عباس محمدی: مرکز آفرینشها میتواند جریان بزرگ ادبی متعهد، در زمینههای شعر و داستان را رقم بزند
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۸۲۴۸۱
قدیمیترین بخش حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است. این واحد، همواره محور فعالیتهای ادبی حوزه هنری بوده و مخصوصاً در دههٔ ۶۰، بیشترین تأثیر را بر ادبیات کشور داشته است، به طوری که اغلب شاعران و نویسندگان انقلاب اسلامی، به نحوی با این تشکیلات مرتبط بودهاند. واحد ادبیات، حالا بعد از چند دهه با نام «مرکز آفرینشهای ادبی» فعالیت میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی حوزه هنری، واحد ادبیات، قدیمیترین بخش حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است. این واحد، همواره محور فعالیتهای ادبی حوزه هنری بوده و مخصوصاً در دههٔ ۶۰، بیشترین تأثیر را بر ادبیات کشور داشته است، به طوری که اغلب شاعران و نویسندگان انقلاب اسلامی، به نحوی با این تشکیلات مرتبط بودهاند. واحد ادبیات، حالا بعد از چند دهه با نام «مرکز آفرینشهای ادبی» فعالیت میکند.
بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید«عباس محمدی» که خود از شاعران و ادیبان برجسته جریان ادبی انقلاب است، از آبان ۱۳۹۷ سکان این مرکز را در دست گرفته است، در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه فعالیتهای مرکز آفرینشهای ادبی، حول محور ادبیات و شامل ادبیات خلاقه از جمله شعر و رمان است میگوید: البته بخشهای دیگری هم در رابطه با تاریخ ادبیات و ضرورت واکاوی و پژوهش در ادبیات کهن و ادبیات امروز با عنوان «دفتر پژوهش» و کارگروههای ادبیات مذهبی، ملل، دفتر ترویج و حفظ زبان فارسی، دفتر طنز و دفتر ترجمه هم داریم، من معتقدم که اگر مرکز آفرینشهای ادبی در جایگاه درست و حقیقی خود قرار بگیرد، یکی از ظرفیتهایی است که میتواند استعدادهای بالقوه موجود در کشور را به صورت استعدادهای بالفعل در بیاورد و جریان بزرگ ادبی متعهد و انقلابی را در زمینههای شعر و داستان رقم بزند ومدیریت و راهبری کند.
چه کلاسهای آموزشی برگزار میشود؟
مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری در مورد کلاسهای آموزشی که مرکز آفرینشهای ادبی برگزار میکند میگوید: یک بخش از کلاسها که رویکرد خدمات عمومی دارد، به صورت رایگان برگزار میشود از جمله «ساعت شعر» و کارگروه نویسندگی که آقای جمشیدی وخانم فروغی برگزار میکنند، در کنار اینها، «کلاسهای تخصصی» هم داریم که برای علاقهمندانی که میخواهند قدمهای اولیه نویسندگی را آموزش ببینند، توسط خانم تجار، آقای مظلومی و فتاحی و سایر اساتید عرصه داستان نویسی برگزار میشود.
وقتی درباره علاقمندان شهرستانی و شیوه تعامل با آنها میپرسم، پاسخ این است که برای علاقهمندان شهرستانی، این کلاسها به شکل کارگاهی و به صورت گعدهای در سطح استانها برگزار میشود، ولی در این بخش هم، عدم دسترسی بسیاری از شهرستانها به مراکز، کار را دشوار کرده است.
مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری درباره راهکاری که برای این منظور اندیشیده شده است میگوید: دوستان در شورای سیاستگذاری مشغول برنامهریزی هستند تا با توجه به امکانات موجود از طریق فضای مجازی، استعدادهای برتر را کشف کرده و از این راه، ارتباط دوسویهای را برای آموزش برقرار کنیم.
کشف استعدادهای شهرستانی
محمدی در لابلای گفتگویمان به چندسال قبل و برگزاری آموزشهای مکاتبهای هم نقبی میزند و درباره آن طرح میگوید: چند سال قبل، حوزه هنری بخش آموزش مکاتبهای داشت، اما چون شکل اجرایش ناکارآمد بود متوقف و راهکارهای جدیدیاندیشیده و حتی شیوهنامهاش نگاشته شد، در شکل جدید، آموزشها به صورت حضوری - مکاتبهای برگزار میشود، اما با توجه به شرایطی که کرونا به وجود آورد، این طرح در حال حاضر انجام نمیشود و انشاالله با عادی شدن شرایط، این برنامه از سر گرفته خواهد شد.
وی میافزاید: نویسندگان شهرستانی از طریق مراکز استان میتوانند با ما در ارتباط باشند، ولی اگرهم این امکان وجود نداشت میتوانند به صورت تلفنی با مرکز تماس بگیرند تا کارشناسان ما، آنها را راهنمایی کنند، علاوه بر آنکه اگر نویسندگان شهرستانی آثار مکتوبشان را به مرکز ارسال کنند بررسی شده و نقاط قوت و ضعف هنرمندان یادآوری میشود.
وی میافزاید: رویکرد ما این است که یک فراخوان سراسری برای تمام استعدادهایی که در نقاط دور از مرکز وجود دارد، بدهیم تا بتوانیم این استعدادها را شناسایی کرده و به آنها کمک کنیم تا رشد کنند و به نویسندگان موفق آینده ساز این کشور تبدیل شوند.
شب شعرهای مشهور حوزه هنری
از سالها قبل، برگزاری شب شعر یکی از برنامههای پر طرفدار مرکز آفرینشهای ادبی بوده، اما به گفته آقای محمدی به دلیل شرایط کرونا و محدودیت گردهماییها، این شب شعرها تا حدودی کاسته شده است.
وی در توضیح این بخش از فعالیتها میگوید: در حال حاضر جلسات شعرخوانی از طریق صدا و سیما، با حضور شاعران برجسته کشور و با رعایت شیوهنامههای بهداشتی ضبط شده و حتی یکی از مشهورترین برنامههای شب شعر ما با نام برنامه «دیدار ماه» به صورت ثابت ماهانه از شبکه دوم پخش میشود، علاوه بر این، به مناسبتهای مختلف هم برنامههای شعرخوانی برگزار میشود و از جمله اینکه مدتی قبل برای بزرگداشت نام و خاطره شهید فخریزاده، برنامه شعر خوانی به صورت حضوری با رعایت شیوهنامهها، برگزار شد، در طی امسال چندین تجربه به این شکل داشتیم، اما چون متأسفانه بیشتر ایام سال به صورت روزهای قرمز گذشت، ما از گردهمایی پرهیز کردیم.
جشنوارههای باشکوه
بخشی از فعالیتهای مرکز آفرینشهای ادبی به برگزاری جشنوارههای ادبی مربوط است. محمدی با بیان اینکه مرکز آفرینشهای ادبی، دو جشنواره بزرگ ادبی «شعر و داستان جوان» و جشنواره «شعر و داستان انقلاب» را برگزار میکند، ادامه میدهد: «امسال جشنواره شعر و داستان انقلاب به صورت جشنواره داستان انقلاب برگزار میشود و دوستان شورای سیاستگذاری تلاش میکنند جشنواره شعر را به صورت مجزا و در قالب و قامت دیگری برگزار کنند.
تولد کتابهای جشنواره
رئیس مرکز آفرینشهای ادبی درباره خروجیهای این جشنواره اینطور میگوید: خروجیهای بخش جایزه داستان انقلاب، کتابهای رمانی بود که تولید و توسط انشارات سوره مهر و انتشارات گوناگون منتشر میشد.
معرفی نامناسب فعالیتها
وقتی از مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری درباره بهترین اقدامی که در دوران مدیریت وی بر این مرکز انجام شده میپرسم پاسخ میدهد: وقتی یک جریان به صورت درست در مسیر خود پیش میرود نباید سد ایجاد کرده و از مسیر درست منحرفش کرد، ما هم در این مدت سعی کردیم به صورت شتاب دهنده عمل کنیم؛ خصوصاً در عرصه تولیدات شعر و داستان، حجم تولیدات ما نسبت به سالهای قبل افزایش دو برابری پیدا کرده است، اما متاسفانه در زمینه معرفی آثار به صورت مناسبی عمل نشده است و همین کاستیها سبب شده خروجی مرکز آفرینشها، آنطور که شایسته است دیده نشود.
