Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@09:49:48 GMT

روزی که عشق قد خم کرد +فیلم شعرخوانی

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۸۶۷۳۰

روزی که عشق قد خم کرد +فیلم شعرخوانی

‍‍‍‍‍‍

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، حال وهوای باغ موزه صنعتی کرمان آن هم در یک روز باران خورده زیبای پاییزی بسیار دلچسب وگوارا است با آن فضای شاعرانه وعطر خوب هوای مملو ازاکسیژن وکتابخانه هنر کرمان میان این همه زیبایی واقع شده است.

خانم فرزام ازکتابداران بازنشسته کرمان واستادزبان فرانسه است علی رغم بازنشستگی هنوز تدریس می‌کند آن هم با عشق مثال زدنی، روزهایش گرچه حالا خالی از کتاب‌هایی است که تک تک شان را با عشق خرید ودرقفسه‌های کتابخانه چید تا دانشجویان وعلاقمندان هنر را ازشهد شیرن دانستن پرکنند، ولی هنوز پر است ازخاطرات خوب.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فضای داخلی کتابخانه نشستیم واز روز‌هایی گفت که کتاب‌ها نفیس هنر را از نمایشگاه تهران در کوله پشتی اش به کرمان می‌آورد تا مبادا در بارپست خراب شوند یا گوشه کتابی تابخورد!

خانم فرزام کتابداری است که سه سال قبل مسئولیت کتابخانه تخصصی فرهنگ وهنر را داشت واکنون بازنشسته شده است، اما همچنان تدریس زبان فرانسه را انجام می‌دهد.

ازابتدا نیروی اداره ارشاد بودم تا اینکه انجمنی بنام کتابخانه‌ها تشکیل شد وبعد گفتند کتابخانه‌ای درمجتمع فرهنگی قرار است ایجاد شود بنام کتابخانه فرهنگ وهنر والا من از ابتدا کتابدار نبودم.

این حرف‌ها را خانم فرزام ابتدای گفتگو می‌زند وبه گذشته برمی گردد ومی گوید: شاید دلیلی که کتابدار شدم علاقمندی زیادم به کتاب بود به گونه‌ای که درکتابخانه ملی که مسئولیت داشتم گهکاهی به دوستان کتابدار درفهرست نویسی وثبت عنوان کتاب‌ها کمک می‌کردم و از ورق زدن کتاب وبو کردن کاغذ آن خوشم می‌آمد تحصیلات این رشته را نداشتم بلکه دو تا کتابداری که تحصیلات کتابداری داشتند همکارمن بودند و من درحین کارم از آن‌ها مطالبی را یادمی گرفتم.

خرید کتاب‌های بخش لاتین کتابخانه تخصصی هنر

خانم فرزام هنوزهم جوان وبشاش است، علی رغم آنکه بیش از ۳۰ سال کار کرده، اما همچنان فعال است از زمانی می‌گوید که تشنه خرید کتاب از این نمایشگاه به آن نمایشگاه سرمی زد، ادامه میدهد: قراربوده به کتابخانه هنربروم مدتی کتابخانه تعطیل شد واین فرصتی شدتا من ودوستان از نمایشگاه‌های مختلف کتاب تهران کتاب‌های عمدتا لاتین هنری را خرید کنیم، اغلب کتاب‌های بخش لاتین که تعدادشان کم نیست را شخصا خریداری کردم.‌

می‌خندد ومی گوید: برخی از این کتاب‌ها را از ترس اینکه خراب نشود یا در بارپست جابجا نشود باکوله پشتی خودم به کرمان می‌آوردم واکنون خوشحال هستم که مرجع خوب وقوی درکتابخانه تخصصی هنر کرمان داریم.

کتابدار سمج

کتابدارمجموعه هنر کرمان ومسئول آنجا بود، از روز‌های زندگی درکتابخانه می‌گوید: روزی که از اینجا بازنشسته شدم ومی رفتم یک چشمم اشک بودچرا که دراین محیط من نفس کشیدم وعاشقی کردم اگرکسی کتاب می‌برد ونمی آورد به آب وآتش می‌زدم زنگ می‌زدم پیگیری می‌کردم تا کتاب به کتابخانه برگردد، اغلب اعضای مجموعه ما هنرمندان ودانشجویان رشته‌های مختلف هنری بودند.

از روز‌هایی می‌گوید که برای خرید کتاب مدیران بودجه‌های فرهنگی ارشاد را به تنگ می‌آورد:من از محل بودجه‌های ناچیزی که داشتیم وگاهی بانشستن پشت در اتاق معاون فرهنگی بودجه می‌گرفتم ومی رفتم نمایشگاه وکتاب می‌خریدم ناشران دیگر مرا می‌شناختند واغلب تماس می‌گرفتند که برای بازدید نمایشگاه بروم.

شکل واقعی تحقیق از بین رفته است

حالا مجموعه کتابخانه هنر کرمان حدود ۲۰ هزارجلد کتاب دارد خانم فرزام می‌گوید: اسکنر خریده بودیم وبرخی مطالبی که دانشجو‌های هنرنیاز داشتند شخصا برایشان اسکن می‌کردم.

گسترش فضای مجازی تهدید برای کتابخوانی است این را می‌گوید وادامه می‌دهد: الان بچه‌ها هر کتابی که نیاز داشته باشند رادرفضای اینترنتی جستجو کرده والکترونیکی آن را با پول اندکی می‌خرند خلوت بودن کتابخانه‌ها هم به سبب مجازی شدن دانشگاه هم به ویروس کرونا وهم مجازی شدن زندگی جوان‌های ماست اکنون آن شکل واقعی تحقیق وجود ندارد وکسی دنبال کتاب نمی‌رود.

کتابخانه بزرگی درخانه داریم همسرم استاد دانشگاه بودند وتشنه کتاب خواندن، فرزام با یاد ازهمسرمرحوم شان می‌گوید: درکتابخانه  هنر ما مواردی داشتیم که همسر برای خانمش کتاب امانت می‌گرفت تا بهتر درس بخواند یا برعکس شوهری که کتاب‌های زنش راپاره می‌کرد واین‌ها خاطرات باقی مانده در ذهن من از روز‌های کتابداری است.

نگرانی‌های یک مادرکتابداربرای جامعه

با خانم فرزام گفتگوی مادر ودختری داریم وآنچنان لذت بخش است که گذر زمان را از یاد برده ام از هر دری حرف می‌زنیم ازمشکلات وناهنجاری‌های اجتماعی که در نبود کتاب در زندگی افراد رخ می‌دهد، از تضاد‌های فرهنگی بین قشرجوان ونسل قبل از بی تفاوتی به کتاب وکتابخوانی، که آقای نادری مسئول کتابخانه هنربرای گفتگوبا خانم فرزام به قسمت مرجع می‌آید.

کرونا ساعت کاری کتابخانه‌ها را نامنظم کرد

پورنادری، اما می‌گوید: بیشترخلوتی همه کتابخانه‌ها به سبب انتشار ویروس کرونا وتعطیلات آن است، به گونه‌ای که یک ماه کتابخانه تعطیل وسه ماه باز است ومجدد تعطیل می‌شود.

اومی گوید: کتابخانه هنرکرمان درحال طی مراحل برای تبدیل به کتابخانه عمومی است چرا که کتابخانه تخصصی محدودیت ایجاد می‌کند در نتیجه تلاش می‌کنیم کتابخانه جنبه عمومی هم داشته باشد تا اقشارمختلف برای استفاده از کتابخانه مراجعه کنند.

به گفته پورنادری هرعضو کتابخانه می‌تواند ۵ کتاب را به امانت برده وبعد از ۱۵ روز برگرداند.

اوکه ۱۵ سال است به عنوان کتابدارفعالیت می‌کند، افزود: علی رغم شرایط کرونایی امانت دهی کتاب هنوز درکتابخانه ما بالاست برای اهل تحقیق وافرادی که شناخت داریم تا ۱۵ کتاب هم امانت می‌دهیم.

اولین کتابدارنمونه کشوری استان

برای ادامه گزارشم ازخوش شانسی ام تلفن یکی از کتابداران نمونه استان را پیدا می‌کنم کتابداری که قریب ۱۷ سال از بازنشستگی اش می‌گذرد وجز اولین‌های کتابداری است.

خانم فاطمه ثمره به تازگی عصب دستش را جراحی کرده وامکان گفتگوی حضوری نیست، اما تمام دقایقی که پشت خط با وی حرف میزنم سارسر لذت و گوش می‌شوم ولذت می‌برم.

خانم ثمره قبل از انقلاب وزمانی که برای خدمت سربازی در تهران مشغول کار در وزارت فرهنگ بود در آزمون کتابداری که بسیارسخت وفشرده بوده پذیرفته می‌شود واین چنین می‌شود که به کرمان می‌آید وپایه گذار بسیاری از کتابخانه‌های عمومی استان می‌شود.

خودش می‌گوید: وقتی به کرمان آمدم فقط کتابخانه شماره دو در خیابان فردوسی وکتابخانه میمندی نژاد (شهید مفتح) در کرمان فعال بودند وطی سال‌های بعد درراه اندازی ویا کمک به فعال شدن کتابخانه‌های مختلفی به دوستانم در اداره ارشاد شهرستان کمک کردم.

خدمت سربازی تحت عنوان خانم کتابدار

خانم ثمره همچنان بشاش والبته مهربان است واین را از صدای گرم وگیرایش می‌توانم حس کنم، ادامه می‌دهد: اول خدمتم به کتابخانه میمندی نژاد درمیدان باغ ملی (تقاطع فعلی) آمدم، یادم هست آن زمان خدمت سربازی بودم ودوسال خدمتم را دراین کتابخانه به پایان رساندم بعد از پایان خدمت از طرف وزارت فرهنگ به من پیشنهاد شد در شغل کتابداری بمانم ومن هم به سبب علاقه زیادی که به کتاب‌ها داشتم پذیرفتم.

جراحی انگشت تحلیل رفته از فهرست نویسی

ازسختی کار کتابداری زمانی که کار‌ها دستی بود می‌گوید: فهرست نویسی و برگه دان‌هایی که باید مرتب می‌شد سال‌ها خودکار به دست گرفتن ونوشتن در نهایت باعث شد شصت دستم تحلیل برود وهفته گذشته جراحی شد.

خانم ثمره اظهارداشت: اوایل انقلاب بود کتابخانه ماهان به تازگی پاکسازی شده ومسئولی نداشت برای مدت شش ماه به این کتابخانه رفتم وآنجا را سروسامان داده وراه اندازی مجدد کردیم، در طی این سال‌ها نیز در کتابخانه‌های مختلفی خدمت کردم چه در بخش امانت چه در بخش مرجع ویا رئیس کتابخانه و درنهایت هم به عنوان مسئول کتابخانه عمومی مسجدجامع کرمان در سال ۸۳ بازنشست شدم.

او در سال ۷۵ برای اولین بار از استان کرمان به عنوان کتابدارنمونه کشوری معرفی شد وقبل از وی کتابدار نمونه کشوری نداشتیم می‌گوید: جایزه ام را ازدست رئیس جمهور وقت گرفتم.

احترام به اعضا علت نمونه شدن

از او می‌پرسم دیگرکتابداران هم بودند علت انتخاب تان را درچه می‌دانید، ادامه می‌دهد: آن زمان فرم‌های ارزشیبابی بود بخشی دست اداره ارشاد و بخشی را با پرس وجو ازاعضای کتابخانه‌ها تکمیل می‌کردند من درتمام سال‌ها تلاشم این بود که رابطه صمیمی وهمراه با احترام به اعضای کتابخانه داشته باشم به گونه‌ای که برخی اعضا موقع تمدید عضویت شان می‌پرسیدند که من کدام کتابخانه هستم به آنجا جابجا می‌شدند.

التیام مرگ پدربا مطالعه کتاب‌های پیشنهادی کتابدار

خاطره جالبی تعریف می‌کند: آقای حسین زاده مدیرکل سابق امور کتابخانه‌های عمومی استان که اینک معاون ارشاد است خاطره‌ای تعریف می‌کند و آن هم اینکه زمانی که پدرشان فوت شده بود وایشان عضو کتابخانه ما بودند با کتاب‌هایی که من به وی معرفی می‌کردم وبا مطالعه آنان روحیه اش را دوباره پیدا کرده است هرچند شخصا ایشان را به خاطر ندارم، اما می‌دانم از صمیم قلب اعضای کتابخانه را خواهر وبرادر ویا فرزندخودم می‌دانستم وبا این دیدگاه خدمت می‌کردم.

مشاوره کتاب وشناخت روحیه اعضا کتابخانه بخشی از کارم بود اغلب کتاب‌هایی که به افراد معرفی می‌کردم را دوست داشتند، خودم را از آنان جدا نمی‌دانستم خودم هم تشنه مطالعه کتاب بوده وهستم ودائم کتاب می‌خوانم.

اعتقاد دارد باید عاشق باشی تا بتوانی سال‌ها کار کنید به گونه‌ای که تا چندین سال بعد از بازنشستگی هم در رتق وفتق کتابخانه‌های مختلف و سر وسامان دادن به فهرست‌ها ومرجع این کتابخانه‌ها دخیل بوده است وبعد از ۳۵ سال کار درنهایت به سبب شرایط فیزیکی وشرایط خانوادگی وادار به کناره گیری از کارش می‌شود.

زندگی جنگ است ودیگر هیچ

تکیه کلامش هم حتی عنوان یک کتاب به نام "زندگی جنگ است ودیگر هیچ" است واین از کتابداری که سال‌ها بین کتاب‌های نفیس وغیرنفیس در کتابخانه‌های مختلف قدم زده وجوانی اش را به میانسالی رسانده بعید نیست که تا اینجا پیش برود وغرق کتاب شود که بگوید حتی اگر دوباره متولد شوم باز هم کتابدار می‌شوم.

۳۰۰ کتابدار درکرمان کتاب‌ها را عاشق هستند

ساعت نشان می‌دهد وقت زیادی ندارم، قرار گفتگو با رئیس امور کتابخانه‌های عمومی استان را گذاشته ام، احمدوفایی مدیرکل امورکتابخانه‌های عمومی استان کرمان با خوش رویی از من پذیرایی می‌کند وساعتی فارغ از هرمساله‌ای درباره کتاب وگرفتاری‌های کتابداران می‌گوییم.

از ۳۷۵ نیروی کتابخانه‌های عمومی استان ۳۰۰ نفر کتابدار هستند وفایی با اعلام این مطلب می‌گوید: بیشتر نیروی کتابداررا خانم‌ها تشکیل می‌دهند به سبب تقاضایی که در سالیان قبل برای شرکت در کنکور دراین رشته داشتند اکنون نام این رشته کارشناسی علم اطلاعات ودانش شناسی است.

او تصریح کرد: کتابدار علاوه برخدمت کتابخانه‌ای وکار کتابداری درحوزه کاری ما مشاوره وراهنمایی برای مراجعین به کتابخانه نیزارائه می‌کند، سوای این وظایف وخدمات ذاتی کتابداری، یک فضایی ایجاد کردیم که کتابدار ما برای جذب مخاطب کارفرهنگی انجام دهد جذب کودک ونوجوان وخانواده آن هم با معرفی کتاب، نشست‌های کتابخوانی وبرنامه‌های جنبی کتابخانه‌ها، کتابدار ما وظیفه فرهنگی هم انجام می‌دهد.

کتابدارانی که فعالان فضای مجازی شدند

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان کرمان می‌گوید:درمقوله‌های مختلفی کتابداران ما فعالیت می‌کند از تمام تخصص خود در زمینه‌های مختلف ساخت کلیپ وجلوه‌های بصری استفاده وفضای مجازی رادردست خود گرفته اند، در گروه‌های مربوط به اعضای خود و درشهر‌های مختلف خود با نام کتابخانه تلاش خودشان را انجام داده وتوانستندمخاطبینی را جذب کنند.

او با بیان اینکه انتشار کرونا مخاطبین ما را به شدت با ریزش مواجه کردگفت: بحث مراجعه فیزیکی به کتابخانه‌ها کم شد، اما این اقدامات کتابداران در فضای مجازی باعث شد مخاطبین حتی بیشتر شود وبا این موجی که همکاران ما درفضای مجازی راه انداختند اکنون از ۱۳۳ کتابخانه عمومی استان ۱۳۰ کتابخانه ما دارای صفحه اینستاگرام هستند با ۴۷ هزار دنبال کننده، در فضای مجازی به حدی فعالیت همکاران ما خوب است که تقریبا ۷۰ هزار نفر در این گروه‌ها عضو هستند و ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزارنفر دنبل کننده صفحات مجازی ما در برنامه‌های کتاب وکتابخوانی است.

وفایی به نکته جالبی اشاره می‌کند آن هم افزایش تعداد مخاطبین گروه‌های مجازی کتابخانه‌ها نسبت به بعد فیزیکی است واظهار داشت: معرفی کتاب نشست کتابخوانی، جمع خوانی، سعدی خوانی وحافظ خوانی، محافل شعر، محافل قرآن وعترت همراه با معرفی کتاب ونویسندگان ومسابقات از جمله فعالیت‌های کتابداران ما در فضای مجازی است.

مسابقات کتابخوانی مجازی برفضای حقیقی پیشی گرفت

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان بیان کرد:همکاران کتابدار ما نزدیک ۵۶ مسابقه کتابخوانی درفضای مجازی برگزار کردند درکتاب جشنواره رضوی مشارکت بالایی داشتند و ۶۵ هزار نفرازهم استانی‌ها با کدملی دراین مسابقات از طریق سامانه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، شرکت کردند که اتفاقی بی نظیر است.

وفایی بیان کرد: نسبت به استان‌هایی که درجمعیت از ما جلوتر هستند ویا کتابخانه‌های بیشتری دارند استان کرمان پیشتاز مشارکت در جشنواره رضوی است والبته تاپایان آذرماه وقت است تا دراین مسابقه شرکت کنند خوشبختانه خدمات ما چندبرابر شده است.

حاج قاسم محور برگزاری مسابقات کتاب خوانی

سال گذشته مسابقه‌ای با محوریت وصیت نامه ایشان برگزار کردیم که در همین هفته کتاب اهدا جوایز انجام می‌شود مدیرکل امورکتابخانه‌های عمومی استان با اعلام این مطلب می‌گوید: درمسابقه‌ای که با محوریت کرمان در سطح ملی برگزار کردیم ۳۰ هزار نفر شرکت کننده داریم که این‌ها نیزاز اقدامات کتابداران ما بوده است وبعید می‌دانم هیچ دستگاهی این حجم از کار واقدامات توسط کارکنانش در فضای مجازی رخ داده باشد که توسط کتابداران ما کار شده است.

افزایش ۱۱۷ هزار دنبال کننده مجازی کتابخانه‌ها

وفایی تصریح کرد: ما خدمات مان را بردیم در فضای مجازی ۱۱۷ هزار نفر به صفحات ما در فضا‌های مجازی پیوستند قبل از کرونا ما ۱۳۰ هزارعضو کتابخانه‌های عمومی داشتیم.

او درپاسخ به سوال خبرنگارما در خصوص فقر مخازن کتاب در کتابخانه‌های عمومی نسبت به تازه‌های نشر کتاب می‌گوید: این مساله دراختیار ما نیست ونهادکتابخانه‌ها کتاب‌های مورد نظررا برای ما ارسال می‌کند، اما ما در استان با بودجه محدود خودمان دریکی دوسال اخیرموفق شدیم تعدادقابل توجهی از کتاب‌ها را به سلیقه اعضا وکتابداران به ویژه در بخش کودک خریده وبه کتابخانه‌های مختلف ارسال کنیم، در چندماه اخیر ۵ هزارجلد از بودجه استانی وکمک خیرین وبخش کتاب‌های اهدایی وارد کتابخانه‌های عمومی شده است.

پیک کتاب ۱۰ هزار کتاب را درب منزل امانت داد

از وفایی درباره رقابت کتاب دیجیتالی با کتاب کاغذی می‌پرسم با اظهار نگرانی ازریزش مخاطبین کتاب اظهارداشت:لذتی درورق زدن کتاب است در خواندن درسیستم‌های دیجیتالی نیست ما در ایام رنگ بندی قرمز اجازه ورود به مخزن کتابخانه نبود وکتابخانه تعطیل می‌شد حتی، اما از یک ماه ونیم قبل که بخشی ازخدمات ودورکاری برداشته شد کتابداران نیز درحال انجام وظیفه هستند.

او ادامه می‌دهد: امانت حضوری دچارریزش شدید ۴۰ تا ۵۰ درصدی شدولی ما ما کتاب‌ها را باپیک برای اعضا ارسال می‌کردیم و در همین ایام محدودیت ما ۱۰ هزارجلد کتاب با پیک درب منزل اعضا می‌فرستادیم و در بازگشت نیز چند روز قرنطینه وبعد به مخزن برگشت داده می‌شد.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان افزود: یک دستگاه ضدعفونی کننده کتاب با اشعه نیز درکتابخانه مرکزی داریم که نیازما به تمیزکردن کتاب را رفع می‌کند.

وفایی درپاسخ به ایجاد بازار کاذب برای برخی رمان‌ها درشرایط اقتصادی فعلی گفت:کتاب افزایش قیمت زیادی را شاهد بود که به سبب قیمت بالای کاغذ وافزایش هزینه ناشر ومولف بود درنتیجه کتاب دیگر اولویت مهمی در زندگی مردم نیست حتی به اندازه یک پیتزا نیز دراولویت نیست واین نگران کننده است چرا که جامعه‌ای که کتاب نخواند ازعلم وپیشرفت‌های علمی عقب می‌ماند حتی اگر کتاب باقیمت مناسب‌تر از وضع فعلی بخرید بازچون گران قیمت است به چشم می‌آید شما ممکن است پیتزا گران‌تر از این قیمت را بخرید، اما برای کتاب هزینه نخواهید کرد.

او می‌گوید: برای راه اندازی کتابخانه‌های مشارکتی در روستا وشهر ودانشگاه وهرجایی که یک فرد ویک مکان در دسترس داشته باشند آماده همکاری هستیم، چرا که می‌دانیم با بودن کتاب در زندگی اتفاقات بهتری رخ می‌دهد، ۳۱ کتابخانه مشارکتی با دانشگاه، بخشداری ها، دهیاری‌ها حاصل تلاش یکی دوساله ما برای این مهم بود بین دستگاه‌ها نیز ۱۷ تفاهم نامه سال قبل داشتیم برای اینکه کتاب را به ادارات ونهاد‌های مختلف کاری ببریم.

فضای مجازی رقیب کتاب‌های کاغذی‌

می‌پرسم فکر نمی‌کنید کتاب رقیبی بنام فضای مجازی دارد که اجازه نمی‌دهد کتاب کاغذی دیده شود، اشاره به بیانات رهبر انقلاب می‌کند وادامه میدهد: رهبر انقلاب فرمودند هیچ چیز جای کتاب را پرنمی کند وما هم اعتقاد داریم هیچ چیز جای علمی که از کتاب فرا می‌گیرید را پر نمی‌کند، خوانش کتاب هم عمیق‌تر است وبه همین سبب کتاب در نظ بزرگان ما اهمیت دارد ما از تهدید فضای مجازی فرصتی برای تبلیغ کتابخوانی استفاده کرده ایم، حتی در ۴۰ کتابخانه عمومی اینترنت رایگان برای اعضا داریم ودسترسی به جدیدترین مقالات روز دنیا را درسیستم‌های موجود در کتابخانه‌ها فراهم کرده ایم.

جوامع روستایی بالاتر از ۲۵۰۰ نفر کتابخانه دارند

کتابخانه‌های روستایی مانند قدیم نداریم چرا؟ وفایی درپاسخ به این سوال می‌گوید: جمعیت ثابت روستا ۲۵۰۰ نفر باید باشد تا ما یک کتابخانه راه اندازی کنیم، از طرفی درفضای روستا اگردهیاران واهالی فضایی اختصاص دهند ویک نفر مستقر شود ما آماده ایجاد کتابخانه برای عموم مردم هستیم قدیم تر‌ها آموزش پرورش پست کتبدارنیز داشت که حذف شده است آن زمان در مدارس کتابخانه داشتیم که با حذف این پست اکنون کمرنگ شده است ما اعتقاد داریم کتابداران بیشتر دیده شوند چرا که قشرموثری در فرهنگ سازی هستند.

۱میلیون و ۷۰۰ هزار جلد درکتابخانه‌های استان

از راه اندازی نهضت خرید کتاب دریکی دوسال گذشته می‌گوید: در کتابخانه‌های عمومی استان مجموعا ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار کتاب داریم بسته به شرایط اقتصادی این هرسال افزوده می‌شود یا در طرح‌های وجین تعدادی کتاب خارج می‌شوند، امسال نسبت به سال قبل ۵۰ هزارجلد کتاب افزوده شده است به کتابخانه‌ها ونهضتی برای خرید کتاب درهمه کتابخانه‌ها راه انداختیم.
صحبت از نفاس خطی است واینکه برخی کتب قدیمی در خانه هاست که مردم دوست دارند حفظ شود، مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان ازایجاد بخش نفایس خطی ونسخ چاپی در آینده نزدیک در کتابخانه مرکزی کرمان خبر میدهد چرا که خدمات برای ترمیم این مدل کتاب‌ها در دسترس همگان نیست.

شعرخوانی زیبای مدیرکل امورکتابخانه های عمومی که اشعار نایاب ارفع کرمانی به لذت من از بودن درجمع منتسب به کتاب را دوچندان کرد

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

به امید روزی که صبح مان بدون ورق زدن کتاب شب نشود.

گزارش مرضیه السادات حسینی راد

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کتابخانه عمومی عاشقی مدیرکل امور کتابخانه های عمومی استان کتابخانه های مختلف کتابخانه تخصصی کتابخانه عمومی کتابخانه ها فضای مجازی گونه ای کتابخانه هنر ادامه می دهد کتابخانه ما استان کرمان راه اندازی کتاب ها خرید کتاب هنر کرمان هزار نفر سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۶۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهاد کتابخانه‌ها با کمیته امداد تفاهمنامه امضا می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست امضای تفاهمنامه همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور با کمیته امداد امام خمینی (ره) فردا یکشنبه ۹ اردیبهشت در دفتر مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

این تفاهمنامه با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی، راه اندازی مراکز مشاوره در کتابخانه های عمومی و اجرای طرح «راه زندگی» با حضور مهدی رمضانی دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

برنامه مورد اشاره فردا یکشنبه ۹ اردیبهشت از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در فتر مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

کد خبر 6090181 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • عصر شعر شیراز در کتابخانه رئیسی اردکانی برگزار می‌شود
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • تامین زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل تامین می‌شود
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • نهاد کتابخانه‌ها با کمیته امداد تفاهمنامه امضا می‌کند
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی