Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@12:45:28 GMT

بازگشایی تدریجی مدارس در کنار آموزش مجازی

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۷۲۶۹۸

بازگشایی تدریجی مدارس در کنار آموزش مجازی

به گزارش ایرنا از سوم مهر امسال زنگ آغاز سال تحصیلی در مدارس استان خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور نواخته شد و براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و برنامه‌ریزی انجام شده، آموزش‌های حضوری در مناطق روستایی و عشایری، مدارس با ۱۵ دانش‌آموز و کمتر، هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش برای دروس عملی و مهارتی آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدارس روستایی با جمعیت ۳۰ نفر نیز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از نیمه دوم مهر آموزش‌های حضوری را آغاز کردند و ۱۵ آبان نوبت به دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم رسید که بعد از ۲۰ ماه با گروه‌بندی سر کلاس درس حاضر شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان استقبال دانش‌آموزان برای آموزش حضوری در مدارس خراسان جنوبی متفاوت بوده است و برخی مدارس که توانسته‌اند امکانات ایمنی بیشتری نظیر تهویه هوا، فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر نکات بهداشتی را فراهم کنند با استقبال بیشتری مواجه بوده‌اند اما مدارسی که به‌صورت دو نوبت اداره می‌شوند کمتر مورد استقبال قرار گرفتند.

در این بین خانواده‌هایی هم هستند که هنوز متقاعد به آموزش حضوری نیستند و علت اصلی همان نگرانی از ابتلا به بیماری کووید۱۹ و پیامدهای آن است.

اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در این مدت سرانه‌های بهداشتی مدارس را پرداخت کرده است و به گفته مدیران مربوطه مدارس آماده پذیرش دانش‌آموزان هستند.

کرونا و پیامدهای خانه‌نشینی

یکی از والدین معتقد است که خانه‌نشینی دانش‌آموزان و استفاده مداوم از فضای مجازی نوعی افسردگی را در فرزندان ایجاد کرده است.

خانی گفت: در این مدت پرخاشگری در فرزندانم زیاد شده که دلیل اصلی آن خانه‌نشینی است و اگر مدارس ایمنی کافی را برای حضور دانش‌آموزان داشته باشند قطعا بهتر از حضور در خانه و آموزش مجازی است.

وی اظهار داشت: قرارگیری در گروه‌های همسال نقش مهمی در تربیت روانی و اجتماعی شدن دانش‌آموزان دارد و این خلا در دوران کرونا کاملا مشهود است.

یکی دیگر از والدین گفت: برخی مدارس با توجه به تعداد بالای دانش‌آموزی که دارند، نمی‌توانند حتی با گروه‌بندی آموزش حضوری را مدیریت کنند.

وی افزود: با این روند ترجیح می‌دهم آموزش خصوصی را برای فرزندم فراهم کنم هرچند باز هم دغدغه وجود دارد زیرا خیلی از خانواده‌ها نمی‌توانند این امکان را برای فرزندانشان فراهم کنند.

وی اظهار داشت: اگر قرار است آموزش حضوری انجام شود باید ایمنی لازم نظیر واکسیناسیون و موارد بهداشتی مربوط به مدارس به‌صورت کامل رعایت و به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی شود.

امکان همزمان آموزش حضوری و مجازی

مدیر دبیرستان آیت الله خامنه‌ای بیرجند هم گفت: با توجه به اهمیت عدالت آموزشی، امکان آموزش حضوری و مجازی به‌طور همزمان برای دانش‌آموزان فراهم شده است.

غدیرالله کرامتی افزود: با بازگشایی مدارس متوسطه دوم از ۱۵ آبان ضمن گروه‌بندی دانش‌آموزان به گروه‌های الف و ب امکان آموزش مجازی برای گروهی که در مدرسه حضور ندارند، از طریق سامانه شاد فراهم شده است.

وی گفت: با پرداخت سرانه بهداشتی، مدارس آماده پذیرش دانش‌آموزان شدند و در این مدرسه هم همه نکات ایمنی و بهداشتی رعایت شده تا خانواده‌ها دغدغه کمتری داشته باشند.

کرامتی از واکسیناسیون نوبت اول ۹۰ درصد دانش‌آموزان این مدرسه خبر داد و افزود: به محض اعلام نوبت دوم دانش‌آموزان مراجعه خواهند کرد و برای تعدادی از دانش‌آموزانی که به دلایل مختلف هنوز واکسینه نشدند ارایه برگه آزمایش پی سی آر هر ۲ هفته الزامی است.

وی اظهار داشت: با توجه به اقدامات شبانه‌روزی که برای تولید محتوا در دوران کرونا انجام شده، افت زیادی نسبت به سال قبل مشاهده نمی‌شود و گواه آن امتحانات نهایی است.

این مدیر مدرسه از وضعیت اینترنت و قطع و وصل شدن سامانه شاد هم گلایه‌مند بود و خواستار رفع این مشکل برای ارتقای کیفیت آموزشی شد.

رعایت پروتکل‌ها به شیوه ۰۶ 

مدیر مدرسه دخترانه فاطمه زهرا (س) بیرجند هم با بیان اینکه از ابتدای مهر ماه آمادگی کامل برای پذیرش دانش‌آموزان وجود داشته است گفت: تمامی پروتکل‌های مورد نظر ابلاغی در شیوه‌نامه ۰۶ ستاد ملی کرونا و وزارت آموزش و پرورش رعایت شده است.

فاطمه حاجی‌دوست افزود: شیوه‌نامه ۰۶ برای همه دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی اطلاع‌رسانی و آموزش داده شده تا دغدغه زیادی نسبت به شیوع ویروس کرونا در مدارس وجود نداشته باشد.

وی گفت: با بازگشایی مدارس تاکنون بیش از ۸۰ درصد دانش‌آموزان واجد شرایط در مدارس حضور یافتند و خانواده‌ها هم پشتیبانی کردند اما برخی خانواده‌ها همچنان از حضور دانش‌آموزان در مدارس ممانعت می‌کنند.

این مدیر مدرسه اظهار داشت: همه نکات بهداشتی در مداس رعایت می‌شود و نماینده‌هایی برای تذکر بهداشتی تعیین شده‌اند.

وی از گروه‌بندی دانش‌آموزان برای حضور در کلاس درس خبر داد و افزود: امکان حضور آنلاین و مجازی دانش‌آموزانی که در گروه غیرحضوری قرار دارند نیز وجود دارد.

حاجی‌دوست با بیان اینکه هنوز گلایه‌ای در ارتباط با بازگشایی و موارد بهداشتی از سوی خانواده‌ها اعلام نشده است گفت: همه سعی ما بر این است که آموزش حضوری بدون دغدغه و ایجاد مشکل برای دانش‌آموزان، معلمان و خانواده آنان ارائه شود.

امکان تدریس حضوری برای ۳۲ هزار دانش‌آموز متوسطه دوم

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: فعالیت حضوری مدارس متوسطه دوم در سراسر این استان با اولویت سلامت‌محوری از ۱۵ آبان آغاز شد و حدود ۳۲ هزار دانش‌آموز این مقطع تحصیلی می‌توانند در کنار آموزش مجازی در مدارس هم حضور یابند تا از تدریس معلمان خود به‌صورت حضوری بهره‌مند شوند.

رضا یکه‌خوانی افزود: با توجه به تاکید وزارت آموزش و پرورش نسبت به اصل سلامت‌محوری در آموزش، مدارس آمادگی لازم را برای پذیرش دانش‌آموزان دارند و ملزم به رعایت همه‌جانبه پروتکل‌های بهداشتی هستند.

وی درباره بازگشایی مدارس شهرستان‌های قرمز استان گفت: مدارس متوسطه دوم در این شهرها هم فعالیت خود را آغاز کردند و در این زمینه تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم که توسط وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود و هنوز ابلاغیه‌ جدید در این خصوص صادر نشده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هر شرایطی مد نظر است و در همین ارتباط سرانه بهداشتی مدارس پرداخت شده و بازگشایی‌ها نیز براساس شیوه‌نامه ابلاغی و دستورات لازم برای تامین سلامت دانش‌آموزان و معلمان خواهد بود.

وی از بازگشایی مدارس متوسطه دوره اول و ابتدایی از اول آذر ماه نیز خبر داد و گفت: والدین نگرانی برای رعایت نشدن پروتکل‌ها در مدارس نداشته باشند.

یکه‌خوانی اضافه کرد: از سوم مهر ماه زنگ آغاز سال تحصیلی در مدارس استان خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور نواخته شد و با سیاست‌گذاری‌های انجام شده و تصمیم ستاد ملی کرونا، آموزش‌های حضوری در مناطق روستایی و عشایری، مدارس با  ۱۵ دانش‌آموز و کمتر، هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش برای دروس عملی و مهارتی آغاز شد.

وی گفت: مدارس روستایی با جمعیت ۳۰ نفر نیز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از نیمه دوم مهر آموزش‌های حضوری را آغاز کردند و در زمینه بازگشایی سایر مدارس تابع تصمیمات ستاد ملی و استانی کرونا هستیم.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی افزود: براساس الگوی ابلاغ شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، بازگشایی مدارس به‌صورت تدریجی، اقتضایی و با گروه‌بندی انجام می‌شود.

لزوم شفاف‌سازی ادامه بازگشایی مدارس

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در جلسه امروز (۲۲ آبان) ستاد استانی مدیریت کرونا که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، گفت: تکلیف ما در مورد مدارس و دانشگاه‌ها روشن نیست و در ستاد ملی مقابله با کرونا هم اخیرا مطرح نشده لذا اگر اداره کل آموزش و پرورش دستورالعمل صریحی در اختیار دارد، اطلاع‌رسانی کند تا خانواده‌ها از سردرگمی خارج شوند.

محمد دهقانی افزود: بعد از ابلاغ دستورالعمل بازگشایی مدارس زیر ۳۰ نفر روستایی و عشایری و دروس عملی هنرستان‌ها و کاردانش هنوز هیچ دستورالعملی برای بازگشایی به دانشگاه علوم پزشکی ارسال نشده است.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: با توجه به اهمیت سلامت دانش‌آموزان قبل از هرگونه بازگشایی مدارس باید شورای سلامت مدرسه تشکیل شود و مصوبات را به دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ کنند در غیر این صورت اگر برای دانش‌آموزی اتفاقی بیفتد، مسئولیت آن متوجه مدیر مدرسه خواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از رعایت ۸۹ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در مدارس استان خبر داد و گفت: میزان رعایت در مدارس روستایی مقداری پایین‌تر است.

وی افزود: از جامعه هدف ۱۲ تا ۱۸ سال خراسان جنوبی تاکنون ۷۵ درصد دز اول و ۴۵ درصد دز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

بازگشایی مدارس طبق مصوبات

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: مدارس روستایی و عشایری، کاردانش و فنی و حرفه‌ای از سوم مهر ماه همزمان با سراسر کشور فعالیت خود را آغاز کردند و در مرحله دوم ۱۵ آبان ماه مدارس برای مقطع متوسطه دوم به‌صورت حضوری بازگشایی شد، در حال حاضر نیز طبق مصوبات از ابتدای آذر مدارس متوسطه اول و ابتدایی بازگشایی خواهند شد.

محمدعلی واقعی افزود: مدارس استان در مرحله اول بازگشایی برای ۵۰ هزار دانش‌آموز و مرحله دوم برای ۳۲ هزار دانش‌آموز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعال شدند و در مرحله سوم بقیه دانش‌آموزان فعالیت خود را در مدارس آغاز خواهند کرد.

وی گفت: همه تلاش ما بر رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است و مدارس آماده پذیرش دانش‌آموزان هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: تمامی دانش‌آموزان بدو ورود به مدرسه کنترل می‌شوند و در صورت هرگونه علایم بیماری از ورود به مدرسه ممانعت می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه این نشست موضوع بازگشایی مدارس را از دغدغه‌های خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا مدارس مقطع متوسطه دوم از نیمه آبان حضوری شد و متوسطه اول نیز از اول آذرماه شروع می‌شود.

حمید ملانوری افزود: برای مقطع ابتدایی استعلام می‌کنیم و هر آنچه مصوبه ستاد ملی کرونا باشد، به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

براساس آخرین رنگ‌بندی از امروز (۲۲ آبان) سه شهرستان بیرجند، قاینات و طبس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های نهبندان و بشرویه وضعیت نارنجی (پرخطر) و سایر شهرستان‌های استان وضعیت زرد رنگ (متوسط خطر) را دارند.

سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ همزمان با سراسر کشور سوم مهر ماه در ۱۲ منطقه آموزشی و ۲ هزار و ۷۰۰ مدرسه خراسان جنوبی آغاز شد و بنابر اعلام مسوولان آموزش و پرورش، مدارس امسال به‌صورت تدریجی، اقتضائی و ترکیبی (آموزش حضوری و مجازی) بازگشایی می‌شوند.

برچسب‌ها ویروس کرونا بازگشایی مدارس خراسان جنوبی فاصله گذاری اجتماعی دانش‌آموزان پروندهٔ خبری بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا بازگشایی مدارس خراسان جنوبی ویروس کرونا بازگشایی مدارس خراسان جنوبی فاصله گذاری اجتماعی دانش آموزان همزمان با سراسر کشور وزارت آموزش و پرورش پروتکل های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی پذیرش دانش آموزان روستایی و عشایری آموزش های حضوری بازگشایی مدارس هزار دانش آموز ستاد ملی کرونا مدارس روستایی آغاز کردند دانش آموزان مدارس متوسطه آموزش حضوری مدارس استان اطلاع رسانی آموزش مجازی مدیر مدرسه سال تحصیلی خانواده ها متوسطه دوم پروتکل ها گروه بندی ۱۵ آبان آغاز شد مهر ماه سوم مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۲۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نواخته شدن زنگ سپاس در مدارس گیلان

مراسم زنگ سپاس  امروز در مدرسه شاهد شهید بیگلو رشت برگزارشده بود، مدیر کل آموزش و پرورش گیلان در این مراسم گفت: دانش آموزان دارای استعداد‌های بالقوه‌ای در حوزه‌های مختلف هستند که با تلاش و کوشش معلمان این مرز بوم کشف و شناسایی می‌شود.

محمد حسین رمضانی تلاش و صبرمعلمان را زمینه شکوفایی استعداد دانش آموزان دانست و افزود: دانش آموزان گیلانی در برخی از رشته‌ها در دنیا خوش درخشیده اند که مایه افتخار کشور و استان است.


وی به شهدای معلم و دانش آموزی گیلان اشاره و تصریح کرد: درهفته معلم یاد و خاطرات ۴۱ هزار شهید معلم و دانش آموز کشور و ۲۵ شهید تروریستی کرمان و یک شهیده این حادثه را گرامی می‌داریم.

مدیر کل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه تمامی جنایت‌ها و ظلم در دنیا را ناشی از جهل و نادانی است گفت: استاد شهید مطهری حلال مشکلات و پاسدار اسلام بود. 

رمضانی اسلام شناسی، گذشت و فروتنی را از خصوصیات بارز این شهید بزرگوار دانست و افزود: شهید مطهری علاوه بر استاد اخلاق، طبیب هم بود جامعه را درمان می‌کرد و دشمن به دانایی این شهید بزرگوار واقف بود و ایشان را به شهادت رساند.

وی با بیان اینکه معلمان امروز وظیفه خطیر درارتقای دانایی جامعه برعهده دارند اضافه کرد:آموزش و پرورش کارخانه تولید منابع انسانی و انسان سازی است و معلمان نقش مهندسین این کارخانه را دارند.


رمضانی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش نیروی انسانی تولید و تربیت می‌کند، گفت: موتور پیشرفت کشور امید و اعتماد است این دو مقوله مهم در مدارس باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی همچنین از راه اندازی دهکده ورزشی دانش آموزی و یک مرکز رفاهی درآینده نزدیک در گیلان خبرداد.
در پایان این مراسم به مناسبت فرا رسیدن هفته معلم از معلمان مدرسه شاهد شهید بیگلو رشت با اهدای شاخه گلی قدردانی شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • بازگشت ۲۸۲ دانش آموز ترک تحصیل کرده به مدارس گیلان
  • طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی
  • ۸۰ درصد مدارس استثنایی خراسان رضوی خیرساز هستند
  • آموزش ایمنی ترافیک به ۴ هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز مدارس حاشیه راه‌های آذربایجان‌غربی
  • نواخته شدن زنگ سپاس در مدارس گیلان
  • رتبه اول زنجان در جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل
  • تدارک بیش از ۲۰ برنامه مختلف به مناسبت هفت معلم
  • ۱۵۰۰ نفر جذب آموزش و پرورش استان کرمانشاه شدند
  • رشته‌های فنی باید در شهرستان معمولان ارتقا یابد
  • «دبیر کارگروه سلامت مدارس» منصوب شد