وی میافزاید: اتفاق مبارکی که افتاد نگاه خروجی محور به کارگاهها و نشستها بود که موجب شد اولین کتاب «ساعت شعر» منتشر شود و جلد دوم هم در حال تهیه است.
محمدی در ادامه میگوید: خروجی دیگر این جشنوارهها، شناسایی استعدادهای برتر و سفارش طرح بود. بعد از بررسی طرحها، برای ۵ یا ۶ طرح برتر توسط آقای شهریار عباسی کارگاه برگزار شد، بعد از آن دوستان به صورت مجازی با استاد در ارتباط بودند و ماهی یکبار هم به صورت حضوری گرد هم میآمدند و فصلهایی که نوشته بودند را میخواندند، این رمانها بعد از یکسال واندی تمام شد و بعد از ویرایش کلی در اختیار انتشارات قرار گرفت.
سالگرد ۴۰ سالگی خرمشهر
مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری در انتهای گفتگویمان میگوید: با توجه به اینکه ۴۰ سالگی آزادی خرمشهر را در پیش داریم، طبق فراخوانی که مرکز آفرینشهای ادبی داد از مراکز استانها خواسته شد از قصهنویسان برتر استانی، درباره خرمشهر طرح بگیرند. طرحها به دفتر داستان ارسال و بررسیشده و ۹ طرح انتخاب شد و با این دوستان قرارداد بستیم که تحت نظر استاد مزینانی سعی میکنیم در سالروز آزادسازی خرمشهر این کتاب چاپ شود و مراسم رونمایی بگیریم.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار ادبیات حوزه هنری انقلاب اسلامیمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات حوزه هنری انقلاب اسلامی مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری داستان انقلاب برگزار می شود شعر و داستان استعداد ها فعالیت ها کلاس ها شب شعر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۲۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۸ انیمیشن کلاسیک که باید حتما ببینید | از والت دیزنی تا میازاکی
همشهری آنلاین: انیمیشن چنان حیطه گسترده و متنوعی شده که بعید است سازندگان، منتقدان و طرفدارانش سر تعریف یکسان و واحدی از اینکه انیمیشن چیست به توافق برسند. این عدم توافق، با توجه به پیشرفتهای تکنولوژیک در فرآیند فیلمسازی طی دو دهه اخیر، خیلی هم تعجببرانگیز نیست. برای مثال، به سادگی نمیشود گفت «آواتار» جیمز کامرون انیمیشن است یا لایو اکشن. خود کامرون که معتقد است فیلمش انیمیشن نیست و همه جزئیات فیلم را بازیگران ساختهاند، ولی میشود با نظرش موافق نبود. بسته به اینکه در تحلیل و تفسیر سینمای دیجیتال به کدام فلسفه و رویکرد متوسل میشوید، تعیین انیمیشن بودن یا نبودن فیلمها هم متفاوت خواهد شد. با این حال هنوز هم به سادگی میشود یک انیمیشن متعارف را از همان نخستین نماهایش شناخت و تصمیم گرفت که به تماشایش میارزد یا نه. انیمیشن جذاب، مخصوصا در دو دهه اخیر، با داستانی گرم و گیرا و شخصیتهایی زنده روی نگاه ما به زندگی و آدمها و رفتار خودمان اثر میگذارد. انگار رنگها و اشکال و حتی چهرههای انسانی گرافیکی با معصومیتشان همدلی ما را راحتتر از فیلمهای لایو اکشن تسهیل میکنند. چقدر طول کشید که از پیرمرد شجاع و وفادار و بامزه «آپ/ بالا» خوشتان بیاید و با او همدلی کنید؟ نوازنده شکستخورده انیمیشن «روح» که در زندگی نتوانسته دنبال رؤیای نوازندگیاش برود و تازه پس از مرگ در عالم ارواح شجاعت لازم را برای تغییر زندگیاش به دست میآورد، چقدر شما را به خطر کردن و پی رؤیاهایتان رفتن ترغیب کرده؟ همین اواخر، انیمیشن معمولی «لئو» چقدر دیده شد و پیام ساده و عملیاش که ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است، به دلها نشست. ۸ انیمیشنی که در اینجا معرفی کردهایم، همگی کلاسیکاند، بعضی تجاری و متعارف و بعضی غیرتجاری و نامتعارف که همهشان ارزش تماشا دارند.
بامبی (۱۹۴۵)کارگردان: دیوید هَند
محصول: امریکا
بچه گوزنی که مادرش را از دست داده باید به تنهایی در جنگل زندگی کند. این داستان دقیقا مناسب سال ۱۹۴۵ بود که جنگ جهانی دوم تمام شد. میلیونها کودک در سراسر قاره سبز و سایر نقاط دنیا باید راه و رسم زندگی را بدون اینکه راهنما و بزرگتری داشته باشند میآموختند و میتوانستند گلیمشان را از آب بیرون بکشند. جنگلی که بامبی در آن پا میگیرد و تجربه به دست میآورد، استعارهای از جوامع جنگزده است که خطر در هر گوشه و کنارش کمین کرده و بچه گوزن معصوم و زیبایی مثل بامبی برای آموختن راه و رسم زندگی در این محیط نیازمند دوستانی زرنگ مثل تامپر خرگوشه است.
سیندرلا (۱۹۵۰)کارگردان: کلاید جرونیمی، همیلتون لاسک و ویلفرد جکسون
محصول: امریکا
این داستان اسطورهای همانقدر که به دختران جوان میقبولاند فقط کافی است صبور و خوشقلب باشند تا بخت در خانهشان را بزند و به خوشبختی برسند، به زعم فمینیستها، مروج اعتقادات ناروایی است که باور دختران جوان را به تواناییهای خودشان تضعیف میکند. با این همه، در این انیمیشن والت دیزنی، سیندرلا مظهر همه خوبیهایی است که یک دختر جوان آرزویشان را در سر میپروراند. نامادری بدجنس سیندرلا هم تجسمی از همه نیروهایی شر و شومی است که نمیخواهد زیبایی و دانایی و کاردانی سیندرلا را باور کند و فقط به حمایت از دختران نالایق خودش میاندیشد که استعدادشان در کرنش کردن است.
سیاره شگفتانگیز (۱۹۷۳)کارگردان: رنه لالوکس
محصول: فرانسه
انیمیشنی سوررئال که دیدنش تجربهای منحصربهفرد است و البته اگر اهل تجربه چیزهای نامتعارف نباشید، شاید چندان به مذاقتان خوش نیاید. جز رنه لالوکس، دیگر آدم مهم و موثر «سیاره شگفتانگیز» هنرمند کارتونیست رولان توپور بود که در نوشتن فیلمنامه و طراحی تولید این انیمیشن هم نقش داشت. «سیاره شگفتانگیز» داستان دو نژاد Oms و Draags است که در سیاره Ygam زندگی میکنند. Oms ها از نظر جثه اندازه انسان و تحت ظلم و ستم Draags های غولپیکر و آبیرنگ هستند که با مداخله یک دختر Draags تغییری در این وضع رخ میدهد. تصاویر این انیمیشن جادویی به نقاشیهای سورئالیستی شباهت دارد.
آکیرا (۱۹۸۸)کارگردان: کاتسوهیرو اوتومو
محصول: ژاپن
سی سال پس از جنگ جهانی سوم، توکیو به شهری بسیار بزرگ و صنعتی تبدیل شده که گروههای خلافکار شب و روز در آن با هم میجنگند. علت وقوع جنگ جهانی سوم کودکی به نام آکیرا بوده که تواناییهای خاصی داشته. یکی از اعضای ضعیف گروههای خلافکار که صاحب قدرتی عجیب شده، آکیرا را پیدا میکند، ولی آکیرا چیزی نیست که او فکرش را میکرده. اتوموتو گفته منبع الهامش دهه ۱۹۷۰ توکیو بوده که تظاهرات دانشجویی، موتورسواران، جنبشهای سیاسی، گنگستران و جوانان بیخانمان در آن وجود داشتند. کیفیت بالای گرافیکی این انیمیشن یکی از دلایل موفقیت آن بود.
شیرشاه (۱۹۹۴)کارگردان: راجر آلرس و راب مینکاف
محصول: امریکا
شیرشاه مرده؛ زندهباد شیرشاه. تقریبا میتوان «شیرشاه» را خلاصه کرد به مرگ شیر پدر و بر جای نشستن شیر پسر. ولی همهچیز به همین سادگی هم نیست. شیر پسر تا به شیرشاه بدل شود باید سفر دورودرازی را از سر بگذراند. این انیمیشن که چهبسا ادای دین کمپانی دیزنی به دیوید لین حماسهساز بزرگ سینما باشد، چشماندازهایی باشکوه و حیواناتی با جاهطلبی ریاست بر سایرین را در داستانی درگیرکننده به تصویر میکشد. این داستانِ گذر از کودکی به بزرگسالی شیربچهای است که میخواهد پنجه جای پنجه پدرش بگذارد.
داستان اسباببازی (۱۹۹۵)کارگردان: جان لستر
محصول: امریکا
وقتی نخستین قسمت «داستان اسباببازی» در سال ۱۹۹۵ اکران شد، رسانهها آن را بهعنوان نخستین انیمیشن تمامکامپیوتری تاریخ معرفی میکردند که بدون دخالت دستان پرمهارت استادان انیماتور قدیمی تولید شده است. در آن دوران هنوز خبری از فناوریهای پیشرفته امروزی نبود و انیمیشنهای دوبُعدی، مثل «دیو و دلبر» (۱۹۹۱)، «علاءالدین» (۱۹۹۲) و «شیرشاه» (۱۹۹۴) با داستانهای جذاب و شخصیتهای دوستداشتنیشان، به فانتزیهایی جان میدادند که هم هوش از سر کودکان میبرد و هم بزرگسالان را به تحسین وامیداشت. اما داستان اسباببازی انقلابی در صنعت انیمیشن بهوجود آورد که یکی از مهمترین دستاوردهایش گسترش مرزهای خیالپردازی بود.
آبی تمامعیار (۱۹۹۷)کارگردان: ساتوشی کن
محصول: ژاپن
بگذارید اهمیت این انیمه جذاب را با این ماجرا شرح دهیم: دارن آرونوفسکی، کارگردان مشهور امریکایی، بابت بازسازی نعل به نعل صحنه وان حمام این انیمیشن در فیلم «مرثیهای بر یک رؤیا» ۵۹ هزار دلار به ساتوشی کن پرداخت کرد. بعدها دوباره آرونوفسکی در فیلم «قوی سیاه» تکههایی از این انیمیشن را بازآفرینی کرد. همین که کارگردانی خلاق مثل آرونوفسکی این چنین تحت تاثیر این انیمیشن است، نشان میدهد با چه اثری مواجهایم. رازآمیز، مهیج، پرتعلیق و در مرز خیال و واقعیت؛ دختر جوانی از دنیای خوانندگی وارد دنیای بازیگری میشود، اما یکی از هوادارانش از این تصمیم او راضی نیست.
شهر اشباح (۲۰۰۱)کارگردان: هایائو میازاکی
محصول: ژاپن
بیشک هایائو میازاکی بزرگترین کارگردان انیمیشن ژاپن در تاریخ سینماست و نامش همردیف کسانی چون والت دیزنی و جان لَسِتر قرار دارد. روی هر کدام از انیمههای میازاکی که دست بگذارید جایی در فهرست بهترین انیمیشنهای تاریخ سینما دارد. از کیفیت بصری غنی و خیالانگیز آثارش بگیرید تا سبک روایی و موسیقی و هر عاملی که میتواند به جذابیت یک انیمیشن کمک کند، در کارهای او به حد اعلا رسیده است. «شهر اشباح» مشهورترین اثر میازاکی درباره دختری ۱۰ ساله است که تلاش دارد پدر و مادرش را که به خوک تبدیل شدهاند نجات دهد. اگر این قصه یکخطی برایتان عجیب است، خود انیمیشن هوش از سرتان میبرد.
کد خبر 847477 منبع: همشهری آنلاین برچسبها کارتون مجله انیمیشن پویا نمایی - انیمیشن