Web Analytics Made Easy - Statcounter

«جلیل بالایی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه در سفر و ملاقات اخیر با استاندار حلبچه، موضع رسمی جمهوری اسلامی را تصویب همزمان و هماهنگ ۲ بازارچه شوشمی و سازان در پاوه دانست و پیگیری و تصویب هم زمان این بازارچه‌ها در اقلیم و دولت مرکزی را خواستار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به بیانات ماموستا مُلا «قادر قادری» امام جمعه پاوه در خطبه های نماز جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ در مورد ضعیف بودن مبادلات در مرز شوشمی و تصمیمات جدید دولت عراق برای تصویب بازارچه سازان ادامه داد: این بیانات حکیمانه، خواست عمومی مردم و همسو با سیاست های رسمی جمهوری اسلامی ایران است.

شوشمی مرز رسمی است

سرپرست فرمانداری شهرستان پاوه تصریح کرد: بر اساس مصوبه هیات وزیران، شوشمی مرز رسمی است و به موجب آخرین تصمیم کارگروه ویژه مرز، مدیریت آن به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای واگذار شده است.

بالایی با بیان اینکه از محل اعتبارات کمیته برنامه‌ریزی شهرستان ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی مرز شوشمی اختصاص یافته است، اظهار داشت: کلیات طرح جامع بازارچه شوشمی در کارگروه ویژه مرز استانداری تصویب و برای تکمیل فرآیند تصویب به سازمان راهداری کشور ارسال شده است.

وی اضافه کرد: توسعه و ساماندهی مرز شوشمی را متوقف و یا موکول به تصمیمات دیگر نمی کنیم و بر اساس توافقات و تفاهم نامه های تنظیمی بین جمهوری اسلامی و اقلیم کردستان عراق در سنوات اخیر، ایجاد بازارچه سازان در راستای توسعه همکاری‌ها و همزمان با فعالیت مرز شوشمی تصویب شده است.

سرپرست فرمانداری شهرستان پاوه گفت: ۲ مرز شوشمی و سازان از حیث ظرفیت و زیرساخت ها دارای ویژگی اختصاصی خود هستند.

جلیل بالایی افزود: تصمیمات حوزه مرز تابع سیاست های دو جانبه کشور ایران و عراق است که بر اساس منافع دو طرف شکل می گیرد و ایجاد بازارچه های شوشمی و سازان، مکمل و متمم بهره مندی از ظرفیت ها از جمله تجارت و تردد مسافر است که با جدیت پیگیری می شود.

وی با اشاره به ورود و تشکیل کمیسیون مبارزه با قاچاق کالای استان اظهار امیدواری کرد: با اتخاذ تصمیمات مناسب شاهد وحدت و هماهنگی قانونی در نوع مواجه با کالای همراه مسافر، فروش اینترنتی و حمل توسط پست باشیم و
راهکارهای تامین آسان و بدون زحمت ارزاق و نیازمندی‌های مردم شهرها و روستاها مرزی برای جابجایی کالای تولید داخل در همه شهرستانهای مرزی مورد بررسی قرار گرفته است.

رسمی شدن مرز شوشمی خواسته مردم است

امام جمعه پاوه در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته این شهر با بیان اینکه گذرگاه و مرز شوشمی پاوه بیش از ۱۰۰ سال فعالیت دارد اما مردم از آن نفع و سود لازم را نبرده‌اند، گفت: ساماندهی و رسمی شدن این گذرگاه به صورت مرز مسافری خواسته و مطالبه مردم پاوه در چهار دهه گذشته بوده است.

به گزارش ایرنا، ماموستا مُلا «قادر قادری»افزود: وزارت کشور در آبان ماه جاری طی ۲ نامه به استانداری کرمانشاه اعلام کرده که مرز سازان در محدوده بخش باینگان شهرستان پاوه و با استقبال دولت عراق ، مرز رسمی خواهد شد و زیرساخت های لازم فراهم شود.

وی ادامه داد: ما مخالف بازگشایی مرز سازان نیستیم اما خواسته ما این است در کنار رونق دادن به مرز شوشمی، این مرز نیز بازگشایی شود تا مردم سود بیشتری ببرند چرا که در غیر اینصورت هیچکدام به نفع ما نیست.

امام جمعه پاوه گفت: به صراحت اعلام خواهیم کرد مخالف مسدود شدن مرز شوشمی هستیم و از رونق هر ۲ مرز هم استقبال خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: امروزه تجارت الکترونیک گسترش یافته و در هفته حدود ۵۰۰ مرسوله وارد پاوه می شود که بیشتر این مرسوله ها ، سفارشات مردم از نقاط مرزی مانند سیستان و بلوچستان ، بندرعباس و بندر گناوه است.

شوشمی قدیمی ترین مرز کشور

به گزارش ایرنا؛ شهرستان پاوه با بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت در ۱۲۰کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد و ۸۴ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.

این شهرستان با استان حلبچه اقلیم کردستان هم مرز است و اکنون مرز و بازارچه رسمی «شوشمی» در بخش نوسود این شهرستان فعال می باشد.

بازارچه شوشمی یکی از قدیمی ترین مرزهای کشور است که در طول سال‌های گذشته به دلیل جنگ تحمیلی تعطیل بود و بعد از گذشت مدتی فعالیت تجاریش را آغاز کرد و در شرایط فعلی نیز رتبه سوم بازارچه های فعال کشور را دارد.

این بازارچه در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان پاوه و پنج کیلومتری غرب نوسود پاوه و ۱۵۵ کیلومتری کرمانشاه در محوطه ای بلند و پلکانی شکل در حدود ۲ هکتار واقع شده است.

این بازارچه از سمت عراق به استان حلبچه در شمال عراق متصل و در مجاورت شهر طویله عراق قرار دارد. روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ دستگاه کامیون به بازارچه فوق تردد می نمایند و کالاهایی همچون میوه، سیمان، گیوه، نان برنجی، صیفی جات از طریق بازارچه شوشمی به عراق صادر می شود.

«سازان» نیز منطقه ای مرزی در بخش باینگان از توابع شهرستان پاوه است که براساس توافق مسئولان استان های حلبچه و کرمانشاه قرار است بازارچه ای به منظور داد و ستد و تجارت در این منطقه راه اندازی شود.

بخش باینگان از توابع شهرستان پاوه دارای ۲ شهر باینگان و بانه‌وره و ۷۶ روستا با جمعیتی بیش از ۱۱ هزار نفر است و در ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده است.

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد.

برچسب‌ها استانداری کرمانشاه جمهوری اسلامی ایران حلبچه اقلیم کردستان عراق مناطق مرزی پاوه کردستان عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استانداری کرمانشاه جمهوری اسلامی ایران حلبچه استانداری کرمانشاه جمهوری اسلامی ایران حلبچه اقلیم کردستان عراق مناطق مرزی پاوه کردستان عراق بازارچه شوشمی جمهوری اسلامی شهرستان پاوه بازارچه ها مرز شوشمی مرز رسمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۱۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهادری جهرمی: افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تصویب شد

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با تبریک روز کارگر، معلم و گرامیداشت یاد شهید مطهری، اظهار کرد: امروز به پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار، افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی تصویب شد و حقوق حداقل بگیران بازنشستگان حوزه تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت و یک بازنشسته دارای همسر و یک فرزند حداقل حقوق بالای ۱۰ میلیون تومان خواهد شد. برای سایر سطوح ۲۲ درصد به اضافه عدد ثابتی که معمول هر سال بود در هیات وزیران تصویب شد.

بیشتر بخوانید: حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ۴۰ درصد افزایش می‌یابد

وی ادامه داد: شش ماه از ابلاغ سیاست های اقتصاد دریا می گذارد و قرار بود تا دولت برنامه آن را تدوین کند. این برنامه تفصیلی و زمان بندی شده به تصویب دولت رسید. سازوکار اجرای این برنامه و وظایف هر دستگاه مشخص شده است این برنامه جامع است و ۴۰ حکم دارد و مبتنی بر یک سند است.

کد خبر: 1229122 برچسب‌ها بازنشستگان

دیگر خبرها

  • تصویب دائمی شدن قراردادهای کار در کمیسیون اصلی دولت
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها منجر به کاهش حقوق می شود؟+ جزئیات
  • در دیدار روسای گمرکات ایران و عراق چه گذشت؟
  • ترانزیت خارجی ۷ میلیون تن کالا میان ایران و عراق در سال گذشته
  • بهادری جهرمی: افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تصویب شد
  • توافقات جدید گمرکی ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • امیدوارم در مجلس آینده همکاری‌ها با دولت بهتر شود
  • توافقات جدید گمرکی میان ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • شیوه متفاوت تدریس آقا معلم پاوه‌ای