Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@00:59:44 GMT

جشنواره موسیقی جوان برای رشد نوازندگی تنبور چه کرد؟

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۸۲۵۳۶

جشنواره موسیقی جوان برای رشد نوازندگی تنبور چه کرد؟

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، آرش شهریاری نوازنده تنبور و داور بخش موسیقی نواحی درباره نقش تاثیرگذار جشنواره موسیقی جوان در ایجاد انگیزه و استعدادیابی نسل جوان در موسیقی نواحی گفت: مهمترین جریان مثبتی که جشنواره‌ موسیقی جوان رقم می زند کشف استعدادها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چون بچه‌ها ترغیب به شرکت و رقابت خوب و سالم می‌شوند.

وی در ادامه درباره توجه نسل جوان به موسیقی اجدادیشان به واسطه حضور در جشنواره موسیقی جوان افزود:از آنجایی که موسیقی تنبور جنبه عارفانه و توحیدی و ریشه در تفکر عرفانی مردم کرد دارد، جوانان خیلی خوب آن را حفظ کرده‌اند و موسیقی شان را بسیار دوست دارند البته جشنواره موسیقی جوان و دیگر جشنواره‌ها نقش بسزایی داشتند و در رشد تنبور و حتی دیگر سازهای نواحی ایران کمک کرده‌اند خصوصا جشنواره جوان که اصولی و بنیادی است و در آن بهترین داوران حضور دارند.

این نوازنده تنبور با اشاره به اعتبار جشنواره موسیقی جوان به دلیل حضور حداکثری استادان موسیقی در مقام داور، بیان کرد:جشنواره بدون هیچ جهت خاصی حرکت می کند و هدفش فقط موسیقی است مثلا می بینیم در بخش تار استادان حسین علیزاده و داریوش پیرنیاکان از دو مکتب و سبک مختلف تارنوازی حضور دارند که در بخش تنبور و دیگر سازها نیز شاهد چنین چیدمانی هستیم چرا که هدف جشنواره صرفا موسیقی و رشد این هنر است بدون جهت‌گیری و موضع‌گیری خاص در توجه به یک سبک موسیقی که به نظرم همین مسئله تاثیر خودش را روی شرکت کنندگان می گذارد.

شهریاری با اشاره به گستردگی موسیقی تنبور در سراسر ایران گفت:شهر صحنه یکی از شهرهای زادگاه تنبور است اما در حال حاضر نوازنده‌های تنبوردر تهران خیلی بیشتر از نوازنده های تنبور در شهر صحنه هستند. حتی در اصفهان و شیراز نوازنده تنبور خیلی زیاد است بر این اساس من معتقدم تنبور و یکسری سازهای هم‌خانواده تنبور مثل دو تار شمال خراسان، دوتار جنوب خراسان، دو تار مازندران، ساز عاشقی آذربایجان را نمی‌توان جز سازها و موسیقی نواحی دانست بلکه باید عنوان موسیقی کلاسیک منطقه ای به آنها داد.

این داور بخش موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان اظهار داشت:به نظر من بعد از ردیف دستگاهی، پرقدرت‌ترین و قدرتمندترین سیستم کلاسیک را موسیقی تنبور دارد. تمام آن شناسه ها که در موسیقی دستگاهی وجود دارد در موسیقی تنبور هم هست.

شهریاری درباره ملاک‌های داوری در بخش تنبور اظهار کرد: در وهله اول اصالت اجرا برای ما مهم است. اینکه مقامی که نوازنده روایت می‌کند خالص و اصیل باشد. بعد از اصالت، تکنیکی که براساس آن مکتب خاص باشد برای ما مهم است و طبیعتاً نمره بیشتری میگیرد و توجه به کوک ساز بسیار اهمیت ویژه ای دارد به نظر من کوک ساز حتی از تکنیک نوازندگی مهمتر است چون بعضی از نوازنده ها تکنیکشان خوب است ولی اصلا توجه ای به کوک ساز ندارند که این خود ضعف بزرگی است.

کد خبر 5351406 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: جشنواره موسیقی جوان پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان موسیقی ایرانی تئاتر ایران فیلم سینمایی فیلم کوتاه تئاتر شهر سینمای مستند موسیقی ایرانی کارگردان تئاتر برنامه رادیویی پورنگ پورشیرازی سریال ایرانی محمد خزاعی جشنواره سینمایی برنامه تلویزیونی حضور هنر ایران در جهان جشنواره موسیقی جوان موسیقی نواحی موسیقی تنبور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۲۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود

ایسنا/کرمان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان از آمادگی گروه‌های موسیقی این منطقه برای شرکت در جشنواره‌های بین المللی خبر داد و گفت: تعداد سه گروه موسیقی به منظور معرفی خرده فرهنگ‌های جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی اعزام خواهند شد.

حجت الاسلام سیداحمد حسینی در گفت و گو با ایسنا از اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی خبر داد و گفت: از این سه گروه موسیقی، یک گروه موسیقی سنتی و دو گروه موسیقی مقامی به جشنواره‌های هنری بین المللی اعزام خواهند شد.

وی تنوع در موسیقی منطقه را برگرفته از استعدادهای هنرمندان دانست‌ و افزود: گروه موسیقی آوای منوجان به سرپرستی فرامرز زارعی یکی از این گروه‌های موسیقی است که به جشنواره هنری کشور قزاقستان اعزام خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان گفت: گروه موسیقی سنتی لیکوی جنوب به سرپرستی علی یونس زاده از جیرفت نیز قرار است به جشنواره هنری کشور تونس اعزام شود.

وی اظهار کرد: گروه موسیقی مقامی کمنزیل به سرپرستی هوشنگ کردستانی یکی دیگر از این سه گروه موسیقی است که برای شرکت در جشنواره هنری به کشور ازبکستان شهر ضامین اعزام خواهد شد.

حسینی افزود: انتخاب این سه گروه موسیقی از جنوب کرمان برای شرکت در جشنواره‌های هنری بین المللی با توجه به مولفه‌های اعلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان هدف از اعزام گروه‌های موسیقی سنتی و مقامی به این جشنواره‌های هنری را، معرفی خرده فرهنگ‌های بومی و سنتی جنوب کرمان در سطح بین‌المللی دانست که باید بیش از این مورد توجه و حمایت قرار بگیرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نصرالله شیرین‌آبادی، نوازنده موسیقی درگذشت
  • تشییع و خاکسپاری پیکر مرتضی شفیعی در اصفهان
  • پیکر مرتضی شفیعی در اصفهان خاکسپاری شد
  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد
  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود