Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: توافق لبنان و اسرائیل درباره تعیین خطوط مرزی، برگزاری رزمایش هوایی آمریکا با امارات، بحرین و رژیم صهیونیستی، اعلام برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان از سوی ریاض، رایزنی لودریان و بلینکن در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌های ایران و کشته شدن فرمانده ارشد دولت مستعفی یمن در جنوب حدیده از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توافق لبنان و اسرائیل درباره تعیین خطوط مرزی

خبرگزاری فلسطینی «معا» به نقل از منابع رژیم صهیونیستی گزارش داد که اسرائیل و لبنان به لحاظ فنی در باره ترسیم خطوط مرزی توافق کرده اند.

معا افزود: شبکه عبری زبان «کان» شنبه شب از گزارش هایی مبنی بر دستیابی رژیم صهیونیستی و لبنان به توافقنامه ای در باره ترسیم مرزها خبر داد.

کان به نقل از روزنامه الانباء لبنان اعلام کرد: گزارش های دیپلماتیک حاکیست که به لحاظ فنی توافق میان لبنان و اسرائیل در باره ترسیم مرزهای دریایی حاصل شده است.

گزارش می افزاید: الانباء خاطرنشان کرده است که با این حال، امضای توافق بستگی به زمان دارد.

رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ به خاک لبنان با اهداف امنیتی، آبی و اقتصادی نظر داشته است و بر این اساس بارها در مراحل مختلف تاریخی در صدد تحقق اهداف خود در این باره بوده است؛ اما مقاومت لبنان همواره در مقابل این رژیم ایستاده است.

در سال ۲۰۰۰ نیز ارتش لبنان با وجود تلاش آمریکا برای تحمیل خط مرزی طبق زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی و یا همان خطی که به «خط آبی» معروف است، در برابر تلاش‌های این رژیم ایستادگی کرد.

موضوع ترسیم مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی مطرح بوده است.

برگزاری رزمایش هوایی آمریکا با امارات، بحرین و رژیم صهیونیستی

آمریکا پس از رزمایش هوایی که به تازگی برگزار کرده انجام رزمایش مشترک دریایی دیگر با امارات، بحرین و رژیم صهیونیستی را پیگیر است.

به گزارش نشریه صهیوینستی تایمز اسرائیل، گرگوری گیلت فرمانده ارشد نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه روز شنبه گفت که ایالات متحده می‌تواند یک رزمایش مشترک هوایی با اسرائیل، امارات و بحرین پس از رزمایش مشترکشان در دریای سرخ انجام دهد.

وی در نمایشگاه هوایی دوبی اعلام کرد که خدمه هوایی آمریکا همچنان در منطقه خواهند ماند درحالیکه سازمان دهندگان نظامی رقابت با چین و روسیه را به عنوان چالش بزرگ بعدی واشنگتن می‌دانند.

همچنین گیلت گفت که پس از خروج ایالات متحده از افغانستان در ماه اوت، حضور نظامی واشنگتن می تواند تعدیل شود. نیروی هوایی آمریکا یک پایگاه بزرگ در نزدیکی قطر دارد که بر عملیات ایالات متحده در افغانستان و همچنین عراق و سوریه نظارت داشت.

اظهارات فرمانده نیروی هوایی آمریکا مبنی بر احتمال برگزاری رزمایش مشترک هوایی با امضا کنندگان توافق ابراهیم درحالی است که رزمایش دریایی چند روز گذشته آنها به اعتقاد برخی نوعی هشدار به ایران بوده است. همچنین رژیم صهیونیستی به تازگی دنباله رو برنامه تحریک آمیزی علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران بوده است.

اعلام برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان از سوی ریاض

وزیر امور خارجه عربستان با تأکید بر تداوم مذاکرات ریاض و تهران اعلام کرد که دور پنجم به زودی برگزار خواهد شد.

 وزیر امور خارجه عربستان اعلام کرد که مذاکرات ریاض و تهران که طی ماه‌های اخیر در عراق با هدف تلاش برای برقراری روابط دو کشور پس از شش سال آغاز شده است، ادامه خواهد داشت.

بن فرحان در گفت‌وگو با فرانس ۲۴ افزود: «مذاکرات با ایران ادامه خواهد داشت و دور پنجم به زودی برگزار خواهد شد».

وی تأکید کرد که چهار دور قبلی مذاکرات با ایران اولیه و مقدماتی «اکتشافی» (شناسایی مطالبات و خواسته‌های دو طرف) بوده است و نه «ریشه‌ای و محتوایی».

وزیر خارجه سعودی ادامه داد: «ما در خصوص مذاکرات مربوط به پرونده هسته‌ای ایران ملاحظات جدی داریم».

پیش از این فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی در رم و در حاشیه نشست گروه ۲۰ درباره مذاکره ریاض با تهران گفته بود که مذاکرات با ایران دوستانه است اما پیشرفت زیادی نداشته است.

وی در گفت‌وگویی با سی ان بی سی گفت: ما در حال مذاکره هستیم. ما در اینجا متعهد به یافتن مسیری برای حصول توافق با ایران هستیم تا به صورتی بی‌ثباتی امنیتی منطقه را حل و فصل کنیم که بتوانیم آینده‌ای مساعد را برای مردمان‌مان رقم بزنیم. تا بدین جای کار، ماهیت این مذاکرات مقدماتی بوده‌اند. ما چهار دور مذاکرات داشته‌ایم. ممکن است دور دیگری (از مذاکرات) نیز داشته باشیم. داریم بر روی این مسئله کار می‌کنیم. تاکنون به هیچ نتیجه قاطعی نرسیده‌ایم اما این مذاکرات آن‌قدر مثبت بوده‌اند تا اجازه دهند گفت‌وگوهای بیشتری داشته باشیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران نیز پیش از این در گفت‌وگویی با شبکه NBC آمریکا در پاسخ به این که «ایران گفت‌وگوهایی را با عربستان آغاز کرده است و روابط دو کشور در سال ۲۰۱۶ قطع شد. اعتقاد بر این است که ایران در جنگ های نیابتی با عربستان در یمن دست دارد. آیا راهکاری سیاسی را برای آن جنگ (یمن) می‌بینید؟» گفت: اولا موضوع یمن مساله ای است که بین یمن و عربستان جریان دارد و جمهوری اسلامی ایران دخالتی در آن ندارد. ما هر راه حلی را برای مساله یمن صرفا مبتنی بر راهکار سیاسی می دانیم. اما ما همواره از گفتگوهای منطقه ای استقبال کرده ایم از جمله از گفتگو با عربستان سعودی. ما گفتگوهای جدیدی را شروع کرده ایم و فکر می کنم در مسیر خوبی قرار دارد.

رایزنی لودریان و بلینکن در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌های ایران

وزیر خارجه فرانسه شنبه شب به وقت تهران از رایزنی با همتای آمریکایی خود در زمینه آخرین تحولات در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌های ایران و اوضاع متشنج در اوکراین خبر داد.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در توییتی نوشت: «من امروز عصر با "آنتونی بلینکن" همتای آمریکایی خود درباره وضعیت اوکراین، پرونده هسته‌ای ایران همزمان با نزدیک شدن به از سرگیری مذاکرات احیای برجام گفت‌وگو کردم.»

ژان ایو لودریان سه شنبه گذشته نیز در گفت‌وگوی تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ضروری است از سرگیری مذاکرات برجامی با ایران از همان نقطه‌ای که ۲۰ ژوئن (۳۰ خردادماه ۱۴۰۰) متوقف شد ادامه یابد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تاکنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است. یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

کشته شدن فرمانده ارشد دولت مستعفی یمن در جنوب حدیده

یک فرمانده برجسته نیروهای مزدور دولت مستعفی یمن روز شنبه در درگیری با گروه انصارالله در استان حدیده در غرب این کشور به هلاکت رسید.

 یک منبع نظامی یمنی به اسپوتنیک گفت، درگیری‌ها بین سرلشکر چهارم ستاد جنگ یعنی تهامیه هیثم بری و گروهی از سربازان لشکر و نیروهای انصارالله که در تلاش برای ورود به شهرستان استراتژیک الخوخه در جنوب حدیده بودند، به مرگ بری منجر شد.

این منبع نظامی افزود: درگیری‌ها در منطقه الخیمه در حومه الخوخه رخ داد و بعد از آن بود که نیروهای زمینی از عقب نشینی که فرماندهی نیروهای مزدور دولت مستعفی اعلام کردند،‌ سرباز زدند.

به گفته این منبع، تعدادی از هم‌قطاران بری نیز در این درگیری‌ها کشته و زخمی شدند. گروه انصارالله به سمت مرکز شهرستان الخوخه در حرکت است.

این رویداد در پی اعلام ائتلاف سعودی و مزدوران دولت مستعفی درباره اجرای عقب‌نشینی از مناطقی در شرق و جنوب حدیده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: طرح جهش تولید مسکن مسعود فیاضی غلامعلی محمدی فاطمه اسدی بیژن قاسم زاده تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن تحولات افغانستان ایران و آمریکا برجام اسرائیل عربستان طرح جهش تولید مسکن مسعود فیاضی غلامعلی محمدی فاطمه اسدی بیژن قاسم زاده خصوص مذاکرات رفع تحریم های ایران بحرین و رژیم صهیونیستی جمهوری اسلامی ایران لبنان و اسرائیل وزیر امور خارجه برگزاری رزمایش رزمایش هوایی هوایی آمریکا دولت مستعفی وزیر خارجه جنوب حدیده خطوط مرزی دور پنجم هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۸۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست

معاون دبیرکل جهاد اسلامی با اشاره به اینکه حماس به نمایندگی از کل مقاومت فلسطین در مذاکرات، از حقوق فلسطینی‌ها دفاع می‌کند گفت عملیات «وعده صادق» ایران ثابت کرد اسرائیل قدرت محافظت از خودش را ندارد و کشور‌های منطقه باید در محاسباتشان تجدید نظر کنند.

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، در سایه تحولات اخیر مربوط به جنگ غزه، از مذاکرات آتش بس و تبادل اسرا گرفته تا افزایش تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح، «محمد الهندی» معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین طی سخنانی به سرنوشت آخرین دور مذاکرات قاهره درباره آتش بس غزه اشاره و اعلام کرد که در حال حاضر در عمل مذاکرات به حالت تعلیق درآمده اما از آنجایی که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای بازگرداندن اسرای اسرائیلی از غزه نیاز به این مذاکرات دارند انتظار می‌رود که مذاکرات از سر گرفته شود.

موضع حماس در مذاکرات به نمایندگی از کل گروه‌های مقاومت فلسطین است

الهندی در گفتگو با العربی الجدید درباره پیشنهاد جدید آمریکا در مذاکرات آتش بس که اخیرا از طریق میانجی‌ها مطرح شد اظهار داشت که پیشنهاد آمریکا در دور قبلی مذاکرات، یک بازاریابی گمراه کننده برای رژیم صهیونیستی بود. مقاومت در پاسخ به این پیشنهاد واشنگتن موضع خود را قاطعانه درباره مسائل اساسی مربوط به حقوق فلسطینیان و شروط اصلی مقاومت مطرح کرد که شامل عقب نشینی کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه، برقراری آتش بس جامع و بازگشت آزادانه آوارگان به مناطق خود بود.

وی افزود که مقاومت همچنین در راستای منافع مردم فلسطین نرمش زیادی از خود در مذاکرات نشان داد اما آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به دنبال فریبکاری بودند و پیشنهادی که اخیرا به نام میانجی‌ها تبلیغ شد در واقع یک پیشنهاد کاملا آمریکایی بود که به شکل کامل در خدمت رژیم اشغالگر صهیونیستی قرار داشت. مقاومت نیز پاسخ این پیشنهاد آمریکا را قاطعانه داد و تاکید کرد که از اصول خود عقب نشینی نخواهد کرد.

این مقام جهاد اسلامی در ادامه اظهار داشت که جنبش جهاد اسلامی هیچ موضع جداگانه‌ای ندارد و جنبش حماس مجاز است به نمایندگی از کل گروه‌های مقاومت مذاکره کند. در این میان ادعاهای رژیم اشغالگر و شخص بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم مبنی بر اینکه حماس و گروه‌های مقاومت فلسطین در مذاکرات مانع تراشی می‌کنند دروغی بیش نبوده و با هدف به تعویق انداختن مذاکرات و طفره رفتن از انجام معامله‌ای است که صهیونیست‌ها مجبورند بهای آن را بپردازند.

محمد الهندی تصریح کرد که خود اعضای تیم مذاکره کننده رژیم صهیونیستی نیز به این موضوع اذعان دارند و منابع صهیونیستی بارها اعلام کرده‌اند که نتانیاهو در مسیر مذاکرات مانع تراشی می‌کند.

شکست صهیونیست‌ها در مناطق مختلف غزه در رفح هم تکرار خواهد شد

معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا ارتباطی میان مذاکرات و توقف حمله رژیم صهیونیستی به رفح وجود دارد یا نه گفت که رژیم صهیونیستی بحث حمله به رفح را به عنوان تصویری از پیروزی و رسیدن به هدف خود در نابودی مقاومت در رسانه‌ها تبلیغ می‌کند اما ما اطمینان می‌دهیم که اگر اشغالگران تجاوزی علیه رفح انجام دهند، سرنوشت آن مانند حمله به خان یونس یا شمال یا مرکز غزه خواهد بود و همه چیز برای صهیونیست‌ها به نقطه صفر برمی گردد و اشغالگران مجددا هیچ دستاوردی جز جنایت علیه غیرنظامیان نخواهند داشت.

پاسخ ایران نشان داد که اسرائیل قدرت محافظت از خودش را ندارد

وی در ادامه به عملیات «وعده صادق» جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی اشاره و اعلام کرد که این پاسخ تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران به رژیم اشغالگر در این شکل و اندازه بیانگر ناتوانی اسرائیل در محافظت از خود بوده و این عملیات ایران ثابت کرد که اسرائیل برای محافظت از خود نیاز کامل به آمریکا دارد. عملیات وعده صادق همچنین نشان داد که وزن اسرائیل در منطقه رو به کاهش بوده و بازدارندگی آن در حال فرسایش است و این رژیم نمی‌تواند آنگونه که خودش و آمریکا برنامه ریزی کرده بودند بر منطقه مسلط شود.

محمد الهندی تاکید کرد که بنابراین کشورهای منطقه باید در محاسبات خود تجدید نظر کنند. صد سال است که مردم غزه و فلسطین در مقابل چشم و گوش رژیم های عربی رنج می‌کشند.

احتمال انتفاضه جدید در کرانه باختری وجود دارد

وی درباره اوضاع متشنج کرانه باختری نیز اظهار داشت که در حال حاضر کرانه باختری در سایه تشدید حملات وحشیانه نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست تبدیل به یک عرصه داغ شده و همه احتمالات در این منطقه از جمله وقوع انتفاضه جدید هم وجود دارد. به ویژه اینکه جنایات بی‌سابقه ارتش صهیونیستی و حمله شهرک نشینان مسلح به کرانه باختری و نیز یورش‌های مداوم صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی در سایه بسته شدن کامل هرگونه افق سیاسی موجب می‌گردد تا هر گزینه‌ای برای تشدید اوضاع از جمله انتفاضه، محتمل باشد.

دیگر خبرها

  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان آتش‌بس فوری و پایدار در غزه شد
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست
  • الهندی:پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادر به حفاظت از خود نیست