Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگارا ن جوان از شیراز، با تغییر شیوه زندگی در دوران پسا کرونا هر مجموعه‌ای با شیوه‌های ابداعی خود تمام تلاششان را به کار بستند تا به خوبی از عهده وظایف محوله خود بر آیند.

در این میان کتابخانه‌های عمومی نیز برای جلوگیری از زوال اندیشه، باید تلاش خود را مضاعف می‌کردند تا جمعیت کتاب خوان‌ها ریزش نکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس گفته‌های اندیشمندان و کارشناسان حوزه سلامت، کتاب می‌تواند در روزگار فعلی، با موضوعات متنوع خود آرامش بر باد رفته انسان‌ها را به آن‌ها باز گرداند.

طبق بررسی‌ها و کنشگری‌های علمی و روانی، کتاب به میزان بسیار زیادی می‌تواند تنش‌ها و استرس‌های روزمره بشر را کاهش دهد، زیرا با خواندن آن مخاطب به دنیایی از شگفتی و رمز و راز هدایت می‌شود.

اما در دوران کرونا باید دید چه بلایی بر سر کتابخانه‌های عمومی در آمده، میزبان خانه‌ای که میهمانان خود را از دست داده، اما باز هم در تلاش است تا از راه دور نیز برای میهمان خود در فضای مجازی با معرفی کتاب‌های مناسب و رده‌های سنی مختلف و همچنین قصه‌خوانی و برگزاری جشنواره‌های کتابخوانی و نقاشی نشاط و سرگرمی را تا حدودی فراهم کنند.

ابراهیم خسروی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی یکی از شهرستان‌های جنوب شرقی استان فارس نیز با اشاره به اینکه زمان زیادی لازم است تا به وضعیت گذشته در حوزه کتاب خوان‌ها برسیم، گفت: با شروع ویروس کرونا و تعطیلی کامل کتابخانه‌ها بیشترین آسیب به این نهاد وارد شد.

ریزش کتابخوان‌ها در زرین دشت

او بیان کرد: در دو سال گذشته بیشترین ریزش عضویت در کتابخانه‌های عمومی کشور و به طبع آن در شهرستان زرین دشت را شاهد هستیم.

خسروی با بیان اینکه کتابخانه عمومی شهرستان زرین دشت دارای ۳۰ هزار جلد کتاب بوده، تصریح کرد: به جرأت می‌توان گفت که امسال بیشتر از ۵۰ جلد کتاب در کتابخانه عمومی شهر حاجی آباد ثبت نشده و دو مرکز شهری دبیران و شهر پیر نیز با همین وضعیت روبرو بوده است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان زرین دشت ادامه داد: تا قبل از شیوع این بیماری انجمن‌های صفحه و آدینه این شهرستان بسیار فعال و در نشست‌های خود پذیرای بیش از ۵۰ نفر حضور بودند، اما در حال حاضر بیشتر اوقات مطالعه کتاب خوان‌ها در فضای مجازی و در بستر کلاب هاوس انجام می‌شود.

او با قدردانی از مشارکت خیرین حوزه کتاب در تأمین کتاب‌های کمک درسی و کنکور افزود: امسال دوستداران کتاب با اهدای ۴۵۰ میلیون ریال برای تامین کتاب‌های کمک درسی به کمک دانش آموزان کمتر برخوردار شتافتند.

خسروی با اشاره به اینکه دو هزار و ۴۰۷ دانش آموز به صورت فعال و غیر فعال عضو کتابخانه‌های عمومی این شهرستان هستند، اضافه کرد: از این تعداد فقط ۲۰۰ عضو فعال با کتابخانه ارتباط دارند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان زرین دشت اظهار کرد: انتظار می‌رود معلمان علاوه بر فضای مجازی برای یادگیری بهتر دانش آموزان با متون آموزشی، برای یادگیری اساسی آنان و استفاده از منابع معتبر آموزش به سمت کتابخانه‌ها رهنمون کنند.

او گفت: اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان زرین دشت یک کتابخانه درجه ۶ در استان فارس است که در مجموع جمعیتی افزون بر چهار هزار و ۲۷۵ نفر عضو فعال و غیرفعال در همه رده‌های سنی و با تعداد ۳۰ هزار جلد کتاب مشغول خدمات رسانی به قبیله کتاب خوان‌ها هستند.

