Web Analytics Made Easy - Statcounter

رهبران مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (اپک) در پی ابراز نگرانی از سوی یک کشور عضو این سازمان، نتوانستند بر سر پیشنهاد جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای میزبانی از اجلاس این سازمان منطقه‌ای در سال ۲۰۲۳ به توافق برسند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه پولیتیکو، جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند این بن‌بست ایجاد شده میان اعضای این سازمان را کم‌اهمیت تلقی کرده و به خبرنگاران گفت، انتظار دارد در هفته‌های آینده در مورد این موضوع تصمیمی اتخاذ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آردرن در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از میزبانی مجازی کشورش از اجلاس امسال سران این سازمان گفت: این موضوعی نیست که آنطور که شما تصور می‌کنید، بطور اساسی در سطح رهبران مورد بحث قرار گرفته، اما من کاملاً مطمئن هستم که این مساله به زودی حل خواهد شد.

نه آردرن و نه کاخ سفید مشخص نکردند کدام یک از اعضای سازمان اپک (APEC) پیشنهاد آمریکا برای میزبانی از این نشست را بلوکه کرده است، اما دو مقام سابق آمریکایی گفتند که نشانه‌ها حاکی از مطرح شدن روسیه به عنوان مظنون احتمالی هستند.

یکی از مقامات سابق که خواست نامش فاش نشود، گفت: گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که روسیه تا زمانی که آمریکا محدودیت‌های سفر به خاکش را برای روس‌های تحریم‌شده لغو نکند، مانع اتفاق‌نظر بر سر این مساله می‌شود.

سخنگوی سفارت روسیه در واشنگتن به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

آمریکا تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه به بهانه سیاست‌های مسکو علیه اوکراین، تلاش برای ترور الکسی ناوالنی، چهره مخالف دولت روسیه، موارد نقض حقوق بشر و نگرانی‌های دیگر اعمال کرده است. این موارد شامل محدودیت‌های مسافرتی هم می‌شود.

سخنگوی کاخ سفید گفت: برای میزبانی از اجلاس اپک، اجماع همه ۲۱ عضو لازم است و ما از اعضا برای حمایت قوی که تاکنون به عمل آوردند تشکر می‌کنیم. با این حال هنوز یک کشور به این اجماع نپیوسته است. امیدواریم این بن‌بست به سرعت حل و فصل شده تا اطمینان حاصل شود که می‌توانیم به پویایی مثبت در زمینه همکاری اقتصادی از طریق اپک ادامه دهیم.

بر اساس متنی که کرملین از سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این اجلاس منتشر کرده، او این موضوع را در سخنان خود در اجلاس مطرح نکرد. اما او با ذکر آرزوی موفقیت برای تایلند، میزبان سال آینده اجلاس اپک سخنرانی خود را به پایان رساند. او گفت: شما مطمئناً می‌توانید به حمایت و کمک ما تکیه کنید.

عدم توافق بر سر پیشنهاد بایدن برای میزبانی کردن از این اجلاس، حمایت آمریکا از این سازمان را به خطر می‌اندازد؛ سازمانی که آمریکا، چین و ۱۹ اقتصاد دیگر در منطقه به سرعت رو به رشد آسیا-اقیانوسیه را با هدف بحث در مورد تجارت و سایر نگرانی‌ها گرد هم آورده است. انتظار می‌رود مقامات آمریکا و روسیه طی روزهای آینده برای یافتن راهی برای ادامه حرکت به جلو دیدار کنند.

این شکست همچنین در حالی رخ می‌دهد که کاترین تای، نماینده تجاری آمریکا و جینا ریموندو، وزیر بازرگانی این کشور، قرار است در روزهای آینده اولین سفر خود را به آسیا انجام دهند. کاترین تای به ژاپن، کره جنوبی و هند سفر می‌کند، در حالی که ریموندو به ژاپن، سنگاپور و مالزی می‌رود.

علاوه بر این، تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در اوایل سال ۲۰۱۷ برای خارج ساختن کشورش از توافق تجاری موسوم به توافق شراکت ترانس-پاسیفیک و تمرکز فعلی بایدن بر دستور کار داخلی خود، ابهاماتی را در آسیا در مورد شدت برنامه‌های آمریکا برای تعامل اقتصادی در منطقه ایجاد کرده است.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، در جریان نشست مجازی رهبران اپک، بایدن "روش‌هایی را برای آزادسازی قدرت اقتصادی منطقه و تعمیق تعامل اقتصادی آمریکا در سراسر منطقه هند-اقیانوسیه مورد بحث و بررسی قرار داد."

کاخ سفید ادامه داد: او همچنین بیان کرد که چگونه اعضای اپک می‌توانند با یکدیگر همکاری کرده تا استانداردهای اقتصاد دیجیتالی را که تعیین‌کننده جایگاه همه اقتصادهای ما در آینده هستند، توسعه دهند.

اما او از اعلام برنامه‌های خود برای آغاز کردن مذاکرات در مورد یک توافق تجارت دیجیتال در منطقه، با وجود حمایت برخی از رهبران تجاری از آن، خودداری کرد.

آردرن در کنفرانس مطبوعاتی پایانی خود گفت که کشورهای اپک در تعدادی از زمینه‌ها از جمله تصویب یک برنامه اقدام بلندمدت برای ترویج سرمایه‌گذاری و تجارت آزاد و همچنین افزایش نوآوری و رشد اقتصادی پایدارتر و فراگیرتر به نتایج قابل توجهی دست یافته‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روسيه جو بایدن ولادیمیر پوتین برای میزبانی کاخ سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۹۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: حمله تروریستی پهپادی بر فراز «بلگورود» خنثی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: پهپاد اوکراین بر فراز منطقه بلگورود منهدم شد.

وزارت دفاع روسیه در این بیانیه اضافه کرد: تلاش کی یف برای انجام یک حمله تروریستی پهپادی بر فراز منطقه بلگورود و کورسک خنثی شد.

در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع روسیه آمده است: پهپادی که کی یف با آن قصد حمله به منطقه بلگورود و کورسک را داشت، منهدم شد؛ تلفات جانی و خسارتی هم به بار نیامد.

وزارت دفاع روسیه پیشتر هم اعلام کرده بود که سامانه پدافند هوایی مسکو، چند پهپاد ارتش کی‌یف را در منطقه بلگورود سرنگون کرد.

ضدحملاتی که کی‌ یف ماه‌ ها درباره آن تبلیغ کرده و غربی‌ ها به شدت به آن دل بسته‌ بودند، از اوایل ژوئن پیش شروع شد؛ اما ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که این ضدحملات راه به جایی نبرده و علاوه بر این، تلفات زیادی را هم روی دست رژیم کی‌ یف گذاشت.

کد خبر 6093479

دیگر خبرها

  • روسیه: حمله تروریستی پهپادی بر فراز «بلگورود» خنثی شد
  • دیشب بر فراز کریمه چه گذشت؟
  • واکنش روسیه به مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل
  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز
  • جدال پدر و دختر بر سر خواستگار آمریکایی | رضایت نمی‌دهم مگر به شرط...
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین/منطقه دونباس اوکراین به زودی سقوط می کند
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین
  • ۸۰۵ نظامی اوکراینی در یک روز کشته شدند
  • انگیزه پنهان آمریکا در مخالفت با تجمع‌های دانشجویی