Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@20:21:25 GMT

افزایش شوری آب‌های زیر زمینی در بوشهر

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۷۸۶۳۷

افزایش شوری آب‌های زیر زمینی در بوشهر

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، شوری آب‌های زیر زمینی استان بوشهر به سبب برداشت بی‌رویه و مجاورت با دریا به شدت افزایش یافته که آبیاری اراضی کشاورزی در این استان با مشکلاتی مواجه کرده است.

 ممنوعه و بحرانی‌شدن دشت‌های استان بوشهر به سبب برداشت بی‌رویه و حفر غیرمجاز چاه‌ها در سال‌های اخیر تامین آب اراضی کشاورزی استان را به مخاطره انداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان بوشهر به سبب قرارگیری در منطقه گرم و خشک و کاهش منابع آبی، همواره با مشکل کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کند و به همین سبب بخشی از آب شرب این استان از سوی استان‌های همجوار تأمین می‌شود.

با وجود بحران کم‌آبی در این استان از گذشته، شغل اصلی مردم خونگرم استان بوشهر کشاورزی بوده و حرفه کشاورزی نسل به نسل بین مردم این استان رواج داشته است. یکی از دلایل کاهش سطح ایستایی دشت‌های استان بهره‌برداری بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی به‌منظور تأمین آب مورد نیاز برای زراعت و کشاورزی است.

افت سطح آب‌های زیرزمینی استان بوشهر

کارشناس کمیته مدیریت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در این زمینه اظهار داشت: شرایط اقلیمی ویژه منطقه سبب افت سطح آب‌های زیرزمینی شده، اما با وجود موانع طبیعی، برنامه‌هایی برای پیشبرد اهداف تأمین آب استان در حوزه شرب، صنعت، کشاورزی، خدمات و آبزیپروری تعیین شده است.

خدیجه محمدپور تصریح کرد: با وجود شرایط کمبود آب کشاورزان و تشریح جایگاه منابع آب استان، تاکنون ۳۵ درصد درخواست متقاضیان برای تأمین با مشکل روبه‌رو شده است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر با توجه به تأکید ائمه جمعه نسبت به شور شدن آب‌های زیرزمینی منطقه خاطر نشان کرد: طی ۱۰ سال گذشته مقدار شوری آب‌های زیر زمینی به سبب مجاورت با دریا به شدت افزایش یافته است و در دشت‌های ساحلی مثل مند، عسلویه، کنگان، دیر و دیگر نقاط آب شور از سمت دریا به سوی آبخوان‌ها در حال ریزش است.

امید آزادی‌جو افزود: جلوگیری از توسعه بهره‌برداری از منابع آبی باقی مانده و سعی بر توسعه روش‌های جدید کشاورزی با استفاده از فناوری، راهکار‌هایی برای حفظ شرایط کشاورزی استان است.

واگذاری زمین برای زراعت و باغداری لغو شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دیر نیز با اشاره به معضل کمبود آب کشاورزان خاطرنشان کرد: از چندین سال قبل پیرو کمبود آب و برای مدیریت این بحران واگذاری زمین‌های دولتی به اشخاص برای زراعت و باغداری لغو شده است.

مهدی امینی ادامه داد: وام‌های بلاعوض برای اجرای طرح آبیاری نوین در راستای مدیریت آب در حوزه کشاورزی نیز از دیگر طرح‌های این مجموعه است که با استقبال بسیار خوب کشاورزان همراه شده است به‌گونه‌ای که تقریباً می‌توان گفت همه کشاورزان از این طرح استفاده کرده‌اند.

وی باتأکید بر اینکه بیشتر بودجه جهاد کشاورزی صرف طرح‌های گلخانه‌ای و کشت گیاهان دارویی می‌شود بیان کرد: شهرستان دیر به‌عنوان قطب تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل شناخته می‌شود، اما در زمان برداشت عواملی همچون اشباع بازار، تعطیلی صادرات، برداشت همزمان محصول در چند منطقه نزدیک هم و تورم، محصول کشاورزان با افت قیمت مواجه می‌شود و مقدار محصولات بیشتر از تقاضای بازار می‌شود و در نتیجه کشاورزان چندین سال است که متضرر می‌شوند.

