Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@02:58:58 GMT

بلافاصله پس از تزریق واکسن ایمن نمی‌شوید

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۶۹۲۴۳

بلافاصله پس از تزریق واکسن ایمن نمی‌شوید

ایسنا/خراسان جنوبی یک متخصص عفونی گفت: بلافاصله پس از تزریق واکسن ایمن نمی‌شوید و با تزریق دز اول واکسن کرونا، ۵۰ تا ۶۰ درصد ایمنی اولیه را کسب می‌کنید و پس از تزریق دوز دوم دو الی سه هفته تا کسب ایمنی لازم است.

مسعود ضیائی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما می‌دانیم که تقریبا ۸۲ درصد جمعیت واجد شرایط دز اول واکسن و حدودا ۶۵ درصد دز دوم واکسن را تزریق کرده‌اند، اما امر مهم برای ما رسیدن به ۸۵ درصد واکسیناسیون کل جمعیت کشوربرای پیشگیری از جهش‌ها و چرخش ویروس است که درحال حاضر تنها ۴۶ درصد جمعیت ما واکسیناسیون دو دز خود را کامل کرده‌اند؛ از طرفی ما می‌دانیم که تا همه مردم واکسینه نشوند با توجه به میزان واگیری ویروس، موفقیتی حاصل نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند بیان کرد: خوشبختانه، در روزهای اخیر داروهای جدیدی معرفی شده که کارآیی بسیار خوبی برای پیشگیری از بستری و مرگ و میر را برای بیماران نشان دادند؛ مانند بکسیلووید و مولنوپیراویر؛ این‌ها داروهایی هستند که حتی اولین دارو تا ۸۹ درصد مانع از مرگ و میر و بستری می‌شود.

ضیائی ادامه داد: این داروها خوراکی بوده و پنج روز و روزی دو عدد حتی به عنوان پیشگیری استفاده کرد و امیدواریم که FDA سریع تر آن را تایید کند و در دنیا توزیع شود تا شاهد کاهش چرخش ویروس در جهان باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و فوکال پویینت علمی مراقبت و مدیریت بیماری‌های عفونی، تصریح کرد: در انگلستان داروی مولنوپیراویر از چند روز پیش در حال استفاده است که امیدواریم اثرات خوب آن را ببینیم.

ضیائی ادامه داد: این‌ها خبرهای امیدبخشی هستند ولی تا زمانی که واکسیناسیون کامل نشود و در کنار آن پیشگیری و رعایت پروتکل‌ها انجام نشود و سپس دسترسی به داروها آسان شود؛ نمی‌توان امیدوار بود که این پاندمی کنترل شود چراکه همانطور که می‌دانید پیک‌های بعدی کرونا را داریم و شیوع دوباره‌اش را در اروپا با وجود واکسیناسیون نسبتا خوبی که داشتند بعد از برداشتن پروتکل‌ها شاهد بودیم.

وی افزود: از طرفی براساس تصمیم ستاد کرونا از اول آذرماه تمامی مراکز آموزشی، درمانی، دانشگاهی و تحصیلی بازگشایی می‌شوند و این خطر چرخش ویروس بیشتر خواهد شد که امیدواریم تا آن زمان همه هموطنانمان، دانش‌آموزان و جامعه دانشگاهی واکسیناسیون خود را کامل کنند و فریب این تفکر را که من واکسن زدم و مبتلا نخواهم شد را نخورند و پروتکل‌ها را حتما رعایت کنند.

ضیائی اظهار کرد: خوشبختانه با وجود واکسیناسیون خوبی که در این چندماه اخیر انجام شده موارد شدید بیماری که نیاز به آی سی یو داشته باشند بسیار کمتر شده و موارد مرگ و میر در اثر کرونا در افراد واکسینه بسیار کمتر از افراد غیرواکسینه است.

وی افزود: مطالعات در انگلستان نشان داده که تقریبا سن متبلایان به کرونای شدید و نیازمند به بیمارستان در افرادی که واکسینه نشدند ۲ برابر افراد واکسینه شده است یعنی یک فرد ۸۰ ساله واکسینه شده و عوارضش مانند یک فرد ۴۰ ساله غیر واکسینه است.

وی یادآور شد: این خبرهای خوب به معنای پایان کرونا نبوده و دلیلی بر نزدن واکسن نیست؛ بلکه دلیلی است که ما از این ضعف ویروس استفاده کنیم و سریعا واکسیناسیون خود را کامل و پروتکل‌ها را رعایت کنیم و شیوع و جهش‌های بعدی را کاهش دهیم تا بیماری کنترل شود.

ضیائی با بیان اینکه  افراد با داشتن علائمی چون تنگی نفس، درد قفسه سینه و تب حتما به کرونا شک کرده و برای تست مراجعه کنند، بیان کرد: افراد بعد از واکسینه شدن دیگر پروتکل‌ها را جدی نمی‌گیرند؛ بنابراین وقتی ویروس شروع به انتقال داده شدن با سرعت و تکرار بیشتر می‌کند، قرار گرفتن در معرض این ویروس نیز برای همه افراد بیشتر می شود.

انتهای پیام  

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس واکسن کرونا پروتکل های بهداشتی پروتکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۹۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، واکسن کوویدشیلد توسط شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد توسعه یافته و توسط انستیتو سرم هند تولید شد. این واکسن به طور گسترده در 150 کشور جهان از جمله انگلیس و هند توزیع شد.

برخی مطالعات طی دوران همه گیری کرونا نشان داد این واکسن 60 تا 80 درصد در حفاظت از افراد در برابر ویروس کرونا تاثیرگذار است اما از آن زمان تاکنون تحقیقات بیشتر حاکی از آن بوده که کووید شیلد ممکن است به ایجاد لخته خون در بدن برخی افراد منجر شود که ممکن است مرگبار باشد.

در همین راستا یک شکایت دسته جمعی از سوی حدود 50 قربانی در انگلیس ثبت و در آن ادعا شد واکسن به مرگ و جراحت شدید افراد منجر شده و شاکیان خواستار 100 میلیون پوند غرامت شدند.

یکی از شاکیان مدعی شده بود پس از دریافت واکسن و ایجاد لخته خونی به جراحت مغزی دائمی مبتلا شده و وی نمی تواند کار کند.

هرچند آسترازنکا در مقابل این ادعا از خود دفاع کرد اما برای نخستین بار در یکی از اسناد دادگاه اعتراف کرد این واکسن در مواردی بسیار نادر به TTS یا ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی منجر می شود که مشخصه آن ایجاد لخته خون و کاهش تعداد پلاکت های خون در افراد است.

این اعتراف آسترازنکا با تاکید شرکت در 2023 میلادی مبنی بر این است که قبول نمی کندTTS به طور عمومی در نتیجه تزریق واکسن ایجاد شود، تضاد دارد. از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت نیز تایید کرده بود کووید شیلد ممکن است عوارض جانبی مرگبار داشته باشد.

کد خبر 6093330

دیگر خبرها

  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اتمام واکسیناسیون مرحله اول فلچ اطفال اتباع خارجی در کردستان
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد