Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- استاندار سمنان گفت: پیگیری برای تدوین شبکه جامع اطلاعات در حوزه سمن‌ها انجام شود تا این مهم تقویت شده و نقاط ضعف آن پوشش داده شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، سید محمدرضا هاشمی عصر امروز در دیدار منتخبان تشکل‌های مردم‌نهاد استان اظهار داشت: تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد، بازوان توانمند و قوی برای نهادها و دستگاه‌های دولتی در اجرای امور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه هر جا کار به مردم واگذار شد، ما موفق بودیم گفت: از این پس یک نفر از تشکل‌های مردمی استان به‌صورت عضو مدعو در شورای اداری استان و شهرستان‌ها دعوت خواهد شد.

استاندار سمنان با بیان اینکه پیشنهادات و نظرات تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد استان جمع‌آوری و در یک جلسه تخصصی بررسی می‌شود گفت: در حوزه کرونا سازمان‌های مردم‌نهاد در مواردی از جمله بحث ضدعفونی، ماسک، حمایت از آسیب‌دیدگان کرونا، مباحث معیشتی، ملزومات دانش‌آموزان و سایر موارد، اقدامات بسیار جدی و ارزشمندی داشتند.

هاشمی افزود: پیگیری در زمینه راه‌اندازی نخستین مرکز جامع درمان تخصصی سرطان که توسط یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد در دست اقدام است، در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه صداوسیما در بحث حمایت از تشکل‌ها، از ظرفیت این نهادها به‌صورت ویژه استفاده کند‌.

استاندار سمنان با بیان اینکه اکثر سمن‌های استان در حوزه‌های خانواده و آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارند گفت: ما به‌صورت ویژه از ظرفیت بانوان استان در تمامی حوزه‌ها و امور استفاده خواهیم کرد.

هاشمی بر ضرورت رصد فعالیت و بررسی عملکرد و اقدامات سمن‌ها به‌صورت مستمر تأکید کرد و گفت: نیاز است تا حوزه‌های فعالیتی سمن‌ها گسترش یابد، به‌طور مثال می‌توان در حوزه تولید ثروت در روستاها از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد برای تحقق این مهم استفاده کرد و سمن‌ها را به ارائه راهکار در جهت تولید ثروت در روستاها تشویق کرد.

سرپرست دفتر امور ‌اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان گفت: یکی از مظاهر مهم مداخلات اجتماعی، سازمان‌های مردم‌نهاد هستند و حدفاصل و حلقه واسط میان جامعه و حاکمیت هستند.

مرادی با بیان اینکه کنش گران اجتماعی در راستای کاهش آلام جامعه و توسعه اجتماع قدم بر می‌دارند افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد در بحث رفو کردن ضعف‌هایی که ما در حوزه اجتماعی با آنها سروکار داریم می‌کوشند.

وی خاطرنشان کرد: کنش گران اجتماعی در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد، از سرمایه‌های بسیار ارزشمند ما هستند که لازم است در راستای توسعه و توانمندسازی آنان گام برداریم.

سرپرست دفتر امور ‌اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان افزود: به‌واسطه شرایط معیشتی ناشی از تحریم‌های ظالمانه علیه دولت و مردم و مشقّات کرونا، شرایط اجتماعی جامعه مطلوب نیست و واجب است در این زمان، گوش ما به ساز جامعه باشد تا سازه‌های جامعه و زیر پوست شهر را دریابیم که سازمان‌های مردم‌نهاد در این راه نقش تأثیرگذاری دارند.

مرادی افزود: از سوی استانداری سمنان و مجموعه‌های تابعه، به 189 تشکل و 23 شعبه نمایندگی مجوز داده شده که 169 سمن فعال و نیمه فعال و 34 سمن غیرفعال است و اداره کل ورزش و جوانان استان نیز 107 تشکل را ثبت کرده است.

وی با بیان اینکه اداره بهزیستی نیز 97‌ مجوز فعالیت سمن‌ها و نیروی انتظامی نیز در سال‌های دور 30 تشکل را مجوز داده است تصریح کرد: با توجه به جمعیت استان، در کل کشور به ازای هر 11 هزار و 500 نفر یک تشکل ثبت شده ولی در استان سمنان به ازای هر 3 هزار و 700 نفر، در حوزه مجموعه استانداری سمنان یک تشکل ثبت شده است.

سرپرست دفتر امور ‌اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان تصریح کرد: سمن‌ها در 18 عرصه و موضوع فعالیت دارند که به ترتیب فراوانی، مباحث اجتماعی، خیریه و نیکوکاری، فرهنگی، محیط‌زیست، زنان و خانواده و سایر است.

مرادی افزود: فعالیت‌های ابلاغی، بازدید از سازمان‌های مردم‌نهاد، نظارت بر عملکرد این سازمان‌ها، شبکه‌سازی سمن‌ها، ایجاد زمینه برای سازمان‌های جدید، برگزاری جلسات شورای توسعه و حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد و سایر موارد از جمله اهم اقدامات حوزه دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان است.

وی افزود: هدف‌گذاری داریم تا با اولویت بحث کیفی، به توسعه کمی سازمان‌های مردم‌نهاد نیز توجه کنیم تا به توازن و تعادل در شهرستان‌های استان برسیم.

یادداشت اقتصادی| تعاونی، سازمان مردم نهاد است یا بله قربان گوی دولت؟134 سازمان مردم نهاد حوزه جوانان در مازندران شناسایی شدتلاش سازمان‌های مردم نهاد برای کاهش بیکاری 47 درصدی در یک شهرستانسرپرست دفتر امور ‌اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان با بیان اینکه دولت نگاه ویژه‌ای به بحث سازمان‌های مردم‌نهاد دارد افزود: عدم اعتماد و واگذاری امور از سوی دستگاه‌های اجرایی به سازمان‌های مردم‌نهاد بحثی قابل توجه است.

انتهای پیام/363/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان سازمان های مردم نهاد دفتر امور سازمان ها تشکل ها سمن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۶۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!

روزنامه جمهوری اسلامی به انتقاد از تخصیص بودجه دولتی برای حوزه های علمیه و حرم امام خمینی پرداخت.

این روزنامه نوشت: به مناسبت بررسی بخش هزینه‌های لایحه بودجه کل کشور سال ۱۴۰۳ فهرستی از بودجه‌های پیشنهادی دولت برای نهاد‌های فرهنگی و مذهبی در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد که با اعتراض‌هائی همراه است.

اعتراض‌ها عموماً بر این محور‌ها متمرکز هستند که در شرایط دشوار اقتصادی کشور چرا به این نهاد‌ها بودجه تعلق می‌گیرد و یا چرا چنین مبالغ زیادی برای آن‌ها پیشنهاد شده است؟ محور دیگر اعتراض نیز اینست که این نهاد‌ها تأثیر ملموسی بر زندگی مردم ندارند و به همین دلیل تخصیص چنین بودجه‌هائی به آن‌ها منطقی نیست.

طبق آنچه در فهرست منتشرشده آمده، جمع مبلغ پیشنهادی برای نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷۰ هزار میلیارد ریال است که البته رقم قابل توجهی است.

بدون اینکه درباره محور‌های اعتراضات یادشده قضاوتی داشته باشیم، بر این نکته تأکید می‌کنیم که بعضی از نهادهائی که نامشان در فهرست آمده اصولاً وجودشان ضرورتی ندارد، بعضی دیگر از آن‌ها خاصیتی ندارند، تعدادی نیز به میزان بودجه‌ای که برای آن‌ها پیشنهاد شده اثربخشی ندارند و در مورد حرم امام خمینی نیز همانطور که در سال‌های گذشته بار‌ها تذکر دادیم اصولاً اینهمه توسعه و خرج‌تراشی خلاف مشی خود امام است. باقی می‌ماند بودجه‌ای که برای حوزه‌های علمیه پیشنهاد شده که اشکال اساسی آن مربوط به استقلال روحانیت است.

در سال‌های گذشته هنگامی که به تخصیص بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه و نهاد‌های مرتبط با آن‌ها انتقاد می‌کردیم، بعضی از طلاب و علما در قالب گلایه به ما می‌گفتند مگر از وضع شدیداً فلاکت‌بار طلاب و روحانیین از نظر معیشت خبر ندارید که به بودجه مربوط به حوزه‌های علمیه اعتراض می‌کنید؟

جواب این بود و اکنون نیز اینست که می‌دانیم بسیاری از طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه و حتی علمای شهرستان‌ها با فقر و ناداری دست و پنجه نرم می‌کنند و تعداد زیادی از آن‌ها بخش قابل توجهی از وقت خود را به کار‌های خدماتی از قبیل پیک موتوری، مسافرکشی و تمیز کردن خانه‌ها و شرکت‌ها مشغولند تا بتوانند از عهده حداقل هزینه زندگی برآیند. با اینحال به دلایل متعدد معتقدیم روحانیت نباید از بودجه دولتی ارتزاق کند.

ممکن است افرادی به دلایل خاصی که دارند، اعتقادی به آنچه ما به عنوان دلایل متقن برای ضرورت اجتناب روحانیت از پذیرش بودجه دولتی مطرح می‌کنیم نداشته باشند. این، حق طبیعی آنهاست که اینگونه فکر کنند و از تخصیص بودجه دولتی به حوزه‌های علمیه دفاع نمایند. می‌بینیم که در عمل نیز تفکر آن‌ها بر کشور حاکم است و متولیان امور به آنچه دیگران با نیت خیرخواهی و مصلحت‌اندیشی برای روحانیت می‌گویند اعتنائی نمی‌کنند و ترتیب اثر نمی‌دهند.

مهم‌ترین دلیل برای این تفکر که حوزه‌های علمیه و دستگاه‌های مرتبط نباید از بودجه دولتی ارتزاق کنند اینست که وابسته شدنشان به بودجه دولتی آن‌ها را به دولت و حکومت وابسته می‌کند و استقلال را که سرمایه اصلی روحانیت است از آن سلب می‌نماید.

هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که روحانیت می‌تواند به بودجه دولتی وابسته باشد و در عین حال استقلال خود را هم حفظ کند. علت اینکه امام خمینی هرگز اجازه استفاده حوزه‌های علمیه از هیچ بودجه‌ای غیر از آنچه مردم با طیب خاطر به آن‌ها می‌دهند را ندادند، همین بود که آن را با استقلال روحانیت در تضاد می‌دانستند.

تجربه چند دهه اخیر نیز بر صحت نظر امام خمینی مهر تأیید گذاشته است. مراجع صاحب‌نام و ذی‌نفوذی مانند مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی و آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز بر همین عقیده بودند و همین مسیر را ادامه دادند.

نکته دیگری که باید مورد توجه روحانیت قرار گیرد اینست که تنگنا‌های معیشتی در حال حاضر به آن‌ها اختصاص ندارد. این، گرفتاری بزرگی است که ده‌ها میلیون نفر از مردم کشورمان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. افتخار روحانیت در طول تاریخ این بود که مانند ضعیف‌ترین اقشار جامعه زندگی می‌کرد و به همین دلیل، خودش محبوب و کلامش نافذ بود.

حالا هم باید مانند مردم عادی زندگی کند تا مردم پذیرایش باشند. مردم وقتی استقلال روحانیت را ببینند و احساس کنند که حامی آن‌ها و زبان گویای آنهاست، حاضرند هرچه دارند را با روحانیت تقسیم کنند تا این نهاد باقی بماند و بتواند در مقاطع حساس در برابر ظلم و ناروا بایستد.

خوبست این را هم به عنوان نکته پایانی بگوئیم که بودجه‌های دریافتی حوزه‌ها بیش از آنکه صرف طلاب نیازمند شود به پشت‌میزنشینانی می‌رسد که حوزه‌های علمیه بدون آن میز‌ها هم می‌توانند ادامه حیات بدهند و چه بسا حیات بهتر. با توجه به این واقعیت‌ها آیا بهتر نیست روحانیت خودش پیش‌قدم شود و از گرفتن بودجه دولتی خودداری کند؟

دیگر خبرها

  • رشد ۵۰درصدی تشکل های مردم نهاد چهارمحال و بختیاری
  • وزیر کشور : تقسیم استان تهران به ۲ استان شرقی و غربی
  • بانک دی استخدام می کند (+جزئیات)
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • توضیحات وزیر کشور درباره انسداد مرز‌ها
  • کارکرد‌های مختلف وقف در نمایشگاه دستاورد‌های این نهاد
  • نمرهِ عملکرد شورای شهر را مردم باید بدهند
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران