Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی آینده‌پژوهی مطالعه سیستماتیک آینده‌های ممکن، محتمل و ترجیحی است و می‌توان از آینده‌پژوهی برای کمک به رهبران و جوامع در مدیریت عدم قطعیت‌ها و افزایش انعطاف‌پذیری و نوآوری‌ها استفاده کرد.

به نقل از ویفروم، آینده پژوهی مرتبط با مطالعه سیستماتیک آینده‌های ممکن، محتمل و ترجیحی است و می‌توان از آن برای کمک به رهبران و جوامع در مدیریت عدم قطعیت‌ها و افزایش انعطاف‌پذیری و نوآوری آنها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت‌ها و رهبران در سراسر جهان به‌طور فزاینده‌ای برای مدیریت عدم‌ اطمینان و ایجاد انعطاف به دنبال آینده‌نگری سیستماتیک هستند. به‌عنوان‌مثال، دولت امارات متحده‌عربی وزارتخانه‌ای برای آینده دارد و دبیرکل سازمان‌ ملل نیز اخیرا  اجلاس‌ جهانی آینده را در سال ۲۰۲۳ پیشنهاد کرده است.

آینده‌پژوهان با کسب‌وکارها، دولت‌ها و سایر شرکا برای بررسی سناریوهای آینده همکاری می‌کنند و به افراد درباره فکر کردن و آماده‌شدن برای مواردی که هنوز اتفاق نیفتاده کمک می‌کنند.

دکتر استوآرت کندی از دانشگاه کارنگی ملون پنسیلوانیا ایالات‌متحده که آینده‌پژوه حرفه‌ای است به خاطر پیشگامی در آینده‌های تجربی و ارائه مجموعه‌ای از شیوه‌ها برای زنده‌ کردن سناریوهای ممکن معروف شده است.

چالش‌های آینده‌پژوهی چیست؟

شاید مهمترین چالشی که استوآرت کندی به‌عنوان آینده‌پژوه با آن روبروست، نیاز به سواد آینده در فرهنگ باشد. سیاست و روزنامه‌نگاری، نهادهایی هستند که ذاتا با آینده سر و کار دارند و فقدان سواد آینده زمانی آشکار می‌شود که روزنامه‌نگاران باهوش خواهان پیش‌بینی‌های شما برای مقاله آنان در مورد آینده در هر موضوع پوششی هستند. همچنین زمانی که سیاست‌گذاران، فناوران، صاحب‌نظران و سایر شخصیت‌های عمومی جریانی مداوم از پیش‌بینی‌های معتبر منتشر می‌کنند نیز نقش سواد آینده آشکار می‌شود اما هیچ‌کس بعد از این موارد بررسی نمی‌کند این پیش‌بینی‌ها چگونه عملی می‌شوند. افزایش سواد آینده جمعی یا آینده‌نگری اجتماعی نه تنها در بین سازمان‌ها بلکه در سراسر جامعه، راهی ضروری برای همه ما و عبور از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم.

در حال حاضر بزرگترین پیشرفت، گسترش سریع افرادی است که کار آینده‌نگری را آغاز، اجرا و در آن شرکت می‌کنند. افراد در بخش‌های مختلف با پیشینه‌ها و حساسیت‌های فرهنگی، سازمانی و انضباطی متنوع، ابزارهایی را برای ایجاد آینده‌نگری راهبردی و رویکردهای تجربی آینده  انتخاب می‌کنند و آنها را برای زمینه‌ها و نیازهای خود تطبیق می‌دهند.

بازی با ابزارها و فناوری‌های نوظهور رسانه‌ای یک جنبه سرگرم‌کننده و سازنده برای باز کردن راه‌های جدید تفکر از طریق آینده‌های تجربی و نقش یک آینده‌پژوه بیشتر شبیه یک هنرمند یا نویسنده است تا یک حسابدار یا وکیل است.

ایجاد عادت نقشه‌برداری از آینده می‌تواند زندگی را تغییر دهد و قابلیت تغییر نحوه عملکرد موسسات یا سازمان‌ها را دارد. ما به‌عنوان انسان در حال یادگیری نحوه طراحی آینده خود هستیم و این در نهایت یک تحول در فرهنگ و حکومت است.

چگونه می‌توانیم آینده‌پژوهی را دموکراتیک کنیم و آن را در دسترس‌ قرار دهیم؟

تقریبا هر سازمانی پتانسیلی برای افزایش ظرفیت آینده‌نگاری خود و ایجاد فضای بیشتر برای تعامل با آینده‌های جایگزین دارد که می‌تواند از یک طرف به حمایت از خلاقیت و نوآوری و از طرف دیگر به کاهش ریسک و انعطاف‌پذیری کمک کند.

آینده فقط چیزی نیست که برای ما اتفاق می‌افتد، چیزی است که ما توانایی شکل‌دادن به آن را داریم و بخشی از آنچه جالب است این است که هر چه افراد و موسسات بیشتر هماهنگ شوند و مشارکت و اقدام کنند، این موضوع واقعی‌تر خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی آینده پژوهی مطالعه روزنامه نگاری سیاست آینده پژوهی آینده نگری سواد آینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۹۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی و تصویب ۵ طرح بهبود و توسعه میادین نفت و گاز کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین جلسه شورای اقتصاد در سال ۱۴۰۳ بعدازظهر امروز (چهارشنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و ۵ درخواست وزارت نفت برای توسعه میادین نفت و گاز خصوصاً در مناطق مشترک با کشورهای همسایه مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت.

محمد مخبر در این جلسه با تأکید بر لزوم ارائه مباحثی اساسی و زیرساختی در شورای اقتصاد گفت: مهمترین معیار برای برنامه‌ریزی اقتصادی کشور انتخاب شعار سال توسط مقام معظم رهبری است که باید ریل گذاری اقتصادی در این راستا انجام پذیرد.

معاون اول رئیس جمهور ضمن تاکید بر ارائه گزارشی دقیق از وضعیت اجرای شعار سال گذشته در جلسه آتی، ادامه داد: در دولت برنامه‌ای برای تحقق شعار امسال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» تهیه و تصویب شده که باید در جلسات آتی شورای اقتصاد نحوه اجرای آن مورد بررسی قرار گرفته و به صورت دائم پایش شود.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه تحقق جهش تولید اقدامات و تصمیمات بسیار خوبی در دولت اتخاذ شده، تصریح کرد: باید برای افزایش مشارکت مردمی در راستای جهش تولید نیز با کمک مجلس شورای اسلامی برنامه‌ها و طرح‌های لازم پیش بینی شود تا مردم بدانند مشارکت مردمی در اقتصاد و تولید چگونه امکان پذیر و عملیاتی است.

وی خاطرنشان کرد دولت سیزدهم در ابتدای سال جاری با همکاری اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، سازمان‌های مردم نهاد و جریان‌های فعال اقتصادی در حال تسریع و آماده سازی بسترهای لازم برای حضور مردم در اقتصاد و بهره گیری از امکانات و ظرفیت‌های موجود است.

مخبر در این جلسه که رئیس دفتر رئیس جمهور، وزرای جهاد کشاورزی، نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رؤسای سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان مربوطه حضور داشتند، بر ضرورت اجرای هر چه سریع‌تر طرح‌های توسعه‌ای میادین مشترک نفت و گاز تاکید کرد و در ادامه طرح «افزایش سقف اعتباری و زمانی قراردادهای طرح توسعه میدان گاز پارس جنوبی» و همچنین طرح «احداث مخزنگاه شهید مهدوی بندرعباس» تصویب شد.

همچنین کلیات طرح «توسعه و بهره برداری میادین نفت سامان و دلاوران»، طرح «بهبود بازیافت، افزایش تولید و انجام عملیات بهره برداری یکپارچه میدان مشترک نفتی آزداگان» و طرح «بهبود بازیافت و افزایش تولید و بهره برداری میدان مشترک نفتی آذر» مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد پس از برگزاری جلسات مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه در خصوص جزئیات طرح‌های مذکور، تصمیمات جلسه ابلاغ شود.

گفتنی است درخصوص طرح توسعه میدان گاز پارس جنوبی با افزایش مبلغ اعتباری به میزان ۳/۰۷ میلیارد دلار، ۲۱ حلقه چاه تکمیل و ۴۲ میلیون متر مکعب گاز روزانه به ظرفیت کشور اضافه می‌شود.

کد خبر 6094537 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • اولویت مجلس آینده باید معیشت مردم و بهبود وضعیت اشتغال باشد
  • ۱۷۱ معتاد بهبود یافته شاغل شدند
  • تصویب ۵ طرح بهبود و توسعه میادین نفت و گاز کشور
  • بررسی و تصویب ۵ طرح بهبود و توسعه میادین نفت و گاز کشور
  • پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس آینده
  • راهکارهای بهبود فضای بالکن
  • پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس آینده
  • پرتاب به آینده با اینترنت ۵.۵G | چینی ها استارت زدند
  • تضمین حیات شهری با افزایش درختان
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد