Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@06:04:13 GMT

۷ کتاب جدید دانشگاه علوم اسلامی رضوی رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۸۲۴۸۶

۷ کتاب جدید دانشگاه علوم اسلامی رضوی رونمایی شد

گروه استان‌ها- به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی از ۷ کتاب منتشر شده توسط اساتید و دانشجویان این دانشگاه رونمایی کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از 7کتاب منتشر شده در این بنیاد اظهار داشت: شعار امسال کتابخوانی، تسهیل، تصحیح و تعمیق مواجهه مردم با کتاب و کتابخوانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: آسیب‌شناسی‌هایی در چرخه نشر صورت گرفته و همچنین سایر مسائل پیرامون کتاب و کتابخوانی را مورد بررسی قرار داده‌ایم که نتایج این مطالعه را به‌زودی در اختیار رسانه‌ها خواهیم گذاشت.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی  آستان قدس رضوی ادامه داد: امروزه در جهان تولید دانش دو سرنوشت پیدا کرده است؛ اولین سرنوشت، مسئله آکادمیک و تخصصی برای مخاطبان خاص است و دومین سرنوشت این است که با حفظ اصالت آن را عمومی‌سازی کنیم تا همگان بتوانند از علم‌و‌دانش بهره مند شوند.

تعطیلی کتابخانه‌ها و کاهش سرانه مطالعه در دوران کرونا/ اعضای کتابخانه‌های خراسان‌رضوی کاهش یافته استوعده وزیر ارشاد در نماز جمعه درباره خودکفایی در تولید کاغذ/ معرفی پایتخت جدید کتاب در آستانه هفته کتابخوانیگزارش| تبدیل کتابخانه به پاتوق فرهنگی/ رویکرد سنتی دیگر پاسخگو نیست

فرامرز قراملکی گفت: اتاق فکرهایی در همین راستا ایجاد کرده‌ایم تا هم پایبند به استحکام کار علمی و آکادمیک باشد و در عین حال این را با زبانی عمومی و همگانی مطرح کند.

وی افزود: درحال حاضر کتابی شامل 5 جلد به سبک گزارش تحلیلی تاریخی از میراث علم اخلاق باهمکاری دانشگاه امام صادق(ع) به نام جریان‌های اخلاق پژوهی در تمدن اسلام را در حال تدوین داریم که زیر نظر یک استاد اخلاق پژوه و یک استاد اخلاق شناس به کتابت رسیده است که نمونه آن را نداشته‌ایم.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: کتاب خادم تراز در راستای ترویج فرهنگ زیارت، تا 10 روز دیگر منتشر خواهد شد؛ نویسنده کتاب که خود از خدام امام رضا(ع) است، حق التالیف دریافت نکرده و آن را وقف توسعه زیارت کرده است.

حجت‌الاسلام سید‌جلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی اظهارداشت: کتابخانه آستان قدس رضوی یکی از معتبرترین مراکز علمی و فرهنگی منطقه، جهان اسلام و حتی دنیاست که رتبه هفتم در میان 20 کتابخانه‌ معتبر جهان را کسب کرده است؛ همچنین نام این کتابخانه در فهرست کتابخانه‌های دیدنی جهان وجود دارد.

وی افزود: بزرگترین آرشیو تاریخ شفاهی در خاورمیانه با 20 هزار ساعت مصاحبه، مربوط به کتابخانه آستان قدس رضوی است. هدف‌مان این است که جزو 5 کتابخانه معتبر در دنیا باشیم؛ رویکردهای تحولی را در حوزه کتاب، کتابخوانی و کتابخانه در نظر داریم تا آن مرجعیت علمی را در آستان قدس رضوی رقم بزنیم.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهایمان افزایش منابع ارزشمند و سهولت دسترسی به این منابع خواهد بود. برای حضور موثر و مستمر در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های جمعی نیز برنامه داشتیم که حضور ما در این فضا، افزایشی 7 برابری داشته است.

حسینی با بیان اینکه کرونا تهدیدی برای کتابخانه‌ها بود، اظهار داشت: بیماری کرونا در کتابخانه‌های آستان قدس رضوی تبدیل به فرصت شد؛ کتابخانه‌ها تعطیل شدند اما کتابخوانی با توجه به زیرساخت‌های دیجیتالی که داشتیم، تعطیل نشد.

رئیس سازمان کتابخانه ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: بیش از 30 پایگاه تخصصی در کتابخانه‌های آستان قدس رضوی رضوی ایجاد کردیم که در 2 سال گذشته به 50 پایگاه خواهد رسید.

وی افزود: به‌دنبال افزایش نسخ خطی هستیم؛ بیش از 60 هزار نسخه مطبوعات قدیمی از دوره‌های مختلف تاریخی مانند قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی به زبان‌های مختلف در پایگاهی تخصصی به صورت دیجیتال گردآوری کرده‌ایم.

حسینی خاطرنشان کرد: ایجاد پایگاه دیجیتال فهارس نسخ خطی کتاب‌های جهان، پروژه تحولی عظیمی است که طی 2 سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. کار جدید دیگر نیز راه‌اندازی سامانه آگاهی‌رسان است؛ همچنین پایگاه تخصصی امام رضا(ع) به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: علاوه بر کتابخانه‌هایی که وجود داشت، 40 ایستگاه مطالعه دیجیتال در مناطق محروم ایجاد شده است؛ همچنین بنا داریم محدودیتی که در استفاده بانوان از کتابخانه جامع گوهرشاد را با بهره برداری از ساختمان جدید، از بین ببریم که این موضوع تا 2سال آینده انجام خواهد شد.

گفتنی است؛ کتاب آسیب‌های ادعایی حاکمیت دینی؛ بررسی و نقد قرآنی و روایی، کتاب درآمدی بر دانش قریب القرآن؛ با نگاهی به نقش شیعه در پیدایش و گسترش آن، کتاب اعتقاد ما از آیت‌الله مکارم شیرازی به زبان فرانسوی، کتاب کلیات حقوق اسلام، کتاب مبانی اقتصاد سنجی مقدماتی(جلد اول)، کتاب اخلاق حرفه‌ای آموزش در منابع اسلامی و کتاب مهندسی قرارداد اجاره موقوفات در سنجه اصل رعایت غبطه وقف، عناوین 7 کتاب رونمایی شده توسط دانشگاه علوم اسلامی رضوی هستند.

انتهای پیام/281/ ز

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۲۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال سند محتوایی ۲۰ برنامه‌ آستان قدس رضوی برای عتبات

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر فقیه اسفندیاری معاون بین‌الملل و رئیس دبیرخانه اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه در نشست برخط آستان‌های مقدس ایران اسلامی با موضوع هماهنگی برنامه‌های دهه کرامت با بیان اینکه سند محتوایی ۲۰ نوع برنامه‌ای که آستان قدس رضوی در حرم و خارج از حرم در دهه کرامت برگزار می‌کند، برای عتبات ارسال شده است، گفت: تأکید ما بر برنامه‌های شاخص و مهمی است که انتظار می‌رود بقاع متبرکه در آن مشارکت داشته باشند و در اسرع وقت برای دبیرخانه ارسال کنند تا هماهنگی‌های لازم برای برگزاری این برنامه‌ها انجام شود.

رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی، ضمن در این نشست با اشاره به اهمیت هم‌گرایی و هم‌افزایی آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت گفت: سابقه نداشته است که نتایج و دستاورد‌های مقدس در موضوعی با محوریت آستان قدس رضوی به صورت همگام و مشترک و یکپارچه انجام شود.

طالبی با بیان اینکه آستان قدس رضوی قبل از این نشست، بسته محتوایی خود شامل شعار محوری، روزشمار، حدیث محوری و برنامه‌های شاخص این ایام را برای آستان‌های مقدس ارسال کرده بودافزود: در این نشست، آستان‌های مقدس و اعضای این جلسه از برنامه‌های آستان قدس رضوی به طور کلی آگاهی پیدا کردند و برای هماهنگی بیشتر در این زمینه تبادل نظر کردند.

در این نشست همچنین، نمایندگان آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه برنامه‌های خود در دهه کرامت را تشریح و بر ضرورت هم‌افزایی و همکاری در این زمینه تأکید کردند.

در پایان این نشست، مقرر شد دبیرخانه اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه، هماهنگی‌های لازم برای برگزاری برنامه‌های دهه کرامت را با همکاری و مشارکت بقاع متبرکه سراسر کشور انجام دهد.

دیگر خبرها

  • رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب
  • صدور ۱۰ مجوز جدید فعالیت در حوزه گردشگری سلامت در خراسان رضوی
  • درب طلای حرم امام رضا (ع) آماده شد + جزئیات
  • نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی در شیراز برگزار می‌شود
  • کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در شهر زنجان
  • کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در سطح شهر زنجان
  • درب طلای حرم امام رضا (ع) آماده شد
  • درب طلای حرم امام رضا(ع) آماده شد
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • ارسال سند محتوایی ۲۰ برنامه‌ آستان قدس رضوی برای عتبات