فیسبوک انسان های دیجیتال جهت نیروی کار می سازد!
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۷۲۳۶۱
صدای ایران- شرکت فیسبوک چند روز قبل پلتفرم جدیدی به نام متاورس را معرفی کرد. انسانهای دیجیتالی نیز فناوریهایی جدید هستند که قرار است در این پلتفرم استفاده شوند. این انسانها نسخههایی دیجیتال از انسانهای واقعی و نمونه شبیه سازی شده با قابلیت واکنش به محیط اطراف و برقراری ارتباط با دیگران هستند. این انسانها قرار است در حوزههای مختلف در متاورس به کار گرفته شوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
انسان دیجیتال با قابلیت برقراری ارتباط
سم یک انسان واقعی نیست، او یک انسان دیجیتالی است که توسط شرکت فناوری Soul Machines در اوکلند ساخته شده است. او که برای گفتگوی کوتاه با بازدیدکنندگان در مورد خودش طراحی شده است، با کمک یک «مغز دیجیتالی» اختصاصی کار میکند و عبارات را از طریق وبکم میخواند. او میتواند لبخند بزند و گفتگوهایی که انجام میدهد هیچکدام از قبل ضبط نشده اند.
او میتواند مانند یک انسان عادی با مردم ارتباط برقرار کند. افراد دیجیتالی روی سیستم عامل Humans OS 2.0 و با صدای دیستوپیایی Soul Machines کار میکنند و میتوانند از دستان خود استفاده کنند و به گونهای برنامه ریزی شده اند تا در آینده بتوانند تمام اعضای بدن خودشان را حرکت دهند.
وقتی به متاورس فکر میکنیم، یک محیط مجازی بازی مانند به ذهن ما میآید که در آن انسانها از آواتارها برای زندگی، کار و بازی استفاده میکنند، اما این Soul Machines است که متاورس را با چیزی پر میکند که یکی از بنیانگذاران آن، Greg Cross از آن به عنوان «نیروی کار دیجیتال» یاد کرده است. این نیروی کار دیجیتال نسخهای سفارشی ساز از سم است که معادل NPCها در جهانهای دیجیتال نوپا محسوب میشوند.
انسان هایی دیجیتال با شخصیت های مختلف
وقتی در حال انجام یک بازی هستیم، جنبه خاصی از خودمان را نشان میدهیم، زمانی که تیم فوتبال بچههایمان را مربی میکنیم، شخصیت دیگری را به نمایش میگذاریم. کراس در این باره گفت: "به عنوان انسان، ما در موقعیتهای مختلف، رفتار و شخصیت متفاوتی داریم. با ساخت این انسانهای دیجیتالی میتوان شخصیتهای متفاوتی را هم به وجود آورد. "
در حال حاضر، Soul Machines بیشتر انسان دیجیتال را برای خدمت به افراد و اطلاع رسانی عمومی میسازد. در دنیای انسانهای دیجیتال، امکان ساخت همزادی دیجیتال برای افراد مشهور هم وجود دارد. این شرکت حتی امکان شبیه سازی جزئیترین ویژگیهای ظاهری هر فرد مانند یک خال روی صورت را هنگام ساخت این انسانها را دارد.
این شرکت انسانهای دیجیتالی را دارد که در سازمان بهداشت جهانی، دانشگاه مریویل، بانک Westpac و پلیس نیوزیلند از آنها استفاده کرده است. روث یک مربی دیجیتال است که برای شرکت نستله کار میکند. این شرکت سالهاست که از انسانهای دیجیتالی استفاده میکند و اینکار را با BabyX و در سال ۲۰۱۳ شروع کرد. BabyX یک نمونه اولیه از این انسان هاست که بر پایه هوش مصنوعی ساخته شده که در مرحله آزمایش و تحقیقات باقی ماند.
کودک دیجیتال
شرکتهای دیگری هم در صنعت ساخت انسان دیجیتال فعال هستند، مانند بنیاد هوش مصنوعی (AIF) که تیمی ترکیبی از دانشمندان این حوزه را دارد، از جمله لارس باتلر (Trion Worlds) که بازی سازی مشهور است و رامی هاچاچه، سازنده جلوههای ویژه بصری و جو دریک، تولیدکننده فیلم.
شرکت Soul Machines به دو دلیل از شرکتهای حاضر در این حوزه متمایز است. اولین دلیل امکان بهره مندی از نتایج شگفت انگیز ساکار است. این شخص توانایی منحصر به فردی در ترکیب علم عصب شناسی و ساخت انسانهای دیجیتالی دارد. دلیل دوم موفقیت این شرکت در ساخت انسانهای دیجیتال با مغز دیجیتالی قابل تعلیم است. BabyX یکی از نمونههای دارای مغز دیجیتال است. البته این شرکت هنوز درباره استفاده از مغز دیجیتال در انسانهای دیجیتال اطلاعاتی را منتشر نکرده است. این انسانهای دیجیتال در حال حاضر برای کار نیازمند راهنمایی یک راهنما هستند. هدف نهایی Soul Machines این است که به یک فرد دیجیتالی بیاموزد که چگونه تصمیمات مبتنی بر هدف (و یک روز مبتنی بر ارزش) بگیرد، که هنوز راه زیادی تا رسیدن به این هدف باقی مانده است.
کراس میگوید: «در آینده، ممکن است بتوانید یک نسخه دیجیتالی از خودتان یا چندین نسخه از خودتان را بسازید و آنها میتوانند کارهایی را برای شما انجام دهند و حتی برای شما کسب درآمد کنند. در حالی که شما در حال انجام کار دیگری هستید، نسخه دیجیتال شما مشغول انجام این کارهاست. "
استفاده از انسان دیجیتال در بازی های چند نفره
اگر بتوان از انسان دیجیتال در حوزه بازیهای چند نفره آنلاین استفاده کرد، دنیای بازیها وارد مرحله جدیدی میشود که حتی تصور این دنیا برای گیمرها هم غیرممکن است. مثلا استفاده از این فناوری در بازی Call of Duty جذاب و تجربهای باورنکردنی است. این بازی، چند نفره و مهارت محور است و میتوان گفت که در این نوع بازی بازیکنان دیجیتال با انسان های واقعی که نقاط ضعف و قوت انسانی دارند، رقابت میکنند. مارک جانسون، پژوهشگر حوزه بازی دیجیتال در این باره گفت که بازیهای چند نفره به این دلیل پرطرفدار هستند که شخص میداند در حال مبارزه با انسان دیگری است و با هوش انسانی مواجه است نه هوش مصنوعی.
مواردی وجود دارند که تمایز بین انسان دیجیتال و هوش مصنوعی را به وجود میآورند. زمانی که انسانهای واقعی انسانهای دیجیتال را کنترل میکنند، میتوانند با هوش مصنوعی مقابله کنند و هر چقدر این فناوری قدرتمند و توانمندتر باشد باز هم انسان قدرت مقابله با آن را دارد.
انسان دیجیتال در حوزه بهداشت و درمان و آموزش
یکی از اهداف شرکت Soul Machines استفاده از انسانهای دیجیتال در حوزه سلامت و درمان و همینطور آموزش است. البته ساخت انسانهای دیجیتال این دو حوزه اصلا به معنی جایگزینی این انسانها با پزشکان و افراد متخصص آموزش دیده نیست. انسانهای دیجیتال میتوانند به انسانهای واقعی متخصص کمک کرده و توانایی این افراد را تقویت کنند. انسانهای دیجیتال از هر فردی که نیازمند آنها است، مراقبت میکنند.
حتی ممکن است در سیستم بانکداری دیجیتالی هم از انسانهای دیجیتالی استفاده شود. ممکن است انسانهای واقعی درخصوص مسائل مالی با انسانهای دیجیتال راحتتر باشند و در زمینههای دیگر هم افراد زیادی هستند که ترجیح میدهند به جای انسان واقعی با انسان دیجیتالی تعامل داشته باشند.
حوزه بهداشت با انسان دیجیتال
واقعیت مجازی و افزوده در حال حاضر در محیطهای آموزشی مورد استفاده قرار میگیرند، اما ایده استفاده از افراد دیجیتال برای تکمیل یک تجربه منحصر به فرد انسانی به طور قابل درکی بحثبرانگیز است.
«نیک کلی» (Nick Kelly)، متخصص در حوزه شناخت و آموزش از دانشگاه فناوری کوئینزلند (Queensland University of Technology)، در این باره گفت: "فرزندان ما با دیدن والدین یاد میگیرند که چگونه موجوداتی اجتماعی، عاطفی، اخلاقی، پیچیده و مبهم در جهان باشند و آنها در طول ۱۲ سال تحصیل نیز در تعامل با معلمان هستند، به همین دلیل از معلمان دیجیتالی باید با احتیاط استفاده کرد. استفاده از این فناوری باعث بهبود در سیستم آموزشی میشود و با استفاده از آنها موافقم، اما این ایده ملاحظاتی هم دارد که باید با دقت بررسی شوند. "
مشکلات استفاده از انسان دیجیتال
معرفی افراد دیجیتال به سیستم بهداشت، به ویژه با توجه به مشکلات بسیار ضعیف فناوری در خصوص حریم خصوصی دیجیتال، مجموعهای کاملاً جدید از مشکلات را ارائه میدهد. افراد مختلف میتوانند نحوه رفتار و ظاهر کارمند دیجیتالی را مطابق سلیقه خودشان شخصی سازی کنند؛ اما آیا اینکار اخلاقی است؟
پلتفرم Soul Machines Humans OS 2.0 میتواند یک شخص دیجیتالی را در زمان واقعی ایجاد کند. مثلا یک کاربر سیاه پوست ممکن است احساس راحتی بیشتری با یک فرد دیجیتال سیاه پوست داشته باشد و آن را انتخاب کند. زنان میتوانند انتخاب کنند که با یک فرد دیجیتال ارائه دهنده زن در مورد مشکلات مختلف صحبت کنند، که از نظر تئوری میتواند خوب باشد. اما این گزینهها، با وجود تمام مزایای کسب و کار محوری که دارند، میتوانند مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشند.
کراس توضیح میدهد: "زمانی که انسانی دیجیتال با هدف نمایندگی برای یک شرکت بزرگ طراحی میشود، باید توانایی ابراز احساسات منفی را هم داشته باشد. انتظار میرود این نمونه از انسانهای دیجیتالی به گونهای رفتار کنند که ویژگیهای لازم برای سمت شغلی را داشته باشند. "
آینده انسان های دیجیتال چیست؟
در دنیای متاورس که در آن آواتارها یکی از عناصر اصلی دنیای دیجیتال هستند، انسانهای دیجیتال در همه حوزهها مورد استفاده قرار میگیرند، از بازی گرفته تا سلامت و درمان.
با وجود اینکه انسانهای دیجیتالی، نابودگر قاتل و فاتح دنیا نیستند، اما به مرور زمان در حال ورود به دنیای متا هستند. کراس عقیده دارد که هرچقدر متاورس به نسخه نهایی خودش نزدیک میشود، انسانهای دیجیتال هم نیروهای کار مفیدتری در این پلفترم خواهند بود. تلاش برای ساخت این انسانها که قابلیت نشان دادن واکنش به اطرافشان را دارند، اقدامی موثر در راستای نهایی شدن متاورس است.
برای ساخت انسان دیجیتال به عنوان نیروی کار، باید امکان استفاده از هوش مصنوعی را تا بیشترین میزان ممکن فراهم کرد تا رفتارهای انسان واقعی را شبیه سازی کرد، اما باتوجه به هزینه بالا برای رسیدن به این هدف، هنوز فاصله زیادی بین قابل تشخیص نبودن انسان دیجیتال با انسان واقعی وجود دارد.
در حال حاضر این انسانهای دیجیتالی، ممکن است فقط سودآوری داشته باشند، مثلا میتوانند به عنوان موجوداتی آزمایشگاهی برای سرمایه گذاری در حوزههای مختلف استفاده شوند. آزمایش این نسخه از انسان، آینهای است که ما را در مقابل خودمان قرار میدهد و آنچه که ما میخواهیم از آینده نیروهای انسانی ببینیم را به ما نمایش میدهد.
منبع: صدای ایران
کلیدواژه: انسان دیجیتال فیس بوک نیروی کار انسان های دیجیتالی انسان های واقعی انسان دیجیتال انسان ها انسان واقعی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۲۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پیشبینی ترافیک و زلزله با متاورس شهری | شهر هوشمند چگونه شهری است؟
همشهری آنلاین، فرخنده رفائی: بیش از ۲دهه از معرفی مفهوم متاورس در دنیای تکنولوژی میگذرد، اما این فناوری تا همین چندوقت پیش، بیشتر از آن لوکس و دستنیافتنی بهنظر میرسید که مورد توجه مردم عادی و کشورهای در مسیر توسعه قرار گیرد. تصور غالب این بود که پای این تکنولوژی دستکم به این زودیها قرار نیست به زندگی مردم عادی باز شود یا بتواند گرهای را از مشکلات روزمره مردم باز کند. اما امروز شهرهای زیادی در دنیا در تلاشند مشکلات شهری خود همچون ترافیک، برآورد نتایج اجرای پروژههای عمرانی، مکانیابی طرحهای عمرانی و ساختوساز، استفاده بهینه از فضای شهری و حتی درآمدزایی را با هوشمندسازی شهری و ساخت همزاد دیجیتال شهر در محیط متاورس، شبیهسازی و حل کنند.
رویای زندگی در یک شهر هوشمندتصور کنید فقط با زدن یک عینک دیجیتال بر چشم بتوانید در محیط فیلم یا سریال مورد علاقهتان در میان بازیگران راه بروید و وقایع را از هر نقطهای که دوست دارید تماشا کنید، از نمایشگاه یا موزهای در آن سر دنیا دیدن کنید، با همکارانتان نه از صفحه نمایشگر رایانه، بلکه در محیطی سهبعدی جلسه برگزار کنید، به کنسرت خواننده مورد علاقهتان بروید، فضای هتل موردنظرتان را پس از رزرو اتاق از نزدیک بررسی کنید یا حتی با پزشکتان مشورت کنید یا تعمیرکار ماشینتان را ظرف چند دقیقه بالای سر ماشین بیاورید تا از پیمودن راهی طولانی در ترافیک معاف شوید و همه اینها در حالی است که لیوان چای بهدست روی مبل خانه خود نشستهاید. هیجانانگیز نیست؟ شاید کمی فانتزی بهنظر برسد اما اینها امکاناتی است که یک شهر هوشمند میتواند در اختیار شما قرار میدهد و خبر خوب اینکه رسیدن به «شهر هوشمند» و تحقق «متاورس شهری» در تهران بهطور جدی در برنامه مدیریت شهری پایتخت قرار گرفته است. اما متاورس چطور بهکار شهر میآید؟
متاورس شهری دقیقا به چه معناست؟برای اینکه بدانیم «متاورس شهری» چیست و چه کمکی قرار است به شهر بکند باید اول بدانیم مفهوم «متاورس» چیست. متاورس، بهطور خلاصه یک فضای دیجیتال سهبعدی است که با استفاده از تکنولوژیهایی مانند واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)، زندگی آنلاین انسان را براساس زندگی واقعی او شبیهسازی و این دو را با هم ترکیب میکند. شما در فضای متاورس میتوانید خانهای را دقیقا با مشخصات، ویژگیها و جزئیات خانه خود شبیهسازی کنید و در آن حضور حقیقی اما غیرفیزیکی داشته باشید. در نوع بزرگتر، شما میتوانید با کمک این تکنولوژی در محیطهای شبیهسازی شده دیگر نیز حضور داشته باشید، به فعالیتهای مختلفی بپردازید و با سایر مردم جهان در ارتباط و تعامل باشید. این فرایند را میتوان بهوجود یه «قل» از شما، خانه شما یا شهر شما در فضای دیجیتال تشبیه کرد و این همان اصطلاح «دوقلوی دیجیتال» است که پرکاربردترین ترکیب در رابطه با مفاهیم متاورس به شمار میرود. بهطور خلاصه، نسخههای شبیهسازی شده از خانه، شهر یا حتی خود شما در فضای متاورس «دوقلوی دیجیتال» خانه، شهر و خود شما هستند. خب... حالا که با مفهوم متاورس و دوقلوی دیجیتال و شهر متاورسی آشنا شدید، بهراحتی میتوان درباره ویژگیهای شهرهای متاورسی صحبت کرد.
متاورس شهری چطور قرار است به ما کمک کند؟شهرهای متاورسی بر تکنولوژی دوقلوی دیجیتال بنا شدهاند؛ به این معنا که اطلاعات شهر واقعی با تمام جزئیات، پردازش و بر مبنای آن نسخه دیجیتال شهر که به آن دوقلوی دیجیتال یا همزاد دیجیتال نیز گفته میشود، طراحی خواهد شد. در حقیت در شهر دیجیتال، نسخهای دیجیتال از همه اجسام فیزیکی موجود در شهر نظیر ساختمانها، خیابانها و تمام فضاهای دیگر شهر وجود خواهد داشت. این همزاد دیجیتال میتواند ویژگیهای جغرافیایی و همچنین زیرساختی شهر را به تصویر بکشد. استفاده از تکنولوژی متاورس در طراحی شهرهای هوشمند و پایدار این امکان را برای مسئولان شهری فراهم میآورد تا بهصورت کاملا مستقیم با زیرساختهای شهری ارتباط برقرار کرده و متناسب با چالشهای شهری موجود اقدامات متعددی را در جهت برطرف کردن آنها انجام دهند. در طراحی چنین شهرهایی توسعه پایدار و حفظ منابع انرژی تجدیدناپذیر مورد توجه قرار گرفته است. چنین قابلیتی با ایجاد امکان آزمون و خطای بیهزینه در همزاد دیجیتال، این امکان را فراهم میکند که اجرای برنامهها در نسخه واقعی شهر، براساس تجربهای از پیش آزموده باشد و با تغییرات لازم، به نتایج موردنظر مدیران و تصمیمگیران حوزه مدیریت شهری منتهی شود.
