Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، رحیم حسن زاده روز یکشنبه در ویبنار نشست تخصصی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و توسعه کردستان با موضوع " پتانسیل‌ها، چالش‌ها و راهکارها با تاکید بر جنبه‌های اقتصادی در دانشگاه کردستان اظهار داشت: پس از ابلاغ ایجاد مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان از سوی رئیس جمهور، شورای راهبردی منطقه آزاد متشکل از دستگاه‌های اجرایی استان تشکیل و اولین جلسه این شورا نیز برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در حال حاضر تدوین اساسنامه طرح منطقه آزاد استان در کمیسیون هیات دولت در حال بررسی است و طی روزهای آتی نتیجه آن اعلام خواهد شد، افزود: در حال حاضر چالش اصلی برای ایجاد این مناطق، تملک اراضی است که امیدواریم زودتر رفع شود.

مشاور استاندار کردستان با اشاره به ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق و مرزهای رسمی باشماق و سیرانبند، اضافه کرد: در این مرزها سالانه بیش از ۶ میلیارد دلار مبادلات تجاری صورت می‌گیرد و این از پتانسیل‌های مهم استان است.

حسن زاده یادآور شد: شهرهای بانه و مریوان در سال‌های اخیر به سمت صنعتی شدن سوق پیدا کرده‌اند و این تغییرات نویددهنده سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در این مناطق است. 
وی به تلاش‌ در سال‌های اخیر برای تامین زیرساخت‌های مناطق آزاد تجاری در بانه و مریوان گریزی زد و گفت: اتمام پروژه فرودگاه سقز، راه آهن سنندج-همدان و تامین حامل‌های انرژی پیش نیازهای ایجاد مناطق آزاد است که به اتمام رسیده است.

مشاور استاندار کردستان در ادامه حوزه فعالیت‌های پیش بینی شده در این مناطق را تولید و مونتاژ لوازم خانگی و الکتریکی، واحدهای صنایع تبدیلی کشاورزی و پالایش مشتقات نفتی اعلام کرد.

پرویز کفچه دکترای علوم اقتصادی با اشاره به اهداف ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی، اظهار داشت: در اهداف نوشته شده برای ایجاد مناطق آزاد تجاری بر تولید و صادرات حاصل از تولید تاکید شده است بنابراین باید به دنبال پاسخ این سوال باشیم که در بانه و مریوان چه پتانسیل‌های تولیدی وجود دارد که بتوان از آن برای صادرات استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در مناطق آزاد تجاری موجود در کشور، بیشتر واردات نمود پیدا کرده است، افزود: رویکرد تولید و صادرات و جایگزین شدن آن با واردات در مناطق آزاد دغدغه‌ای در سطح کشور است و به طور طبیعی این موضوع در کردستان هم وجود خواهد داشت.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به پتانسیل‌ها و چالش‌های پیش روی مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان، تاکید کرد: پیوند دانشگاه و صنعت پیوند دو طرفه‌ای است که در آن هر طرف باید نقش خود را ایفا کند و باید تلاش کنیم مرزهای نامشخص و مبهم بین آنها را از بین ببریم و دست در دست هم به رشد و توسعه استان و کشور کمک کنیم.

ضرورت توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی، زمینی و راه آهن در کردستان

علی فقه مجیدی استاد اقتصاد هم به محدودیت‌های اعمال شده بر مناطق آزاد جدید در کشور اشاره کرد و افزود: کاهش مساحت مورد نظر مناطق آزاد تجاری، جدا کردن مناطق مسکونی، حذف کالای مسافری، حذف خودرو خارجی و مجتمع‌های تجاری از جمله این محدودیت‌هاست که موجب سلب بهره‌گیری از قابلیت این مناطق می‌شود.

وی به تاثیر این مناطق در فرآیند توسعه استانی و ملی اشاره کرد و گفت: اسناد بالادستی در این رابطه با اشکال مواجه است چراکه اهداف مناطق آزاد را در یک قالب کلی گنجانده و هدف همه را توسعه مناطق و کسب و کار اعلام کرده در حالیکه باید با توجه به موقعیت جغرافیایی و مزیت‌ها و پتانسیل‌های هریک از مناطق این اهداف تعیین شود.

فقه مجیدی برآیند مناطق آزاد تجاری را مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: میزان بهره‌مندی از مزایای این مناطق به سیاست‌گذاری‌ها و توان سرمایه‌گذاری مردم استان و کشش کشورهای مجاور بستگی دارد.

وی قیمت پایین انرژی در ایران و نیروی کار ماهر و ارزان نسبت به سایر کشورهای همجوار را ۲ پتانسیل موجود برای تولید دانست و گفت: کشورهای عراق، سوریه و لبنان که می‌توانند اهداف صادراتی این مناطق باشند، سالها نیاز به بازسازی دارند.

این استاد دانشگاه کردستان در ادامه به تشریح مزیت‌های مناطق آزاد تجاری کردستان نسبت به سایر استان‌ها پرداخت و افزود: زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی، زمینی و راه آهن در استان باید توسعه پیدا کند.

وی فراهم نبودن زیرساخت‌ها و مدیریت ناکارآمد را از جمله چالش‌های پیش روی مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان دانست و خواستار تسهیلگری برای کارآفرینان و سرمایه گذاران در این مناطق شد.

ایجاد صنایعی با اقتصاد دانش بنیان و تجارت هوشمند در مناطق آزاد تجاری ضروری است

خالد احمدزاده استاد اقتصاد دانشگاه کردستان نیز در این نشست گفت: اثرات مستقیم و غیرمستقیم ایجاد مناطق آزاد تجاری را نمی‌توان انکار کرد و اگر از طریق ایجاد این مناطق ارزش افزوده‌ای در استان ایجاد شود، بی شک در سطح کشوری هم ارزش فزاینده ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: اگر راهبرد توسعه صادرات غیرنفتی مدنظر است، باید سیاست‌های راهبردی در برنامه‌های توسعه به سمت صادرات غیرنفتی و مجراهایی هدایت شود که مناطق آزاد تجاری بتوانند آن را مهیا، تثبیت و تسریع کنند.

این استاد دانشگاه کردستان ضمن اشاره به موقعیت استان کردستان از نظر نیروی انسانی، وضعیت آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی، آنها  را موجب برجسته شدن قابلیت نظم تجاری در این استان نسبت به سایر استان‌ها دانست.

احمدزاده یادآور شد: داده‌های آماری موجود از مرز باشماق و سیرانبند، در سطح کشوری مهم تلقی می‌شود و علاوه بر این همجواری ما با استان‌های کرمانشاه و ایلام و آذربایجان غربی موجب ایجاد هم‌افزایی شده و می‌تواند عامل تغییر و توسعه باشد و ما را به ادامه راه امیدوارتر کند.

وی ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد فضای مشخص با چارچوب‌های مربوط به مناطق آزاد تجاری- صنعتی، ادامه داد: ایجاد صنایعی با اقتصاد دانش بنیان در این مناطق و تجارت هوشمند ضروری است و این گفتمان باید نهادینه شود. دکتر احمد زاده در پایان یادآور شد: اگر صادرات حاصل از تولید به سرزمین اصلی برگردد، می‌تواند توسعه اقماری ایجاد کند.

احمد زاده جذب سرمایه‌گذار را از جمله چالش‌های پیش روی مناطق آزاد دانست و آن را نیازمند برنامه‌ریزی مشخص و ایجاد گفتگوی دولت و بخش خصوصی دانست.

برچسب‌ها مریوان کردستان توسعه اقتصادی سنندج بانه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مریوان کردستان توسعه اقتصادی مریوان کردستان توسعه اقتصادی سنندج بانه مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان ایجاد مناطق آزاد تجاری پیش روی مناطق آزاد دانشگاه کردستان زیرساخت ها پتانسیل ها یادآور شد چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۰۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت دومین مرزبان هنگ مرزی بانه

فرمانده مرزبانی استان کردستان از شهادت دومین مرزبان مجاهد حادثه هنگ مرزی بانه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی فرماندهی مرزبانی استان کردستان، سردار محمد عارف سپهری اظهار کرد: ستوان‌دوم جلال اعتماد از مرزبانان غیور هنگ مرزی بانه که در درگیری با گروهک معاند به شدت مجروح و در بیمارستان شهرستان بانه مورد عمل جراحی قرار گرفته بود، ساعاتی پیش به دلیل شدت جراحت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

وی ضمن تبریک و تسلیت به خانواده این شهید والامقام و هم‌رزمانش، افزود: در خط مقدم دفاع از خاک کشور مرزبانان از جان مایه گذاشته و لرزه بر پیکره مجرمان و متجاوزان مرزی انداخته‌اند و قطعاً راه این شهیدان بزرگوار و دیگر شهدا در دفاع از کشور و ارزش‌های نظام و انقلاب ادامه دارد.

به گزارش ایمنا، شهید ستوان‌دوم جلال اعتماد، از مرزبانان هنگ مرزی بانه، بامداد پنجشنبه دوازدهم اردیبهشت سال جاری حین انجام وظیفه و در جریان درگیری مسلحانه با گروهک معاند مجروح شد که ساعاتی پیش به دلیل شدت جراحات به فیض عظمای شهادت نائل آمد.

شهید اعتماد متأهل و اهل شهرستان قروه بوده که از وی یک فرزند دختر خردسال به یادگار مانده است.

در این حادثه یک مرزبان دیگر، به نام فرزین بلیان، سرباز وظیفه اهل استان کرمانشاه نیز دو روز پیش به شهادت رسیده بود.

کد خبر 750430

دیگر خبرها

  • دریاچه زریبار (زریوار) مریوان در استان کردستان بعد از سال‌ها سرریز کرد + فیلم
  • مریوان رکوردار بارش باران/کاهش کیفیت هوا و دید افقی در کردستان
  • مریوان رکورددار بارش باران در کردستان
  • یک مرزبانان در بانه به شهادت رسید
  • شهادت دومین مرزبان هنگ مرزی بانه
  • آغاز واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق مریوان
  • شرکت بیش از ۱۲ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش کردستان
  • منطقه آزاد چابهار برای توسعه روابط با سرمایه گذاران سریلانکا تفاهم‌نامه امضا کرد
  • روستایی در مریوان که میزبان لک لک های مهاجر است + فیلم و تصاویر
  • ایجاد منطقه آزاد مغان راپیگیری می‌کنم/کشاورزی شاه‌کلید توسعه مغان