Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، خاک آذربایجان غربی مستعد پرورش گونه‌های گیاهی و محصولات کشاورزی فراوانی است که سبب رونق بخشی به حوزه کشاورزی و اقتصاد حاصل از آن برای استان شده به گونه ای که محصولات کشاورزی زیادی در سبد صادراتی استان قرار گرفته و سبب رونق بخشی به اقتصاد آن شده است.

چغندر قند یکی از این محصولات مهم و استراتژیک است که با اختصاص ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ تا ۱.۸ میلیون تن تولید از مجموع ۶.۸ میلیون تنی محصولات کشاورزی آذربایجان غربی در سال توانسته رتبه اول این محصول را در کشور از آن خود کند.

استان آذربایجان غربی را از این حیث می‌توان قطب تولید چغندرقند در کشور دانست که طبق گفته مسوولان نزدیک به ۴۰ درصد مجموع تولید کشوری چغندرقند مربوط به این منطقه بوده و توسعه کشت این محصول در بسیاری از باغات و مناطق آن نیز در دستور کار قرار دارد.

برخورداری استان از آب و خاک مناسب و استفاده از بذرهای تک جوانه و پرمحصول و از سویی فعالیت پنج کارخانه قند ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده بر ظرفیت استان در تولید این محصول کشاورزی افزوده است.

اما امسال با توجه به تمام ظرفیتهای موجود شرایط اقلیمی با کشاورزان مناطق مختلف به ویژه جنوب استان یار بوده و موجب شده تا در سایه بارش های باران تولید و برداشت محصول رونق خاصی داشته باشد.

رقابت کارخانجات برای خرید چغندر قند در آذربایجان غربی بالاست

با توجه به نقش فعالیت کارخانجات قند در تولید و اشتغالزایی در منطقه، ساماندهی و ایجاد تعادل بین تولید و جذب محصول،  از جمله ضروریاتی است که باید به آن توجه اساسی شود.  

یکی از کشاورزان موفق و پیشرو پیرانشهری در جنوب آذربایجان غربی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: امسال میزان تولید وی به ۶ هزار و ۶۰۰ تن می‌رسد که تاکنون پنج هزار و ۵۰۰ تن از محصول را برداشت کرده و مابقی در حال برداشت است.

حمزه شیخا که در شهرستان خود بیش از ۱۰۰ هکتار زمین زراعی یکپارچه زیر کشت انواع محصولات زراعی پاییزه و بهاره دارد، معتقد است که رقابت برای خرید محصول جنوب استان در کارخانجات کل آذربایجان غربی مطلوب است چرا که زمین مرغوب و شرایط اقلیمی خوب سبب شده تا تولید روند افزایشی و کیفی پیدا کند.

وی با بیان اینکه در فصل برداشت ۲ هزار و ۵۰۰ نفر روز کارگر در اراضی چغندر قند وی مشغول به کار هستند، افزود: پرداخت کارخانه داران در قبال چغندر قند تحویلی به کارخانه بسیار مطلوب است و در عرض ۱۰ روز مبلغ مورد مطالبه پرداخت می شود که مشوق خوبی برای تولید کنندگان است.

این کشاورز پیشرو که در سالهای گذشته موفق به کسب رتبه کشاورز نمونه کشوری هم شده معتقد است، فرآوری محصولات در زمینه چغندر نیز در کارخانجات استانی باعث شده تا قیمت محصول افزایش یابد.

وی گفت: امسال ۷۰ هکتار زیر کشت چغندر قند داشت که میانگین تولید در هکتار بیش از ۱۳۰ تن بوده که ۵۰ تن از میانگین کشوری بالاست.

طبق اظهارات وی آبیاری در قاموس این کشاورز موضوع مهمی است و آب از تقدس خودش برخوردار است به همین علت تمامی اراضی یکپارچه شان تحت آبیاری های مدرن است تا هدررفت آب به حداقل برسد و نهایت بهره وری از منابع آبی و خاکی در این زمینه محقق شود.

بسته های تشویقی دولت زارعان را برای تولید دلگرم کرده است

این روزها وقتی خدا دست کشاورزان را گرفته حال و روزشان دیدنی است با چهره ای فراخ می‌خندند و تبسم گرمشان حال هر کسی را خوب می‌کند تا جایی که امید به زندگی را در دل هرکسی تقویت می‌کند.

با سادگی و فروتنی یک کشاورز که در چهره اش هویداست هم صحبت او می‌شویم که در هر نفسش امید و سرزندگی را دم و بازدم می‌کند.

اسمش علی آردی کشاورز ارومیه ای است و بیان اینکه به رغم کم آبی و کاهش بارش های امسال تولید خوبی داشته است گفت: حمایت دولت از زارعان در خرید تضمینی مشوقی بوده تا دلگرم تر از سالهای گذشته به فعالیت تولیدی در این زمینه بپردازند.

وی بیان کرد: پنجاه هکتار از اراضی کشاورزی خود را برای کشت این محصول اساسی اختصاص داده که به روش کشت متراکم اقدام به این کار کرده است تا در مصرف آب صرفه جویی شود.

این کشاورز پیشرو با بیان اینکه توانسته راندمان آبیاری را ۳۰ درصد با روش کشت متراکم افزایش دهد گفت: در روش سنتی کشت میانگین تولید بین ۵۰ تا ۶۰ تن در هکتار بوده که هم اکنون به بیش از ۸۰ تن در هکتار رسیده است.

امسال خبرهای خوب کشاورزان را دلشاد کرد

فرخ عباسی کشاورزی از بوکان است که در گفت و گویمان هر جمله اش با شکر خدا زینت گرفته است و معتقد است امسال تولید خوبی داشته است و حمایتهای دولت در کنار قیمت خوب شکر و خرید تضمینی شادی کشاورزان را سبب شده است.

طبق گفته های وی این روزها به طور متوسط در زمین ۴۰ هکتاری او ۴۰ کارگر کشاورز کار می‌کنند و یقه روزگار را گرفته اند تا قوت لایموتی برای معیشتشان از دل زمین بیرون بیاورند.

زمین های یکپارچه و وسیع این زارع که همه آبیاری بارانی است، بیانگر توجه وی به بهره وری از منابع تولید در کنار کسب درآمد است تا میراث طبیعی آب و خاک اجدادی اش را به نحو بهینه ای به آیندگان هدیه کند.

یکپارچه سازی اراضی کشاورزی، استفاده از شیوه های نوین آبیاری،  ایجاد اشتغال پایدار برای ۳۰ تا ۴۰ نفر از اهالی روستاهای اطراف و استفاده از ماشین آلات کشاورزی در مراحل تولید محصول با راهنمایی های کارشناسان جهاد کشاورزی استان از علل موفقیت و خرسندی این کشاورز است که به قول خودش توانسته در عرصه رونق تولید و جهاد برای خودکفایی در این بخش نقش آفرینی هرچند کوچک داشته باشد.

 اما در کنار همه تلاش های زارعان که دست های تلاشگرشان چرخه تولید و تأمین امنیت غذایی را می‌چرخاند، پشتیبانانی هستند که با هدف حمایت به کارزار تولید می پیوندند؛  کارشناسان و مسوولان بخش کشاورزی استان دست در دست تولیدکنندگان در عرصه تولید گام می گذارند تا محصولی عاری از بیماری و آفت را به سفره های مردم رهنمون سازند.

۸۷ درصد مطالبات چغندر کاران آذربایجان غربی پرداخت شده است

بر اساس گفته های کارشناسان حوزه کشاورزی آذربایجان غربی پیش بینی می شود حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن چغندر قند از مزارع استان برداشت شود و سالانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی چغندر قند در استان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره گفت: از مجموع ۶ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال مطالبه چغندرکاران استان، پنج هزار و ۷۲۰ میلیاردریال آن پرداخت شد.

اکبر کرامتی افزود: از ابتدای فصل برداشت چغندرقند در استان بیش از ۴۷۲ هزار تن محصول توسط چغندرکاران به کارخانه های قند استان تحویل داده شده است و این روند همچنان تا اوایل دی ماه ادامه دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به وجود پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده گفت: مقام نخست کشوری تولید، سطح زیر کشت و عملکرد چغندر قند متعلق به اذربایجان غربی است.

کرامتی اضافه کرد: امسال میانگین برداشت چغندر قند از مزارع آذربایجان‌غربی ۵۵ تُن در هکتار با میانگین عیار ۱۶درصد و میزان افت محصول ۲ درصد است که این امر نشان‌دهنده افزایش تولید و کیفیت این محصول در مزارع است.

به گفته کارشناسان در حالی که ۳۲.۸ درصد اشتغال آذربایجان‌غربی مربوط به بخش کشاورزی و ۲۵ درصد ارزش افزوده استان حاصل از تولیدات این بخش است، متوسط کشوری این ارقام به ترتیب ۱۸ و ۱۳ درصد است.  

هر چند که آذربایجان‌غربی به قطب تولید سیب کشور و قطب تولید غله در غرب کشور شناخته شده است اما خاک حاصل‌خیر و آب و هوای مناسب، این استان را به قطب نخست تولید محصول چغندرقند در کشور نیز تبدیل کرده است.

چغندرقند یکی از محصولات کشاورزی پرآب است که در بیشتر نقاط دنیا در فصل پاییز کشت می‌شود تا بیشترین حجم آب مورد نیاز خود را از باران‌های پاییزی تامین ‌کند و بخش کمی از آن با آبیاری کشاورزان تامین ‌شود.

با توجه به ویژگی‌های این محصول که نیازمند به فرآوری و تولید محصولات دیگری مانند تولید قند و شکر برای مصرف انسانی و تفاله برای صنعت الکل‌سازی و مصرف دام نیز است هم‌اینک به اقتصادی‌ترین محصول کشاورزی تبدیل شده است.

هم‌اکنون وجود پنج کارخانه چغندر قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده و یک واحد در حال ساخت در مهاباد در مجموع به ظرفیت فرآوری سالانه ۲ میلیون تُن، موجب رونق این محصول و استقبال کشاورزان از کشت آن در آذربایجان‌غربی شده است.

آذربایجان‌غربی با یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت، سالانه با تولید ۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی شامل یک میلیون و ۹۰۰ تُن چغندر قند، یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب، ۷۰۰ هزار تن گندم و ۱۵۰ هزار تن انواع میوه‌های هسته‌دار ششمین استان تولیدکننده محصولات کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

برچسب‌ها نقده کشاورز چغندر آذربایجان غربی پیرانشهر میاندوآب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نقده کشاورز چغندر نقده کشاورز چغندر آذربایجان غربی پیرانشهر میاندوآب کشاورزی آذربایجان غربی محصولات کشاورزی یک میلیون چغندر قند هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۷۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۵۰ هزارهکتار اراضی زراعی آذربایجان غربی دارای سند تک برگ شده اند

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر عتباتی عصر دوشنبه در چهارمین جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال که با محوریت کمیسیون رفع تداخلات و قرارگاه شهید سلیمانی ثبت اسناد زراعی با حضور مجری رفع تداخلات کشور و مدیر کل دفتر مهندسی و حدنگاری سازمان امور اراضی کشور برگزار می‌شد گفت: موضوع سندار شدن اراضی زراعی به صورت ریشه‌ای و اساسی مورد پیگیری قوه قضائیه است و جلوگیری از خرد شدن اراضی زراعی و صدور اسناد تک برگی کاداستر برای آنها بسیار حائز اهمیت و در دستور کار ویژه دستگاه قضایی است.

