Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@03:51:53 GMT

سقوط بی سابقه ارزش پول ملی افغانستان

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۸۸۴۴۱

سقوط بی سابقه ارزش پول ملی افغانستان

به گزارش ایرنا از رسانه های افغانستان،سقوط ارزش پول ملی افغانستان(افغانی) در  مقابل دلار باعث نگرانی مردم و افزایش قیمت کالاهای وارداتی و خوراکی شده است.

"نبی اقبال"، کارشناس اقتصادی افغانستان، مسدود  بودن دخایر ارزی بانک مرکزی آمریکا ،مشکلات ساختاری دراقتصاد،نبود توازن در صادرات و واردات و  کمبود پول نقد را از دلایل کاهش ارزش پول ملی کشور این کشور عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت تا  پیش از فروپاشی دولت پیشین افغانستان میزان واردات افغانستان از کشورهای خارجی هر سال  ۶ تا ۷ میلیارد دلار بیشتر از صادرات بود که  این  امر باعث کاهش  ارزش پول ملی در برابر دلار شده است.

این کارشناس اقتصادی معتقد است  به دلیل بی‌اعتمادی مردم افغانستان به بانک‌ها، اکنون تنها حدود ۱۰ درصد از مردم برای معاملات پولی در افغانستان، از سیستم بانکی استفاده می‌کنند و ۹۰ درصد دیگر، روش‌های غیررسمی را برای مبادلات یا ذخیره‌های مالی خود به‌کار می‌گیرند.

وی افزود:کاهش بهای ارز افغانی در مقابل ارزهای خارجی، رشد تورم و افزایش قیمت مواد خوراکی را در داخل افغانستان به دنبال دارد، چون بازار افغانستان وابسته به واردات از کشورهای خارجی است و تمامی مواد وارداتی به افغانستان، به ارزهای خارجی، از جمله دلار خریداری می‌شوند.

نبی اقبال گفت که طالبان و بانک مرکزی افغانستان که اکنون در اختیار این گروه است، ابزارها و توانایی‌های کنترل بازار افغانستان و بهای ارز افغانی ندارد و در نتیجه، فقر بیشتر و قحطی وسیع‌تر در انتظار جامعه افغانستان است.

حبیب‌الله فایق،  از شهروندان افغانستان، در واکنش به افزایش سریع ارزش دلار در برابر ارز افغانی، در صفحه فیسبوک خود نوشت یک دلار به ۹۵ افغانی رسید و این روند اگر ادامه پیدا کند، به‌زودی یک دلار به ۱۰۰ افغانی می‌رسد. مردم از گرسنگی خواهند مرد، چون قیمت یک کیسه آرد بیشتر از سه هزار افغانی خواهد شد و مردم عادی توان خرید آن را ندارند.»

وی با انتقاد از عملکرد دولت طالبان، اضافه کرد مسئولان طالبان، در خواب و خیال، سرگرم قوم و قبیله و جنگ قدرت هستند و کنترل اوضاع اقتصادی از دست‌شان رفته است.

قیوم بیگ، شهروند دیگر افغانستان، نوشت با رسیدن زمستان،  علاوه بر گسترش قحطی و بیکاری، کاهش بهای ارز افغانی در مقابل دلار و بقیه ارزهای خارجی نیز مشکلات مردم افغانستان را دوچندان  کرده است .

با فروپاشی دولت پیشین افغانستان، حدود ۵۰۰ هزار تن از زنان و مردانی که در ساختارهای مختلف نهادهای اداری افغانستان کار می‌کردند، مشاغل‌ خود را از دست داده‌اند و دیگر درآمدی برای تامین نیازهای خانواده‌هاشان ندارند. بیکاری گسترده، خشکسالی مداوم، مسدود شدن حمایت‌های مالی کشورهای خارجی، و فرار سرمایه‌ها از افغانستان در پی فروپاشی دولت پیشین، نیز به گسترش فقر در آن کشور کمک کرده است. 

در سه  ماه اخیر،  برنامه جهانی غذا و شمار دیگری از سازمان‌های جهانی امدادرسان، بارها احتمال وقوع فاجعه بشری در پی گسترش فقر و قحطی در افغانستان را گوشزد کرده‌اند و هشدار داده‌اند.

این سازمان‌ها از کشورهای ثروتمند خواسته‌اند که کمک‌های خود را برای نجات مردم افغانستان، به ویژه در زمستان پیش رو، افزایش دهند و از وقوع فاجعه بشری در آن کشور جلوگیری کنند. براساس آمارهای برنامه جهانی غذا، تنها پنج درصد از شهروندان افغانستان به غذای سالم و کافی دسترسی دارند و بقیه مردم، در سطوح مختلف، دچار ناامنی غذایی هستند. 

دیوید بیسلی، مدیر برنامه جهانی غذا که اخیراً به افغانستان سفر کرد، گفته است که آن سازمان به صورت فوری به ماهانه ۲۳۰ میلیون دلار نیاز دارد تا برای ۲۲ میلیون تن از شهروندان افغانستان که در معرض قحطی و گرسنگی هستند، غذا تهیه کند. 

سازمان ملل  در گزارشی اعلام کرد تا پایان امسال ۹۷ درصد از جمعیت افغانستان زیر خط  فقر قرار می گیرند.

در ادامه این گزارش پیش بینی شده  است تا آخر سال جاری میلادی  ۳.۲ میلیون  کودک  زیر  پنج سال به سوء تغذیه شدید مواجه می شوند.

برچسب‌ها توسعه اقتصادی طالبان تحولات افغانستان پروندهٔ خبری تحولات افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه اقتصادی طالبان تحولات افغانستان توسعه اقتصادی طالبان تحولات افغانستان ارزش پول ملی ارز افغانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۸۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار آزاد به دامنه ۵۰ هزار تومان سقوط کرد

امتداد  -از حوالی ظهر امروز، نرخ دلار در بازر سبزه میدان و منوچهری تهران در ادامه روند نزولی روز‌های گذشته به دامنه ۵۰ هزار تومان برگشت.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد  ،   امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه بازار ارز غیررسمی تهران تحت تأثیر موج ریزشی که از اواخر هفته قبل شروع شده، کاهشی است. خبر‌های رسیده از سبزه‌میدان و خیابان منوچهری حاکی از ورود دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان است و مشاهدات میدانی از چهارراه استانبول هم این موضوع را تأیید می‌کند.

دلالانی که گفته می‌شود برخی از آن‌ها واسطه‌های برخی صرافان هستند، کانال‌های قیمتی را یکی پس از دیگری پایین آورده و نرخ‌های کمتر و کمتری روی میز قرار می‌دهند که شاید یک مشتری پیدا شود.

شروع لفظ در این بازار در ساعات ابتدایی معاملات حوالی ۶۰ هزار تومان بود، اما حالا برای آب کردن دلارهایشان، ۵۹ هزار و ۵۰۰ و حتی ۵۹ هزار را اعلام می‌کنند که همان هم خریداری ندارد.

این دلالان می‌گویند «هر کس توانست هفته گذشته دلارهایش را با نرخ ۶۲ و ۶۳ آب کند، که هیچ، وگرنه از این هفته باید با نرخ‌های دامنه ۵۰ کنار بیاییم.» آن‌ها با زبان شوخی و خنده می‌گویند «دیگر باید با “دلار شصتی” خداحافظی کنیم.»

سفته‌بازان خیابان استانبول که حالا تعدادشان از مشتری‌ها بیشتر شده، در یک دستشان موبایل است و از پشت گوشی خط می‌گیرند و همزمان نیم نگاهی به خبر‌های اقتصادی و سیاسی دارند. زمزمه آن‌ها درباره افزایش عرضه درهم در بازار دبی شنیده می‌شود و هر از گاهی از نتیجه مذاکرات ارزی در سفر فرزین به عربستان سراغ می‌گیرند.

به گفته برخی از این افراد، از زمانی که مرکز مبادله ارز‌های خدماتی را برای مصارف دانشجویی، درمانی، مسافرتی و … ارائه می‌کند، مشتریان ما هم به‌شدت کاهش یافته و تنها برخی افراد برای حفظ ارزش پول خود به سراغ بازار غیررسمی می‌آیند که آن هم با روند نزولی شکل گرفته فعلا متقاضی ندارد.

ایبنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی + فیلم
  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
  • لیلام ۱۶ میلیون دلار در افغانستان
  • ویدیو/ سقوط موج ارز؛ کف بازار دلار چه خبر است؟
  • دلار آزاد به دامنه ۵۰ هزار تومان سقوط کرد