Web Analytics Made Easy - Statcounter

هادی ساربان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باغداران مه ولات به عنوان تولیدکننده ۵۳ درصد پسته خراسان رضوی و ۶.۷ درصد پسته کشور، ناگزیرند محصول خود را به شهرستان گناباد و یا مرکز استان منتقل کنند، حال آنکه ارسال محموله های صادراتی پسته به گناباد و یا مشهد، برای کشاورز و صادرکننده هزینه بر است به طوری که تجار برای صدور این کالا باید هزینه بالایی برای حمل آن پرداخته و وقت زیادی بگذارند که این به زیان کشاورزان و بازرگانان فعال در این بخش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بر ضرورت تاسیس نمایندگی گمرک در مه‌ولات تاکید و بیان کرد: پیگیر سرمایه‌گذار و استقرار پایانه صادرات پسته در مه‌ولات هستیم و باید راهکاری اندیشیده شود که پسته تولیدی خراسان از گمرک همین استان صادر شود، چون وقتی صادرکنندگان پسته را نمی خرند، دلالان وراد میدان می شوند و  کشاورز نیز به خاطر نیاز مالی مجبور است محصول خود را با قیمت پایین تری بفروشد.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: مقدار کمی از تولیدات پسته این شهرستان، در بسته‌بندی‌های ۱۰ کیلوگرمی به پاکستان و افغانستان صادر شده و عمده پسته‌ها به‌صورت کیسه‌های ۵۰ و ۷۰ کیلویی به استان کرمان حمل می‌شود.

ساربان افزود: رقم سفید بادامی مه‌ولات صادرات اروپایی ندارد و بیشتر به کشورهای شرق آسیا، روسیه، چین و افغانستان صادر می‌شود ولی پسته فندقی تولیدی این شهرستان بازارپسندتر است و به اروپا نیز صادر می‌شود.

وی ادامه داد: پسته مه‌ولات با توجه به کاهش مصرف سموم در چند سال اخیر یک محصول سالم و ارگانیک است به طوری که ۱۲۰ هکتار از باغهای پسته این شهرستان دارای گواهینامه تولید محصول ارگانیک هستند.  

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: خرید تضمینی پسته باید توسط بازرگانان و صادرکنندگان اصلی با نظارت ارگانهای ذیربط دولتی انجام شود تا با حذف دلالان از این چرخه، کشاورز پسته‌کار و تاجران حرفه‌ای این حوزه سود معقول و قابل قبول خود را کسب کنند.

ساربان افزود: شهرستان مه ولات ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتار باغ پسته دارد که از این میزان ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار بارور است و با توجه به شرایط آب و هوایی و تاثیر عوامل اقلیمی بر تولید پسته، همه ساله افزون بر ۱۰۰ هزار تن پسته تر و ۲۶ هزار تن پسته خشک از این سطح برداشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات عمده گونه های پسته تولیدی این شهرستان را بادامی سفید، اکبری، کله قوچی، فندقی، احمدآقایی، گرمه و قرمز عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۵ تا ۲۰ درصد از پسته تولیدی این شهرستان برای مصارف تازه خوری به سایر استان های کشور حمل می شود و بقیه پس از فرآوری توسط ۶۰ واحد ترمینال ضبط پسته با ۸۶ خط تولید به صورت بهداشتی و خشک در چرخه صادرات داخلی و خارجی قرار می گیرد.

ساربان به افزایش تولید پسته مه ولات در ۲ سال اخیر اشاره کرد و افزود: با وجود خسارات سنگین تگرگ در ۲ سال اخیر، هرسال بیش از ۲۶ هزار تن تولید داشته‌ایم و با توجه به اقلیم مناسب، پسته تولیدی مه ولات بسیار مرغوب است.

مه‌ولات به عنوان یک شهرستان باغی خراسان رضوی رتبه نخست کشت و تولید ۲ محصول پسته و انار و رتبه پنجم سطح زیر کشت و تولید زعفران را در این استان به خود اختصاص داده است و حدود ۹۷ درصد اشتغال این شهرستان وابسته به بخش کشاورزی است.
 
فیض‌آباد، مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مه‌ولات در ۲۱۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی پسته تربت حیدریه مه ولات صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی پسته تربت حیدریه وزارت جهاد کشاورزی پسته تربت حیدریه مه ولات صادرات غیر نفتی جهاد کشاورزی پسته تولیدی مه ولات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۷۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند خبر کوتاه از شهرستان های سبزوار و سرخس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، مراسم راه اندازی و معرفی رئیس نمایندگی استاندارد و تحقیقات صنعتی سبزوار در ساختمان مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه حکیم سبزواری با حضور مسولان اداره کل استاندارد خراسان رضوی برگزار شد.

 در این مراسم، جواد رستم زاده به عنوان نخستین رئیس نمایندگی استاندارد و تحقیقات صنعتی سبزوار معرفی شد و محل موقت دفتر نمایندگی استاندارد سبزوار نیز، در مرکز رشد فناوری دانشگاه حکیم سبزواری تعیین شد.

مرکز مشاوره دانشگاه حکیم سبزواری سبزوار، جزو مراکز برتر کشوری

مدیر روابط عمومی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: در آیین اختتامیه دومین گردهمایی مشترک مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی و مدیران مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور به میزبانی زاهدان، مراکز مشاوره برتر، نمونه و فعال دانشگاهی کشور، معرفی شدند.

 این گردهمایی از  مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه حکیم سبزواری سبزوار به عنوان مراکز برتر و فعال دانشگاه‌های کشور تجلیل شد.

سفر مدیر عامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی به شهرستان سرخس

 نائب رییس شورای اسلامی شهرستان سرخس در این نشست با  مدیر عامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی با اشاره به طولانی شدن اجرای طرح تعرفه برق مناطق گرمسیری در سرخس گفت: در  شهرستان سرخس بطور میانگین حدود ۵ ماه در سال ما شاهد گرما و درجه بالای هوا هستیم که ریزگرد‌ها هم مزید بر علت شده است که با توجه به تعرفه بالای برق و استفاده مدام از کولر گازی، توان پرداخت این تعرفه بالا در خانواده‌ها وجود ندارد

مهدی علیمیرزایی با اشاره  به قطعی ۵ ساعته چاه‌های کشاورزی در تابستان افزود: بطور میانگین با این قطعی برق شاهد افت ۲۰ درصدی محصولات کشاورزی کشاورزان هستیم و تلاش شود خبر‌های خوبی در این راستا به ما بدهید و قطعی به حدااقل و یا صفر کاهش پیدا کند.

علیرضا خدابنده، مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی هم در این دیدار با توجه به دغدغه جدی وکلای مردم در راستای مطالبات مردمی در سرخس گقت: تلاش می‌کنیم به زودی خبر خوبی را درباره طرح تعرفه برق مناطق گرمسیری در سرخس بدهیم همچنین درباره مشکل  قطعی برق چاه‌های کشاورزی هم اقدام خواهد شد تا کشاورزان متضرر نشوند

دیگر خبرها

  • شهرک تخصصی گوهرسنگ در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • یخبندان و سرما در راه خراسان جنوبی/ صدور هشدار سطح زرد
  • تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی به پنل خورشیدی
  • ایجاد بخش مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی ضروری است
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های سبزوار و سرخس
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات