Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، مرشدی که هجده سال است در حوزه پرورش و تولید ماهیان سردابی فعالیت می‌کند، اما چهار سال هست که به طور ویژه پرورش ماهیان خاویاری را در دستور کار خود قرار داده است.

ظرفیت مزرعه مرشدی تولید سی تن گوشت و یک تن خاویار است که در صورت باردهی درآمد قابل توجهی به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یکی از کارآفرینان برتر و موفق لرستانی است که در  حوزه پرورش و تولید ماهیان خاویاری توانسته حرفهایی برای گفتن داشته باشد.

مرشدی می‌گوید: من با یک دیدن عاشق  شدم، سال ۸۱ بازدید از کارخانه کمباین سازی اراک برای خرید کمباین داشتم، در راه بازگشت صحنه‌ای را مشاهده کردم که در آن یک نفر با چاه قزل ‌الا تولید می‌کند.

با اینکه پول خرید یازده دستگاه کمباین را پرداخت کرده بودم اما بعد از ۲۴ ساعت درخواست بازگشت پول را مطرح و وارد عرصه شیلات شدم‌.

با وی که یکی از بهره‌برداران موفق در حوزه شیلات است، گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

چند سال است که در این عرصه فعالیت دارید؟

حدود هجده سال است، ده سال به طور مستمر در زمینه تولید و پرورش ماهیان سردابی و هشت سال در حوزه تکثیر از تخم چشم زده تا ماهیان حد واسط ده گرم را داشته‌ام.

چطور شد به حوزه و پرورش ماهیان خاویاری روی آوردید؟

در گذشته آب‌های روان و چاه شرایط خوبی داشت، به همین دلیل پرورش ماهیان سردابی جواب می‌داد، اما ظرف سال‌های گذشته با کمبود آب مواجه بودیم همین باعث شد مطالعات اولیه را در خصوص ماهیان خاویاری شروع کنم، زیرا خاویار به آب کمتری نیاز دارد.

یک مزرعه چهارده هزار متری که پنج هزار متر آن استخر خاکی  است که خروجی‌های هدایت می‌شود و در پایان به بخش کشاورزی تزریق می‌شود.

ظرفیت مزرعه سی تن گوشت و یک تن خاویار است و بیشتر از یازده هزار قطعه از پنجاه گرم تا هفتاد کیلو در مزرعه وجود دارد.

برای راه‌اندازی مزرعه چه میزان هزینه کردید؟

من حدود دوازده میلیارد تومان هزینه کردم که همه سرمایه شخصی بوده، یک ریال هم از اعتبارات دولتی و یا تسهیلات استفاده نکرده‌ام.

 در حال حاضر با شش نیرو فعالیت می‌کنیم، اما به دنبال مجوز توسعه و جذب سرمایه هستیم تا ظرفیت تولید را به صد تن گوشت و سه تن خاویار افزایش دهیم که اشتغال‌زایی خوبی هم به دنبال دارد.

متاسفانه امسال قطعی برق حدود سیصد میلیون تومان به ما ضرر وارد کرد و  متاسفانه هیچ خدمات مثبتی به این پروژه انجام نشد.

درآمد حاصل از فروش ماهیان خاویاری و خود خاویار بالا است

 بله، هر کیلو خاویار حدود شانزده میلیون تومان است، اما ما فعلا برداشت نکرده‌ایم سال آینده تعدادی از ماهیان مزرعه بارور می‌شود که قطعا درآمد بالایی دارد.

بین دویست تا دویست و پنجاه قطعه ماهی سال آینده بارور می‌شود، برخی ماهیان دو ساله ، برخی چهار سال و برخی هفت تا هشت سال بارور می‌نشیند، هشت تا ده درصد وزن ماهی خاویار تولید و مابقی گوشت است که ارزش غذایی و قیمت بالایی هم دارد.

 بازار هدف استان ، کشور و خارج از کشور است زیرساخت‌ها برای صادرات فراهم است، شرکت‌های تجاری طرف قرارداد با ما به محض تولید خاویار را به دیگر کشورها صادر می‌کنند.

 

وضعیت ماهیان خاویاری مزرعه شما چگونه است؟ 

با توجه به سونوگرافی‌هایی که انجام دادیم بازتاب خوبی داشته و نسبت به استان‌های غیر ساحلی شرایط بسیار خوبی داریم.
می‌توانیم پتانسیل پرورش ماهیان خاویاری  را به سمت لرستان هدایت کنیم.

از حدود ده تا ماهی که استحصال کردیم برای نمونه کیفیت خاویار تولید شده طبق نظر موسسه کاسپین رتبه اول دارد، به طوری که بنیانگذار خاویار به استان هدایت شد، بچه ماهی چهل روزه طرف چهل روز چهل گرم وزن گرفته بود که مایه شگفتی شد.

کیفیت خاویار تولید شده به چه مواردی بستگی دارد؟

آب، اختلاف دما، مدیریت صحیح مزارع، خوراک مناسب استخرها و نظارت همه از مواردی است که بر کیفیت خاویار تاثیر گذار است.

آبهایی که در استان وجود دارد و هوای مناسب زمینه را برای تولید خاویار با کیفیت مهیا کرده است.

در حوزه تامین خوراک برای مزرعه مشکلی ندارید؟

خیر، خودم نمایندگی خوراک دارم تامین و تزریق میشه مشکلی نداریم اما متاسفانه قیمت خوراک به روز شده و دلال‌ها ما را بیچاره کرده‌اند.

 با توجه به تجربه‌ و فعالیتی که سالیان سال است کسب کرده‌ام هم می‌توانم در زمینه تامین بچه ماهی هم  آموزش و نظارت لازم را داشته باشم.

در صورت تحقق این امر زمینه اشتغال زیادی در استان ایجاد می‌شود و می‌توان لرستان را پایلوت توسعه ماهیان خاویاری در کشور کرد، زیرا بسیاری از زیرساخت ها در استان فراهم است.

به ازای هر هزار قطعه ماهی یک نیرو فعال باید باشد و اگر سالانه یک میلیون قطعه را پرورش دهیم بین پانصد تا هزار نیرو شغل ایجاد می‌شود.

 

کدام شهرستان مستعد پرورش ماهیان خاویاری است؟

تمام استان را رصد کردیم، خرم آباد و پل‌دختر بهترین شرایط را برای پرورش ماهیان خاویاری دارند، هم به لحاظ دما و هم آبهای روان.

نباید دنبال این باشیم که زود به پول برسیم، بلکه باید دنبال این باشیم که کار به فرایند عالی برسد ممکن است طول بکشد اما نتیجه می‌دهد، من چهار سال است که قادر به تعویض ماشین نیستم اما برای کارم کم نمی‌گذارم.

کار عشق می‌خواهد، هزینه و سختی و شب نخوابی دارد، مشکلات وجود دارد اما باید مشکلات را کنار زد، آدمی در حوزه کارآفرینی موفق است که صبور و قانع باشد.

من با قناعت کار را پیش بردم هزینه کردم تا به هدفم برسم.

متاسفانه تولید کنندگان استان به علت عدم تجربه قبل از موعد بار خود را می‌فروشند و همین آنها را متحمل ضرر و در نهایت ورشکستگی می‌کند.

به مشکلات حوزه آبزی پروری در استان اشاره می‌کنید؟

عدم حمایت مالی بهره‌برداران این بخش از سوی دولت از مشکلاتی است که می‌توان مطرح کرد، دومین مشکل به مدیریت صحیح مزرعه مربوط می‌شود.

به دلیل نبود سرمایه و عدم مدیریت  اکثر پروژه‌های حوزه شیلات از جمله پروژه‌های عمارت دورود خوابید‌ه‌اند.

نکته دیگر ‌عدم تعامل با بانک‌‌ها است، بهره‌برداران  از کجا وثیقه تهیه کنند ، چرا وثیقه محل اجرای طرح را به ذهن نمی‌برند.

متاسفانه همه طرح‌ها به بن بست خورده،در حالی که‌ ما دنبال توسعه و ایجاد اشتغال هستیم، تا خانواده‌های بیشتری از این محل ارتزاق کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ماهیان خاویاری ماهیان عشق خاویار پرورش ماهیان خاویاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۱۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی کشورهای اروپایی طالب خرید خودروهای ایرانی هستند

به گزارش همشهری آنلاین، باشگاه خبرنگاران نوشت: علی آبادی درباره صادرات خودرو به آفریقا گفت: در خودرو هر چقدر هم خودمان به خود انتقاد وارد کنیم اما نامدار هستیم زیرا تولیدکننده ایم. پارسال بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو تولید شد و امسال این عدد بیشتر خواهد شد.

علی آبادی تاکید کرد: امروز خودرو تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده بنابراین باید در این حوزه جهش تولید رخ دهد تا خودرو ماهیت سرمایه‌ای خود را از دست دهد و اگر کسی خودرویی خرید در پارکینگ گذاشت بداند که این خودرو دیگر حالت سرمایه برای او ندارد.

وی افزود: هم کشورهای آفریقایی و همسایه و هم برخی از کشورهای اروپایی طالب خرید خودروی ایرانی هستند.

علی آبادی تصریح کرد: واردات و صادرات مکمل هم هستند و حتی اگر به اندازه دنیا هم تولید کنیم باید واردات انجام شود. ما در حوزه خودرو نیاز به تنوع داریم منتهی برای حمایت از ساخت داخل مقرراتی می‌گذاریم. در حوزه خودرو در آستانه رقابت با دنیا باید قرار گیریم نه در رقابت با خودمان. اگر خودمان را به این رقابت‌ها نرسانیم شکست می‌خوریم و همین چیزهایی را که هم داریم از دست می‌دهیم.

وی تاکید کرد: هر کالایی که نتواند صادر شود یعنی برنامه در آن حوزه جامع نیست.

کد خبر 847863 برچسب‌ها خبر مهم خودرو - ایرانی

دیگر خبرها

  • موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • برخی کشورهای اروپایی طالب خرید خودروهای ایرانی هستند
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • زارع پور: به‌زودی زیرساخت‌ دارو رسانی از طریق سکو‌ها فراهم می‌شود
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • به زودی زیرساخت‌ دارورسانی از طریق سکو‌ها فراهم می‌شود
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • تکریم معلمان، زمینه تحول همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند