Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-29@17:39:00 GMT

مرگ و مالیات

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۷۸۲۲۱

«هم مرگ قطعی است و هم مالیات و هم سرماخوردگی بعد از فکرکردن به این که مدت‌هاست سرما نخورده‌ای.»

روزنامه اعتماد نوشت: «جمله بنجامین فرانکلین که چیزی قطعی نیست، جز مرگ و مالیات به مرور زمان به ضرب‌المثل تبدیل شد. آن را در نامه‌ای به یکی از دوستانش، سال ۱۷۸۹ در چنین روزی نوشته بود: «قوانین جدید کشور ما شکل گرفته‌اند و به نظر می‌رسد که قوانین بادوام و پایداری خواهند بود اما در این دنیا نمی‌شود گفت چیزی قطعی است، جز مرگ و مالیات.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

این گفته به فرانکلین - که آمریکایی‌ها او را یکی از پدران بنیانگذار کشورشان می‌شناسند - منسوب شد اما اصل آن به چند دهه قبل‌تر از او، به دانیل دوفو، نویسنده، و کتاب «تاریخ سیاسی شر» (۱۷۲۶) برمی‌گشت. دوفو نوشته بود می‌توان به چیزهای قطعی مثل مرگ و مالیات عمیقا ایمان داشت. به هر رو این جمله فرانکلین یا در واقع فقط بخش انتهایی، ضرب‌المثل مشهوری برای اشاره به واقعیت‌های قطعی و اجتناب‌ناپذیر شد و هنوز هم بعد از گذشت دو قرن و چند دهه همچنان رایج است.

حتی شوخی‌های جالبی هم با آن می‌کنند. مثل: «می‌گویند هیچ چیزی قطعی نیست جز مرگ و مالیات، این حرف را قبول دارم، اگر به آن اضافه کنیم که هر زمان برای اردوزدن در طبیعت برنامه بریزیم، حتما باران می‌بارد.» یا «درباره قطعیت مرگ و مالیات، خب بحثی نیست، اما از برنامه‌های زندگی‌ات با صدای بلند صحبت کن! مطمئن باش مشکلاتی پیش می‌آید که این برنامه را مختل کند و به‌ هم بریزد.» یا «هم مرگ قطعی است و هم مالیات و هم سرماخوردگی بعد از فکرکردن به این که مدت‌هاست سرما نخورده‌ای.»

مساله مالیات یکی از مسائل مهم در زندگی آمریکایی‌ها و نیز در تاریخ نه‌چندان طولانی این کشور است. آتش انقلاب آمریکا که به استقلال ایالات متحده از پادشاهی انگلیس منجر شد، از اعتراض به وضع مالیات‌های جدید شعله کشید و حتی پس از آن نیز خود دولت مستقل ایالات متحده - از همان بدو تاسیس - برای گرفتن مالیات از اتباعش با ده‌ها مشکل و مانع مواجه بود. هنوز هم شعار کاهش مالیات‌ها، شعاری است که در بیشتر کارزارهای انتخاباتی این کشور استفاده و در هر دوره به شکل و شیوه‌های مختلف تکرار می‌شود.

چون اغلب شهروندان آمریکا احساس می‌کنند - و شاید واقعا هم چنین است - که مالیاتی که می‌پردازند بسیار زیاد است. بخش بزرگی از سفیدپوستان طبقه متوسط این کشور - که بدنه رای جمهوری‌خواهان را هم شکل می‌دهند - از اساس با پرداخت پولی به عنوان مالیات به مجموعه‌ای به نام دولت مخالفند و اصولا وجود دولت بزرگی را که هزینه‌هایش از جیب شهروندان تامین می‌شود، انحرافی «غیرآمریکایی» در زندگی آمریکایی‌ها می‌بینند (آن‌هم دولتی که هر زمان هزینه‌هایش، در مواقعی مثل جنگ بیشتر شد، دستش را بیشتر در جیب مردم فرو می‌کند).

همچنین زمانی می‌گفتند که یک درصد ثروتمندان آمریکا، بیشتر از ۴۰درصد کل مالیات‌های این کشور را می‌پردازند. اما این ادعا - که گویا هیچ‌وقت هم ثابت نشد - اکنون دیگر اعتبار چندانی ندارد و طبق نوشته‌های مجله «نیویورک» ثروتمندان آمریکایی از راه‌های مختلف و استفاده از «قانون» از پرداخت مالیات مقرر طفره می‌روند و وزن این «وظیفه شهروندی» - تقریبا مثل همه جای دنیا - روی دوش طبقه متوسط سنگینی می‌کند.

پس شاید جمله بنجامین فرانکلین، یعنی گریزناپذیربودن مالیات به اندازه مرگ، درباره همه صدق نکند و در این مورد هم مثل موارد دیگر، ثروتمندان گونه‌هایی استثنایی و فراتر از قواعد معمول و متعارف دنیا باشند.»

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مرگ و مالیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۸۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند

طبق آمار ثبت احوال کشور از تعداد فوتی‌های ثبت شده در سال ۱۴۰۲، مردان بیشتر از زنان فوت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵.۶ درصد و زنان ۴۴.۴ درصد از ثبت فوت ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل(۱۴۰۱) برابر ۵۶.۶ درصد برای مردان و ۴۳.۴ درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۴۲ هزار و۲۱۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد  ۴۱۸هزار و ۷۴۱  رویداد فوت ثبت شده، ۵.۶درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • میزان بهره مندی از تسهیلات تبصره ۱۰۰ سه برابر شد
  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟
  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد را شامل می‌شود
  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود
  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • ثبت احوال : مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟ | نحوه شناسایی حساب های غیر تجاری
  • مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟ (اینفوگرافی)