Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نویسنده کتاب گفت: کتاب‌هایی که برای انتشار به ناشران کودک داده می‌شود پس از ماه‌ها و آن هم بدون پرداخت دستمزد نویسنده منتشر می‌گردد و این امر برای نویسنده بسیار دلسرد کننده است.

طیبه رضوانی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون شرایط فعالیت برای نویسندگان کودک و نوجوان در بازار نشر گفت: رخداد‌های اخیر اقتصادی در حوزه نشر و نابسامانی ناشران به علت فشار اقتصادی و افزایش قیمت کاغذ باعث شده مشکلات متعددی برای نویسندگان رخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در همین راستا ادامه داد: فشار اقتصادی بر روی مجله‌های کودک سبب شده بسیاری از این مجله‌ها به تعدیل نیرو و تعطیلی کشانده شوند و این امر تاثیر فراوانی بر فعالیت نویسندگان کودک گذاشته، من نیز با وجود علاقه فراوانی که به حوزه کودک داشتم حدود یکسال است که به فعالیت نویسندگی در حوزه بزرگسال پرداخته ام.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

رضوانی در مورد شرایط اقتصادی و تولید محتوا در حوزه ادبیات کودک بیان کرد: کتاب‌هایی که برای انتشار به ناشران کودک داده می‌شود پس از ماه‌ها و آن هم بدون پرداخت دستمزد نویسنده منتشر می‌گردد و این امر برای نویسنده بسیار دلسرد کننده است، همین تکرار دلسردی است که باعث فاصله گرفتن نویسنده از فعالیت خود می‌شود، اکنون شرایط برای نویسندگان کودک به نحوی شده که تنها کسانی که عاشق فعالیت در حوزه کودکان هستند همچنان در این ژانر حضور دارند البته شرایط برای ادامه فعالیت ناشران نیز بسیار دشوار شده است.

***ناشران پر کار

وی استقبال از کتاب کودکان در جامعه را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: ناشران کتاب کودک همواره از جمله ناشرانی هستند که فعالیت آن‌ها در هر شرایطی رونق دارد، زیرا خانواده توجه خاصی به رشد فکری کودکان خود داشته و برای خرید کتاب کودکان توجه و اسرار خاصی دارند، ممکن است خانواده‌ای کتاب بزرگسال را از سبد خرید خود حذف کند، اما برای کودکان دست به این کار نمی‌زند با این حال مشکلات اقتصادی تاثیر همه جانبه‌ای بر حوزه نشر داشته و تولید محتوا و مجله مخصوص کودکان را نیز تحت تاثیر قرار داده در حالی که نویسندگان و شاعران کودک از تعدادشان کاسته نشده و هریک از این افراد اگر بخواهند محتوای خود را منتشر کنند نیازمند مجله‌ها و یا انتشارات بسیاری است.

نویسنده کتاب «شکمو» تصریح کرد: برخی می‌گویند نویسندگانی که امروز در حوزه کتاب کودک قلم فرسایی می‌کنند افرادی هستند که رانت خاصی دارند و یا عاشقانه کار خود را ادامه می‌دهند آن هم بدون دستمزد البته من با نظریه دوم موافقم و معتقدم اگر چه الان تنها تعداد محدودی نویسندگان صاحب نام هستند که با آنان قرار داد بسته می‌شود، اما بازهم معتقدم تنها کسانی که عاشق نویسندگی در حوزه کودکان هستند توانسته اند در حوزه کودک ثابت قدم باقی بمانند، زیرا فضای نویسندگان کودک اصلا خوب نیست.

*** اوضاع به ضرر نشر است

وی به حق تالیف‌ها و حقوق نویسندگان اشاره و اظهار کرد: نویسندگان همواره اقشار ضعیفی هستند و آن‌ها در حوزه نشر بیشترین صدمه را متحمل شده‌اند، زیرا ناشران با دادن حق التالیف مشخص و یا خرید امتیاز کتاب برای همیشه می‌توانند بعد از چند چاپ سود بیشتری را داشته باشند، اما نویسنده با فروش حق التالیف کتابش برای همیشه از دریافت حق انتشار‌های بعدی محروم می‌شود و منفعت نمی‌برد.

رضوانی افزایش سرانه مطالعه را مورد بررسی قرار داد و خاطرشان کرد: افزایش سانه مطالعه عاملی مهم در رفع بسیاری از موانع است چنانچه مطالعه افزایش یابد و در کنار آن مسئولان امر برای تعالی یافتن حوزه نشر و فرهنگ چاره اندیشی کنند آنگاه می‌توانیم شاهد رفع شدن بسیاری از چالش‌های حوزه نشر باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار ادبیات ادبیات کودک و نوجوان

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات ادبیات کودک و نوجوان نویسندگان کودک حوزه کودک کتاب کودک حوزه نشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۹۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است

به گزارش خبرنگار مهر، دریادار دوم عرشه ابوطالب مطلبی صبح یکشنبه در سیزدهمین میز تخصصی ناشران کتاب با تبریک عملیات قاطعانه وعده صادق توسط نیروهای مسلح افزود: این عملیات سبب شد تا نیروهای نظام و مسلح نیز مقتدرتر و شجاع‌تر شوی با اشاره به اهمیت کار ناشران گفت: در نیروهای مسلح به این حوزه توجه خاصی شده است واعتبارات خوبی به حوزه پژوهش توجه شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت خوبی در حوزه چاپ و نشر داریم و به مؤلفان نیز بدهی چندانی نداریم، برای فعالان این حوزه آرزوی موفقیت کرد.

یوسفی مدیر حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه دریایی نوشهر نیز با اشاره به این با هزار جلد کتاب در قالب ۸۰ عنوان در نمایشگاه بین المللی کتاب سال قبل شرکت کردیم، گفت: طرح جلد ۱۸ عنوان کتاب تهیه شد.

وی از تصویب ۹۰ عنوان کتاب در فاز ۹ خبر داد و گفت: چاپ هزار جلد کتاب عکس طبیعت نوشهر از جمله اقدامات است.

وی با اظهار اینکه ۹ نشریه در دانشگاه منتشر می‌شود، گفت: رفع مشکل واگذاری اعتبار در حوزه تألیف و نوسازی تجهیزات چاپ، بازنگری دستورالعمل حق تألیف و ویراستای، عدم واگذاری کاغذ یارانه‌ای، عدم وجود ردیف اعتباری مشخص از جمله مشکلات است.

کد خبر 6090525

دیگر خبرها

  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