خسروی بیان کرد: امسال در هفته کتاب و کتابخوانی ویژه برنامه‌های متنوع فرهنگی در شهرستان زرین دشت انجام می‌شود که شاخص‌ترین آن‌ها غبار روبی مزار قبور مطهر شهدا، سلسله نشست‌های کتابخوان مدرسه‌ای در مناطق محروم روستایی، نقد کتاب مزایای تاب آوری تألیف دکتر علیرضا صارمی، برپایی کارگاه‌های آموزشی روش تحقیق و مطالعه و بازدید مسئولان زرین دشتی از اداره کتابخانه‌های عمومی این شهرستان است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان زرین دشت تصریح کرد: اهدای یک باب ساختمان به کتابخانه عمومی خیام دبیران، اهدای زمین برای کمک به ساخت ساختمان کتابخانه عمومی امام حسین (ع) شهرپیر، واگذاری ودریافت سند ثبتی کتابخانه عمومی آیت الله نسابه و پیگیری طرح توسعه کتابخانه شهر حاجی آباد از سوی خیر نیک اندیش از اقدامات ماندگار دوستداران و خیران حوزه کتاب در این شهرستان است.

او با بیان اینکه انجمن‌های ادبی این شهرستان در سطح استان فارس پیشرو هستند، ادامه داد: انجمن ادبی آدینه و کتابخوانی سطر با اقدامات خوب خود باعث شده‌اند تا بعنوان انجمن‌های فعال و پیشرو کشور و استان مطرح شوند.

خسروی افزود: اگر چه برخی نهاد‌ها در دوران کرونا در وضعیت‌های رنگی مختلف با تعطیلی روبرو بودند، اما همکاران هیچ وقت بیکار ننشتند و با اجرای برنامه‌های فرهنگی مرتبط در حوزه کتاب و کتابخوانی در فضای مجازی ارتباط شان را با اعضا برقرار و با اجرای طرح پیک کتاب در خدمت رسانی به دوستداران کتاب در آماده باش بودند.

او اضافه کرد: سه درصد تفت و گاز از محل اعتبارات استانی در سال‌های اخیر برای تعمیر تجهیز کتابخانه‌های عمومی زرین دشت اختصاص می‌یابد.

رضا نیک فرجام رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان داراب نیز اظهار کرد: برپایی نمایشگاه کتاب، تجلیل از نویسندگان سال ۱۴۰، تجلیل از برترین عضو فعال کتابخانه عمومی، نشست کتابخوان، کارگاه آموزشی، عضویت رایگان کتابخانه عمومی، حلقه مطالعاتی، بازدید دانش آموزان از کتابخانه عمومی و ساخت کلیپ پیرامون ارزش و جایگاه کتاب و کتابخانه از برنامه‌های محوری هفته کتاب و کتابخوانی در شهرستان داراب است.

فسا سرآمد حوزه کتاب و کتابخوانی در فارس

با توجه به اینکه از سال ۹۳ فصلی نو در فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به طبع آن در شهرستان فسا آغاز شده، طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای و تجهیزاتی در این شهرستان رشد خوبی داشته است.

طرح‌های ترویجی حوزه کتاب، کتابخوانی و کتابخانه نیز در این خطه از فارس چند برابر که به دلیل حجم فعالیت‌ها و نقش آفرینی کتابخانه‌های شهرستان داراب در عرصه فرهنگی، شناخت بیشتری از کتاب و مؤلفه‌های آن ایجاد شده و به همین منظور حضور مخاطبان به ویژه خانواده‌ها در کتابخانه‌های عمومی فسا افزایش داشته است.

راه اندازی خانه کتاب کودک و نوجوان فسا به عنوان بزرگترین بخش کودک کتابخانه‌های عمومی استان فارس و از آن مهمترین بهره برداری از کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان شهروند فسا موضوع امیدوار کننده‌ای است که نوید آینده‌ای روشن را در حوزه کتابخوانی داراب می‌دهد.

بدون اغراق شهرستان فسا در استان فارس در حوزه کتاب و کتابخوانی و فضای زیر بنایی و همچنین تعداد عضویت در کتابخانه از شهرستان‌های شاخص فارس به شمار می‌رود.

مسئولان حوزه فرهنگ و اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فسا به دنبال رساندن این شهرستان به جایگاه پایتختی کتاب ایران هستند.

همچنین محمد حسین فیروزی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فسا گفت: در ایام تعطیلی و دورکاری‌های کرونایی بیش از یک هزار برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های فسا برگزار شده است.

او بیان کرد: همزمان با هفته کتاب بیش از ۸۰ برنامه فرهنگی و ترویجی در هفته کتاب به میزبانی ۱۰ کتابخانه عمومی و مشارکتی برگزار می‌شود که از این تعداد برنامه فرهنگی ۱۰ نشست کتابخوان، ۳ مسابقه فرهنگی، نقد و رونمایی از ۱۴ کتاب در حوزه‌های مختلف، برپایی ۱۲ کارگاه فرهنگی آموزشی، اجرای ۱۴ نشست جمع خوانی و قصه گویی و بازدید از ۱۳ کتابخانه و در کتابخانه‌ها برگزار می‌شود.

فیروزی تصریح کرد: با وجود برنامه‌های غیر مجازی که با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی انجام می‌شود، برنامه‌های مجازی نیز در قالب ۱۲ کارگاه و نشست با موضوعاتی مانند خوانش مثنوی، چگونه در دوران کرونا موفق باشیم؟، هنر نویسندگی برای کودکان و نوجوانان، مدیریت چالش‌های زندگی، روش‌های ساده برای افزایش سرعت مطالعه، معرفی کتاب خرده عادت ها، نقد و بررسی روایت شناسی حکایت‌های مثنوی، معرفی تازه‌های کتاب کودک، نجوم و کیهان شناسی، معرفی کتاب‌های حوزه نهج البلاغه پژوهشی، شناخت ویژگی‌های منحصر به فرد مغز در یادگیری در این هفته در فضای اسکاری روم برگزار می‌شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فسا ادامه داد: فسا ۱۰ کتابخانه نهادی و کتابخانه مشارکتی فعال دارد که شش کتابخانه آن در شش سال‌گذشته به این مجموعه اضافه شده است.

او با بیان اینکه شهرستان فسا بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع فضای کتابخانه‌ای دارد افزود: فسا از نظر عضویت و زیربنا از میانگین استانی بالاتر است.

فیروزی افزود: هم اکنون در شهرستان فسا، هشت کتابخانه نهادی و دو کتابخانه مشارکتی فعال وجود دارد که علاوه بر آن دو شهر فسا شامل ششده و نوبندگان بدون کتابخانه بودند که مشارکت اداره کتابخانه‌های عمومی و همکاری مسئولان و خیران این حوزه کتابخانه عمومی شهدای اینانلو شهر قره بلاغ با مشارکت خانواده شهید ابراهیم دوگانی پارسال افتتاح شد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فسا اضافه کرد: در شهر نوبندگان نیز ساختمان کتابخانه در حال ساخت بوده که از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است.

فیروزی اظهار کرد: پیگیری‌ها برای ایجاد کتابخانه روستا‌های دستجه و فدشکویه ادامه دارد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فسا گفت: تجهیز بخش کودک و نوجوان جدید کتابخانه بقیه الله میانشهر نیز با همکاری خیران مراحل نهایی خود را سپری می‌کند.

او عمده مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی را در دسترس نبودن متوازن کتاب و کتابخانه در بین شهروندان دانست و بیان کرد: برای کاهش مشکلات این حوزه پس از راه اندازی کتابخانه در شهرها، با اجرای طرح‌های متعدد از جمله ایستگاه مطالعه، سبد کتاب آرایشگاه آقایان و بانوان، پیک کتاب و توسعه فضای کتابخانه‌ای به روستا‌ها و تلاش برای راه اندازی کتابخانه سیار و راه اندازی پانسوین‌های مطالعه به رفع این خلاء کمک می‌کند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کتابخوانی کتابخانه های عمومی حوزه کتاب و کتابخوانی کتابخانه عمومی کتابخانه ها حوزه کتاب کتاب خوان ها استان فارس راه اندازی فضای مجازی هفته کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۳۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، کتاب‌های قدیمی قرن نوزدهم دارای جلدهای سبزرنگ با مقادیر نگران‌کننده‌ای از آرسنیک هستند که باعث شده است برخی از کتابخانه‌ها آن‌ها را از قفسه‌ها حذف کنند. پژوهشگران دانشگاه دلاور (University of Delaware) با استفاده از اشعه ایکس برای آزمایش ترکیبات شیمیایی، سطوح جیوه و سرب را نیز در کتاب‌های دارای جلد قرمز و زرد شناسایی کردند.

دانشمندان سال‌هاست به مردم هشدار می‌دهند که مراقب آثار آلوده باشند؛ چراکه قرار گرفتن در معرض آن‌ها می‌تواند به مشکلات تنفسی، ضایعات و سرطان منجر شود.

ناشران عصر ویکتوریا در اوایل دهه ۱۸۰۰ تولید انبوه کتاب را آغاز کردند اما جلد چرمی کتاب‌ها باعث افزایش سرسام‌آور هزینه تولید کتاب می‌شد. ناشران کتاب به عنوان جایگزین ارزان‌تر چرم، جلدهایی را برای کتاب‌ها تولید کردند که حاوی رنگ سبز بود، اما در آن روزگار کسی نمی‌دانست که آرسنیک مورداستفاده برای ساختن رنگ می‌تواند کشنده باشد.

ناشران ترجیح می‌دادند که برای جذب خوانندگان از رنگ‌های روشن مانند نوعی رنگ سبز استفاده کنند که به نام سبز پاریسی، سبز زمردی یا سبز شیله مشهور است. نام سبز شیله از نام «کارل ویلهلم شیله» (Carl Wilhelm Scheele) داروساز آلمانی-سوئدی گرفته شده است. شیله در سال ۱۷۷۵ کشف کرد که با مخلوط مس و آرسنیک می‌توان رنگ سبز چشم‌نوازی ساخت؛ اما او درنهایت به دلیل قرار گرفتن در معرض جیوه، آرسنیک و سایر ترکیبات شیمیایی جان خود را از دست داد.

در دهه‌های پس از کشف رنگ زمردی و پاریسی، گزارش‌هایی مبنی بر مرگ افراد پس از تماس طولانی‌مدت با اقلام پوشیده‌شده در این رنگ منتشر شد. این گزارش‌ها شامل مسمومیت ناشی از شمع در مهمانی‌های کریسمس، مسمومیت افرادی که لباس‌های سمی سبزرنگ به تن داشتند و مسمومیت کارگران کارخانه پس از رنگ کردن زیورآلات بود که درنهایت به تشنج دچار می‌شدند و استفراغ می‌کردند.

کتاب‌های سمی امروزه هنوز در کتابخانه‌ها وجود دارند و در میان انبوهی از سایر کتاب‌ها در مؤسسات سراسر جهان پنهان شده‌اند. هر بار که یکی از آن‌ها کشف می‌شود، برای تحلیل بیشتر در محیط قرنطینه‌شده قرار می‌گیرد.

هفته گذشته، کتابخانه ملی فرانسه چهار کتاب را با جلد سبز زمردی که گمان می‌رفت حاوی آرسنیک باشند، از دسترس عموم خارج کرد. هرچند آسیب‌های ناشی از آن کتاب‌ها احتمالاً جزئی خواهد بود، اما کتابخانه پیش‌ازاین که دوباره آن‌ها را در قفسه‌ها قرار دهد، آزمایش‌های ایمنی را روی آن‌ها انجام خواهد داد. مقامات کتابخانه ملی فرانسه گفته‌اند: «ما این آثار را در قرنطینه قرار داده‌ایم و آزمایشگاهی بیرون از کتابخانه مشغول تحلیل آن‌هاست تا میزان آرسنیک موجود در هر جلد را ارزیابی کند».

قرار گرفتن در معرض آرسنیک با تضعیف علائم تنفسی، ضعف عملکرد ریه و بیماری مزمن ریوی مرتبط است اما قرار گرفتن بلندمدت در معرض این ماده می‌تواند به بروز ضایعات پوستی و سرطان منجر شود.

دیگر رنگ‌های سمی جذاب

پژوهشگران، «پروژه کتاب سمی» (Poison Book Project) را در سال ۲۰۱۹ آغاز کردند و در این پروژه به آزمایش صدها جلد کتاب پرداختند تا فلزات سنگین ازجمله سرب، آرسنیک و کروم را در آن پیدا کنند.

آن‌ها دریافته‌اند که کتاب‌هایی با جلد قرمزرنگ، حاوی ماده معدنی سینابر (Cinnabar) هستند که به نام سولفید جیوه نیز شناخته می‌شود و رتبه بالایی را در فهرست مواد سمی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا دارد. این رنگ قرمز که قدمت آن به هزاران سال می‌رسد، می‌تواند به مسمومیت با جیوه منجر شود. مسمومیت با جیوه، آسیب عصبی و کلیوی و مشکلات تنفسی را به همراه دارد.

کتاب‌های دارای جلد زرد، حاوی کرومات سرب هستند که در مقادیر زیاد می‌تواند سمی باشد. با وجود این، رنگ زرد به‌اندازه کتاب‌های قرمز یا سبز باعث نگرانی نمی‌شود زیرا به آن اندازه محلول نیست و همین ویژگی، جذب آن را از راه دست زدن به جلد دشوار می‌کند.

افرادی که در کتابخانه‌ها کار می‌کنند یا ممکن است کتاب‌هایی با پوشش آرسنیکی در خانه داشته باشند، باید با پوشیدن دستکش هنگام دست زدن به کتاب و شستن دست‌ها، اقدامات لازم را برای محافظت از خود در برابر مواد شیمیایی انجام دهند. کسانی که کتاب‌ها را در اختیار دارند باید آن‌ها را درون پوشش پلاستیکی قرار دهند تا از پوسته‌پوسته شدن جلد سمی کتاب جلوگیری شود.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901370 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»
  • رونمایی کتاب دنیای کسی را عوض کرده ای در ارومیه
  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • شماره هجدهم کتاب هدهد سفید در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود
  • افزایش ۲۰ درصدی اعضای کتابخانه‌های فعال در استان اردبیل
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • طنز امروز باید به استاندارد طنز گل‌آقا برسد/ما در جریان کاستی‌های حوزه طنز هستیم و برای جبران آن تلاش می‌کنیم
  • طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند
  • کتابداران دیلم برای جذب دانش آموزان در مدارس حضور یابند
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!