Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@14:15:19 GMT

معضل ورود سگ‌های ولگرد به زیستگاه های کشور

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۷۱۵۴۷

معضل ورود سگ‌های ولگرد به زیستگاه های کشور

به گزارش خبرنگار مهر، شهاب‌الدین منتظمی، در نشست خبری روز شنبه معاونت محیط طبیعی با اشاره به اینکه سالیانه در دو نیمه سال سرشماری حیات وحش انجام می‌گیرد داریم گفت: اما با توجه با شیوع کرونا در سال ۹۹ در نیمه دوم سال ۹۹ و نیمه نخست ۱۴۰۰ سرشماری انجام نشد و بنابراین در تصمیم گیری برای شکار دچار مشکل شده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره وضعیت قرق های اختصاصی گفت: ما در حال حرکت به سمت حفاظت با مشارکت مردم هستیم، چون در مناطقی از نظر حفاظتی چالش‌هایی داریم که تحت نظارت ما نیست.

منتظمی سگ‌های ولگرد را معضل اصلی حیات وحش دانست و گفت: سگ‌های بلاصاحب و ولگرد برای تأمین غذا به مناطق مسکونی و زیست حیات وحش وارد می‌شوند و با مسئله تولید جمعیت گرگاس و جا به جایی بیماری‌های مشترک می‌شوند و این مساله موجب نگرانی‌های ماست و به شدت نگران افزایش هاری هستیم در حالی که در سطح جامعه با برخورد احساسی و غذادهی به سگ‌های ولگرد مواجهیم که جامعه حیات وحش و انسانی را تهدید می‌کند.

وی افزود: وظیفه سازمان محیط زیست جمع آوری سگ‌های بلاصاحب نیست و این حیوانات یک آفت برای محیط زیست هستند. و شاهد این بودیم که وقتی سگ‌های ولگرد از زیستگاه یوز دور شد یوزپلنگ‌ها دوباره به عرصه برگشتند.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: وزارت کشور باید تعیین تکلیف کند که این سگ‌ها از کجا به مناطق تحا حفاظت محیط زیست سرریز می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت سگ‌ها ولگرد و بلاصاحب وظیفه شهرداری‌هاست گفت: شهرداری‌ها باید به وظیفه خود عمل کنند و ما تحت هر شرایطی خارج از حوزه شهری با زنده گیری و رهاسازی حتی با عقیم سازی سگ‌ها مخالفیم.

منتظمی همچنین غذادهی سگ‌ها را یک معضل دانست و رسانه‌ها خواست برای روشن شدن افکار عمومی و مقابله با این پدیده خطرناک ورود پیدا کنند.

وی در پاسخ به سوال مهر درباره صدور پروانه شکار و شکار غیرمجاز پرندگان مهاجر در فریدونکنار نیز گفت: سال ۹۹ و ۱۴۰۰ هیچ پروانه‌ای صادر نشده و استان‌ها تمام تلاش خودشان را به کار می‌بندد و اما موضوع بحث معیشت است. استان تمام تلاشش را انجام می‌دهد اما متأسفانه همچنان لکه شکار غیر مجاز در فریدونکنار پابرجاست و در تلاشیم مدیریت انجام شود.

منتظمی درباره وضعیت بیمه خسارت کشاورزان ناشی از حمله حیات وحش نیز با اشاره به اینکه آمار تعارض بالاست گفت: برای شرکت‌های بیمه، پوشش این مساله مقرون به صرفه نیست و پیشنهاد امکان استفاده از صندوق بیمه محصولات کشاورزی را داده‌ایم تا دام‌ها بیمه شوند.

کد خبر 5350499 سمیرا خباز

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان محیط زیست سگ های ولگرد شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش مسعود فیاضی علیرضا زاکانی شهردار تهران کیفیت هوای تهران هلال احمر جمهوری اسلامی ایران مهدی چمران حکم انتصاب پیش بینی وضعیت هوا طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده سازمان محیط زیست قوه قضاییه ذرات معلق سگ های ولگرد محیط زیست حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۱۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد

به گزارش همشهری آنلاین، در ویدئوی زیر، آتش گرفتن یک باتری را می‌توانید مشاهده فرمایید. آتشی که می‌تواند یک جنگل سرسبز را به ویرانه‌ای سوخته تبدیل کند.

بیشتر بخوانید:

در چه حالتی دایناسورها بار دیگر به چرخه حیات برمی‌گردند؟ کد خبر 849391 برچسب‌ها باتری آتشفشان محیط زیست جنگل محیط زیست جهان محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • محمود احمدی نژاد دوباره عازم خارج از کشور شد | علت چیست؟ +تصاویر
  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • شکارچی غیرمجاز در سبزوار قبل از شکار دستگیر شد
  • دستگیری ۱۴ متخلف شکار و صید در مازندران
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست
  • دستگیری متخلفان شکار غیر مجاز در منطقه حفاظت شده هلن