Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر پیشین ایران در ایتالیا گفت: مذاکره باید از موضع عزت، قدرت و انصاف باشد؛ یعنی هم ما نگرانی طرف مقابل را در شرایط معقول بپذیریم و او هم باید به نگرانی‌ها و مطالبات ما توجه داشته باشد.

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به الزامات رسیده به یک توافق خوب که در دستور کار دولت جدید در گفت‌وگوهای آتی با ۱+۴ است، اظهار داشت: ما شاهد هستیم که در دور جدید مذاکرات، جمهوری اسلامی ایران با رویکرد مبتنی بر ظرفیت‌های داخلی و نگاه به موقعیت‌های خود و با گفتمان ایجابی، آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفیر پیشین ایران در ایتالیا اضافه کرد: بحث بر سر این است که ایران به هیچ عنوان سفره مردم و اقتصاد را با هیچگونه مذاکره خارجی به خصوص مذاکرات هسته‌ای گره نمی‌زند همچنین نشان می‌دهد که اهل مذاکره است.

وی با تاکید بر اینکه یک مذاکره خوب مذاکره‌ای است که منافع متوازن در برابر تعهدات متوازن اتفاق بیفتد، گفت: ایران به هیچ عنوان از موضعی که اعلام کرده است یعنی رفع کامل تحریم‌ها، کوتاه نخواهد آمد و در صورتی که مطالبات ایران تأمین شود، می‌توان موقعیت برجام را به مقطعی برگرداند که تحریم‌ها را در آن آغاز شده بود.

ظهره‌وند بیان داشت: طرف مقابل هم متوجه شده است که اگر ایران بر میز مذاکره نشست به معنی آن نیست که تعهدات جدید را می‌پذیرد، درحالی که به ضرر منافع و ملاحظات امنیت ملی خودش باشد. مفهوم مذاکره این است که دیدگاه‌های دو طرف مورد بررسی قرار می‌گیرد و سعی می‌کنند در آن به نقطه تعادلی برسند که این نقطه تعادل همان توازن بین مطالبات و تعهدات است. اگر این تعادل وجود نداشته باشد، ایران گامی که به ضرر منافع ملی باشد برنخواهد داشت.

سفیر پیشین ایران در پاکستان با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه، بیان داشت: ما باید مذاکره را با رعایت مواضع رسمی و اعلامی پیگیری کنیم. همانطور که وزیر امور خارجه اشاره کرده است باید ببینیم مذاکرات کجا به بن‌بست خورد و ایران از سر میز مذاکره بلند شد. بنابراین نفس انجام مذاکره، تعهد نیست.

سفیر پیشین کشورمان در ایتالیا تصریح کرد: هدف اروپایی‌ها نشان می‌دهد که از مذاکره به عنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده می‌کند. باید طرف اروپایی را متوجه کرد نفس مذاکره این نیست که ایران تعهدات جدید را بپذیرد. مذاکره برای رسیدن به نقطه تعادل بین مطالبات و تعهدات است.

ظهره‌وند اضافه کرد: اگر مذاکره در هر نقطه‌ای از نظر دولت جدید مشکلی داشته باشد، قابل عقب‌گرد و رفتن به نقطه‌ای قبل از رسیدن به بن‌بست است. دولت مذاکرات قبلی را بررسی کرده است و هرکجای آن گره کور، ابهام و یا بن‌بست داشته باشد، باز می‌کند و بعد وارد ادامه مذاکرات می‌شود. مذاکره به معنای رسیدن به یک نقطه‌ای به ضرر منافع ملی و به نفع طرف مقابل نیست. مذاکره می‌تواند سال‌ها انجام شود؛ بحث اینجاست که آیا طرفین نقطه تعادل را قبول دارند یا نه.

وی با بیان اینکه رسیدن به نقطه توازن در مسیر مذاکرات در دستور کار ایران خواهد بود، افزود: اگر در وین حتی ۶۰ دور هم مذاکره شده باشد، ایران قطعاً مذاکره را از نقطه‌ای که قابل قبول است، شروع خواهد کرد؛ یعنی ما قرار نیست در بن‌بست یا جاده یک‌طرفه مذاکره کنیم.

ظهره‌وند با بیان اینکه اگر در مذاکره قرار است به توافقی که به ضرر منافع ملی و به نفع طرف مقابل باشد برسیم، قابل قبول نیست و ایران زیر بار چنین مذاکراتی نخواهد رفت، تأکید کرد: مذاکره باید از موضع عزت، قدرت و انصاف باشد. یعنی هم ما نگرانی طرف مقابل را در شرایط معقول بپذیریم و او هم باید به نگرانی‌ها و مطالبات ما توجه داشته باشد. هرکجا که نگرانی دو طرف رفع شد و مذاکره به نقطه تعادل رسید، دو طرف برای امضای توافق اقدام خواهند کرد. واقع‌بینی در هر مذاکره‌ای اصل است.

 

بیشتر بخوانید: باقری: در گفت‌وگو با مقامات اروپایی بر لغو موثر تحریم‌های غیرقانونی تاکید شد

 

انتهای پیام/

برچسب ها: مذاکرات وین برجام وین علی باقری امیرعبداللهیان دولت سیزدهم

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مذاکرات وین برجام وین علی باقری امیرعبداللهیان دولت سیزدهم ضرر منافع نقطه تعادل سفیر پیشین مذاکره ای طرف مقابل ظهره وند تحریم ها نقطه ای بن بست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۹۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور به نتیجه نرسیده و بعد از این هم به نتیجه نخواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با بیان این‌که «این نمایشگاه فضای رقابتی و یک کنش جمعی ایجاد می‌کند تا برای رفاه اجتماعی از مسیر توسعه تجارت، صادرات و گسترش تعاملات اقتصادی عمل شود»، اظهار کرد: این نمایشگاه موجب ارتقای اقتصادی در کشور، منطقه و برای همه جهان است. این نمایشگاه نشان‌دهنده آن است که جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور به نتیجه نرسیده و بعد از این هم به نتیجه نخواهد رسید.

