Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@11:07:07 GMT

سینمای مستقل ایران و حضور بین‌المللی آن در جهان

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۷۴۱۰۳

سینمای مستقل ایران و حضور بین‌المللی آن در جهان

سینمای دهه ۴۰ ایران با تولید فیلم‌هایی سیاسی ازجمله مسعود کیمیایی با ساخت فیلم‌های گوزن‌ها و قیصر و داریوش مهرجویی با ساخت فیلم گاو موجی از نقد حاکمیت سیاسی آن زمان توانست به نوعی در حرکت اعتراضی مردم  ایران یاری رساند و می‌توان گفت موجی از سینماگران مولف سینمای ایران به جهان معرفی کرد. این فیلم‌ها علاوه بر نمایش و استقبال در سینماها و جشنواره‌های داخل ایران به موفقیت‌های جهانی و نمایش در عرصه بین‌الملل برای سینمای ایران اعتباری بسیار بوجود آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با شروع اعتراضات خیابانی مردم، بیشترین ضربه به سینماهای ایران وارد شد و حتی سینماها نیز به آتش کشیده شده و دلیل اصلی آن نه سینمای مستقل بلکه سینمای تجاری و عامه پسند بود که به انقلابیون آن فیلم‌ها را مروج فساد و فحشا می‌دانستند.

بعد از انقلاب ۵۷ چندین سال سینما ایران به حاشیه رفت ولی فیلمسازان موج نو ایران که نام بردیم دوباره با ساخت فیلم‌هایی با مضمون انسانی دوباره با آثار آنها جریان سینمای مستقل ایران در عرصه بین‌الملل آغاز شد و نظام نیز با توجه به جنگ هشت ساله به تولید آثار از سینمای جنگ و سینمای دینی و معناگرا پرداخت و فیلمسازانی جوان و جدید نیز به این عرصه وارد شدند. می‌توان تبلور سینمای هنری و مولف ایران را در دهه ۷۰ شمسی دانست چنان سینمای ایران به پیشرفت رسید که می‌توان گفت در بیشترین جشنواره‌های بین‌المللی و مهم  فیلم‌‍های ایران سرآمد بودند. یکی از این فیلمسازان شاخص عباس کیارستمی بود و با این تاریخچه مختصر می‌توان تحلیلی نسبت به سینمای مستقل ایران در عرصه بین‌الملل دانست.

بعد پایان و حذف نگاتیو از سینما و شروع عصر تکنولوژی دیجیتال تحول عظیمی در سینما بوجود آمد. با توجه به اینکه در دسرس بودن و ارزان شدن متریال‌های تولیدی تصویر موج جدیدی از سینماگران جوان و مستقل شروع به فعالیت کردند.

با توجه به گران بودن نگاتیو و هزینه‌های جانبی همچون لابراتوار و محدودیت فیلمبرداری با شروع عصر دیجیتال دسترسی به تصویر همزمان و تدوین راحت و ساده این تکنولوژی بسیار به ساخت آسان و کم هزینه بودن سینماگران مستقل کمک کرد و سینمای مستقل که بسیاری از فیلم‌های مولف هنری ایران با کمترین بودجه ساخته می‌شد تولید کرد. در کنار آن فعالیت‌های موسسات آموزشی و دانشگاهی نیز گسترش یافت که می‌توان انجمن‌های سینمای جوان در سراسر کشور و موسسات خصوصی نیز در این عرصه به تربیت نسلی جوان و مشتاق سینما پرداختند.

در سال‌های جدید موج گسترده‌ای از ساخت فیلم‌های کوتاه در ایران تولید شد و حتی رکوردهای جهانی در تولید و عرصه و نمایش در جشنواره‌های بین‌المللی را شکست و در کنار آن باید اذعان کرد که متاسفانه آثاری با کفیت پایین نیز تولید شده است. به هر شکل سینمای مستقل ایران همچنان با فراز و نشیب‌ها در دولت‌های مختلف در ایران و سلیقه‌های متفاوت مدیریت‌های دولتی به راه خود ادامه می‌دهد. البته سینمای مولف ایران متاسفانه هنوز نتوانسته به هدف ایده آل جذب مخاطب داخلی برسد.

هر چند در سال‌های اخیر با تاسیس موسسه هنر و تجریه در ایران با نمایش فیلم‌های مستقل و هنری در سینماهای محدود که بیشتر آن در شهرهای بزرگ ایران است. این فیلمسازان توانسته‌اند مخاطبان خاصی را به سینماها بکشند ولی متاسفانه هنوز به شکل ایده‌آل موفق به جزب مخاطب نشده‌اند.

با شروع به کار و تاسیس پلتفرم‌های اینترنتی در ایران نیز بازار جدیدی برای فیلم‌های مستقل سینمای ایران بوجود آمده و اگر تهیه‌کنندگان و سازندگان این نوع فیلم‌ها بتوانند در این مکان تبلیغات درست و گسترده‌ای انجام دهند آنها می‌توانند به جذب مخاطب بیشتری برسند. با توجه به نسل جوان ایران که بیشتر آنها تحصیلات آکادمیک دارند بستر مناسبی است برای جذب آنها به محصولات فرهنگی و هنری  است و با این وجود این سینما همچنان با فراز نشیب ها زیاد با توجه به سیاست های متفاوت دولت به حیات خود ادامه می‌دهد و می‌توان به جد گفت که یکی از بهترین نمایندگان فرهنگی و هنری ایران است که هنر و فرهنگ و تمدن ایرانی را به شکل شایسته در جهان معرفی کند. حتی بدون اغراق می‌توان گفت تاثیرات زیادی بر سینمای هنری در منطقه و حتی در جهان گذاشته است و ما مدیون خیلی از  فیلمسازان گذشته و حال کشور هستیم که با توجه به تبلیغات منفی سیاسی کشور در رسانه‌های پر مخاطب تبلیغاتی دنیا این سینما توانسته نماینده بسیار خوبی برای فرهنگ و هنر و تمدن ایران زمین باشد.

برچسب‌ها مسعود کیمیایی سینمای ایران داریوش مهرجویی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسعود کیمیایی سینمای ایران داریوش مهرجویی مسعود کیمیایی سینمای ایران داریوش مهرجویی سینمای مستقل ایران سینمای ایران ساخت فیلم فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۴۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین سفر «شتر و آسیابان» به مراکش

مجموعه پویانمایی «شتر و آسیابان» به کارگردانی عبدالله علیمراد برای بار سوم در کشور مراکش در سومین جشنواره سینمای مستقل «کازابلانکا» برای کودکان و نوجوانان به نمایش در می‌آید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، «شتر و آسیابان» عنوان مجموعه‌ای از سه فیلم کوتاه عروسکی پویانمایی شامل «جایگزین»، «کشاورز و ربات» و «سپید بالان» به کارگردانی عبدالله علیمراد است که به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۳، ۲۰۱۱ و ۲۰۲۲ میلادی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شیوه استاپ‌موشن تولید شده است.

بر اساین این خبر، از این مجموعه در بازار فیلم هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن در کشور فرانسه رونمایی شد.

این مجموعه چندی پیش نیز در بخش غیر رقابتی بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش، بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن «مکنِس» مراکش، جشنواره «بلک مووی» سوییس، بخش مسابقه «مخاطبان بزرگسال» بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم سینمای آسیایی «وزوول» کشور فرانسه حضور داشته است.

سومین دوره جشنواره سینمای مستقل «کازابلانکا» از ۳ فروردین تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ (۱۹ تا ۲۵ آوریل ۲۰۲۴) در شهر کازابلانکا کشور مراکش در حال برگزاری است.

دیگر خبرها

  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • «شتر و آسیابان» به کازابلانکا رسید
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • نیروهای مسلح استان بوشهر با تمام توان در حال خدمت هستند
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • سومین سفر «شتر و آسیابان» به مراکش
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • ۶۵۶ ایل و طایفه مستقل در ایران زندگی کوچندگی دارند
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»