اندیشیدن در امر الهی کلید طاعت و عبودیت محض الهی است
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۸۱۹۸۸
حجت الاسلام محمد سهرابی ظهر امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در بندرعباس به مناسبت ولادت امام حسن عسکری علیه السلام اظهارداشت: ایام ولادت سراسر نور یازدهمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام را به همه ارادتمندان ومحبان خصوصا شما طلاب عزیز تبریک و تهنیت عرض می کنم ان شاالله که خداوند متعال عیدی همه مارا به حق این ایام منتسب به امام عسکری(ع)، تعجیل در فرج فرزندش حضرت ولیعصر (عج) عنایت فرماید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: یادم هست در اوائل طلبگی از اساتیدم در مورد این که چگونه شیعه و رهرو اهلبیت علیهم السلام باشم سؤالی را پرسیدم و در جوابم گفتند اینکه زندگی نورانی آنها را مطالعه کنی چرا که بهترین الگوی همه ما درمسیر رشد و کمال این بزرگواران هستند.
استاد حوزه علمیه هرمزگان ادامه داد: به سفارش یکی از اساتید کتاب گرانسنگ منتهی الآمال مرحوم شیخ عباس قمی را خریداری و با خود عهد کردم که ایام ولادت و شهادت هر امامی زندگی نامه آن امام همام را مطالعه کنم چراکه بهترین الگو در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، اخلاقی، و.... این بزرگواران هستند.
حجت الاسلام سهرابی عنوان کرد: متاسفانه ما طلاب کمتر به مطالعه در سیره نورانی اهلبیت علیهم السلام میپردازیم؛ لذا اگر میخواهیم در مسیر رشد وتعالی بشری قرار گیریم قطعا باید بهترین الگو در تمام ابعاد زندگی سیره و رفتار و منش این بزرگواران را به کار بگیریم.
معاون آموزش مدرسه علمیه ولی عصر(عج) تاکید کرد: امام عسکری (ع) در اوج خفقانی که در آن عصر توسط حکمای بنی العباس نسبت فرزندان پیامبر (ص) بوجود آمده بود بهترین نقش را در هدایت افراد جامعه اسلامی ایفا کردند و با تربیت شاگردانی که آنها را وکیل خود در شهرهای بزرگ ممالک اسلامی مثل بغداد، کوفه، بصره، مدائن، قم، مدینه، خراسان قرار داده بودند هم مردم را از معارف قرآن و اهلبیت (ع) بهرمند میساخت و هم با ایجاد شبکه وکالت توسط شاگردانش، مردم را برای غیبت حضرت حجت بن الحسن(عج) آماده میکرد.
حجت الاسلام سهرابی اظهارداشت: در واقع زمینه سازی پذیرش غیبت آخرین حجت الهی توسط حضرت علی بن موسی الرضا آغاز و تا زمان امام عسکری علیه السلام ادامه پیداکرد بگونه ای که مردم فقط ازطریق وکلای حضرت با ایشان ارتباط برقرار میکردند و حتی حضرت در پس پرده ملاقاتهای خود را انجام میدادند.
وی افزود: نمونههای دیگر از فعالیتهای حضرت در عصر امامتشان، از بین بردن انحرافات اعتقادی در بین عالمان آن زمان بوجود آمده بود؛ امام عسکری (ع) از طریق برگزاری مجالس پرسش و پاسخ به شبهات، تبیین جایگاه اهلبیت در جامعه، رهبری مبارزات سری، اهتمام به دو اصل تبری و تولی توانست جامعه را رهبری کند.
استاد حوزه علمیه هرمزگان با اشاره به روایتی زیبا از امام عسکری علیه السلام، عنوان کرد: لَیْسَتِ الْعِبادَهُ کَثْرَهُ الصّیامِ وَالصَّلاهِ، وَ إنَّمَا الْعِبادَهُ کَثْرَهُ التَّفَکُّرِ فی أمْرِ اللهِ. در روایتی که خواندم اگر "امر" در روایت امام عسکری(ع)، بهمعنی دستور باشد، معنی روایت چنین میشود که اصل عبادت، اندیشیدن در دستورات الهی است. یعنی اهمیت خم و راست شدن فینفسه مهم نیست؛ مهم، مقام رفیع صادر کننده دستور است. یعنی مهم نیست چهکار میکنیم؛ مهم این است که برای چهکسی انجام میدهیم و این همان نکتهای است که عبادت را از کارهای مادی جدا میسازد.
حجت الاسلام سهرابی بیان کرد: طبق حدیثی گهربار از امام عسکری علیه السلام اندیشیدن در امر الهی کلید طاعت و عبودیت محض الهی است و ما باید به آن نیز توجه کنیم چرا این اندیشه می تواند محرکما برای بهتر عمل کردن نیز باشد و کیفیت اعمال را بالا ببرد.
انتهای پیام/ 88055
منبع: فارس
کلیدواژه: عبادت محمد سهرابی استاد حوزه علمیه هرمزگان امام حسن عسکری عسکری علیه السلام امام عسکری ع حجت الاسلام اهل بیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۱۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب به انتشار مطلبی پیرامون ریشه کنی فقر اقتصادی در زمان حکومت امام زمان علیه السلام پرداخته که تقدیم علاقهمندان میشود:
سلامتی یکی از نعمتهای است که قدر آن به درستی دانسته نمیشود و بشر تا زمانی که از آن برخوردار است، نسبت به آن بی توجه می باشد و شاکر این نعمت بزرگ نیست. همانطور که در روایت نبوی به این حقیقت اشاره شده است: « نِعْمَتَانِ مَکْفُورَتَانِ الْأَمْنُ وَ الْعَافِیَةُ[۱] دو نعمت است که قدر آن دانسته نمی شود امنیت و عافیت.»
یکی از گرفتاریهای بشر در عصر کنونی بیماریهایست که منشأ تعدادی از آنها دست ساز جریانهای ضد بشری و زیست محیطی و برخی بخاطر تغییر سبک زندگی انسانها است که به همراه دیگر عوامل باعث شیوع و حتی پدید آمدن بیماری های جدیدی در بین انسانها شده است.
در عصر حکومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) به خاطر پیشرفت علم از یک طرف و نابودی جریانهای ضد بشری و تصحیح سبک زندگی انسانها در امور مادی و معنوی باعث افزایش طول عمر انسانها خواهد شد و امید به زندگی در آن عصر، به شدت افزایش می یابد. همانگونه که از امیرالمؤمنین(علیه السلام) نقل شده است: « فیَبْعَثُ المهْدِیُّ (علیه السلام) اِلی أُمَرَائِهِ بسائرِ الأمْصارِ بالعَدْلِ بینَ النَّاسِ و یذهب الرّبا و الزّنا، و شرب الخمر و الرّیاء، ...و تطول الأعمار[۲] پس مهدی (علیه السلام) فرماندهان خود را به سائر شهرها میفرستد و دستور رعایت عدل در بین مردم ... و ربا و زنا و شراب خواری و ریا از بین می رود ...و عمرها طولانی شود.»
در نتیجه عصر حکومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)، عصر سلامتی و طول عمر انسان است تا در سایه این عمر طولانی خویش، به بندگی خدا پرداخته و بشر زندگی عاری از ناخوشیها را تجربه بنماید.
پی نوشت:
[۱]. ابن بابویه، محمد بن علی، الخصال، جامعه مدرسین - قم، چاپ: اول، ۱۳۶۲ش، ج۱ ؛ ص۳۴.
[۲]. مقدسی شافعی سلمی، یوسف بن یحیی، عقد الدرر فی أخبار المنتظر (عج)، مسجد مقدس جمکران، سوم، ۱۴۲۸ ه.ق، ص۲۱۱