Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای نخستین بار در کشور به همت دانشمندان ایرانی، یک بیمار مرگ مغزی بدون ضربان قلب به منظور حفظ احشای شکمی، جراحی و اعضای آن به بیماران در انتظار پیوند اهدا شد. این عمل در دنیا فقط در کشور اسپانیا انجام شده و رکورد بسیار بالایی در علم محسوب می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ جراحان ایرانی موفق شده‌اند اعضای بیمار مرگ مغزی غیرکنترل‌شده را اهدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای نخستین بار در کشور با همکاری تیم جراحی قلب بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) یک بیمار مرگ مغزی بدون ضربان قلب به منظور حفظ احشای شکمی، جراحی و اعضای آن به بیماران در انتظار پیوند اهدا شد. امکان اهدای عضو از این نوع فقط در تعداد معدودی از کشورها و در سطح محدود وجود دارد.

دکتر "مهدی شادنوش" رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان وزارت بهداشت گفت: ما تا امروز اهدای عضو را از مرگ مغزی داشتیم و خیلی اوقات می‌شد فردی را که مرگ مغزی آن تایید شده است قبل از اهدای عضو، دچار ایست قلبی می‌شد و دیگر امکان ادامه پیوند وجود نداشت. در دنیا و در سال‌های اخیر روشی ابداع شده است مبنی بر اینکه اهدا از مرگ قلبی نیز امکان‌پذیر بشود. اهدای بعد از مرگ قلبی به دو شکل "کنترل‌شده" و "غیرکنترل‌شده" دسته‌بندی می‌شود.

وی ادامه داد: در موضوع کنترل‌شده‌ها از قبل پیش‌بینی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه امکان ایست قلبی وجود دارد و تدابیری اندیشیده و کار اهدای قلب را ادامه می‌دهند. اما نوع غیرکنترل‌شده فقط در بیمارستان بارسلونا در اسپانیا که تاریخچه بسیار طولانی و پرافتخاری را در پیوند اعضا دارد، انجام شده است.

دکتر شادنوش گفت: امروز تیم جوان و دانشمندان پرتلاش ایرانی در بیمارستان حضرت رسول با همکاری بیمارستان بقیه‌الله توانستند این کار را بدون پیش‌بینی قبلی که در خصوص ایست قلبی بیمار، امکان پیش‌بینی نبود، بر روی فردی 42 ساله انجام دهند. البته دو مورد دیگر یکی در دانشگاه شیراز و دیگری در بیمارستان حضرت رسول طی یک ماه گذشته به صورت کنترل‌شده بود که به هر صورت رسانه‌ای و خبری نشده بود و منتظر تکمیل ارزیابی‌ها بودیم.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان وزارت بهداشت گفت: امروز با این عمل غیرکنترل شده که بسیار کار بزرگی است و در جهان رکورد بسیار بالایی در علم محسوب می‌شود، ترجیح دادیم تا مردم عزیز در جریان این خبر خوب و موفقیت دانشمندان ایرانی حتماً سهیم باشند.

4 شرکت دانش‌بنیان ایرانی در پروژه آب‌های ژرف سیستان فعال هستند + جزئیاتجزئیات سرمایه‌گذاری مردم در تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیانانتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بیمار مرگ مغزی اهدای عضو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۰۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند به عضو حیاتی دوباره بخشیده شد

نادر شکیب آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: لیلا حاجیانی ساکن روستای عیسوند شهرستان دشتستان با رضایت خانواده نوعدوستش دومین اهدا کننده عضو سال جاری شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: این بانوی ۵۰ ساله با کاهش سطح هوشیاری به بیمارستان شهید گنجی برازجان آورده می‌شود که بعد از انجام سی.تی.اسکن، تشخیص خونریزی در بطن‌های مغزی به علت فشارخون کنترل نشده برای وی گذاشته می‌شود که متأسفانه همین امر باعث مرگ مغزی این بانو شد.

وی اضافه کرد: به دنبال تأیید مرگ مغزی این بانو، در نهایت با رضایت پدر و مادر مهربان وی، توسط دکتر مجد فلو پیوند و با همکاری دکتر مجاهد متخصص بیهوشی بیمارستان شهید گنجی برازجان و پرسنل اتاق عمل، کلیه‌ها و کبد این بانو برداشت شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از زحمات پرسنل ICU جراحی، پزشکان تأیید کننده و مدیریت بیمارستان شهید گنجی برازجان بابت همراهی بسیار خوب آنها و خاطرنشان کرد: این ۱۱۷ همین برداشت عضو استان و دومین برداشت سال جدید است و همچنین تاکنون هفت قلب به شکل هوایی به تهران و شیراز انتقال داده شده است.

کد خبر 6092721

دیگر خبرها

  • بانوی ۶۱ ساله اردبیلی نجات بخش جان همنوعانش شد
  • کبد بیمار یزدی نجات بخش جان هم‌وطنی دیگر شد
  • حذف «پول» از درمان زیر ۷ ساله‌ها
  • ثبت ششمین اهدای عضو در استان یزد
  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان چهار نفر را نجات داد
  • اعضای بدن بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند اهدا شد
  • طراحی ضربان‌ساز قلبی که تا ۳۰۰ سال در بدن کار می‌کند!
  • بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد
  • بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند به عضو حیاتی دوباره بخشیده شد
  • انتقال هوایی نوجوان ۱۳ ساله مسجدسلیمانی برای اهدای اعضاء