یک پیشنهاد برای شهر هوشمنددر شهرهای هوشمند پتانسیل حل انواع مسائل و مشکلات زندگی واقعی و ارائه راهحلهای کارآمد وجود دارد. دادهها همه اجزا همچون شبکههای جادهای، ارتباطات، شبکههای برق، سیستمهای آب و سایر امکانات را پوشش میدهند و این امر به مدیران شهری برای به حداکثر رساندن بهرهوری انرژی، اجرای بهتر پروژههای حملونقل از طریق برنامهریزی جاده، کاهش انتشار گازهای گلخانهای و مواردی از این دست کمک میکند. در محیط متاورس، شهرها همچنین میتوانند با شبیهسازی بلایای طبیعی پیشبینینشده مانند زلزله، رعد و برق و دمای بالا، آزمایشهای استراتژیک روی دوقلوهای دیجیتال خود انجام دهند. دوقلوی دیجیتال به آنها کمک میکند تا تشخیص دهند که آیا شهرشان توانایی مقاومت در شرایط مختلف را دارد یا خیر.
هوشمندسازی تهران در برنامه شورای شهرمتاورسهای شهری با حل چالشهایی همچون گرههای ترافیکی، آلودگیهای صوتی، کاهش آلایندههای زیستمحیطی و بسیاری از مشکلات دیگری که امروزه گریبانگیر کلانشهرهای دنیا ازجمله تهران شده است میتواند در حکم نسخهای شفابخش عمل کند. شورای اسلامی شهر تهران در دوره ششم برنامههای هوشمندسازی شهری را با تشکیل کمیته شفافیت و شهر هوشمند بهطور جدیتری در دستور کار قرار داده و در برنامه ۴ساله احکامی را در زمینه هوشمندسازی شهری صادر کرده است. براساس این احکام، شهرداری تهران مکلف است زیرساختهای هوشمندسازی را طی مدت زمان این برنامه تامین کند.
سوده نجفی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در اینباره به همشهری گفت: حرکت به سمت هوش مصنوعی و دوقلوهای دیجیتال از سوی بیشتر شهرهای دنیا در حال پیگیری است؛ ما نباید در این زمینه از دنیا عقب بمانیم. از سوی دیگر بحث شهر هوشمند یکی از سیاستهای ما در شورای ششم است. به این دلیل در برنامه چهارم احکامی را در این زمینه وضع کردیم و در تلاشیم هم با سیاستگذاری، این موضوع را پیگیری کنیم و هم شهرداری را مکلف کردیم به اینکه سیاستگذاریهای ما را در حوزه اجرا عملی کند.
نجفی، حرکت به سمت شهر هوشمند را زیربنای مدیریت آسانتر شهر دانست و افزود: مدیریت شهر زمانی آسانتر است که ما بتوانیم از علومی که امروزه در دنیا وجود دارد، استفاده کنیم و قطعا طی یکسال باقیمانده از عمر شورای ششم بهدنبال آن هستیم که بتوانیم حداقل ۵تا ۱۰درصد کارهای تهران را به سمت شهر هوشمند ببریم.
عضو کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر، در بیان ضرورت حرکت به سمت شهر هوشمند گفت: شهر هوشمند فراآموزش، فرا سلامت، فرا حملونقل و فراحکمرانی است و ما بهدنبال یک شهر هوشمند در شهر تهران هستیم؛ برای اینکه خیلی از مشکلات و مسائل تهران را حل کنیم. وقتی یک شهر هوشمند داشته باشیم مشکل آلودگی هوا در شهر تهران کاهش پیدا میکند؛ چون میزان تردد، چه خودرو و چه افراد در شهر کاهش پیدا میکند و دیگر ترافیک و آلودگی هوا نداریم و این در حوزه سلامت نیز مؤثر خواهد بود. بسیاری از بیماریهایی که امروزه منجر به بالا رفتن آمار مرگومیر در تهران شدهاند بهعلت آلودگی هوا و مشکلات ریوی است که مرگ خاموش خوانده میشوند.
نجفی افزود: تهران نیز با توجه به اینکه الگوی همه شهرهای کشور است و شهرهای دیگر هم از آن الگوبرداری میکنند، یکی از دغدغههای ما در شورای هوشمندسازی شهری است. البته توجه به حوزه هوشمندسازی و شفافیت از شورای پنجم آغاز شد، اما در شورای شهر ششم با حضور دکتر صادقی در کمیته شفافیت و شهر هوشمند، کار فراتر رفته و تلاش شده این موضوع بیشتر و بهتر پیگیری شود.
کد خبر 848548 برچسبها شورای شهر تکنولوژی (فناوری) مدیریت شهری