Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: زمانی که ما ارز به واردکنندگان می‌دهیم، یک میز درست می‌کنیم که یک نفر پشت آن نشسته که امضای طلایی دارد و انتخاب می‌کند به کسی که سمت دیگر میز نشسته، ارز ترجیحی بدهد یا خیر و اینجا خود یک محل فساد است.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو پیرامون مشکلات و سابقه ارز ترجیحی در کشور گفت: ارز ترجیحی داستان جدیدی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بلکه همواره از بعد انقلاب و مخصوصا بعد از جنگ این موضوع وجود داشته و همیشه در زمان‌هایی مثل دولت آقای هاشمی که به بحران‌های ارزی خوردیم، وجود داشته است. برای مثال ما در اول انقلاب ارز هشت تومانی به وارد کنندگان می‌دادیم، در حالی که نرخ واقعی ارز ۱۶ تومان بود. پس ماجرای ارز ترجیحی قدمتی چندین ساله داشته است. آخرین مورد و معروف‌ترین آن که مردم از سال ۹۰ به خاطر دارند همین بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی است. این سیاست پولی متعلق به یک دولت نبوده بلکه ساختار اقتصادی ما این گونه است که به محض این که کفگیر ارزی آن به انتهای دیگ میخورد، دولت با یک شعار کاملا موجه و برای حمایت از مصرف کننده و عدم بالا‌رفتن قیمت کالا‌ها به واردکننده‌ها ارز ترجیحی می‌دادند. یعنی علی رغم نگاه‌های متفاوت روسای جمهور کشور به بحث سیاست و اقتصاد، اما اکثر آن‌ها سیاست ارز ترجیحی را اجرا می‌کردند. پس نباید به دولت‌ها کاری داشته باشیم بلکه باید این رویه و ضعف اقتصادی در کشور را اصلاح کنیم.

حریری در ادامه با اشاره به رانت‌بازی‌ها در بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی تصریح کرد: ارز ترجیحی به این بهانه به مردم داده می‌شد که ما می‌خواهیم از مصرف کننده حمایت کنیم و، چون می‌خواهیم سطح عمومی قیمت‌ها را پایین بیاوریم، به برخی از کالا‌ها یا همه‌ی آن‌ها ارز ارزان قیمت به واردکنندگان آن می‌دهیم. اما وقتی ما این ارز را به واردکننده می‌دهیم، نیت این است که چندین میلیارد دلار را به چند صد واردکننده بدهیم تا از حقوق ۸۰ میلیون ایرانی حمایت کنیم که صد درصد به علت رانت بازی‌ها این سیاست محکوم به شکست می‌شود. چرا که در اول کار این ۸۰ میلیون ایرانی نیازهایشان و نوع زندگی‌شان دهک به دهک با یکدیگر متفاوت است. هر بار ما در طول این چهل سال این سیاست را به راه انداختیم، بعد از یکی دوسال نشستیم و راجع به شکست آن صحبت کردیم و دلایل کاملا منطقی آوردیم که این سیاست درست نبوده است. اما باز وقتی به بحران خوردیم، سراغ این پدیده رفتنیم و مجدد از یک سوراخ گزیده شدیم. اما باید به این موضوع فک کرد که اگر قصد ما حمایت از مردم است چرا باید این مقدار ارز را به واردکنندگان بدهیم؟ بلکه باید شکل دیگری را برای حمایت از مردم انتخاب کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره چرخه فساد در اختصاص ارز ترجیحی به واردکنندگان گفت: در واقع زمانی که ما ارز به واردکنندگان میدهیم، یک میز درست می‌کنیم که یک نفر پشت آن نشسته که امضای طلایی دارد و انتخاب می‌کند به کسی که سمت دیگر میز نشسته، ارز ترجیحی بدهد یا خیر و اینجا خود یک محل فساد است. در مرحله دوم وقتی این ارز را به واردکننده اختصاص دادیم، یک محل فساد دیگر درست می‌کنیم که آیا این فرد کالا را وارد می‌کند؟ و یا آیا همان کالایی که باید را وارد می‌کند و یا چیز دیگر را؟ چرا که تجربه این را داشتیم که فردی ارز دارو گرفته، اما رفته و گوشی موبایل وارد کرده است. پس در بحث دادن ارز ترجیحی چند مرحله فساد تعریف می‌شود و گویا باید بابت هر یک دلاری که به واردکننده می‌دهیم یک ناظر هم بالاسر او قرار دهیم که غیر چیزی که باید این دلار را خرج نکند. البته اگر خود این ناظر در معرض فساد قرار نگیرد. در نتیجه یک چرخه فسادی شکل می‌گیرد که بار‌ها آن را تجربه کرده‌ایم.