بیشتر بخوانید

دشت‌های استان بوشهر به وضعیت قرمز رسیده است هفت حلقه چاه غیرمجاز در دشتستان پر شد

وی با اشاره به اینکه در این شهرستان تنها یک صنعت فرآوری فعال در حوزه گوجه‌فرنگی وجود دارد تصریح کرد: صنایع فرآوری جوابگوی حجم بالای محصولات گوجه‌کاران نیست، اما اگر دولت مثل محصول گندم از این محصول نیز حمایت کند و دروازه‌های صادرات باز شود، قطعاً شاهد رونق بازار گوجه‌کاران خواهیم بود.

آغاز کشت گندم در استان بوشهر

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به آغاز کشت محصولات زراعی تصریح کرد: کشت گندم در سطح ۱۰۳ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین‌های کشاورزی این استان آغاز شده که ۸۸ هزار هکتار آن به‌صورت دیم و ۱۵.۵ هزار هکتار به روش آبی است.

خسرو عمرانی پیش‌بینی تولید ۱۰۰ هزار تن گندم از اراضی استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در سال زراعی گذشته به سبب کاهش ۵۰ درصدی بارش باران بیش از ۴۰ درصد محصول مزارع گندم این استان دچار خسارت شد و از ۱۱۴ هزار تن پیش بینی برداشت تنها ۶۰ هزار تن آن محقق شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع آب زیرزمینی کمبود آب چاه غیرمجاز آب های زیر زمینی استان بوشهر کمبود آب منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۸۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش دو برابری ظرفیت انتقال آب به دیلم

ایسنا/بوشهر  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر از اختصاص ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار به پروژه خط انتقال مجتمع آبرسانی دیلم و افزایش دوبرابری ظرفیت انتقال آب به این شهرستان خبرداد.

 ابوالحسن عالی گفت: خط انتقال مجتمع آبرسانی دیلم به طول ۹.۷ کیلومتر و با هفتصد میلیارد ریال اعتبار در دست احداث است.

وی بیان کرد: از مجموع عملیات پروژه یاد شده ۷.۷ کیلومتر آن با لوله ۴۰۰ میلیمتر چدن داکتیل و ۲ کیلومتر آن با لوله ۴۰۰ فولادی اجرا خواهد شد.

عالی ادامه داد: پروژه خط انتقال مجتمع آبرسانی دیلم با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و در قالب پروژه جهاد آبرسانی در دست احداث است و براساس برنامه باید تا تیرماه امسال به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر یادآور شد: در اجرا پروژه یاد شده تاکنون 400 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و روند اجرا آن با سرعت قابل قبولی در حال اجراست.

وی اظهار کرد: اتمام این پروژه در ارتقاء سطح کمی و کیفی آب شرب روستاهای شهر دیلم نقشی قابل توجه ایفا می‌کند و قادر است ظرفیت انتقال آب به این شهرستان را به دو برابر مقدار کنونی افزایش دهد لذا بر همین اساس تلاش می‌شود در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.

عالی افزود: امید است با نقش‌آفرینی و مسئولیت‌پذیری بیشتر مشترکان دیلمی شاهد تقویت پایداری آب شرب در این مناطق باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف
  • سیلاب و تگرک محصولات کشاورزی بوشهری‌ها را تهدید می‌کند
  • ترددهای بین استانی در بوشهر ۲۵ درصد افزایش یافت
  • پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر
  • در انتظار روزهای خوب برای«زهره» اصلی ترین آبریز کشور
  • تعداد تشکل‌های کارگری در استان بوشهر ۳۵ درصد افزایش یافت
  • صدور هشدار بارش‌های سیل‌آسا در استان بوشهر
  • افزایش دو برابری ظرفیت انتقال آب به دیلم
  • خانه‌های هلال در کشور به ۸۰۰۰ خانه افزایش می‌یابد
  • تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی