Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی ایران، به همت دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر محمد صادق کوشکی کوشکی در دوره دانش افزایی استادان موضوع «تاریخ تمدن و تمدن سازی در عصر کنونی» را مطرح کرد.

وی گفت: تلاش نخبگان فکری و علمی جامعه برای درک و شناخت گذشته و حال خود و تسری آن به بدنه جامعه برای به حرکت درآوردن و جوشش استعدادهای درونی افراد و گروه های دغدغه‌مند که نیازها و مسائل جامعه را بر نیازهای شخص خود اولویت و ترجیح می دهد می تواند در بازسازی هویت و تمدن سازی در عصر جدید کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به ویژگی های جامعه تمدن ساز از جمله لزوم شناخت جامعه از خود به عنوان هویت واحد، شناخت نیاز ها و امکانات بومی و نیز تلاش برای برطرف کردن نیازها و خواسته ها از طریق امکانات بومی و داشته ها به نقش دانشمندان و نخبگان برای تشخیص علل ضعف و تلاش برای برطرف کردن آنها در جوامع تمدن ساز تاکید کرد و تلاش و کوشش مستمر را لازمه ایجاد یک تمدن دانست که همه افراد جامعه بایستی از آن برخوردار باشند.

وی با ارائه تعریف تمدنی از نخبه به عنوان کسی که منافع بلندمدت جامعه را به منافع کوتاه مدت خود و حتی کشور ترجیح می دهد و به آن پایبند است، عنوان کرد: در جامعه تمدن ساز این افراد بعنوان پیشروان و خط شکنان مورد تکریم هستند و بعنوان الگو و جریان ساز مورد توجه هستند.

کوشکی جامعه ای که تمدن ساز نیست را یک جامعه بیمار نامید و با اشاره به لزوم آسیب شناسی آن برای یافتن علل و عوامل بیماری که به آن مبتلا هست، افزود: با جامعه بیمار نیز باید به مثابه موجودی زنده برخورد کرد که ضعیف و ناتوان شده و به همان اندازه از او توقع داشت لذا بررسی پیشینه بیماری برای درمان نیز از ضروریات است.

استاد دانشگاه تهران با بررسی و تبیین ویژگی ها و دستاوردهای دوران صفویه، به عنوان آخرین دوره تمدنی ایران به علل بروز و ظهور استعدادهای فکری و مبانی فلسفی و ذوق هنری و معماری پرداخت و به سقوط تدریجی تمدنی ایران پس از این دوران اشاره کرد که به قاجار و پهلوی ختم شد.

وی ادامه داد: سقوط تمدنی جامعه ایرانی از اواخر دوران صفویه به بعد معلول از خودبیگانگی جامعه و عدم درک هویت فردی و اجتماعی بوده که توسط عوامل درونی و بیرونی القا شده است.

کوشکی در ادامه پیدایش نفت در اواخر قاجار و فروش بسیار در دوران پهلوی را به مثابه یک سرم برای ادامه حیات جامعه وصف کرد و وقوع انقلاب اسلامی را بعنوان نقطه بازگشت تمدنی مطرح کرد که در صورت تحقق اهداف آن می تواند فصلی از تمدن سازی نوین را پیش روی جامعه ایران قرار دهد.

تحلیل وضعیت جامعه ایران در یکصد سال اخیر و همچنین وضعیت فعلی جامعه ایران از دیگر موضوعاتی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: تلاش نخبگان فکری و علمی جامعه برای درک و شناخت گذشته و حال خود و تسری آن به بدنه جامعه برای به حرکت درآوردن و جوشش استعدادهای درونی افراد و گروه های دغدغه مند- که نیازها و مسائل جامعه را بر نیازهای شخص خود اولویت و ترجیح می دهد- می تواند در بازسازی هویت و تمدن سازی در عصر جدید کمک کند.

وی با ذکر نمونه های متعدد، مولفه های قدرت یک جامعه برای تمدن سازی که باید بصورت متوازن و همسان رشد کنند مورد بحث قرار داد که درباره هرکدام از این مولفه ها از جمله توجه به کارآمدی نیروی انسانی، تولید علم، اقتصاد قوی و بدون اتکاء به نفت، توجه به نخبگان جامعه درکنار قدرت های دفاعی و بازدارندگی جداگانه تحلیل و تبیین شود.

کد خبر 5351458

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری محمد صادق کوشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها طرح ضیافت اندیشه اساتید وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه تهران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش حضوری سازمان امور دانشجویان دانشگاه های ایران حکم انتصاب آموزش پزشکی وام دانشجویی آزمون دستیاری تمدن سازی در عصر جامعه ایران تمدن ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۳۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت

          به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ رئیس اداره آموزش و پرورش گناباد گفت: این کلاسهای درس با مشارکت خیران و اعتبارات مدیریت آموزش و پرورش گناباد هوشمندسازی شدند.    مجید فدوی روز پنج شنبه افزود: این کلاسهای درس با مشارکت خیران و اعتبارات مدیریت آموزش و پرورش گناباد هوشمندسازی شدند.   وی ادامه داد: برای هوشمند سازی هر کلاس درس به صورت متوسط ۳۲۰ میلیون ریال هزینه شده است.   رئیس اداره آموزش و پرورش گناباد گفت: ۴۲ مدرسه در مناطق شهری و روستایی این شهرستان با مشارکت خیران و اعتبارات نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس در یک سال گذشته بازسازی شدند.   فدوی سر و سامان دادن به ۶۵ ملک مازاد آموزش و پرورش، توجه ویژه به حوزه تربیت بدنی و نصب ۶ چمن مصنوعی را از مهمترین اقدامات آموزش و پرورش گناباد در این مدت برشمرد.   کلاس های هوشمند فرصت های یادگیری بیشتری را برای دانش آموزان فراهم، فرآیند یادگیری را سرگرم کننده و به دانش آموزان کمک می کند فناوری های جدید را بهتر فرا بگیرند و در مجموع در ارتقاء بهره وری آموزشی و مشارکت پذیری آنان نقش مهمی دارند.   از مجموع ۱۷ هزار و ۶۱۴ دانش آموز که در ۹۱۱ کلاس درس و ۲۲۴ مدرسه در مناطق شهری و روستایی گناباد شاغل به تحصیل هستند، ۹ هزار و ۵۶۵ نفر در دوره ابتدایی، چهار هزار و ۷۹۶ نفر در دوره اول متوسطه و ۲ هزار و ۲۸۸ نفر در دوره دوم متوسطه هستند.   هشت هزار و ۸۳۶ نفر از دانش آموزان در مدارس دولتی، چهار هزار و ۷۹۶ نفر در مناطق روستایی، ۹۲۷ نفر در مدارس شاهد و بقیه در مدارس استثنایی و غیرانتفاعی به تحصیل اشتغال دارند.   مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

دیگر خبرها

  • قیام جامعه دانشگاهی ایران در حمایت از دانشجویان آزادیخواه اروپا و آمریکا +تصاویر
  • قیام جامعه دانشگاهی ایران در حمایت از منادیان آزادی و دانشجویان اروپا و آمریکا +تصاویر
  • تجمع دانشگاه‌های ایران در حمایت از خیزش دانشگاهیان آمریکایی
  • رویداد جامعه پرداز با هدف هم افزایی کنشگران حوزه زن، خانواده و فرزندآوری
  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است
  • مقابله با هجمه‌های دشمن در گرو بصیرت‌افزایی است
  • بسیج اساتید محور همدلی و هم‌افزایی در دانشگاه باشد
  • «مهاجرت» توازن توانمندی‌های توسعه‌ای را دگرگون می‌سازد
  • هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • مسئله‌گی حجاب؛ از بحران داخلی تا بشارت تمدنی