وی افزود: اعضای قرارگاه شهید سلیمانی به صورت جدی درخصوص کاداستر اراضی کشاورزی پای کار هستند و پیگیری‌ها تا صدور سند تک برگی برای کلیه اراضی کشاورزی در استان ادامه خواهد داشت.

رییس کل دادگستری آذربایجان غربی با بیان اینکه ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان سند دار شده اند اضافه کرد: اقدامات درخصوص صدور اسناد کشاورزی برای مالکان باید سازنده و حمایتی باشد تا مردم داوطلبانه حاضر به سند دار کردن املاک زراعی خود شوند.

وی به حضور مدیر کل دفتر مهندسی و حدنگاری امور اراضی کشور و مجری رفع تداخلات کشور هم اشاره و گفت: حضور مدیران کشوری در استان غنیمت است و باید از این ظرفیت برای پیشبرد امور نهایت بهره را برد.

حسین مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هم در این جلسه گفت: بسیاری از اختلافات و مشکلات در حوزه ثبت اراضی زراعی که یکی از اولویت‌های دستگاه قضایی است باید با جدیت پیگیری شود.

وی افزود: باید با رویکرد واقع بینانه به موضوع سند دار کردن اراضی زراعی نگاه کرد و اقدام کرد.

مجیدی تاکید کرد: آذربایجان غربی مقادیر قابل توجهی اراضی کشاورزی دارد که نیازمند توجه ویژه مسئولین است.

احمدی مدیرکل دفتر مهندسی و حدنگاری و امور اراضی کشور و مجری رفع تداخلات کشور هم در این جلسه با تشکر ویژه از مدیریت دستگاه قضایی استان گفت: آذربایجان غربی در بررسی‌های به عمل آمده از لحاظ وضعیت ثبت اسناد زراعی وضعیت خوبی دارد که نشان دهنده هماهنگی و زحمات و تلاش‌های متولیان امر است.

وی افزود: آذربایجان غربی جزء استان‌های هدف است و برای سازمان بسیار اهمیت دارد و از نظر امنیت غذایی جزء قطب‌های کشور است که ضروری است هم صیانت و هم مساعدت شود تا رشد و ارتقای عملکردها در این استان تداوم پیدا کند.

احمدی تاکید کرد: خواسته سازمان، برنامه ریزی منظم برای تقویت و پیشبرد بهتر امور است.
وی افزود: خرد شدن اراضی زراعی امنیت غذایی را به مخاطره می‌اندازد، لذا باید از خرد شدن و تفکیک اراضی زراعی جلوگیری به عمل آید.
مجری رفع تداخلات کشور اضافه کرد: استفاده از ظرفیت مردم برای سند دار کردن اراضی زراعی هم لازم است و باید همکاری مردم در این خصوص جلب شود.

همچنین احمدی به افزایش تعداد کمیسیون‌های رفع تداخلات در برخی از شهرهای استان هم تاکید و گفت: این امر می‌تواند سرعت کار را بالا ببرد و در زمان کوتاهتری نتایج هدفگذاری شده تحصیل گردد.

در ادامه خسرو شهبازی مدیر کل جهاد کشاورزی، محبوبی مدیر کل بازرسی استان و سایر مدیران حاضر به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند و جلسه با تصویب مصوباتی به کار خود خاتمه داد.

کد خبر 6092608

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۷ درصدی توزیع کود کشاورزی در آذربایجان غربی
  • مطالبات تمام داروخانه‌ها پرداخت شد
  • مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی: مطالبات کلیه داروخانه‌ها پرداخت شد
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • پرداخت ۱۲ هزارمیلیارد ریال عوارض ارزش افزوده در آذربایجان غربی
  • ۵۵۰ هزارهکتار اراضی زراعی آذربایجان غربی دارای سند تک برگ شده اند
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال عوارض ارزش‌افزوده در آذربایجان‌غربی پرداخت شد