Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-07@11:46:48 GMT

یادداشت| از چه و برای چه لذت ببریم؟

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۸۴۹۰۶

یادداشت| از چه و برای چه لذت ببریم؟

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، بدون تردید همه ما اهل لذتیم؛ در طول زندگی، بسیاری از کارها را انجام می‌دهیم چون فقط برایمان لذت‌بخش است و از انجام بسیاری کارها طفره می‌رویم چون حال خوشی ندارد.
 
اما قاعدتا لذت بردن از یک کار نمی‌تواند تنها معیار برای انتخاب‌ و تصمیم‌گیری‌ باشد؛ و این در حالیست که در دنیای متمدن، «لذت‌طلبی» به هدف اصلی بسیاری از رفتارهای آدمیان تبدیل شده است (اصالت لذت)؛ و همین است که انسان معاصر را در عشرت بی‌حاصل و بیهودگی مست‌کننده گرفتار کرده است؛ اما چه بسیار کارهایی که به‌رغم سختی و زجر، در نهایت انسان را به رضایت می‌رساند و ما از آن پرهیز می‌کنیم!
 
پس سؤال مهم آن است که از چه و برای چه باید لذت ببریم؟
طبیعتا وقتی از لذت صحبت می‌کنیم منظور یک حس خوشایند درونی و یک نیروی جذاب ذهنی است که ما را از آرامش و رضایت پر می‌کند و باعث ادامه دادن و یا تکرار آن کار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
در نگاهی عمیق‌تر دو دسته از کارها می‌توانند به ما لذت‌هایی بچشانند. نخست کارهایی که نیازی از ما را رفع کرده و یا نقصی از ما را می‌پوشانند؛ و دوم کارهایی که به ما می‌افزایند و وجهی از ما را بی‌نهایت می‌کنند.
 
جرعه‌ای آب هنگام پیاده‌روی در گرمای ظهر تابستان، حسابی لذت‌بخش است؛ چون پاسخی به نیاز تشنگی است. به همین معنا پیدا کردن یک آدرس بعد از ساعت‌ها جستجو در خیابان، به دست آوردن پول هنگام فروش یک کالا و یا بخشیده شدن توسط فرد مقابل هنگامی‌که خطایی انجام داده‌ایم برایمان لذت‌آفرین است؛ و البته جستجوی علم و باسواد شدن، محبت کردن به دیگران، بخشیدن اموال به نیازمندان، پرستش و ستایش خدا و مواردی از این جنس می‌تواند لذیذ باشد چون ما را در مسیر بی‌نهایت و مانایی قرار می‌دهد.
 
با این منطق متوجه می‌شویم لذت‌ها هر مقدار که به بخش روحانی ما پاسخ دهند پایاتر و زلال‌تر خواهند بود و هرمقدار که مادی‌تر و جسمانی‌تر باشند، به کم‌مایگی و تاریخ‌انقضاء داشتن نزدیک خواهند شد. (بقاء روح و فنای جسم)
 
لذت‌های دنیای جدید بیشتر به سطوح پایین و مادی انسان نزدیک است؛ پس خیلی زود انسان را دلزده کرده و او را به تنوع‌طلبی و کامجویی مستمر می‌کشاند؛ تنوع و افراط بی‌حد و حصر در موسیقی‌ها، پوشیدنی‌ها و خوردنی‌ها، بازی‌ها و هیجانات ابداعی، ارتباطات جنسی و دوستی‌های ناپایدار، همه و همه برون‌داد این روش زندگی‌ است. برای همین است که بسیاری از مردمان به‌رغم رفاه و آسایش و برخورداری از لذت‌های نو به نو، مدام نگران و مضطربند. لذت در مسیر کمال شایسته و ستوده است و هرچیز غیر از آن همچون سرابی در بیابان است که انسان را در آرزوی خود می‌میراند.
 
انتهای پیام/
 
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: لذت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۴۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) پوست الکترونیکی که دقت لمس آن درست مانند پوست انسان است!

نخستین پوست الکترونیکی قابل کشش در جهان توسط محققان دانشگاه تگزاس ساخته شد.

این نوآوری به ربات‌ها امکان می‌دهد همان دقت لمسی پوست انسان را داشته باشند و کار‌هایی را انجام دهند که به دقت و کنترل دقیقی نیاز دارد. تولید این پوست، راه را برای نسل جدیدی از ربات‌ها با حساسیت و واکنش‌های شبیه انسان هموار می‌کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: ایسنا

tags # تکنولوژی ، سلامت سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • فیلم| جنگل عمودی با ۸۰۰ درخت؛ واحه‌ای برای انسان‌ها و پرنده‌ها
  • عکس | سیل؛ طغیانی علیه طغیان انسان!
  • یادداشت: کلوپ لج نکرد، صلاح درخشید
  • ایمن‌ترین پیام‌رسان‌های جهان/ چگونه امنیت پیام‌رسان‌ها را بالا ببریم؟
  • چگونه اضطراب را درمان کنیم؟
  • ایزدخواه نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم
  • ایزادخواه، نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم
  • یادداشت مهرداد خدیر / این مرد طراح لایحه عفاف و حجاب است /او در چه سمت‌هایی مشغول به کار بوده است؟ /آن اقبالی این اقبالی نیست!
  • نماینده مجلس: نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
  • (ویدئو) پوست الکترونیکی که دقت لمس آن درست مانند پوست انسان است!