Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@14:47:25 GMT

خانه سبز خانه رؤیایی چند نسل مردم ایران

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۸۱۳۸۸

خانه سبز خانه رؤیایی چند نسل مردم ایران

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها بازار تماشای سریال در سرتاسر جهان داغ است و پس از اینکه قسمت جدید هر سریالی منتشر می‌شود، سیل واکنش‌ها نسبت به بخش‌های مختلف آن، مثل روند قصه، بازی بازیگران، سکانس خاص آن قسمت و... آغاز می‌شود. این حجم از توجه نسبت به سریال‌ها، باعث شده که بسیاری از فیلم‌سازان مطرح (هم در ایران و هم در خارج از کشور) برای مدت زمان محدودی هم شده، از فضای سینما فاصله بگیرند و به سریال‌سازی روی بیاورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید

از زندگی خسرو شکیبایی چه می‌دانید؟

واکنش جمعی به سریال‌های در حال پخش اگر در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر به یک حرکت اجتماعی در جهان تبدیل شده، در کشور ما سابقه بیشتری دارد. از سال‌های پایانی دهه شصت تا ابتدای دهه هشتاد بسیاری از سریال‌های تلویزیونی بودند که از شبکه‌های سیما پخش شدند و فراتر از یک اثر نمایشی، خودشان را به بطن جامعه و اصطلاحاً «کف خیابان» کشاندند.

 

سریال «خانه سبز» ساخته مشترک بیژن بیرنگ و مسعود رسام یکی از شاخص‌ترین آثار این فهرست است. سریال محبوبی که در سال ۷۵ از شبکه دوم سیما به روی آنتن می‌رفت و در زمان پخش، جزء پرطرفدارترین سریال‌های تلویزیون بود. این سریال دلایل فراوانی برای محبوب شدن داشت، از تیم بازیگران که ستارگان سینما و تلویزیون در آن دوران بودند گرفته، تا فضای خودمانی قصه و شخصیت‌های دوست‌داشتنی که مخاطب آن سال‌های تلویزیون به‌راحتی با آنها ارتباط برقرار می‌کرد.

«خانه سبز» قصه خانواده‌ای بود که همه اعضای آن در یک ساختمان سه طبقه زندگی می‌کردند. آقاجون و خانم‌جون (داریوش اسدزاده و حمیده خیرآبادی) در پایین‌ترین طبقه ساکن بودند، بالای سر آنها رضا صباحی (خسرو شکیبایی) و همسرش عاطفه صدر (مهرانه مهین‌ترابی) که دو وکیل دادگستری بودند زندگی می‌کردند، طبقه بالا نرگس (اکرم محمدی) خواهر رضا و پسرش، علی کوچولو (آرش نادی) و در پشت بام هم زوج جوان خانواده، فرید و لیلی (رامبد جوان و آتنه فقیه نصیری) ساکن بودند.

در هر قسمت این سریال ۲۶ قسمتی، با داستان زندگی یکی از ساکنان این طبقات همراه می‌شدیم تا ببینیم چه اتفاقی زندگی آن فرد را با چالش مواجه کرده است. این اتفاقات هم همیشه چیزهای عجیب و غریبی نبود، از اختلاف نظر بین شخصیت‌ها گرفته تا مشکلاتی که شخصیت مرکزی هر قسمت در محل کار یا تحصیل با آن درگیر می‌شد. با وجود اینکه هر قسمت شخصیت محوری متفاوت بود، اما رضا صباحی، تقریباً در تمام قسمت‌های سریال حضور داشت و کسی بود که مابقی شخصیت‌ها نیز برای حل مشکلات‌شان به او مراجعه می‌کردند.

این سریال به معنای واقعی کلمه فرزند زمانه خود بود و بسیاری از اتفاقات اجتماعی و فرهنگی روز در دل آن به چشم می‌خورد. بیژن بیرنگ به‌عنوان نویسنده، پنجشنبه و جمعه هر هفته، هر قسمت را می‌نوشت و از شنبه تا چهارشنبه کار فیلمبرداری و آماده‌سازی هر قسمت را انجام می‌دادند. یعنی مثل یک برنامه روتین هفتگی که قرار بود چهارشنبه شب پخش شود و از شنبه کارهای مختلف آن را آغاز می‌کردند.

بهترین‌های سینما و تلویزیون

سینما و تلویزیون ما در دهه شصت و هفتاد زوج‌های هنری فراوانی داشت. هنرمندانی که با تولید فیلم‌ها و سریال‌های ماندگار نقش بسزایی در محبوبیت هنرهای نمایشی در بین مردم ایران داشتند. بیژن بیرنگ و مرحوم مسعود رسام، یکی از موفق‌ترین زوج‌های این فهرست هستند، هنرمندانی که فعالیت هنری‌شان را از دهه شصت آغاز کردند و با ساخت مجموعه‌های تلویزیونی مختلف، بسیاری از خاطرات شیرینی که از تلویزیون در دهه شصت و هفتاد به یاد داریم را به تصویر کشیدند.

مجموعه «چاق و لاغر»، سریال‌های «همسران»، «خانه سبز»، «دنیای شیرین»، «دنیای شیرین دریا»، «تولدی دیگر» و... آثار ماندگاری بودند که مرحوم مسعود رسام و بیژن بیرنگ، در نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی آنها نقش داشتند. این دو نفر با توجه به شناخت درستی که از رسانه‌ای به نام تلویزیون داشتند، از ظرفیت‌های آن به درستی استفاده کردند و در زمینه ساخت آثار کودک و نوجوان و همینطور سریال‌های اجتماعی برای بزرگسالان، کارنامه خوبی را از خود به یادگار گذاشتند.

این دو نفر با ساخت این آثار چهره‌های مطرحی را هم به سینما و تلویزیون ایران معرفی کردند، بازیگرانی همچون حبیب رضایی (به عنوان بازیگر مهمان در سریال «خانه سبز») رامبد جوان (به‌عنوان بازیگر مهمان در «همسران» و بازیگر اصلی در «خانه سبز») پوپک گلدره (به عنوان نقش اصلی در «دنیای شیرین دریا») رحیم نوروزی (به‌عنوان بازیگر مهمان در «دنیای شیرین دریا») و... تعدادی از هنرپیشه‌هایی بودند که نخستین گام‌های حضور در این عرصه را با آثار این زوج هنری موفق برداشتند.

تیم بازیگران حرفه‌ای

«خانه سبز» مجموعه‌ای بود با بازیگرانی که جایگاه‌شان در سینما و تلویزیون ایران مشخص است. خسرو شکیبایی یکی از ستارگان درخشان سینما در آن سال‌ها بود، بازیگری که دو سیمرغ بلورین جشنواره را برنده شده بود و سال قبل از پخش این مجموعه نیز برای بازی در فیلم‌هایی مثل «خواهران غریب» و «عاشقانه» و «سایه به سایه» با تقدیر منتقدان و اهالی سینما و البته مردم مواجه شده بود. مهرانه مهین‌ترابی، حمیده خیرآبادی، اکرم محمدی و داریوش اسدزاده هم جزء معروف‌ترین بازیگران تلویزیونی در آن سال‌ها بودند، چهره‌هایی که در سریال‌های مختلف به‌عنوان نقش‌های اصلی و مکمل، حضور پررنگی داشتند و رد پایشان را می‌توان در آثار مهم دهه هفتاد تلویزیون دنبال کرد.

آتنه فقیه نصیری و رامبد جوان هم به‌عنوان جوان اول‌های این سریال، انتخاب‌های هوشمندانه و درستی بودند. جوان که به‌واسطه بازی در «همسران» و «فروشگاه» به‌عنوان بازیگر جدید تلویزیون مطرح شده بود و فقیه نصیری هم بازیگر جوانی بود که تا قبل از این سریال، در بیش از ۱۰ فیلم سینمایی و چند سریال به ایفای نقش پرداخته بود. این تیم خوب بازیگران با ترکیب بازیگران مهمانی که در قسمت‌های مختلف و با توجه به قصه به کار اضافه می‌شدند، یکی از دلایل موفقیت «خانه سبز» بود.

 

قصه‌های ساده اما مهم

«خانه سبز» چهارشنبه شب‌ها از تلویزیون پخش می‌شد و از آن دست آثار بود که در زمان روی آنتن بودن، درصد زیادی از مردم ایران به تماشایش می‌نشستند. مفاهیمی که در دل هر قسمت «خانه سبز» به آنها مطرح می‌شد با وجود اینکه بسیار ساده و کلی بودند، اما چون نوع روایت دلنشینی داشتند، تماشاگر با آنها ارتباط برقرار می‌کرد. مسائلی مثل احترام به بزرگترها، توجه ویژه به خانواده، ارجحیت ارزش‌های خانوادگی به جایگاه اجتماعی و مواردی از این دست.

منبع: آنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سریال تلویزیونی خسرو شکیبایی سینما و تلویزیون عنوان بازیگر دنیای شیرین بیژن بیرنگ سریال ها خانه سبز دهه شصت سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۱۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»

پیگیری‌های رسانه‌ای درباره سرانجام «پایتخت۷» با دو اتفاق سرزبان‌ها افتاد؛ یکی خبر حذف از کنداکتور آی‌فیلم سرو صدایی به پا کرد و دیگری خبری از تولید فصل جدید که نه پایتختی‌ها و نه تلویزیونی‌ها آن را تأیید نکرده‌اند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مهدی نقویان رئیس مرکز سیمافیلم پیش از آغاز سال 1403 به ساخت فصل‌های جدید سریال‌های «پایتخت» و «گاندو» اشاره کرد. 

او در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم به این نکته اشاره کرد: فیلمنامه «گاندو» که فیلمنامه‌اش مراحل تأیید در داخل صداوسیما انجام می‌شود ان‌شاءالله در سال جدید وارد مراحل پیش‌تولید و تولید می‌شود. اگر مشکلی هم پیش نیاید حتماً سریال «پایتخت» جدید را در 1403 می‌بینیم.

اما در طول سال گذشته و سالِ جاری، حواشی دست از سرِ «پایتخت» برنداشت. به طوری‌که چندی پیش در دیدار هنرمندان با پیمان جبلی، سؤالی که از سیروس مقدم کارگردان این سریال هم پرسیده شد همین بود؛ «پایتخت» چه زمانی ساخته می‌شود؟ به نوروز 1404 می‌رسد؟ او هم همچون مدیرانِ‌تلویزیون خیلی صریح و قطعی درباره سرانجام تولید سریال صحبت نکرد و به عبارتِ «تولید سریال در حال پیگیری و مذاکره است» اشاره کرد. 

همان نکته‌ای که بارها مدیران سیمافیلم به آن اشاره کرده‌اند که روالِ معمول ساخت سریال‌ها خصوصاً مجموعه‌های چند فصله به همین صورت است. نکته‌ای که سیدسلیم غفوری قائم‌مقام معاونت سیما به آن اشاره کرد؛ "«پایتخت» در حال گفت‌وگو هستند طبعاً به طرح و فیلمنامه خوب و جذابی برسند حتماً امسال در دستور کار قرار می‌گیرد. این روزها دفتر فیلمنامه کارهای جدید در حوزه طنز طراحی می‌کند."

اما دو خبر بار دیگر «پایتخت» را به صدرِ اخبار آورد. ابتدا خبری بود که مثلِ همیشه از درونِ گمانه‌زنی‌ها بیرون آمد؛ «پایتخت7» وارد مرحله پیش‌تولید شده و بازیگران از مردادماه مقابل دوربین خواهند رفت. اول آنکه سارا و نیکا به عنوان دختران نقی معمولی در این سریال حضور نخواهند داشت و ثانیاً سریال برای نوروز 1404 آماده خواهد شد. این نکات هم در رایزنی‌های رسانه‌ای آمده است. 

اگرچه پیشتر گروه عوامل پایتخت برای پیدا کردن دو دختر دوقلو برای بازی در این سریال، فراخوان اعلام کرده بودند. شاید گمانه حضور نداشتن دختران نقی معمولی (سارا و نیکا) با این فراخوان جدّی‌تر شده باشد. 

البته خبر شروعِ پیش‌تولید سریال و تولید در مردادماه را نه مدیران تلویزیون و نه عوامل «پایتخت» تأیید نکرده‌اند. اما در عین حال پیگیری، مذاکره و رسیدن به یک طرح و فیلمنامه درست نکته‌ای بوده که مدیران سیما و سیمافیلم به آن اشاره داشته‌اند. 

«موسی» و «پایتخت» امسال ساخته می‌شوند؟

خبر دیگری که برای «پایتخت» در شبکه‌های اجتماعی، حواشی‌ای ایجاد کرد؛ حذف این سریال از کنداکتور شبکه آی‌فیلم است. خبری مبنی بر شروع پخش «پژمان» رسانه‌ای شد که بعد از «پایتخت5» این سریال روی آنتن خواهد رفت. پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد تلویزیون به دنبال پخش فصل ششم «پایتخت» نیست؛ همان فصلی که آغازِ حواشیِ گروه پایتخت با تلویزیون بود و چند قسمت پایانی هم به سختی و با پیگیری‌های مداوم ساخته و روی آنتن رفت. اما به هر ترتیب تلویزیون تصمیمی برای پخش این فصل ندارد و بعد از پایان فصل پنجم، سریال «پژمان» را از شبکه آی‌فیلم پخش خواهد کرد. 

فصل ششم سریال پایتخت به جز پخش اولیه خود در نوروز 1399 هیچگاه به شکل کامل بازپخش نداشت و تنها تکرار آن همان خلاصه شش قسمتی بود که شبکه یک در شب نوروز سال 1400 روانه آنتن کرد.

باید دید بالأخره سرانجام ساخت فصل جدید «پایتخت» به دور از این گمانه‌زنی‌های گهگاه به کجا خواهد رسید؟ آیا بنابر پیگیری‌های متعدد اهالی رسانه و پاسخِ همیشگی مدیران تلویزیون به پیگیری برای ساخت سریال در 1403، این سریال امسال به تولید خواهد رسید؟ به نوروز 1404 می‌رسد و یا در زمانی دیگر تولید و پخش خواهد شد؟

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سریال حشاشین در تلویزیون‌های اینترنتی ایران ممنوع شد؟
  • ۶۹/۲ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می‌کنند
  • برای کار التماس نمی‌‌کنم
  • بدقولی کنداکتوری تلویزیون این بار با برنامه «هفت»
  • عکس | واکنش بازیگر نقش روناک به قسمت آخر سریال نون خ
  • عکس| واکنش بازیگر روناک به قسمت آخر سریال نون خ
  • نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود!
  • دانلود پدرخوانده فصل ۳ قسمت ۱ اول ( قسمت 1 فصل 3 پدرخوانده ) با حجم نیمه رایگان