Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو نسبت به مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها هشدار داد و گفت: بر اساس آمارنامه سال ۱۳۹۹، آموکسی سیلین پرمصرف‌ترین آنتی بیوتیک در کشور است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو نسبت به مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها هشدار داد و گفت: بر اساس آمارنامه سال ۱۳۹۹، آموکسی سیلین پرمصرف‌ترین آنتی بیوتیک در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




 دکتر بهرام دارایی در پیامی به مناسبت آغاز هفته آگاه سازی دارو‌های آنتی میکروبیال گفت:

سازمان جهانی بهداشت، از تاریخ ۱۸ تا ۲۴ نوامبر را هفته جهانی آگاه سازی دارو‌های آنتی میکروبیال و پیشگیری از مقاومت میکروبی نامگذاری کرده است.

با توجه به اولویت بحث پیشگیری از ایجاد مقاومت میکروبی خصوصا در شرایط همه گیری بیماری کرونا، ضروری است در همراهی با سازمان جهانی بهداشت مانند سال‌های گذشته، بر موضوع منطقی سازی تجویز و مصرف دارو‌های آنتی میکروبیال در هفته مذکور تمرکز شود و آموزش‌های لازم از طریق رسانه‌ها ارائه شود.

دارو‌های آنتی میکروبیال ترکیبات با ارزشی هستند که با ادامه روند فعلی در مصرف آن ها، متاسفانه در آینده نزدیک به دلیل بروز مقاومت میکروبی، دسترسی به آن‌ها محدود شده و دارو‌های موثر فعلی، دیگر بر روی میکروب‌ها اثری نخواهند داشت.

مقاومت میکروبی به یکی از پر اهمیت‌ترین مسائل بهداشت عمومی از منظر سازمان بهداشت جهانی تبدیل شده است. حفظ و نگهداری از این منابع ارزشمند، نیاز به اقدامات سریع، موثر و همه جانبه سازمان و نهاد‌های مرتبط با موضوع و گسترش فرهنگ مصرف و تجویز دارو برای توجه ویژه جامعه دارد.

با شروع فصل سرما و شیوع عفونت‌های تنفسی، یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت این است که اولا بهداشت فردی باید با جدیت رعایت شود و در صورت ابتلا به برخی بیماری‌های ویروسی شایع مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و همچنین بیماری کرونا، نیاز به مصرف آنتی بیوتیک نمی‌باشد مگر آنکه همزمان با عفونت ویروسی، عفونت باکتریایی همراه شده باشد؛ بنابراین در صورتی که اقدامات پیشگیرانه لازم صورت نگیرد و به اصول تجویز و مصرف منطقی دارو‌های آنتی باکتریال توجه نشود، استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها، منجر به گسترش مقاومت میکروبی خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آموکسی سیلین سازمان غذا و دارو دارو آنتی بیوتیک مقاومت میکروبی آنتی بیوتیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۴۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری

میثم کهربائی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: صنعت داروهای گیاهی در کشور با چالش‌های زیادی مواجه است.

وی با عنوان این مطلب که صنعت داروهای گیاهی در کشور نیازمند کمک و حمایت سازمان غذا و دارو است تا بتواند به صنعت ارزآور تبدیل شود، افزود: این صنعت در شرایط کنونی با معضلات و مشکلاتی مواجه است.

کهربائی با اشاره به مشکلات اقتصادی و نرخ ارز در کشور که صنعت داروهای گیاهی را متأثر ساخته است، ادامه داد: حالت انقباضی سازمان غذا و دارو، ندادن قیمت‌های درست و همچنین، ضوابط بسیار دست و پا گیر، در مسیر صنعت داروهای گیاهی؛ باعث شده این صنعت با مشکلات و چالش‌هایی در مسیر رشد و توسعه مواجه شود.

وی تاکید کرد: این قوانین دست و پا گیر باید تغییر کند، زیرا؛ صنعت داروهای گیاهی در کشور با سابقه ۲۰ ساله، همچنان نوپا است و نمی‌تواند شکوفا شود.

کهربائی از صنعت داروهای گیاهی در جهان به عنوان یک صنعت پولساز نام برد و افزود: عدم توجه مسئولان امر به این صنعت در کشور، اعم از ندادن یارانه و ارز به تولید داروهای گیاهی، باعث شده این صنعت در ایران دچار مشکل و چالش شود.

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو، از صنعت داروهای گیاهی حمایت نمی‌کند، ولی با قیمت گذاری دستوری، مشکلاتی را پیش پای صنعت قرار می‌دهد. متأسفانه با مکانیسمی طرف هستیم که اجازه رشد و توسعه صنعت را نمی‌دهد.

کهربائی با انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی کشور، افزود: این سیاست‌ها باعث شده علاقمندی به تولید از بین برود.

عضو هیأت مدیره انجمن تولید کنندگان داروهای گیاهی، با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ که مشارکت مردم در جهش تولید نامگذاری شده است، گفت: اگر این اتفاق بیافتد و بخش خصوصی در تولید مشارکت داده شود، می‌توان به رشد و بالندگی صنعت دارویی کشور امیدوار بود.

وی افزود: صنعت داروسازی ایران، کم از هند و چین نیست که بازار دارویی منطقه را تسخیر کرده اند. در حالی که ما از وجود دانشمندان و متخصصین مجرب در این حوزه برخورداریم.

کهربائی گفت: ایران، مهد گیاهان دارویی است و می‌توان با دانش فنی کمک کرد از خیلی کشورها در این عرصه جلوتر باشیم. سازمان غذا و دارو به عنوان رگولاتور، در کنار صنعت داروهای گیاهی باشد و روحیه مچ گیرانه را کنار بگذارد.

وی افزود: متأسفانه سیاست قیمت‌گذاری دستوری باعث می‌شود صنعت نتواند به رشد و توسعه برسد و دور نیست آن روزی که محصولات بی کیفیت تولید شود.

کد خبر 6089376 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی سامانه برخط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید
  • ملزم بودن رعایت پرهیز‌های دارویی آنتی بیوتیکی طیور زنده قبل از ارسال به کشتارگاه‌ها
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • کودکان و نوجوانان کدام کشور رکورددار سوء مصرف الکل هستند؟
  • انگلیس رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان
  • پرفروش ترین داروها در سال ۱۴۰۲ در ایران ( +اینفوگرافی)
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند؟