Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@00:57:52 GMT

طرح هادی، ابزاری مهم برای توسعه مناطق روستایی است

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۸۶۶۹۷

طرح هادی، ابزاری مهم برای توسعه مناطق روستایی است

به گزارش ایرنا، طرح هادی روستایی شامل ساماندهی و اصلاح بافت موجود روستا است و گستره آن نیز منازل و مناطق مسکونی، تجاری، کشاورزی و سایر نیازمندی های یک روستا را در آینده فرا می گیرد.

این طرح که ابتدا سال ۶۲ در یکی از روستاهای شهرکرد به اجرا گذاشته شد، سال ها بعد توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به طور جدی و با هدف بالا بردن راندمان و بهبود معیشت روستاییان در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و نیز جلب سرمایه گذاران در چنین مناطقی مورد پیگیری مستمر قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

یکی از مهمترین اهداف اجرای طرح هادی، ارایه امکانات لازم از جمله تسهیلات مورد نیاز به روستاییان در حوزه های اجتماعی، رفاهی و تولیدی به صورت عادلانه بود که این مهم به نظر می رسد با توجه به انجام آن طی سه دهه گذشته تا حدودی محقق شده است.

 کالبد روستاها نیز در مدت زمان اجرای این طرح شکل متفاوتی به خود گرفته و ساخت و ساز و بهسازی های جدید منازل مسکونی همراه با تعریض معابر و ایجاد پارک و فضاهای سبز و مراکز پرورشی، درمانی و اقتصادی تحولات قابل توجهی را در این مناطق ایجاد کرده است.

با توجه به اینکه مرجع تهیه طرح هادی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است از این رو خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین برای اطلاع از آخرین وضعیت اجرا و تهیه این طرح در بیش از یک هزار و ۱۰۰ روستای استان به سراغ اصغر گونجی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رفته و سووالات خود را در این زمینه از او پرسیده است.

ایرنا. به طور کلی طرح هادی روستایی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

از این طرح به عنوان هدایتگر یاد می شود، به عبارتی طرح هادی هدایت کننده معابر و مسیرهای یک روستا جهت مشخص کردن زیرساخت های آن است تا هر خدمتی که از سوی هر دستگاهی انجام می شود، براساس طرح هادی آن روستا صورت گیرد.

طرح هادی، بیانگر و هدایت کننده توسعه هر منطقه خواهد بود و از این رو کاربرد روستاها براساس آن دیده و تعریف شده است.

امروزه هر روستایی که فاقد این طرح باشد ارایه هرگونه خدمات یا توسعه آن با مشکل روبه رو خواهد بود و به همین منظور همه ساله اعتبارات خاص ملی و استانی برای انجام این طرح، هزینه می شود.  

ایرنا. اجرای این طرح در مناطق مختلف استان قزوین متفاوت است یا اینکه از یک الگوی واحد پیروی می کند؟

اجرای طرح هادی در مناطق دشتی و کوهستانی متفاوت است تا جایی که طرح هادی در روستاهایی که در دشت واقع شده با انجام جدول یا آسفالت به انجام می رسد اما روستاهایی که در مناطق کوهستانی قرار دارند، اجرای طرح با دشواری های خاص خود روبه رو است تا جایی که برای معابر آن باید از مصالح بتنی یا سنگ فرش، که هزینه بر و زمان بر هم می باشد، استفاده کرد.

به طور کلی، اجرای طرح هادی در روستاها براساس توپوگرافی منطقه انجام می شود تا جایی که جمع آوری آب های سطحی معابر در روستاهای کوهستانی سهل تر از روستاهای دشتی بوده و این در حالی است که معابر در روستاهای کوهستانی کم عرض و مقدار زمین نیز در آنها کمتر می باشد.

برای تهیه و اجرای این طرح نیز ابتدا نقشه و وضع موجود روستا تهیه می شود و سپس مطالعات پایه ای و تشخیص وضعیت روستا به انجام می رسد و پس از تحلیل و تدوین چشم اندازها، تعیین پروژه های پیشنهادی صورت می پذیرد.

ایرنا. روستاها از اجرای این طرح چگونه ذینفع می شوند؟

تعیین مسیرهای مشخص، جانمایی مراکز تجاری، پاکیزگی محیط زیست، ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح، ترددهای آسان و سهل، دسترسی های روان و از همه مهمتر ایجاد امنیت را می توان از جمله مواردی دانست که با اجرای طرح هادی در روستاها ایجاد می شود و این مناطق از اجرای آن بهره مند خواهند شد.

ایرنا. بودجه های لازم برای اجرای طرح چگونه تامین می شود؟ آیا این بودجه ها برای روستاهای استان کافی است؟

اجرای طرح هادی به بودجه های خاصی نیازمند است که این مساله از طریق اعتبارات ملی، استانی و خودیاری روستاییان به انجام می رسد و بخشی از آن نیز از طریق امکانات موجود در بنیاد مسکن از جمله به کارگیری ماشین آلات سبک و سنگین این نهاد اجرا می شود.

این در حالی است که حدود نیمی از اعتبارات تخصیص یافته در پایان سال محقق می شود و به هیچ عنوان پاسخگوی نیازها نیست و نیازمند افزایش اعتبارات ملی و استانی برای ایجاد رفاه و امنیت هرچه بیشتر در روستاها هستیم.

به عنوان مثال سال گذشته از محل اعتبارات استانی ۵۸ میلیارد ریال، از محل اعتبارات ملی ۱۴۰ میلیارد ریال، از محل قیر رایگان ۲۱۰ میلیارد ریال و در مجموع حدود ۴۰۸ میلیارد ریال به طرح های هادی این استان اختصاص داده شد در حالی که با رایزنی های فراوان و با همکاری دفتر امور روستایی استانداری و مشارکت دهیاران و روستاییان به همین میزان اعتبار نیز جمع آوری و در روستاها هزینه شد. 

به طور میانگین و برای اجرای هر طرح هادی، در سال ۹۰ که قیمت دلار حدود یک هزار تومان بود، ۱۰۰ میلیون تومان تخصیص می یافت و امسال نیز با وجود افزایش ۲۸ برابری قیمت دلار و افزایش سرسام آور هزینه ها، باز هم برای اجرای این طرح در هر روستا ۱۰۰ میلیون تومان تخصیص می یابد.

امسال و به طور میانگین برای هر فاز اجرایی طرح هادی حداقل به یک میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم که این میزان اعتبار برای روستاهای کوهستانی به مراتب بیشتر است.

ایرنا. اجرای طرح هادی در قزوین طی سال های گذشته موفق بوده است؟ برای پیشبرد و توسعه این طرح چه راهکارهایی ارایه می دهید؟

بدون شک، اجرای این طرح در سال های گذشته به طور مرتب پیگیری و به اجرا گذاشته شد و اگر اعتبارات مشارکتی نبود، موفقیت های امروز نیز کسب نمی شد.

برای هر توسعه ای نیازمند اعتبارات خاص و ویژه هستیم و طرح هادی نیز از این مساله جدا نیست اما در کنار تخصیص اعتبارات مورد نیاز، اهتمام و همت مضاعفی را نیز می خواهیم تا با استفاده از ظرفیت حوزه امور روستایی، دهیاری ها، شوراها و در نهایت مشارکت روستاییان پروژه های اجرایی را پیش ببریم.

ایرنا. شکل اجرای طرح هادی در روستاهای برخوردار یا هدف گردشگری با سایر روستاها متفاوت است؟

به طور حتم متفاوت است و با وجود آنکه هر پنج روستای هدف گردشگری استان در منطقه رودبار الموت واقع شده اند، نگاه ویژه تری از بعد ملی به آنها شده و اعتبارات تخصیص یافته به آنها نیز با رویکرد گردشگری تهیه می شود.

شرح ارایه خدمات و توپوگرافی معابر این روستاها متفاوت تر از سایر مناطق است تا جایی که هم اکنون تدوین طرح هادی روستای زرآباد به اتمام رسیده و در فاز اجرایی قرار گرفته و امسال نیز از ردیف اعتبارات ملی ۱۵ میلیارد ریال به آن اختصاص داده شده است.

در خصوص روستاهای گردشگری اوان، وربن، اندج و گازرخان نیز باید گفت که طرح هادی آنها در دست تهیه بوده و امسال نیز ۱۰ میلیارد و ۸۰ میلیون ریال به آنها تخصیص داده شده است و براساس برنامه ششم توسعه، دولت باید طرح هادی آنها را به پایان رسانده و عملیات اجرایی آنها را نیز آغاز کند.

ایرنا. دورنمای این طرح را چگونه ارزیابی می کنید؟ 

دورنمای این طرح در روستاها بسیار روشن و مثبت است تا جایی که در این طرح هم به بعد طراحی و هم به بخش اشتغال و معیشت روستاییان توجه خاصی شده است و چون نقش هدایتی را نیز دارد، در صورت اجرای صحیح و دقیق آن بهسازی، نوسازی و توسعه مناطق روستایی و در نهایت ماندگاری روستاییان را در روستاها با تامین معیشت آنان به همراه خواهد داشت.

باید به این مساله توجه داشت که مردم همواره مطالبه گر هستند و در این حوزه نیز شوراها و دهیاری ها به عنوان نمایندگان این حوزه پیگیر پروژه های مناطق خود می باشند.

ایرنا. سخن آخر:

برای اجرای صحیح و اصولی طرح هادی در روستاها، ابتدا باید نحوه تخصیص اعتبارات به این حوزه تغییر یافته و به صورت متمرکز صورت بگیرد و در عین حال نیز با ارایه خدمات بهینه بتوانیم مشارکت خودجوش روستاییان را در این بخش بیش از گذشته شاهد باشیم.

این در حالی است که شرط ماندگاری مردم در روستاها، وجود حداقلی امکانات در کنار فراهم آوردن زمینه معیشت و اشتغال آنان در این مناطق است.

برچسب‌ها ایرنا بنياد مسكن انقلاب اسلامی توسعه روستایی استان قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایرنا بنياد مسكن انقلاب اسلامی توسعه روستایی ایرنا بنياد مسكن انقلاب اسلامی توسعه روستایی استان قزوین طرح هادی در روستاها اجرای طرح هادی انقلاب اسلامی اجرای این طرح اعتبارات ملی میلیارد ریال بنیاد مسکن برای اجرای تا جایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۶۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان

معاون فرماندار همدان گفت: مهاجرت از روستاها به شهر و کم شدن جمعیت روستایی طی چند دهه اخیر باعث گسترش بی‌رویه جمعیت شهری و کاهش جمعیت تولید کننده روستایی شده است و باید با حمایت از اشتغال روستایی تلاش کرد تا مهاجرت معکوس از شهر به روستا اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، اسدالله ربانی‌مهر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی، توسعه زیرساخت‌ها و اختصاص امتیازات ویژه باعث مهاجرت به روستاها، کاهش جمعیت شهری و رونق روستا خواهد شد.

وی افزود: شغل‌هایی همچون کشاورزی، مشاغل خانگی، خیاطی و قالی‌بافی، صنایع‌دستی، نان‌های خانه‌پز و زنبورداری از کسب و کارهای موفق در روستاها است و روستاهای ابرو و چشین در کنار گردشگری، ظرفیت خوبی برای توسعه اقتصادی دارند.

معاون فرماندار همدان با تقدیر از برادران بختیاری در توسعه کسب‌وکار در این روستا، ادامه داد: از کسب‌وکارهای بانوان این روستا حمایت و به برگزاری نمایشگاه‌ها و تسهیلات کمک خواهیم کرد.

ربانی‌مهر تصریح کرد: دفتر کارآفرینی با مشارکت خوب بانوان و مدیریت برادران بختیاری، اقدامات خوبی را با هدف اشتغال‌زایی و رونق تولید در رشته‌های قالیبافی، خیاطی، کشاورزی، نان خانه‌پز در حوزه اشتغال‌زایی و برنامه‌های فرهنگی و مناسبتی انجام داده است.

وی گفت: مهاجرت از روستاها به شهر و کم شدن جمعیت روستایی طی چند دهه اخیر باعث گسترش بی‌رویه جمعیت شهری و کاهش جمعیت تولید کننده روستایی شده است و باید با حمایت از اشتغال روستایی تلاش کرد تا مهاجرت معکوس از شهر به روستا اتفاق بیفتد.

کد خبر 748674

دیگر خبرها

  • مراقبت کنید طرح هادی درزمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود
  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • ۱۸۸ طرح هادی روستایی در استان بوشهر در حال اجرا است
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • توسعه و بهسازی راه‌های استان زنجان با اجرای ۷ پروژه
  • ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان
  • نماینده مجلس: طرح هادی از تخلف ساخت وساز در روستاهای البرز می کاهد
  • تخصیص ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای عمران و توسعه روستاهای گلستان
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم