Web Analytics Made Easy - Statcounter

احزاب و تشکلات سیاسی و اجتماعی سودان با تشکیل شورای حاکمیتی جدید این کشور توسط نظامیان مخالفت کردند و سودانی‌ها امروز تظاهرات گسترده‌ای علیه کودتاچیان در شهرهای مختلف این کشور برگزار می‌کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، فرمانده ارتش سودان پنجشنبه گذشته اعضای شورای حاکمیتی جدید این کشور را معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ژنرال «عبدالفتاح برهان» فرمانده ارتش، ریاست این شورای را به عهده گرفت و سرلشکر «محمد حمدان دقلو» مشهور به «حمیدتی»  به عنوان معاون او تعیین شد.

 شورای حاکمیتی جدید سودان 13 عضو دارد که 9 تن آنان از اعضای سابق شورای حاکمیتی هستند. مراسم تحلیف این شورای دیروز در برابر ژنرال برهان انجام شد.

احزاب و تشکلات سیاسی اجتماعی سودان ، تشکیل شورای حاکمیتی جدید را غیرقانونی دانستند و اعلام کردند: این اقدام فرمانده ارتش، بحران سیاسی در کشور را پیچیده‌تر می‌کند.

سخنگوی اتحادیه مشاغل سودان در واکنش به تشکیل شورای حاکمیتی جدید در این کشور گفت: اقدامات ژنرال «عبدالفتاح برهان» غیر قانونی است و بحران سیاسی در سودان  را پیچیده تر می‌کند.

وی با بیان اینکه اتحادیه مشاغل سودان به مبارزه خود علیه نظامیان ادامه خواهد داد، اظهار داشت: مردم  با هر وسیله‌ای که در اختیار دارند،  در  برابر اقدامات ژنرال برهان مقاومت می‌کنند. این ملت سد محکمی در برابر اقدامات کودتاچیان ایجاد خواهند کرد.

به نوشته روزنامه «الراکوبه نیوز» چاپ خارطوم، جنبش آزادی بخش سودان در واکنش به انتصاب رئیس این جنبش در شورای حاکمیتی جدید اعلام کرد: این جنبش تعیین « هادی ادریس» در شورای حاکمیتی جدید سودان  را نمی‌پذیرد.

در بیانیه جنبش آزادی بخش سودان آمده است: این جنبش و رئیس آن (هادی ادریس) هیچ اطلاعی از تعیین ادریس در شورای حاکمیتی جدید نداشتند لذا جنبش آزادی بخش سودان هیچ مسئولیتی در قبال این انتصاب ندارد و آن را قاطعانه رد می‌کند.

این جبنش در بیانیه خود تاکید کرد: در تظاهرات امروز سودانی‌ها علیه کودتاچیان شرکت خواهد کرد.

حزب کنگره سودانی نیز با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد: تشکیل شورای حاکمیتی جدید فاقد هرگونه مبنای قانونی است و به بحران سیاسی در کشور دامن می‌زند لذا با تمام توان در مقابل آن می‌ایستیم و مقاومت خواهیم کرد.

این حزب در بیانیه خود بر آزادی تمام زندانیان سیاسی، بازگشت دولت انتقالی به قدرت، و لغو حالت فوق العاده در سودان تاکید کرده‌ است.

بر اساس گزارش رسانه‌ها از خارطوم، در مراسم تحلیف اعضای شورای حاکمیتی جدید نمایندگان گروه‌های مسلح سودانی در این مراسم حضور نداشتند.

تظاهرات شبانه سودانی‌ها در اعتراض به تسلط نظامیان بر حکومت/واکنش سازمان ملل به تحولات سودان

این گروه‌ها تحت عنوان «جبهه انقلابی» وابسته به ائتلاف آزادی و تغییر در سال گذشته تحت نظارت سودان جنوبی با خارطوم توافقنامه صلح امضاء کردند.

بر اساس این توافقنامه بایستی نمایندگان این گروه‌ها در شورای حاکمیتی و دولت انتقالی خارطوم حضور داشته باشند اما در مراسم تحلیف اعضای شورای حاکمیتی جدید «هادی ادریس» به عنوان رئیس جبهه انقلابی «مالک عقار» و «طاهر حجز» از دیگر اعضای این جبهه، حضور نداشتند.

در همین حال، سازمان ملل، اتحادیه اروپا، انگلیس، نروژ، سوئیس و آمریکا با ابراز نگرانی از تشکیل شورای حاکمیتی جدید در سودان اعلام کردند: تشکیل این شورا نقض آشکار توافقنامه سند قانون اساسی سودان است که در سال 2019 توسط نظامیان با احزاب سیاسی این کشور به امضاء رسیده است.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: تحولات در سودان بسیار نگران کننده است و ما خواهان باز گشت روند انتقالی به این کشور هستیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اظهار داشت: تشکیل شورای حاکمیتی جدید منعکس کننده مشارکت جامعه مدنی سودان در این شورا  نیست.

واکنش‌ها به تشکیل شورای حاکمیتی جدید در حالی صورت گرفته است که مردم سودان امروز تظاهرات گسترده‌ای علیه نظامیان حاکم بر این کشور برپا می‌کنند.

این تظاهرات در 50 شهر در سودان برگزار می‌شود و سودانی‌ها مقیم سایر کشورها  نیز در همین روز (شنبه) در اعتراض به انجام کودتا در کشورشان تظاهرات مسالمت آمیز برپا می‌کنند.

در آستانه تظاهرات امروز، تدابیر امنیتی در شهر خارطوم به شدت افزایش پیدا کرده است. مقامات حاکم بر این شهر به منظور جلوگیری از حرکت تظاهرات کنندگان به سمت مراکز مهم  حاکمیتی در خارطوم،  تمام پل‌های بر روی رودخانه نیل را از ظهر امروز مسدود کردند.

مناطق «ام درمان» و «بحری» که کانون تظاهرات علیه نظامیان هستند، در شرق رودخانه نیل قرار دارند.

تظاهرات امروز  به دعوت کمیته‌های مقاومت در خارطوم و اتحادیه مشاغل سودان  تحت عنوان « نه به مذاکرات، نه به مشارکت، نه به مشروعیت نظامیان» برگزار می‌شود .

کمیته‌های مقاومت در خارطوم رهبری تظاهرات سودانی‌ها علیه نظامیان در این کشور را به عهده دارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تشکیل شورای حاکمیتی جدید شورای حاکمیتی علیه نظامیان سودانی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۳۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هراس وزرای اسرائیلی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا

گسترش اعتراضات دانشجویی علیه نسل‌کشی در غزه در کشورهای مختلف بویژه آمریکا، هراس وزرای اسرائیلی را برانگیخته است و خواستار اقدام فوری برای مهار آن هستند.

به گزارش مشرق، «وجدان جهانی.. شعله های یک قیام جهانی» را برانگیخت». این بخشی از تحلیل روزنامه ترکیه‌ای «دوگرو هابر» از تظاهرات‌های دانشجویی در سراسر دنیا بویژه آمریکا علیه نسل‌کشی در غزه است.

این روزنامه در ادامه با تاکید بر اینکه بیداری مردمی نظام تحت هدایت آمریکا و اسرائیل را سرنگون می‌کند، نوشت که خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان با حمایت مقامات، «چهره واقعی کشورهای غربی» و حامیان آنها را آشکار کرد. به راستی «آزادی بیان و دموکراسی که تقدیس می‌شد کجا رفته است؟».

روزنامه ینی شفق ترکیه نیز در یادداشتی با تیتر «از خودتان خجالت خواهید کشید»، به گسترش نفرت در جهان نسبت به صهیونیسم و فروپاشی جایگاه و اعتبار «اسرائیل» پرداخت و نوشت که این امر پس از آن اتفاق افتاد که نوار غزه چهره واقعی قاتلان جنایتکار بین‌المللی را نشان داد.

در چنین فضای رسانه‌ای، رسانه‌های اسرائیلی نیز این روزها به صورت گسترده در حال پوشش «ناامیدی» وزرای اسرائیلی از وضعیت دیپلماسی عمومی رژیم صهیونیستی در پی تظاهرات‌های گسترده در اعتراض به نسل‌کشی در غزه در دانشگاه‌های آمریکایی و بین‌المللی هستند.

این رسانه‌ها امروز گزارش دادند که در نشست روز گذشته کابینه، وزرا ضمن ابراز ناامیدی از دیپلماسی عمومی اسرائیل در قبال اعتراضات گسترده دانشجویی در سراسر جهان بویژه آمریکا علیه تل‌آویو، راهکارهایی نظیر انتشار ویدئوهایی از عملیات هفتم اکتبر حماس را پیشنهاد دادند. ویدئوهایی که در صحت بسیاری از آنها در همان‌ روزهای نخست جنگ تردید به وجود آمده بود.

وزیر اقتصاد رژیم اسرائیل در نشست روز گذشته اذعان کرد که « افکار عمومی آمریکا یک تهدید وجودی برای اسرائیل است».

این ابراز هراس و نگرانی در وزرای اسرائیلی پس از گسترش تظاهرات‌های دانشجویی علیه نسل‌کشی در غزه با هدف پایان دادن به این جنگ و توقفر کمک‌های مالی و نظامی به اسرائیل به وجود آمده است. تظاهرات‌هایی که در بیش از ۷۹ دانشگاه و کالج آمریکایی برپا شد و به دیگر کشورهای غربی و عربی از جمله کانادا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، لبنان و ...نیز رسید.

به نوشته وبگاه شبکه المیادین، به نظر می‌رسد که غزه در زیر سوال بردن روایت اسرائیل از جنگ، موفق بوده است و این همان چیزی است که اسرائیلی‌ها را دیوانه می‌کند و آنها را به سوی متوسل شدن به جعل حقایق، پخش ادعاها و تحریف تمامی صداهایی که جنایات آنها را محکوم می‌کنند، تحت عنوان «یهودی‌ستیزی» سوق می‌دهد.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • اعتراضات روز کارگر و مخالفت با جنگ غزه در سراسر آلمان
  • هراس وزرای اسرائیلی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • مخالفت وزیرخارجه انگلیس با تروریستی خواندن سپاه
  • ویرانی، آوارگی و فاجعه؛ سودان یک سال پس از جنگ
  • مخالفت وزیرخارجه انگلیس با تروریستی خواندن سپاه پاسداران
  • مخالفت وزیر خارجه انگلیس با اقدام علیه سپاه
  • لحظه عملیات گردشگر ترکیه‌ای علیه نظامی صهیونیست+ فیلم
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • مادورو سرکوب تظاهرات دانشجویان آمریکایی را محکوم کرد