تحت عنوان طرح شهید سلیمانی از اردیبهشت امسال شروع شد و قبل از آن گام چهارم بود که از آذرماه سال 99 تا فروردین 1400 با درصد موفقیت بالاتر از اهداف مورد انتظار در استان اجرا شد.

وی عنوان داشت: گام پنجم در اردیبهشت و با تاکید بر واکسیناسیون عمومی شروع شد و علاوه بر مرکز بهداشت، بسیج مستضعفین و هلال احمر در برپایی مراکز و تامین نیروی انسانی همکاری داشتند، در اردیبهشت ماه کار واکسیناسیون براساس سند ملی واکسیناسیون و اولویت گروه‌های هدف شروع و فاز اول در حوزه بهداشت و درمان، فاز دوم برای گروه‌های سنی بالای 60 سال و فاز سوم برای گروه‌های خطرزا و پرخطر مانند کارکنان دادگستری و اداراتی که با مردم زیاد در ارتباط هستند و فاز چهارم برای همه گروه‌های سنی زیر 50 سال اجرا شد.

مسئول اجرای فاز پنجم طرح شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: در استان 23 پایگاه تجمیعی واکسیناسیون و 150 مرکز بهداشتی درمانی دولتی وجود دارد و از مجموع پایگاه‌های تجمیعی 6 پایگاه با مشارکت سپاه استان و 2 پایگاه با مشارکت هلال احمر استان و 1 پایگاه با مشارکت اورژانس 115 استان راه‌اندازی شد.

حدود 2 میلیون نفر کرمانی دوز اول واکسن کرونا دریافت کردندتحویل 13.2میلیون دوز واکسن ایرانی کرونا به وزارت بهداشت/ ماجرای پیش‌خرید 2 واکسن‌وحیدی: کسانی که قصد سفر دارند باید دو دوز واکسن زده باشند

وی بیان داشت: تاکنون یک میلیون و 430 هزار دز واکسن به استان تحویل داده شده که حدود یک میلیون و 340 هزار آن بین شهرستان‌ها توزیع شده است و مابقی در زنجیره سرد استان موجود است و از مجموع میزان واکسن‌های توزیع شده حدود 85 درصد آنها تزریق شده و درصد تزریق نسبت به تحویل نیز قابل قبول است. الان گروه هدف واکسیناسیون جمعیت بالای 12 سال است که این جمعیت در استان چهارمحال و بختیاری  773 هزار و 440 نفر هستند .

امیدی گفت: تا کنون  81.6 درصد جمعیت هدف استان با یک نوبت واکسینه شده اند که با توجه به  میانگین کشوری پوشش نوبت اول واکسیناسیون که 80.6 درصد است ما بالاتر از میانگین کشور هستیم، از نظر  درصد جمعیت هدف  واکسینه شده کامل استان نیز به پوشش 62.2 درصدی و بالاتر از میانگین کشوری که  حدود 59 درصد است قرار داریم.  

نشانه‌ای از پیک ششم در استان مشاهده نمی‌شود

احمد رئیسی، مدیر پیشگیری از بیماری‌های مرکز بهداشت استان در ادامه تشریح کرد: در واکسیناسیون تاکنون 6 نوع واکسن اعم از تولیدات داخلی و وارداتی شامل از سینوفارم، برکت، آسترازانکا، اسپوتنیک و پاستوکوواک و پاستوکوواک پلاس استفاده شده است و واکسن‌های فخرا و رازی نیز به زودی به چرخه واکسیناسیون کشور اضافه می‌شود.

وی اشاره کرد: پنج پیک را تاکنون پشت سر گذاشته‌ایم و نشانه‌ای از پیک ششم در استان مشاهده نمی‌شود و روند بیماری نزولی است اما این به این معنی نیست که آسوده‌خاطر باشیم و باید پروتکل‌ها رعایت شود تا روند نزولی ادامه پیدا کند و به نقطه عطفی برسیم.

مدیر پیشگیری از بیماری‌های مرکز بهداشت استان افزود: حدود 244 هزار و 219 نمونه تاکنون در استان گرفته شده است که کل موارد ابتلا به کرونا را در استان به 85 هزار و 61 مورد رسانده است، همچنین 1694 مورد فوت شدند که بیشتر در گروه‌های سنی بالاتر بودند.

وی خاطرنشان کرد: در واکسیناسیون عوارض جدی و نگران‌کننده بسیار نادر بوده و موارد کمی که منجر به بستری در بیمارستان‌ها شدند عوارض مختصری از تب تا بدن درد و خستگی و کوفتگی و عوارض شدیدتر حدود 60 تا 70 نفر بودند که منجر به بستری و تحت مداوا قرار گرفتند.
پوشش واکسیناسیون نوبت اول در کشور الان 80 درصد و در نوبت دوم 59 درصد است و وضعیت استان بهتر از کشور است و امیدواریم با حمایت رسانه‌ها بتوانیم باورهای غلط و واکسن‌هراسی بین مردم را برطرف کنیم.

تاثیر واکسن زمانی است که هر دو دز تزریق شود

مریم زاهدی، اپیدمولوژیست، نیز عنوان داشت: ایمنی جمعی بعد از اینکه درصدی از جمعیت با ابتلا یا واکسیناسیون ایمن می‌شوند ایجاد شده و احتمال ابتلای افراد جامعه کمتر می‌شود، در بیماری‌های واگیر قرار نیست 100 درصد جمعیت واکسینه شوند بلکه تا حد خاصی از جمعیت ایمن می‌شوند چراکه برخی افراد مشکلاتی دارند که نباید واکسن به آنان تزریق شود.

وی تصریح کرد: بیشترین تاثیر واکسیناسیون زمانی مشخص می‌شود که افراد هر دو دز واکسن را دریافت کرده باشند و پیگیری‌های لازم برای واکسینه شدن کامل انجام شود، برخی افراد دز اول را تزریق و دز دوم را رها می‌کنند که این اقدام بسیار نامطلوب موجب ابتلا و انتقال بیماری می‌شود و با واکسیناسیون باید چرخه انتقال را قطع کرد.

انتهای پیام/7540/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری میانگین کشور برخی افراد دز اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۸۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۳۱ درصدی مرسولات از چهارمحال و بختیاری


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، مدیرکل پست چهارمحال و بختیاری گفت: تعداد مرسولات استان در سال ۱۴۰۲، یک میلیون و ۱۵۰ هزار بسته بوده، که نسبت به سال قبل ۳۱ درصد رشد داشته است.
اسماعیل اعرابی افزود: اداره پست در روز‌های تعطیل هم آماده ارائه خدمات به مردم است.
وی تصریح کرد: در قبول مرسولاتی که به ادارات پست تحویل می‌شود محدودیت‌های خاصی نداریم.

دیگر خبرها

  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • ۶۴۰ هکتار از باغ‌های چهارمحال‌ و بختیاری دچار سرمازدگی شد
  • ۶۴۰ هکتار از باغات چهارمحال‌ و بختیاری دچار سرمازدگی شدند
  • موافقت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با ۹۵ درصد درخواست انشعاب خاص
  • قضاوت داوران چهارمحالی در مسابقات انتخابی تیم ملی اسکیت
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند
  • هزار حجاج استان سمنان برابر مننژیت واکسینه می‌شوند
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • رشد ۳۱ درصدی مرسولات از چهارمحال و بختیاری