وی تاکید کرد: این نمایشگاه نشان‌دهنده این است طرح‌های شیطانی منزوی کردن ایران تاکنون به نتیجه نرسیده و بعد از این هم به نتیجه نمی‌رسد.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «ایران در عرصه‌های مختلف می‌تواند برای جهان نوآوری داشته باشد»، تاکید کرد: این نمایشگاه دستاوردهای جوانان ما را نشان می‌دهد که تهدید و تحریم را به فرصت بدل کرده‌اند. ترجمان این نمایشگاه و رویداد بزرگ اقتصادی، تجاری و صادراتی آن است که ما توانسته‌ایم و بازهم می‌توانیم.

رئیسی یادآور شد: امکانات و ظرفیت‌های بسیاری در اقلیم‌های مختلف وجود دارد. خداوند این امکان را فراهم کرده و او عادل است. او به عدالت نیاز بشر را تامین کرده و در دسترس او قرار داده و اگر آحاد بشر به دلیل زیاده‌خواهی و سلطه‌طلبی اقداماتی برای محرومیت کشورها از منابع و ظرفیت‌ها انجام ندهند و به طبیعت، جهان و بشریت ظلم نکنند، امکانات در اختیار همه قرار دارد و می‌توان نیاز بشر را مرتفع کرد و او را به نقطه کمال و رفاه رساند.

رئیس دولت سیزدهم تاکید کرد: جریان تحریم یکی از نمادهای ظلم نه تنها به دولت‌ها که به ملت‌هاست. اگر ملتی را با ایجاد تنگنا و تحریم از رسیدن به اهداف خود برای توسعه و پیشرفت بازداشت، این هم یک جنگ است اما نه جنگ نظامی بلکه جنگ اراده‌هاست و ملت ایران در این جنگ اراده کرده با اتکا بر توانمندی ملی تحریم‌ها را پشت سر بگذارد تا نه ما، بلکه سخنگوی کاخ سفید اعلام کند سیاست تحریم‌ها علیه ایران مفتضحانه شکست خورده است. این امر مدیون کار مهندسان، کارگران و تولیدکنندگان ماست که افسران و سربازان خط مقدم شکست دادن دشمنان ایران در زمینه اقتصاد، تولید و فناوری هستند.

وی با بیان این‌که «ایران پیشرفته و فن‌آور است»، تصریح کرد: تولیدات صنعتی و کشاورزی نیاز به نقشه راه دارد. در این نمایشگاه انواع توانایی‌هایی ایران در صنایع دارویی، شیمیایی، شیلات و صنایع دستی و گردشگری را رونمایی کردیم‌. این نمایشگاه دیدن یک محصول نیست بلکه مذاکره و تنظیم قراردادها و پیگیری تجارت و صادرات هم در آن پیش‌بینی شده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما امکان و ظرفیت بسیار داریم و باید آن‌ها را از قوه به فعلیت درآورد. این‌که تصور شود علم و دانش و نوآوری و فناوری در اختیار کسانی است که فکر می‌کنند آنان می‌توانند نگاه نادرستی است و کامل نیست. امروز گرچه غرب تلاش می‌کند در منطقه ما به فناوری‌های نو دسترسی ایجاد نشود و اگر ایجاد شد آن نکته اساسی در اختیار خودش بماند تا سلطه خود را بر منطقه حاکم کند اما در ایران این دانش‌ها بومی شده و حتی با ترور دانشمندان و تحت فشار قرار دادن متخصصان ما، نمی‌توانند مانع از دسترسی ایران به فناوری‌های نو شود.

رئیسی تاکید کرد: هرجا فشار بیشتری به ما در این زمینه وارد شده است ما در آنجا بیشترین توفیق را داشته‌ایم. از جمله در صنایع هسته‌ای و دفاعی که البته در دکترین ما به هیچ عنوان دسترسی به سلاح هسته‌ای وجود ندارد. این فتوای مرجع ما و رهبری انقلاب اسلامی است. ما از این فناوری در صنایع مختلف اقتصادی استفاده می‌کنیم.

رئیس دولت سیزدهم یادآور شد: برخلاف خواست نظام سلطه امروز توانایی بسیاری وجود دارد و کشورهای جهان می‌توانند روی پای خود بایستند و برای ملت خود و کشورهای جهان موثر باشند. نظام سلطه با همه توطئه‌ها نمی‌تواند کشورهای مصمم و دولت‌های مستقل را از رسیدن به توسعه و پیشرفت اقتصادی باز دارد.

وی گفت: قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست. در کنار تولید قدرت نظامی یک کشور با قدرت تولید و اقتصاد و توانایی صادراتی هم نیرومند می‌شود. امروز صادرکنندگان و تولیدکنندگان ما در جایگاه تولید قدرت برای ایران قرار دارند.

تکمیل می‌شود....

کد خبر 748310

دیگر خبرها

  • نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی؛ نشانه تحریم‌ناپذیری ایران
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید/ قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است
  • فیلمی که گدار یک روز قبل از مرگ خودخواسته کامل کرد
  • جهاد اسلامی: نسخه آمریکایی آتش‌بس غزه بدتر و گمراه‌کننده‌تر است
  • لکه‌های سفید روی ناخن‌ها چه معنایی دارند؟
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • شایعات خطرناک درباره جلال‌الدین ماشاریپوف؛ بوی پیراهن قرمز!