Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@17:51:09 GMT

مناطق آزاد دیگر حیات خلوت دولت ها نیستند

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۷۳۲۹۲

مناطق آزاد دیگر حیات خلوت دولت ها نیستند

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور گفت: تاکنون مناطق آزاد کشور حیات خلوت دولت‌ها و افراد خاص بوده است که در دولت مردمی این مناطق متعلق به مردم می‌شود.

سعید محمد در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: در مقابل مردم جزیره قشم شرمنده هستیم که پس از ۳۰ سال از آغاز فعالیت مناطق آزاد در کشور، هنوز مشکلات معیشتی و ابتدایی زندگی مانند آب و برق دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او گفت: مناطق آزاد در دنیا و به دنبال آن در ایران برای کمک به اقتصاد کشور ایجاد شدند، اما در کشور ما علاوه بر کمک نکردن به اقتصاد کشور، اقتصاد و معیشت مردم منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

مشاور رییس جمهور تصریح کرد: سهم مناطق آزاد کشور چین از صادرات ۸۰ درصد است و این در حالی اتفاق افتاده است که در ایران سهم مناطق آزاد کشور در صادرات به کمتر از ۲ درصد رسیده است.

او اظهار کرد: برخی کشور‌های منطقه با وسعتی کمتر از قشم و بدون موقعیت ویژه‌ای که این جزیره داراست، توانسته‌اند در اقتصاد به رتبه‌های برتر دنیا تبدیل شوند.

محمد افزود: در کشور‌های حاشیه خلیج فارس نیز رونق اقتصاد در مناطق آزاد مشاهده می‌شود که علاوه بر ارزآوری و رونقی که در کشور حاصل کرده‌اند، توانسته اند مردم منطقه را نیز از نظر معیشتی و اقتصادی ارتقا دهند.

او  با اشاره به سهم بانکرینگ امارات متحده عربی ادامه داد: سهم این کشور در سوخت رسانی ۱۰ میلیارد دلار است، اما کشور ما با موقعیت بهتر و شرایط طبیعی نتوانسته است زیرساخت لازم برای این صنعت را فراهم کند.

عوارض ورود به قشم برای قشموندان حذف شد

دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور گفت: عوارض ورود در اسکله پهل- لافت برای جزیره‌نشینان حذف می‌شود تا این افراد برای ورود به سرزمین خود هزینه‌ای پرداخت نکنند.

وی ماموریت اصلی مدیرعامل جدید را توسعه اقتصاد کشور در کنار بهبود وضعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم اعلام و تصریح کرد: کشور در شرایط نامناسبی است، اما نباید به این بهانه مردم منطقه مشکلات معیشتی داشته باشند.

محمد تاکید کرد: جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی از دیگر وظایف این سازمان است و در کنار آن برنامه ریزی برای حفظ فرهنگ بومی و حتی تاثیر گذاری این فرهنگ غنی بر گردشگران باید سرلوحه اقدامات مدیرعامل جدید باشد.

صبح امروز با حضور دبیرشورایعالی مناطق آزاد کشور، معاونان، استاندار هرمزگان، ائمه جمعه و جماعت شیعیان و اهل سنت قشم، فرماندار و فرماندهان نظامی و انتظامی، بزرگان و معتمدان جزیره قشم و جمعی از خانواده ایثارگران از خدمات ۶ ماهه علی درویش پور تقدیر و افشار فتح‌اللهی به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم منصوب شد.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمد‌های ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

انتهای پیام/ا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منطقه آزاد قشم هرمزگان مناطق آزاد کشور منطقه آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۳۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،مرتضی افقه، استاد دانشگاه و اقتصاد دان گفت :به‌طور کلی دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بوده و حالا هم ضعیف است و تیم اقتصادی دولت تیم قدرتمندی نیست؛ چه مدیران بانک مرکزی و چه مدیران وزارت اقتصاد، اما به هر حال دولت اکنون که می‌گوید فروش نفت خوبی داریم، یعنی ارز هم در اختیار دارد و می‌تواند مدیریت کند اما در حوزه عرضه ارز با احتیاط رفتار می‌کند و در عرصه تقاضا هم قادر به مدیریت نیست.

هم‌میهن نوشت: این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه این سخن از سوی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی که نرخ ارز بازاد آزاد را قبول نداریم، چقدر علمی است؟ بیان کرد: «من واقعاً نمی‌فهمم این چه حرفی است که دو مسئول عالی‌رتبه اقتصادی کشور یعنی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی می‌زنند. واقعاً قابل فهم نیست زیرا هیچ مبنای علمی و تخصصی‌ ندارد. در بسیاری از اقلام‌ها ارز آزاد برای واردات استفاده می‌شود؛ یعنی خود دولت بهتر از هر کسی می‌داند کشور فقط محدود به همان اقلامی نیست که ارز دولتی دریافت می‌کنند و بسیاری از کالاها با ارز غیررسمی خریداری می‌شوند حتی بعضی از اقلام اساسی. حتی می‌شود گفت ۸۰درصد از واردات ما با ارز آزاد است و من می‌گویم این حرف اگر نگوییم بچه‌گانه است اما حتماً غیرعلمی است.


۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900070

دیگر خبرها

  • عملیات دیسپاچینگ جزیره قشم را حذف کنید
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • ضرر ۴۰ میلیاردی صنایع قشم به دلیل قطعی برق
  • کسب رتبه برتر منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • ارس مقام اول کشور در بین مناطق آزاد و اقتصادی کشور را کسب کرد
  • اروند بر سکوی برتر رقابت مناطق آزاد
  • در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد
  • وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند
  • مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور است