Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیین رونمایی کتاب و مستند «پرده دوم؛ خاطرات محمدرضا شرکت توتونچی؛ از مبارزان انقلاب» با حضور وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب، در سینماهویزه مشهد برگزار شد.

خبرگزاری میزان - آیین رونمایی کتاب و مستند «پرده دوم؛ خاطرات محمدرضا شرکت توتونچی؛ از مبارزان انقلاب» با حضور وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب، در سینماهویزه مشهد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وحید جلیلی، در سخنان خود در این مراسم گفت: خوشحالیم که خدا توفیق داد در مجموعه دفتر اطلاعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، برگ زرین دیگری از مبارزات مردم مسلمان ایران را به تصویر بکشیم و البته شرمساریم از اینکه همچنان برگ‌های بسیاری از تاریخ انقلاب اسلامی، تاریخ مبارزات مومنانه مجاهدان راه خدا با گذشت بیش از ۴۰ از پیروزی انقلاب اسلامی ناگفته و ناخوانده و ناشنیده مانده است.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم جدا از اینکه این آثار، آثاری مثل مستند‌ها و یا این کتاب‌ها، جدا از محتوایی که خودشان دارند و حرفی را منتقل می‌کنند، یک انگیزه‌ای بشود برای اینکه بخش‌های ناگفته تاریخ انقلاب هم توسط نسل‌های جدید نویسندگان و فیلمسازان و هنرمندان، بدون فوت وقت با مغتنم دانستن فرصت‌ها بازگویی و تثبیت بشود.

دریغی که تا همیشه خواهد بود

جلیلی با بیان اینکه مخاطبان این کتاب‌ها و خاطرات تنها به کسانی که در این دوره زندگی می‌کنند، محدود نمی‌شود، اظهار داشت: ۱۰۰ سال دیگر ارزش این خاطرات بیشتر به چشم خواهد آمد. ما هنوز دچار حجاب معاصرت هستیم، مثل ماهی درون آب اهمیت این‌ها را نمی‌فهمیم. باید ده‌ها سال، صد‌ها سال بگذرد تا قدر و قیمت چنین کار‌هایی آشکارتر بشود. از آقای توتونچی، خیلی ممنون هستیم که بزرگوارانه و صبورانه در طی این سال‌ها تحمل کردند دوستان ما بار‌ها و بار‌ها در مقاطع گوناگون وقت ایشان را می‌گرفتند، ولی ایشان با روی باز و صبوری، خاطرات خودشان را بازگویی کردند و نتیجه‌اش هم نتیجه خوبی شد.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب تصریح کرد: می‌خواهم خواهش کنم از همه کسانی که در این جلسه هستند و کسانی که بعداً این سخنان را می‌شنوند، اگر کسانی را می‌شناسند یا ماجرا‌ها و حماسه‌هایی را سراغ دارند که بازگویی نشده است، اگر خودشان می‌توانند، خودشان دامن همت به کمر بزنند اگر نه، دیگران را مطلع بکنند، نباید بگذاریم این فرصت‌ها از دست برود. چه بسیار مبارزانی که رفتند و حتی یک برگ از خاطرات آن‌ها ثبت نشد. این دریغی هست که تا همیشه خواهد بود و نباید بگذاریم که این دریغ تکرار بشود. جامعه ما به‌خصوص در سده اخیر، شاید به جرأت بتوانیم بگوییم پرحماسه‌ترین و پرقهرمان‌ترین دوره حیات چند هزار ساله خودش را پشت سر گذاشته، یعنی شاید هیچ مقطعی در تاریخ ایران را نشود سراغ گرفت که به این تعداد، قهرمان داشته باشد و این حجم از حماسه را تجربه کرده باشد. هم نیاز به یک نهضت تولید محتوا در این زمینه هست برای ثبت این‌ها و هم «باش تا صبح دولتش بدمد که این هنوز از نتایج سحر است» این مرحله اول ثبت اینهاست.

جلیلی افزود: در مراحل بعدی از دل این کتاب‌ها و مستند‌ها باید آثار رسانه‌ای و هنری مختلف در قالب‌های متفاوت بجوشد و به مخاطبان، نه فقط در سطح ملی، بلکه در سطح منطقه‌ای و جهانی برسد. انقلاب ما از جهت بازگویی و معرفی خودش در سطوح جهانی یکی از فقیرترین انقلاب‌هاست. این را بار‌ها خود حضرت آقا اشاره کردند و در مقایسه با بسیاری از انقلاب‌های دیگری که از لحاظ غنای معرفتی و حضور مردمی با ما خیلی فاصله هم دارند، نتوانستیم انقلاب خودمان را درست بازنمایی کنیم.

در ادامه این برنامه، یوسف سینی‌چی از فعالان و مبارزان انقلاب در مشهد در سخنانی با بیان بخشی از خاطرات مبارزات انقلابی خود و آقای محمدرضا شرکت توتونچی، راوی کتاب «پرده دوم» عنوان کرد: در سال ۵۲ که هنوز هیچ خبری از هیچ‌جا نبود و هیچ‌کس گمان نداشت که ۵ سال بعد رژیم ستمشاهی سقوط می‌کند و انقلاب پیروز می‌شود و امام تشریف می‌آورند، ولی به هر حال آن خورشید رهبری در دل همه جوان‌ها و همه مردم ایران بود و باقی هم هست و این امید در دل‌ها چنان زنده شد و چنان متحد شدند که رژیم را از پا درآوردند.

وی با اشاره به شکنجه‌ها و سختی‌هایی که آقای توتونچی در دوران مبارزه تاکید کرد: آقای توکلی توتونچی در زمان مبارزات انقلاب، نه مواد منفجره داشت و نه اسلحه بلکه همه کارش عقیدتی بود، در واقع، همه این انقلاب عقیدتی بوده و امام هم معتقد به همین شیوه معتقد بودند. به فرمایش سردار قاسم سلیمانی «ما ملت امام حسینیم»، بودیم و هستیم و خواهیم بود، به شرطی که این عقیده، آرمان و امید همچنان در دل مردم ما و جوان‌های ما قوت پیدا کند.

در بخش پایانی این مراسم ضمن رونمایی از کتاب «پرده دوم»، با از نوید ظریف کریمی، نویسنده کتاب و عوامل مستند «پرده دوم» تقدیر شد.

بنابرین گزارش، کتاب «پرده دوم» که دومین جلد از مجموعه عناوین انتشارات «راه یار» با محوریت «پیشگامان مردمی انقلاب» است، در ۲۹۶ صفحه و با قیمت ۴۰ هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است و علاقمندان علاوه بر کتابفروشی‌ها، می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر @raheyarpub و سایت vaketab.ir نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار ادبیات معرفی کتاب

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار ادبیات معرفی کتاب جبهه فرهنگی انقلاب پرده دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۳۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خانم معصومه حائری یزدی همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی و دختر آیت‌الله شیخ مرتضی حایری یزدی صبح روز ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ خورشیدی در تهران درگذشت.

آن طور که عصر ایران روایت کرده است؛ وی مادر سید حسین و مریم خمینی بود. حجت‌الاسلام سید حسین خمینی از اوایل دهه ۶۰ عملا از عرصه های رسمی و رسانه‌ای کنار است و خواهر او (نوه امام خمینی) هم در خارج از کشور زندگی می‌کند و به طبابت و کارهای علمی اشتغال دارد و خانواده برای دفن مادر منتظر بازگشت اوست. (دو فرزند دیگر در کودکی درگذشته بودند).

از نکات شگفت‌آور زندگی خانم حایری این که به رغم آن که عروس ارشد امام خمینی و منتسب به یک خاندان بزرگ و مشهور روحانی دیگر هم بود زندگی بسیار عادی و گاه توام با سختی و رنج داشته است.

او شیفته سید مصطفی خمینی بود و خاطرات هجران او را با اشک بیان می‌کرد و همچون اعضای خانواده امام که آقا مصطفی را «داداش» خطاب می‌کردند او هم عادت کرده بود همسرش را این گونه خطاب و حتی بعد از فقدان چنین یاد کند.

با این که عروس ارشد امام اهل مصاحبه با رسانه‌ها نبود اما برای اولین بار اول آبان ۱۴۰۰ و به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد درگذشت مشکوک سید مصطفی خمینی گفت‌وگویی با او منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت خصوصا جاهایی که حکایت از نگاه امروزین آقا مصطفی خمینی داشت و تصویر متفاوتی از فرزند فقید امام ترسیم می‌کرد.

درباره فرزندان چنین گفته بود: «خدا چهار فرزند به من داد که دو تا از آن‌ها از دنیا رفتند و الان تنها حسین و مریم برای من باقی مانده‌اند. هر دو دختر بودند و یکی در ایران و یکی در نجف از دنیا رفت. اولی چند روز بعد از به دنیا آمدن از دنیا رفت و علتش هم این که اوضاع ما در آن ایام به خاطر مسائل انقلاب خیلی ناجور و نامناسب و دگرگون بود و در همان ایامی که تازه این دختر به دنیا آمده بود، نیروهای دولتی وارد منزل ما ‌شدند و هول و هراس ایجاد ‌کردند و حال خود من خیلی بد و خراب بود و شاید این بچه بر اثر همان مسائل مُرد و از دنیا رفت.

دومی هم بلافاصله بعد از تولد و بر اثر یک بیماری کشنده از دست رفت؛ البته برخی به من می‌گفتند که این فرزندم، پسر بوده ...»

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899748

دیگر خبرها

  • داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • مراسم رونمایی از فصلنامه «ماجرا» برگزار می‌شود
  • کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بی‌حجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه