Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@16:04:58 GMT

نزدیک ۳۰۰ هکتار بافت مرکزی و تاریخی ارومیه فرسوده است

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۷۶۹۳۰

نزدیک ۳۰۰ هکتار بافت مرکزی و تاریخی ارومیه فرسوده است

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی منافی شنبه شب در صحن علنی شورای اسلامی شهر ارومیه خطاب به مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار کرد: گزارش‌هایی که از سوی شهروندان می‌رسد نشانگر آن است که ابنیه تاریخی و گردشگری بسته بوده و باید تمهیداتی اتخاذ شود که پیوسته به روی شهروندان و هموطنان باز باشد تا عموم بتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نحوه تعامل بین مدیریت شهری و اداره کل میراث فرهنگی باید مدنظر قرار گرفته و بر حوزه جذب سرمایه گذاران همکاری مناسبی را شاهد باشیم چرا که عدم جذب سرمایه گذاران بافت مرکزی شهر را با مشکلات عدیده مواجه کرده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: متأسفانه نزدیک به ۴۰۰ هکتار از بافت مرکزی در زمره بافت تاریخی قرار گرفته که بیش از ۲۵۰ هکتار آن بافت فرسوده و هیچ گونه ارزش تاریخی و معماری ندارند و این موضوع شهرداری را با مشکلات بسیاری روبرو کرده که باعث کاهش درآمدهای مدیریت شهری نیز شده است.

منافی با اشاره به موضوع بسیار مهم گردشگری سلامت و ظرفیت‌های فراموش شده ارومیه در این راستا تصریح کرد: در یک دهه اخیر این امر مورد غفلت قرار گرفته و تا کنون هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

منافی خواستار تعیین تکلیف اماکن موجود در زمین‌های لشکر ۶۴ ارتش شده و یادآور شد: بازارچه‌های صنایع دستی در قالب هفته بازار در سطح شهر ایجاد و برنامه ریزی شود.

تبعات جبران ناپذیر تبدیل بافت تاریخی شهر به بافت فرسوده

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر ارومیه نیز در این جلسه با بیان اینکه با توجه به ضوابط ابلاغی در ارومیه نمی‌دانیم به بافت تاریخی شهرمان به عنوان تهدید یا فرصت نگاه کنیم، افزود: عدم سرمایه گذاری در بافت مرکزی شهر از منظر شهرسازی بزرگترین تهدید برای مدیریت شهری است.

حسین پناهی با اشاره به اینکه باید تاریخ و آثار تاریخی را حفظ کنیم و مرمت کرده و برای آیندگان به یادگار بگذاریم، ادامه داد: در خصوص بافت تاریخی، چنانچه رسیدگی نشود و نوسازی انجام نشود تبدیل به بافت فرسوده می‌شود که تبعاتش بسیار زیادتر است.

وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه ارومیه شناسی در مرکز پژوهش‌های شورای شهر تصریح کرد: در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف ارومیه آنطور که لازم است که بشناسیم و بشناسانیم اقدام نشده اما گام‌هایی برداشته ایم ولی متأسفانه نتوانسته ایم در مجموع شاهد انسجام در این راستا بین مجموعه‌های مختلف باشیم.

پناهی با انتقاد از کم توجهی به مناطق گردشگری دریاچه ارومیه (منطقه انزل و روستای گورچین قلعه) ادامه داد: هم اکنون این فرصت‌های گردشگری در اثر عدم برنامه ریزی و بی توجهی اداره کل میراث فرهنگی تبدیل به تهدیدی برای ساکنان شده است و از مزایای موجود بی بهره مانده ایم و فرصت سرمایه گذاری برای منطقه را نیز از دست داده ایم.

وی ادامه داد: تعیین حدود و ثغور بافت تاریخی باید به طور جدی مدنظر میراث فرهنگی قرار گیرد تا مدیریت شهری بتواند برای نوسازی بافت فرسوده و سرمایه گذاری و کسب درآمد برنامه ریزی کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر ارومیه خواستار ورود جدی میراث فرهنگی به موضوع زمین‌های لشکر ۶۴ ارتش شده و خاطرنشان کرد: بخشی از کار مربوط به میراث فرهنگی بوده و عدم ورود آنها موجب شرایط فعلی و بلاتکلیفی شده است.

کد خبر 5350997

منبع: مهر

کلیدواژه: بافت فرسوده شورای شهر ارومیه ویروس کرونا بوشهر خطبه های نماز جمعه آمار کرونا کرمانشاه بارش برف گرگان واکسن کرونا اردبیل بارش باران سیستان و بلوچستان شیوع کرونا مراسم تودیع و معارفه عکس استانها شورای اسلامی شهر ارومیه میراث فرهنگی بافت تاریخی بافت فرسوده مدیریت شهری بافت مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۶۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان صحت ندارد و هیچگونه مجوزی در این محوطه تاریخی صادر نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن محمدی ادیب در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان صحت ندارد و هیچگونه مجوز ساخت و ساز در محدوده این محوطه تاریخی صادر نشده است.

وی افزود: قلعه اولتان یکی از محوطه‌های تاریخی مهم استان اردبیل بوده و در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و تا کنون هفت فصل کاوش در این محوطه انجام یافته که نشان دهنده اهمیت آن است.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل تاکید کرد: همچنین با توجه به اهمیت قلعه اولتان، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل پیشنهاد تبدیل اولتان قالاسی به پایگاه ملی را به وزارت میراث‌فرهنگی ارائه کرده است و پیگیر اخذ مجوزهای لازم برای این مورد هستیم.

محمدی ادیب ادامه داد: محوطه‌ها و بناهای تاریخی عرصه و حریم مشخصی دارند و در مورد قلعه اولتان نیز عرصه و حریم آن در سال ۱۳۹۸ تعیین و در شورای حرایم کشور به تصویب رسیده است که بر اساس همان موارد مصوب، حفاظت از قلعه اولتان انجام می‌شود.

کد خبر 750872

دیگر خبرها

  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • تصویب مطالعات طرح ویژه تفصیلی بافت تاریخی شهر ارومیه
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه