Web Analytics Made Easy - Statcounter

«تابناک» در یک سلسه خوانده می‌شوید با محوریت اقتصادی، به بررسی اولویت‌ها و مسائل مهم اقتصادی در دولت جدید پرداخته است؛ بنابراین، در گام نخست از مخاطبان پرسیده شد: از نظر شما، مهمترین اولویت‌های اقتصادی دولت چه باید باشد؟

در پاسخ به این خوانده می‌شوید، مباحث و اولویت‌های متعددی از سوی مخاطبان گرامی تابناک مطرح شد؛ اما بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته ـ که پیشتر در خوانده می‌شویدِ یاد شده بیان کردیم ـ از میان موارد مطرح، قصد داریم به ترتیب و اهمیت اولویت‌ها از نگاه مردم، هر مساله و چالش اقتصادی را به صورت یک خوانده می‌شوید با تاکید بر راهکار‌های پیشنهادی مخاطبان به دولت منتشر کنیم؛ بنابراین، در پنج خوانده می‌شوید گذشته به ترتیب به سراغ "راهکار پیشنهادی به دولت برای مهار تورم" "راهکار پیشنهادی به دولت برای کاهش واقعی نرخ دلار" "راهکار پیشنهادی به دولت برای تقویت ارزش ریال و پول ملی" "راهکار پیشنهادی به دولت برای سروسامان دادن به آشفته بازار مسکن" و "راهکار پیشنهادی به دولت برون رفت بورس از وضع موجود" رفتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

...
اما امروز در ششمین خوانده می‌شوید، قصد داریم بر اساس دیدگاه‌های مخاطبان تابناک، به چالشی مهم در اقتصاد ایران به نام ضرورت اصلاح یارانه‌های پیدا و پنهان بپردازیم. موضوعی که به گفته مخاطبان، از مسائلی است که هرچه سریع تر باید از سوی دولت برای بررسی و رسیدگی به آن، برنامه ریزی و تصمیم گیری شود. زیرا هم اکنون عدالت در توزیع یارانه ها در جامعه مشاهده نمی شود.

بر این اساس یادآور می شود که از سال ۸۹ تا به امروز، یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی هر ماه به حساب سپرستان خانوار واریز می‌شود. از سوی دیگر، با تغییر بهای بنزین در سال ۱۳۹۸، یارانه دیگری به نام یارانه معیشتی نیز در ادبیات اقتصادی ایران جای گرفت.

در این میان، بررسی‌ها نشان می‌دهد طی سنوات ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۹ مبلغ ۵۲۴,۸۵۰ میلیارد تومان بابت یارانه نقدی و غیرنقدی از سوی دولت‌ها پرداخت شده است. به گونه‌ای که بر اساس گزارش اخیر دیوان محاسبات، در سال گذشته مبلغ پیش بینی شده در قانون برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار‌ها ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و همچنین مبلغ یارانه معیشتی، ۳۱ هزار میلیارد تومان بوده است.  

اما در بخش دیگری از یارانه‌ها در اقتصاد، با یارانه پنهان مواجه هستیم. یارانه‌ای که هر ساله سهم قابل توجهی در ساختار اقتصادی کشورمان دارد؛ به گونه‌ای که بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹، مبلغ ۱،۶۰۳،۰۰۰ میلیارد تومان تحت عنوان یارانه پنهان (یارانه کالا‌های اسـاسـی، پنج فرآورده نفتی و سـوخت هوایی، گاز طبیعی، برق و آب) به شـرح جدول زیر پرداخت و یا به حســاب بدهکاری دولت منظور گردیده که حدود ۲.۵ برابر عملکرد «بودجه عمومی دولت» و ۴۶درصد «حجم نقدینگی» در سال ۱۳۹۹ بوده است.   در مجموع آنچه مشخص است، سالیانه رقم بسیار بالایی از یارانه‌های پیدا و پنهان در اقتصاد ایران پرداخت می‌شود، اما سهم همه مردم از این میزان یارانه به خصوص یارانه‌های پنهان در حوزه انرژی، یکسان و برابر نیست. به بیان دیگر، این حجم از یارانه در اقتصاد ایران، همیشه به دست اقشار ضعیف نمی‌رسد و ثروتمندان بیشتر از آن بهره می‌برند، از این رو مدیریت و حذف آن باید در اولویت دولت باشد.

حال بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند اقتصاد ایران در بخش یارانه‌های پنهان، نیازمند یک اصلاح ساختاری است تا این یارانه ها، به طور شفاف به دست اقشاری برسد که به دلیل بستر‌های اقتصادی، نسبت به سایر افراد جامعه، محروم و کم برخوردار هستند. به عنوان مثال، در حوزه یارانه سوخت، بسیاری از مردم خودروی شخصی ندارند و دریافت یارانه پنهان انرژی و سوخت محروم هستند و در عوض، این یارانه عظیم برای اقشاری که نه تنها یک خودرو، بلکه چندین خودرو دارند و از یارانه سوخت هم بهره مند می‌شوند. نمونه ای که بیان گر بی عدالتی در پرداخت یارانه های پنهان است.

حال از نگاه شما مخاطبان تابناک

برای اجرای عدالت در پرداخت یارانه‌های نقدی و پنهان در اقتصاد ایران، بهترین برنامه و راهکار چیست؟

راهکار‌های پیشنهادی به تیم اقتصادی دولت سیزدهم برای اصلاح رویه نابرابری در توزیع یارانه‌های پنهان چیست؟

آیا دولت بایستی با آزادسازی قیمت‌ها در حوزه‌های انرژی و سوخت و پرداخت نقدی این یارانه به حساب اقشار نیازمند و کم درآمد، این چرخه غلط را پایان دهد؟   چرا در دولت های گذشته، اقدام جدی برای اصلاح این ساختار معیوب صورت نگرفت؟   اولین گام دولت برای تغییر در شکل توزیع یارانه پنهان چه باید باشد؟   در خصوص یارانه های نقدی، آیا وقت حذف ثروتمندان از لیست یارانه بگیران نرسیده است؟      نظریات و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: تابناک

کلیدواژه: طرح جهش تولید مسکن مسعود فیاضی غلامعلی محمدی فاطمه اسدی بیژن قاسم زاده خوانده می شوید یارانه نقدی یارانه پنهان یارانه ها طرح جهش تولید مسکن مسعود فیاضی غلامعلی محمدی فاطمه اسدی بیژن قاسم زاده راهکار پیشنهادی به دولت یارانه های پنهان اقتصاد ایران خوانده می شوید میلیارد تومان یارانه پنهان یارانه ها اولویت ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۱۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فقط ۱۰ ثانیه فرصت دارید تا کاکتوس پنهان را پیدا کنید+ پاسخ

سرگرمی‌های تصویری یافتن شیء پنهان از جمله بهترین گزینه‌ها برای بهبود تمرکز، عملکرد چشم‌ها و تقویت مغز هستند. 

از فواید این قبیل سرگرمی‌های تصویری می‌توان به افزایش چابکی و انعطاف ذهنی، بهبود عملکرد حافظه و کاهش استرس اشاره کرد.

در سرگرمی تصویری زیر یک فروشگاه گل و گیاه دیده می‌شود. یک کاکتوس تیغ دار بین گیاهان موجود در این فروشگاه وجود دارد که باید آن را پیدا کنید.

چالش این است که کاکتوس را در ۱۰ ثانیه پیدا کنید.

پاسخ در پایین صفحه ارائه شده است:

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

در تصویر زیر مکان کاکتوس بین گیاهان دیگر مشخص شده است.

منبع: عصر ایران

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • شارژ کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی است
  • دو راهکار کاهش ارزبری واردات بی رویه موبایل
  • بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی
  • تاکیدامام جمعه خوی براهتمام اعضای شوراهابه توزیع عادلانه امکانات
  • فقط ۱۰ ثانیه فرصت دارید تا کاکتوس پنهان را پیدا کنید+ پاسخ
  • توزیع عادلانه امکانات مدنظر اعضای شوراها باشد
  • تخصیص یارانه دارو به خوبی انجام نمی شود / تلاش دولت برای تثبیت قیمت نان در 1403 با سه برابر کردن یارانه
  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران
  • شناسه یکتا مهمترین راهکار برای مقابله با عوامل اقتصاد پنهان