Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر محمود حسین پور یکشنبه شب با اعلام این خبر به رسانه ها اظهار داشت: فرزانه صفرپور خراجی، جان آفرین ۲۲ ساله رودانی در تاریخ ۸ آبان با تشخیص کاهش سطح هوشیاری  از بیمارستان منوجان به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس منتقل و در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار گرفت.

وی ادامه داد: با وجود تلاش بسیار پزشکان برای نجات جان این مادر، به دلیل شدت آسیب های وارد شده به سلول های مغز، وی روز گذشته ۲۲ آبان ماه دچار مرگ مغزی شد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر حسین پور تصریح کرد: بعد از تایید مرگ مغزی توسط متخصص داخلی مغز و اعصاب، بیهوشی و پزشکی قانونی و پس از اعلام رضایت خانواده، هماهنگی لازم جهت اعزام تیم پیوند از شیراز، صورت گرفت و بامداد یکشنبه کبد و کلیه های این جان آفرین گرانقدر، طی عمل جراحی برداشت و جهت پیوند به بیمارستان ابوعلی سینا شیراز منتقل شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: این سومین مورد اهدای عضو در هرمزگان در طول یک هفته گذشته است.

متخصصان علم پزشکی می گویند، مرگ مغزی درمان ندارد، اما می‌توان با اهدای اعضای بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده به دیگر بیماران نیازمند عضو، زندگی دوباره بخشید.

پیوندهای متداول عبارتند از کلیه ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه؛ همچنین برخی از ارگان ها و بافت ها را می توان زمانی که شخص اهدا کننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد مانند یکی از کلیه ها و بخشی از کبد اما در بیشتر موارد اهدای عضو زمانی صورت می گیرد که فرد اهدا کننده در قید حیات نباشد.

نخستین پیوند انجام شده در ایران در ۱۳۱۴ خورشیدی و با پیوند قرنیه شروع شد و پس از آن پیوند کلیه در ۱۳۴۷ خورشیدی انجام گرفت، همچنین پیوند مغز استخوان در ۱۳۶۹ خورشیدی، پیوند قلب و کبد در ۱۳۷۲ خورشیدی، پیوند ریه در ۱۳۷۹ خورشیدی و در نهایت پیوند روده و پانکراس در ۱۳۸۵ خورشیدی صورت پذیرفت.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان پیوند قلب اهدای عضو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پیوند قلب اهدای عضو پیوند قلب اهدای عضو مرگ مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۵۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج اهدای عضو نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران، در کمیته ترویج فرهنگ اهدای عضو گفت: سلامت یک اصل و مسئله مهم در زندگی بشریت است که بی توجهی به آن، عواقب جبران ناپذیری برای فرد و جامعه دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سوده نجفی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اهدای عضو یکی از مواردی است که در حوزه سلامت تعریف می‌شود ادامه داد: بر اساس آمار‌های موجود بیش از ۸ هزار فرد سالانه دچار مرگ مغزی خاکسپاری می‌شود که از این تعداد آمار اهدا کننده عضو مطلوب نیست و باید فرهنگ سازی بیشتر و بهتری صورت گیرد.


عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: یکی از راه‌های فرهنگ سازی در خصوص هر موضوعی فرهنگ سازی از سنین کودکی است که در این زمینه نهاد‌های آموزشی همچون وزارت آموزش و پرورش و بخش‌های تبلیغی مثل صداوسیما می‌توانند کمک قابل توجه‌ای داشته باشند. وزارت آموزش و پرورش می‌تواند موضوع اهدای عضو را در سرفصل‌های آموزشی خود قرار دهد.


نجفی گفت: دریافت کارت اهدای عضو یکی از راه‌های عضویت در این امر که سبب ادامه زندگی به افراد دیگر می‌شود است، اما با توجه به شرع مقدس برای اهدای عضو رضایت، ولی دم نیاز است لذا انجمن اهدای عضو نباید به صرف داشتن کارت عضویت اکتفا کند بلکه باید این مسئله را در خانواده‌ها نیز ترویج کند.

دیگر خبرها

  • خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲٫۵ ساله
  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی
  • اهدای عضو به ۳ بیمار نیازمند در چهارمحال و بختیاری
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک بندرعباسی خارج شد
  • ترویج اهدای عضو نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است
  • مادربزرگ ۵۴ ساله قلب مصنوعی و کلیه خوکی دریافت کرد
  • برای اولین بار یک زن همزمان پمپ قلب و پیوند کلیه خوک دریافت کرد
  • اولین فردی که همزمان پمپ قلب و کلیه خوک دریافت کرد
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد