Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-27@16:30:47 GMT

پرمصرف‌ترین آنتی‌بیوتیک در کشور

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۷۴۶۰۲

رئیس سازمان غذا و دارو نسبت به مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها هشدار داد و گفت: بر اساس آمارنامه سال ۱۳۹۹، آموکسی سیلین پرمصرف ترین آنتی بیوتیک در کشور است. ناطقان: بهرام دارایی روز شبنه در پیامی به مناسبت آغاز هفته آگاه سازی داروهای آنتی میکروبیال تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت، از تاریخ ۱۸ تا ۲۴ نوامبر را هفته جهانی آگاه سازی داروهای آنتی میکروبیال و پیشگیری از مقاومت میکروبی نامگذاری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: با توجه به اولویت بحث پیشگیری از ایجاد مقاومت میکروبی خصوصا در شرایط همه گیری بیماری کرونا، ضروری است در همراهی با سازمان جهانی بهداشت مانند سالهای گذشته، بر موضوع منطقی سازی تجویز و مصرف داروهای آنتی میکروبیال در هفته مذکور تمرکز شود و آموزش های لازم از طریق رسانه ها ارائه شود.


معاون وزیر بهداشت افزود: داروهای آنتی میکروبیال ترکیبات با ارزشی هستند که با ادامه روند فعلی در مصرف آن ها، متاسفانه  در آینده نزدیک به دلیل بروز مقاومت میکروبی، دسترسی به آنها محدود شده و داروهای موثر فعلی، دیگر بر روی میکروب ها اثری نخواهند داشت.

دارایی ادامه داد: مقاومت میکروبی به یکی از پر اهمیت ترین مسائل بهداشت عمومی از منظر سازمان بهداشت جهانی تبدیل شده است. حفظ و نگهداری از این منابع ارزشمند، نیاز به اقدامات سریع، موثر و همه جانبه سازمان و نهادهای مرتبط با موضوع و  گسترش فرهنگ مصرف و تجویز دارو برای توجه ویژه جامعه دارد.

رییس سازمان غذا و دارو تصریح کرد:‌ با شروع فصل سرما و شیوع عفونت های تنفسی، یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت این است که اولا بهداشت فردی باید با جدیت رعایت شود و در صورت ابتلا به برخی بیماری های ویروسی شایع مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و همچنین بیماری کرونا، نیاز به مصرف آنتی بیوتیک نمی باشد مگر آنکه همزمان با عفونت ویروسی، عفونت باکتریایی همراه شده باشد. بنابراین در صورتی که اقدامات پیشگیرانه لازم صورت نگیرد و به اصول تجویز و مصرف منطقی داروهای آنتی باکتریال توجه نشود، استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها، منجر به گسترش مقاومت میکروبی خواهد شد.

از ۱۸ تا ۲۴ نوامبر (۲۷ آبان تسوم آذر) هفته جهانی آگاه سازی داروهای آنتی میکروبیال و پیشگیری از مقاومت میکروبی نامگذاری شده است. منبع: مشرق برچسب ها: پرمصرف‌ترین ، آنتی بیوتیک ، کشور

منبع: ناطقان

کلیدواژه: پرمصرف ترین آنتی بیوتیک کشور داروهای آنتی میکروبیال مقاومت میکروبی آنتی بیوتیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۴۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، خطرات و تهدیدات مصرف خودسرانه داروهایی که بدون نسخه هم بفروش می‌رسند (داروهای OTC) را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر راضیه کشاورز ملکی با اشاره به هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه فضای مجازی، عدم‌اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح توصیه‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی را از دلایل موثر در مصرف بالای داروهایی دانست که بدون نسخه هم بفروش می‌رسند.

به گفته وی، این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده، تاثیر بیشتر و بهبودی سریعتر است، یک باور غلط می باشد و هیچوقت نباید داروهای OTC را با مصرف طولانی‌تر یا با دوزهای بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده، استفاده کرد. اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد و اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه داروهای OTC ادامه پیدا کند، حتما عوارض دارویی اتفاق می‌افتد.

این کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت سلامت غذا و دارو همچنین توجه به فرهنگ‌سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه‌ شده، طولانی‌تر از زمان توصیه‌شده و بدون توجه به هشدارها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این داروها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در این‌باره آموزش‌های دقیق و فرهنگسازی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: مردم نباید تصور کنند که این داروها خطرات و عوارض کمی دارند. مهم نحوه مصرف آنهاست که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.

کشاورز ملکی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین توصیه، مصرف دارو براساس دستورالعمل‌های روی برچسب، طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروسازی که در داروخانه حضور دارد، می باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ملزم بودن رعایت پرهیز‌های دارویی آنتی بیوتیکی طیور زنده قبل از ارسال به کشتارگاه‌ها
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • کودکان و نوجوانان کدام کشور رکورددار سوء مصرف الکل هستند؟
  • انگلیس رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • مراکز دندانپزشکی دولتی در کشور افزایش می‌یابد
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند؟
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند