Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، چهارشنبه هفته گذشته بود که محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از عدم متوازن رشته‌های دانشگاهی گلایه کرد انتقادی که البته با اعتقادی از سوی وزیر علوم همراه بود. 

به اعتقاد وزیر علوم داوطلبان کنکور بر اساس استعداد و توانایی به سمت رشته‌های مختلف جذب نمی‌شوند و هر رشته‌ای که بازار کار بهتری داشته باشد اولویت آن‌ها خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

توجه به بازار کار بدون در نظر گرفتن علاقه چالشی است که در صورت تداوم می‌تواند نگرانی‌هایی را درباره آینده شخصیت و جایگاه علمی کشور ایجاد کند.

 مشکل بیکاری حل شود انتخاب رشته بر اساس علاقه می‌شود

محمد علی زلفی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سیستم نامتوازن رشته‌های تحصیلی اظهار کرد: دانشجویان و داوطلبان کنکوری بر اساس آینده شغلی انتخاب رشته می‌کنند و علاقه در انتخاب رشته متقاضیان حاکم نیست. 

زلفی گل تصریح کرد: به دنبال رفع این معضل هستیم و اگر مشکل اشتغال و بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی حل شود، آن وقت داوطلبان و متقاضیان خود به خود بر اساس علاقه انتخاب رشته خواهند کرد. 

بیکاری چالش سال‌های اخیر کشور 

معضل بیکاری و نبود اشتغال سالهاست که یکی از بزرگترین چالش‌های روز کشور شده تا جایی که منجر به نادیده گرفتن فاکتور مهم علاقه در انتخاب رشته دانشجویان و جوانان شده تا جایی که وزیر علوم نسبت به آن واکنش نشان داد.

اما اگر به گفته وزیر علوم چالش بیکاری حل شود شاهد جوانانی خواهیم بود که بدون در نظر گرفتن نگرانی آینده بر اساس علاقه و توانمندی‌های خود اقدام به انتخاب رشته می‌کنند انتخاب رشته که از نظر بسیاری از روانشناسان اگر با علاقه صورت گیرد از می تواند کارآمدی بیشتری را هم رقم بزند.

منبع: الف

کلیدواژه: انتخاب رشته وزیر علوم بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۲۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشته‌های پزشکی براساس نیاز کشور و تعداد داوطلبین ساماندهی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دکتر مهدی رضایت، رییس کمیسیون رهیافت همگرایی در علوم پزشکی، با اشاره به پانل ساماندهی برنامه های آموزشی گفت: در هیات رییسه پانل دبیر شورای عالی برنامه ریزی و دبیر دبیرخانه علوم پایه پزشکی و رییس کارگروه کار افرینی معاونت حضور داشتند. در این نشست بر اهمیت ساماندهی رشته محل ها و برنامه عملیاتی آن تاکید شد. در این برنامه عملیاتی، سامانه فعال آماری مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی و اجرا می شود که در آن تمامی رشته محل ها و تعداد دانشجویان، فارغ التحصیلان درج می شود تا پروفایلی از وضعیت هر کدام از رشته مقاطع در اختیار قرار گیرد.

وی وضعیت نمودار و شیب رشته ها را در طراحی نقشه راه آن موثر خواند و تصریح کرد: پس از بررسی رشته مقاطع و رشته محل ها، بر اساس همفکری دبیرخانه ها و نخبگان آن رشته، برای تقویت و ظرفیت سازی در برخی از رشته ها تصمیم گیری می شود. به عنوان مثال ممکن است در برخی از رشته ها که نیاز کشور هستند اما متقاضی ندارند، راه حل هایی برای تشویق متقاضی ایجاد کنیم.

رضایت بر تناسب میان رشته ها، نیاز کشور و تعداد داوطلبین تاکید کرد و افزود: پس از تعیین وضعیت موجود، ممکن است که برای هر کدام از رشته ها اقداماتی از جنس تقویت، محدودیت و یا از جنس تعلیق و توقف داشته باشیم.

رییس کمیسیون رهیافت همگرایی در علوم پزشکی، سپس به مباحث مطرح شده در پانل در خصوص اهمیت ساماندهی و مامور محور کردن دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: همکاران از دانشگاه های مختلفی همچون، همدان، البرز، مشهد، شاهرود، زاهدان، اصفهان و بجنورد و شهید بهشتی و ایران در این نشست مشارکت فعال داشتند و مطالعاتی در زمینه شاخص های مربوط به ساماندهی رشته های آموزشی را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه در ساماندهی رشته ها، نیاز کشور در اولویت قرار دارد، خاطر نشان کرد: مواردی همچون نگاه بخشی و منطقه ای در اولویت های بعدی قرار می گیرد چرا که کشور منابع محدودی دارد و باید بر اساس شاخص های انسانی سلامت حرکت کنیم.

دکتر رضایت ساماندهی رشته ها را اقدامی کارشناسی شده خواند و افزود: هدف از این کار، محدود سازی و حصر رشته ها نیست بلکه با کمک دبیرخانه ها برای بهبود شرایط اقدام خواهیم کرد. همچنین نگاه ما در بازنگری کاریکولوم های درسی به صورت مهارت محوری و نیاز محوری و ماموریت محوری است.

رییس کمیسیون رهیافت همگرایی در علوم پزشکی، بر ضرورت دستیابی به الگوی متوازن رشته مناطق و رشته محل ها، از طریق کار کارشناسی تاکید کرد و افزود: با تاکید معاون آموزشی مقرر شده است سامانه ساماندهی بعنوان ابزاری مدیریتی اجرایی شود که بر اساس نیاز در قالب داده ها و آمارهای دقیق در اختیار قرار می گیرد.

کد خبر 6098029

دیگر خبرها

  • ادغام ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ
  • رشته‌های پزشکی براساس نیاز کشور و تعداد داوطلبین ساماندهی می‌شود
  • مردم با مشارکت حداکثری نمایندگان را پرقدرت راهی مجلس کنند
  • جیمی کرگر در خصوص سرمربی جدید لیورپول: انتخاب مورد علاقه من ژابی آلونسو بود / زیرنویس فارسی
  • انتخاب شهردار نمونه بر اساس ایجاد درگاه ارتباطی، بازرسی و ارزیابی عملکرد
  • مدال‌آوری دانشجویان دانشگاه کاشان در مسابقه ریاضی کشوری
  • کلید پنجاه و یکمین آزمون دستیار پزشکی فردا منتشر می‌شود
  • گواردیولا: هنوز هم عاشق بایرن مونیخ هستم!
  • معاون دبیرکل حزب‌الله: مقاومت لبنان آماده جنگ است اما آن را نمی‌خواهد/ بر اساس داده‌ها، صهیونیست‌ها ناتوان هستند و علاقه‌ای به جنگ ندارند/ مقاومت نیز منفعتی در جنگ گسترده نمی‌بیند
  • آمار نهایی انتخاب رشته در آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ اعلام شد