این کارشناس اقتصادی در پایان پیرامون راه‌حل‌های جایگزین سیاست ارز ترجیحی گفت: درجه اول باید این سیاست را کنار بگذاریم و در مرحله دوم یک جایگزین خوب به جای آن بیاوریم که هم حمایتمان از مصرف‌کننده هدف دار شود و هم موجب تورم و افزایش قیمتی کالا‌ها نشویم. پس راه حلی که می‌خواهیم انتخاب کنیم باید دو مشخصه داشته باشد. یکی این که نیاز‌های دهک‌های مختلف به صورت هدف‌دار محاسبه شود و دیگری این که پول آن را برای کسری بودجه نبریم. بلکه باید پول آن برای رفع احتیاجات دهک‌های مختلف خرج شود. همچنین هر تصمیمی که می‌گیریم باید کمترین اثر تورمی را نسبت به سایر تصمیم‌ها داشته باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ارز ترجیحی امضای طلایی ساختار اقتصادی ارز ترجیحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۷۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه متقاضیان آزمون آموزگاری از نحوه محاسبه نمرات بومی

نتایج آزمون آموزگاری سوم اردیبهشت اعلام شد، اما موضوعی که پذیرفته شدگان و متقاضیان را نگران کرده است نحوه محاسبه نمره این آزمون است. به گفته شهروند خبرنگار ما نمره بومی فقط شامل حیطه اختصاصی و تخصصی است، اما در نتایج امسال نمرات عمومی را نیز محاسبه کرده اند که بر خلاف دفترچه آزمون است.

شهروند خبرنگار ما با ارسال پیام و تصویر از مسئولان درخواست رسیدگی کرد.

متن پیام شهروند خبرنگار
نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شده است طبق دفترچه مجموع نمرات اختصاصی و تخصصی ضربدر ۴۰ درصد می‌شود نمره بومی، ولی سازمان سنجش نمرات عمومی را هم اضافه کرده که این خلاف دفترچه است.  در حـالـی کـه قـرار بـود نـمـره بـومـی فـقـط حیـطـه «اختصاصـی و تـخصصی» اعـمـال شـود ولی هر سه حیطه اعمال شده که این خلاف دفترچه ثبت نامی است.  طبق دفترچه راهنما امتیاز بومی شامل نمرات عمومی نمی‌شود.
آزمون قبلی آموزش و پرورش امتیاز بومی مجموع هر سه نمره بود گویا سیستم سازمان سنجش به روز نشده است خواهش می‌کنم اگر امکان دارد پیگیری کنید. نمرات لب مرزی زیادی جابه جا خواهد شد.

 

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • محاسبه هزینه حمل بار بین المللی
  • دلار بیش از ۵۰ و چند هزار تومان توجیه علمی و اقتصادی ندارد
  • روش و نرخ محاسبه خدمات قضایی به کمک مشاوره حقوقی
  • دیدار اعضای هیئت کشتی استان همدان با علیرضا دبیر
  • اضافه شدن ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور
  • ملاقات محرم با خانواده موسس سپاهان در رفسنجان
  • بانک شماره موبایل تفکیکی و هدفمند، راز موفقیت بازاریابی پیامکی
  • چطور درصد حساب کنیم؟
  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • گلایه متقاضیان آزمون آموزگاری از نحوه محاسبه نمرات بومی