Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-07@08:24:07 GMT

احتمال وقوع سیلاب در برخی از نواحی کشور

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۸۸۹۶۰

احتمال وقوع سیلاب در برخی از نواحی کشور

آفتاب‌‌نیوز :

با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی شده برای هفته دوم منتهی به ۵ آذرماه، وقوع بارش‌های قابل توجه در نواحی شمالی، شمال غرب و جنوب غربی کشور مورد انتظار است که برای حوضه‌های آبریز جنوب غربی کشور (شامل کرخه، کارون و زهره و جراحی) با ریسک وقوع سیلاب همراه خواهد بود.

برپایه این گزارش، در هفته جاری در حوضه آبریز دریای خزر متوسط بارش ۱۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ میلیمتر و بیشینه آن ۱۱۴ میلیمتر بارندگی پیش‌بینی شده است.

برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه متوسط ۱.۱ میلیمتر و بیشینه بارش ۱۰.۷ میلیمتر بارندگی پیش‌بینی می‌شود. همچنین حوضه آبریز فلات مرکزی دارای متوسط بارشی ۵.۸ و بیشینه ۲۸.۶ میلیمتر بارندگی خواهد بود. در حوضه آبریز قره‌قوم متوسط بارش ۱۰.۲ و بیشینه ۲۲.۴ میلیمتر خواهد بود و در حوضه آبریز مرزی شرق با متوسط بارشی ۲ و بیشینه ۱۹ میلیمتر پیش بینی شده است.

همچنین برای حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان متوسط بارش ۳.۷ و با بیشینه ۳۹.۸ میلیمتر بارندگی پیش بینی شده است. بر این اساس، متوسط و بیشینه بارش‌ها در هفته دوم منتهی به ۵ آذرماه در حوضه آبریز دریای خزر به ترتیب ۲۳.۲ میلیمتر و ۸۱.۱ میلیمتر پیش‌بینی شده است.

طبق اعلام وزارت نیرو، برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه متوسط بارش ۲۳.۶ و بیشینه ۸۴.۱ میلیمتر بارندگی پیش‌بینی می‌شود و حوضه آبریز فلات مرکزی دارای متوسط بارشی ۵.۷ و بیشینه ۷۰.۱ میلیمتر بارندگی خواهد بود.

اما در حوضه آبریز قره قوم متوسط بارش ۷.۵ و بیشینه ۳۲.۹ میلیمتر بارندگی خواهد بود. همچنین در حوضه آبریز مرزی شرق با متوسط بارشی هشت دهم و بیشینه ۱۰.۸ میلیمتر بارندگی پیش بینی شده است.
برای حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان، متوسط بارشی ۱۶.۸ و بیشینه ۲۰۵.۴ میلیمتر بارندگی پیش بینی شده است. حوضه‌های آبریز اصلی ایران شامل دریای خزر، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، قره قوم، مرزی شرق و خلیج فارس و دریای عمان است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سیلاب هواشناسی بارش باران برای حوضه آبریز حوضه آبریز متوسط بارشی متوسط بارش ۱ میلیمتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۸۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع سیل در افغانستان ۱۰ کشته برجای گذاشت

منابع محلی در ارزگان، هرات و هلمند می‌گویند که بارندگی، سیلاب و توفان شدید در این ولایت‌ها جان ۱۰ تن را گرفته و خسارات هنگفت مالی برجا مانده است.

منابع محلی از ارزگان می‌گویند در اثر توفان شدید در ترینکوت، مرکز این ولایت و ولسوالی چوره ۷ تن جان باخته‌اند و شمار زیادی از خانه‌ها تخریب شده است.

منابع می‌افزایند که بارندگی صدها جریب زمین، پل‌ها و راه رفت‌وآمد مردم را همچنان تخریب کرده است.

در همین حال منابع می‌گویند که جاری شدن سیلاب در ولسوالی‌های گلران، ادرسکن، کشک رباط‌سنگی و کشک کهنه ولایت هرات جان ۳ تن را گرفته و ده‌ها منزل را تخریب کرده است.

باشندگان ولسوالی‌های کشک رباط‌سنگی و کشک نیز تأیید می‌کنند که بیش از ۲۰۰ رأس مواشی را سیلاب برده و حداقل ۲۰۰ جریب زمین زیر کشت باشندگان این ولسوالی را سیلاب تخریب کرده است.

همچنین توفان شدید و بارندگی شب گذشته در هلمند نیز صدها جریب زمین زراعتی را تخریب کرده است.

این درحالیست که منابع محلی در ولایات مختلف، از وقوع سیلاب در بدخشان، غور، سرپل، هرات، بغلان، فاریاب، تخار، قندوز، جوزجان، قندهار و دیگر ولایات خبر دادند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • وقوع سیل در افغانستان ۱۰ کشته برجای گذاشت
  • پیش‌بینی بارش در برخی مناطق کشور طی هفته جاری
  • استان های غرب، شمال غرب، شمال و شمال شرق کشور بارانی می شوند
  • هشدار هواشناسی برای ۱۸ استان/ تشدید بارش و احتمال وقوع سیلاب
  • پرشدگی ۸۱ درصدی سدهای خوزستان با بارش های اخیر
  • سیلاب‌های خوزستان با مدیریت سدها مهار شد/ ذخیره سدها به 81 درصد رسید
  • ۸۱ درصد مخازن سدهای خوزستان پر شد/ آخرین وضعیت سد دز
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • خشکسالی در 22 استان کشور! بارش‌ها 8.9 درصد کاهش یافت
  • صدور هشدار نارنجی در سمنان/ احتمال سیلاب نقطه‌ای در منطقه