Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@11:17:25 GMT

مدیریت داده کلید رشد اقتصاد دیجیتال چین

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۷۱۶۲۱

مدیریت داده کلید رشد اقتصاد دیجیتال چین

ایران اکونومیست-یک کارشناس شاخص حوزه علوم داده در مقاله ای در وبگاه «China Daily»، به موضوع ارتباط مدیریت داده و دستیابی به توسعه اقتصاد دیجیتال پرداخته است.

اینترنت چین نیز مانند اقتصاد این کشور، در حال رونق است. سال گذشته، ارزش اقتصاد دیجیتال چین به ۳۹.۲ تریلیون یوان (۶.۱۴ تریلیون دلار) رسید که بیش از ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد و این کشور را در رتبه دوم جهانی قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقتصاد دیجیتال به موتور مهمی برای توسعه اقتصادی چین تبدیل شده است. در چنین شرایطی، جلوگیری از خطرات امنیتی موجود برای داده‌ها، ایجاد یک سیستم حفاظت از امنیت داده‌ها و بهبود مکانیسم‌های حکمرانی داده، برای پکن، اهمیت بیشتری یافته است.

از همین روی، کنگره ملی خلق چین، در ماه ژوئن، قانون امنیت داده‌ها را تصویب کرد که از اول سپتامبر اجرایی شد.

این نهاد قانون گذار در ماه آگوست نیز، قانون حفاظت از اطلاعات شخصی را تصویب کرد که از ماه آینده اجرایی خواهد شد.

براساس تحلیل‌های موجود، سیستم و مکانیسم مدیریت سایبری چین در طول سال‌های اخیر، به طور مداوم بهبود یافته است، که مبنای قانونی محکمی برای تقویت بیشتر حکمرانی داده و بهبود اثربخشی حاکمیت فضای سایبری فراهم کرده است.

داده، پنجمین عنصر مهم اقتصادی پس از زمین، نیروی کار، سرمایه و فناوری است. به طور کلی داده‌ها دارای مظاهر گسترده و منابع متعددی هستند. این عناصر، غیر انحصاری هستند و در مقایسه با سایر عناصر، هزینه استفاده و مالکیت آنها نسبتاً کم است. ماهیت نوظهور داده‌ها سبب شده است که در حال حاضر، هنوز کاستی‌های زیادی در تعریف حقوق مالکیت، تخصیص بازار و حمایت‌های امنیتی از آن وجود داشته باشد.

توصیه‌هایی برای تقویت حکمرانی داده

زانگ یو، کارشناس حوزه علوم داده، معتقد است که در حال حاضر، چین قوانین و مقررات مشخص و کارآمدی در زمینه حقوق مالکیت داده‌ها ندارد و فقدان مرزهای مشخص در دارایی‌های داده، ارزش و توسعه بازار داده‌ها را محدود می‌کند. در سال‌های اخیر، پلتفرم‌های اینترنتی چینی به سرعت توسعه یافته‌اند و داده‌هایی که در اختیار دارند نیز رشد تصاعدی داشته است. بی شک این روند تداوم خواهد داشت و در همین حال، شرکت‌های سنتی نیز تحول دیجیتال خود را تسریع خواهند کرد و شرکت‌های فناوری نیز توسعه زیست‌محیطی خود را تسریع خواهند کرد. چنین روندی حجم زیادی از داده را تولید می‌کند. از سوی دیگر، توسعه شدید تجارت فرامرزی در آینده نیز حجم زیادی از داده‌های تجاری را تولید خواهد کرد. نحوه فعال کردن پتانسیل عناصر داده به یک سوال بسیار مهم تبدیل شده است.

زانگ یو، به طرح چهار پیشنهاد اساسی برای دولت چین جهت حل مسئله فعال سازی پتانسیل داده‌ها، پرداخته است. این پیشنهادات به شرح زیر هستند.

• برای شروع، تلاش بیشتری برای تسریع در معرفی قوانین و مقررات مربوطه برای شفاف سازی حقوق داده مورد نیاز است. توصیه می‌شود بخش‌های ذیربط با فرض رعایت مقررات موجود، قوانین و روش‌های اجرایی دقیق را برای شفاف‌سازی حقوق داده‌ها و حمایت از حقوق مالکیت داده در بخش‌های صنعتی رونمایی کنند.

• دوم، یک پلتفرم سلسله مراتبی و توزیع شده برای به اشتراک گذاری، گردش و تجارت داده‌ها به صورت چارچوب مند، باید ساخته شود.

• سوم، تلاش‌هایی لازم است تا دستورالعمل‌ها و قوانینی در مورد قیمت گذاری منابع داده ارائه شود.

• چهارم، ارتقا بیشتر مدیریت خود انضباطی در استفاده از داده توسط شرکت‌های تجاری، ضروری است.

توصیه‌هایی برای جلوگیری از ایجاد انحصار در بازار داده

حجم داده‌های در اختیار پلتفرم‌های آنلاین چین به سرعت در حال رشد هستند. بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته، تا سال ۲۰۲۵، داده‌های چین ۲۷.۸ درصد از کل داده‌های جهان را تشکیل می‌دهند و رتبه اول را در سراسر جهان خواهند داشت. این فرایند، اگرچه از یک سو، سبب توسعه چشمگیر اقتصاد دیجیتال و قدرت فناورانه در چین می‌شود، اما از سوی دیگر، برخی بسترها را برای ایجاد انحصار در تجارت داده و اطلاعات، باعث می‌شود.

در حال حاضر، چین رویکردی چند جانبه برای افزایش نظارت ضد انحصاری بر پلتفرم‌های اینترنتی اتخاذ کرده است. به عبارت دیگر دولت چین، از رقابت منصفانه در بازار و همچنین از شرکت‌های نسبتاً محروم و کوچک‌تر، محافظت می‌کند. زانگ یو، چهار پیشنهاد نیز برای حل این مشکل ارائه می‌دهد.

• اول، حاکمیت داده و تلاش‌های ضدانحصاری در زمینه جمع آوری و تحلیل کلان داده باید خصوصیاتی «مردم‌محور» داشته باشند. بی شک بدون تأمین امنیت داده، فاکتورهای دیگری چون امنیت شبکه، امنیت ملی، امنیت اقتصادی یا ثبات اجتماعی، محقق نخواهد شد. حاکمیت داده و تلاش‌های ضد انحصاری داده باید برای حفظ منافع مردم استفاده شود.

• دوم، حاکمیت داده و تلاش‌های ضدانحصاری کلان داده باید بر ارتقای توسعه سالم بازار اقتصادی چین متمرکز شود.

• سوم، نظارت بر گردش داده‌های چین باید به طور سیستماتیک تقویت شود.

• چهارم، چین باید فعالانه در حکمرانی دیجیتال جهانی مشارکت کند. وضعیت کنونی حاکمیت دیجیتال جهانی نشان دهنده روند منطقه‌ای و سیاسی شدن این امر است. کشورهای بیشتر و بیشتری "مالیات دیجیتال" وضع می‌کنند که جریان فرامرزی داده‌های جهانی را محدود می‌کند و به طور جدی بر توسعه اقتصاد دیجیتال جهانی تأثیر می‌گذارد.

سهم داده از رشد اقتصاد جهانی

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی مؤسسه بروکینگز در ۱۰ سال گذشته، جریان فرامرزی داده‌های جهانی بیش از ۱۰ درصد به رشد اقتصاد جهانی کمک کرده است. برآورد می‌شود که تا سال ۲۰۲۵، سهم اقتصادی جریان‌های فرامرزی داده در مقیاس جهانی از ۱۱ تریلیون دلار فراتر رود. بنابراین، دولت چین برنامه دارد که به طور فعال جریان فرامرزی داده‌های جهانی را تحت مفهوم ساختن «جامعه ای با آینده‌ای مشترک در فضای مجازی» برای کل بشریت، ترویج دهد.

از همین روی، بسیاری از کارشناسان حوزه فضای مجازی و علوم داده، معتقدند که همه دولت‌ها و جوامع، باید فعالانه در ساخت و تدوین سازمان‌ها، استانداردها و قوانین مربوطه برای حاکمیت دیجیتال جهانی مشارکت کنند.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اقتصاد دیجیتال دیجیتال جهانی داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۱۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای

اکبر قنبرپور مشاور وزیر و سرپرست پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات در سفر اخیرشان به کرمانشاه حامل خبر‌های خوبی در حوزه دیجیتال برای استان کرمانشاه بود.

اول اینکه اجرای دو پروژه عمده در حوزه اقتصاد دیجیتال استان کرمانشاه و به‌ویژه شهر کرمانشاه دنبال خواهد کرد که یکی از این پروژه‌ها ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال بوده و شامل تجهیز دو مرکز نوآوری در پارک فناوری استان و دانشگاه رازی است.

 قنبرپور برنامه‌ در دست پیگیری بودن توانمندسازی اقتصاد دیجیتال در استان و آغاز فعالیت در حوزه دانش‌آموزی و هم در بعد تربیت نیروی متخصص کاری در استان کرمانشاه را خبر خوب دیگرش در سفر به استان برای دنبال کردن بررسی میزان پیشرفت این برنامه‌ها بود.

مشاور وزیر و سرپرست پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات اولین مرکز تولید بازی‌های رایانه‌ای در پارک فناوری کرمانشاه از ماه آینده با ۲۰ تیم راه‌اندازی و فراهم شدن آمادگی لازم برای اینکه این تیم‌ها تا پایان سال به ۵۰ تیم افزایش پیدا کند و در صورت لزوم مراکز دیگری برای توسعه این صنعت ایجاد شود خبر خوب سومش به مردم کرمانشاه بود.

خبر خوب دیگر در جریان این سفر به پیگیری ایجاد یک شهرک اقتصاد دیجیتال در کرمانشاه بود که قرار است شعبه‌ای از پارک توسعه فناوری و نوآوری اقتصاد دیجیتال را که تحت عنوان پارک فاوا در استان فعالیت کند و در آینده تبدیل به یک پردیس علم و فناوری شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • عربستان به جای «داووس» میزبان مجمع جهانی اقتصاد شد
  • افزایش دوبرابری سهم اقتصاد دیجیتال در کشور با اجرای برنامه هفتم
  • دهقانی: نظام مالکیت فکری کلید توسعه عادلانه فناوری است
  • واکنش معاون علمی به واگذاری سهام برخی کسب و کارهای دیجیتال
  • کرمانشاه صاحب «سرزمین اقتصاد دیجیتال» می‌شود
  • ببینید | اولین واکنش معاون ابراهیم رئیسی به خبر فشار دولت بر شرکت‌های اقتصاد دیجیتال
  • ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها
  • جنگ در اقتصاد دیجیتال دنیا ؛ تیک تاک در آمریکا می ماند؟
  • پیگیری پروژه‌های مهم اقتصاد دیجیتال در استان کرمانشاه
  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای