Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، همزمان با بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و در سالروز درگذشت علامه سید محمدحسین طباطبایی آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار و تجلیل از کتابداران نمونه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد و نیکزاد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، همچنین مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تالار وحدت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* علامه طباطبایی ایرادات به حقی را که در تفسیر به ما می‌گرفتند، حل کرد

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه بودجه در این برنامه با تبریک فرارسیدن روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» به کتابداران سراسر کشور گفت: این روز به مناسبت گرامیداشت علامه محمدحسین طباطبایی، مفسر بزرگ شیعه نامگذاری شده که امیدوارم فرصتی باشد که این عالم بزرگ را بیش از پیش بشناسیم.

وی افزود: علامه طباطبایی کارهای بزرگی انجام داد و با آثار خود به هزاران سوالی که در طول هزار سال در برابر شیعه قرار می‌گرفت پاسخ می‌دادند. ایشان ایرادات به حقی را که در تفسیر به ما می‌گرفتند، حل کرد. خطاب‌های قرآن را با یک تعریف، توانست به رخ جهانیان بکشد که تا امروز باب‌های جدیدی در تفسیر قرآن را پیش روی ما باز کرده است. این روز را گرامی می‌داریم و به همه کتابداران عزیز و همه افرادی که در حوزه کتاب زحمت می‌کشند و تلاش می‌کنند، تبریک عرض می‌کنم.

* میزان ساخت کتابخانه‌ها، چاپ کتاب‌ها و کارهای بزرگی که در کشور در حال انجام است، واقعاً افتخار آفرین بوده است

حاجی بابایی با اشاره به اقدامات بزرگی که در سال‌های اخیر در حوزه فرهنگ و به خصوص کتاب و کتابخوانی انجام شده است، گفت: شاید یکی از مشکلات اساسی امروز جامعه ما، این است که نمی‌دانیم در چه مسیری و با چه موانعی، چه کارهای بزرگی را انجام می‌دهیم. به عنوان مثال وقتی که مطرح می‌شود تعداد کتابخانه‌ها کم است و کتابخوانی در کشور مهجور است، باید بدانیم که چه کارهای بزرگی در کنار این محدودیت‌ها، صورت گرفته است. اقداماتی که امروز از میزان ساخت کتابخانه‌ها، چاپ کتاب‌ها و کارهای بزرگی که در کشور در حال انجام است، واقعاً افتخار آفرین بوده است.

* نیازمند ساماندهی فرهنگی در کشور هستیم

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، حوزه فرهنگ را حوزه هماوردی دانست و گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که هر فرهنگی در مقابل فرهنگ‌های گوناگون، هماوردی دارد و در برابر هر فرهنگی، ضد فرهنگی وجود دارد و برای هر قدمی که در حوزه فرهنگ برمی‌داریم باید از صدها مانع عبور کنیم. بر این اساس باید به تعریف جامعی از فرهنگ که بتواند یک ملت را رشد دهد و انسان‌ها را فرهنگی کند و علو جایگاه انسان‌ها را به دنبال داشته باشد، دست یافت.

وی تاکید کرد: ما نیازمند ساماندهی فرهنگی در کشور هستیم. همه دستگاه‌های فرهنگی ما باید به صورت منظم، مرتب، همسو هم جهت و هم‌افزا فعالیت کنند، اما فعلاً جای این موضوع در کشور خالی است. در حوزه تفکر باید هماوردی وجود داشته باشد، باب اجتهاد باز باشد و تضارب آرا وجود داشته باشد، اما متاسفانه ما در حوزه عمل شاهد این تضارب آرا هستیم که بر این اساس با نگاه‌های گوناگون در عمل روبرو می‌شویم.

* یک انسان ۴۰ ساله را نمی‌توانیم کتابخوان کنیم

حاجی بابایی ادامه داد: موضوع کتابخوانی از موضوعاتی است که با تاکید پیامبر اسلام و بزرگان دین اسلام همراه بود و علاوه بر آن، کتابخوانی بین تمام ملل و مذاهب و مکاتب جایگاه ویژه‌ای دارد. اما ما باید کاری کنیم که کتابخوانی در وجود انسان نهادینه شود و این نهادینه شدن از کودکی شروع می‌شود. ما یک انسان چهل ساله را نمی‌توانیم کتابخوان کنیم، اگرچه می‌توان تأثیراتی بر او گذاشت، اما دیگر نمی‌توان کتابخوانی را در این انسان نهادینه کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویکرد خود به حوزه کتابخانه‌ها در زمان تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: زمانی که وزیر آموزش و پرورش بودم، کاری را شروع کردم که به صورت کامل اجرایی نشده و نیمه کاره ماند. بنده عنوان کردم که ما بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه داریم که بر این اساس ما باید بیش از ۱۰۰ هزار کتابخانه نیز در مدارس داشته باشیم و دانش آموزان ما، هم کتابدار و هم کتابخوان و هم خریدار کتاب باشند، اما محقق نشد. ما بیش از چهل سال تلاش کرده‌ایم، اما همچنان نتوانستیم این نگاه را غالب کنیم که کاری که برای کتاب و فرهنگ انجام می‌دهیم در واقع تولید است، نه مصرف. 

* کتابداران کار بزرگی می‌کنند

وی با تقدیر از اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کتابداران گفت: کار شما بسیار بزرگ است، اما گاهی اوقات موانع و محدودیت‌ها و کاستی‌ها باعث می‌شود که کار شما کمتر دیده شود. این به آن معنا نیست که شما به چشم نمی‌آیید، بلکه کار شما بسیار بزرگ است. در سال‌های اخیر فعالیت‌های خوبی در مجموعه اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شکل گرفته که باید تقویت شود و ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه بودجه هفته کتاب کتابداران علامه طباطبایی کارهای بزرگی کتابخانه ها حاجی بابایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۹۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»

همزمان با هفته معلم، آئین رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟» با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، معلمین، مدرسین، فعالین اجتماعی، اعضای کتابخانه‌های عمومی و علاقه‌مندان در سالن جلسات کتابخانه مرکزی آذربایجان غربی برگزار شد. 

توحید اصغرزاده از سال ۱۳۷۰ در کنار شغل شریف معلمی، نویسندگی را مشق زندگی خود قرار داده و تا کنون حدود ۲۰ عنوان کتاب در حوزه‌های تعلیم و تربیت، دفاع مقدس، ادبیات و .. دارند که هر کدام وزن و ارزشی ویژه دارد. 

این اثر گفتار نوشته‌هایی با محوریت آموزش خانواده و دستنامه‌ای برای معلمین، مدرسین و اولیاء محسوب شده که با قلم نافذ، اثرگذار نویسنده نگاشته شده است. 

کتاب  «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟» خلاصه ای  از  پاسخ  پرسش هایی برای  تغییر دنیای خود و دیگران به ویژه  برای معلمان و اندیشمندان انسان ساز است و که در اجرای   سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بر مبنای سبک زندگی ایرانی و اسلامی به نگارش درآمده است.

محتوای این کتاب، خانواده و مدرسه را پیوند می‌دهد و اگر این پیوند مستحکم باشد بسیاری از مشکلات جامعه امروزی حل خواهد شد. 

خدیجه معصومی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی در آییبن رونمایی از این کتاب تصریح کرد: مطالعه رکن جامعه فرهیخته است و هر چقدر بیشتر در کتابخانه های حضور پر رنگ وجود داشته باشد و خواندن کتاب افزایش یابد مسلما سطح آگاهی  و سواد جامعه نیز افزایش خواهد یافت .

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»
  • رونمایی کتاب دنیای کسی را عوض کرده ای در ارومیه
  • ۹۵ درصد بودجه پیشنهادی دولت تایید شد
  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • شماره هجدهم کتاب هدهد سفید در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود
  • تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی تمدید شد
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه