Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله رئیسی در صد روز ابتدایی دولت علاوه بر احیای سفرهای استانی و دیدار با اقشار مختلف مردم، اهتمام جدی به برگزاری شوراهای عالی داشت؛ اقدامی که در دولت قبل بسیار کمرنگ بود. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، مطابق قانون اساسی رئیس‌جمهور علاوه بر ریاست قوه مجریه، مسئولیت‌های متعددی از جمله امضای عهدنامه‌ها، موافقت‌نامه‌ها، معرفی وزرای کابینه به مجلس و انتخاب سفرای ایران در کشورهای خارجی را برعهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در کنار وظایفی که در چارچوب قوه مجریه تعریف می‌شود، شخص اول اجرایی کشور ریاست بر شوراهای عالی از جمله شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی،‌ شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی مسکن، شورای عالی اشتغال و چندین شورای عالی و کشوری دیگر را عهده‌دار است.

در میان این شوراها، یکی از مهمترین مسئولیت‌های رئیس‌جمهور ریاست بر شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان اصلی‌ترین نهاد سیاست‌گذار در حوزه فرهنگی و علمی کشور است. نهادی که روند برگزاری جلسات آن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم دستخوش برخی حواشی شد چراکه دولت وقت در 8 سال گذشته  آنطور که باید و شاید اهتمامی به برگزاری جلسات این نهاد  بالادستی حوزه علم و فرهنگ نداشت.

**تعطیلی 5 ماهه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت سابق/ برگزاری جلسه شورا به ریاست لاریجانی

بررسی‌ها نشان می‌دهد شورای عالی انقلاب فرهنگی در بازه  بهمن 97 تا خرداد98 حتی یکبار هم تشکیل جلسه نداد؛  این درحالی است که براساس آیین‌نامه داخلی این شورا جلسات این نهاد  سیاست‌گذار باید حداقل هر دو هفته یک‌بار تشکیل می‌شد. همین بی‌اعتنایی‌ها در کنار نحوه مدیریت جلسات توسط روحانی موجب شد تا حسن رحیم‌پور ازغدی و عزت‌الله ضرغامی به رویه حاکم اعتراض کنند.  البته اعتراض این 2 عضو حقیقی شورا از سوی آقای روحانی بی‌پاسخ نماند و وی تداوم برگزاری جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی را منوط به عدم حضور ضرغامی و رحیم‌پور ازغدی کرد.

اقدامی که بلافاصله با واکنش ضرغامی همراه شد. وی در صفحه شخصی‌اش نوشت: «ممانعت غیرقانونی رئیس جمهور از حضور من در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی در برابر ده‌ها اقدام غیرقانونی مهمتر ایشان در سطح ملی خیلی مهم نیست.»  پافشاری روحانی بر عدم برگزاری جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی تا حدی بود که موجب شد تا جلسه‌‌ی 7 خردادماه 98 این شورا در دفتر علی لاریجانی و به‌ریاست وی برگزار شود. 

البته حاشیه‌آفرینی‌ها و بی‌اعتنایی روحانی به برگزاری جلسات شوراهای عالی در دولت سابق محدود به شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌شود و دیگر جلسات نهادهای بالادستی همچون شورای عالی فضای مجازی نیز به شکل پراکنده و نامنظم برگزار شد. 

با این حال نگاهی به عملکرد صد روز اول دولت سیزدهم نشان می‌دهد که دولت جدید و شخص آیت‌الله رئیسی در پی آن است تا در کنار اجتناب از برخی سیاسی‌کاری‌ها، نقش شوراهای عالی در حوزه سیاست‌گذاری‌های کلان را احیا کند؛ در همین راستا در سه ماه گذشته بیش از 11 جلسه شورای عالی به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شده است که در این بین شورای عالی انقلاب فرهنگی 4 مرتبه، شورای عالی فضای مجازی 3 مرتبه و شورای‌های عالی مسکن، اشتغال، آب و آموزش و پرورش هر کدام یک مرتبه تشکیل جلسه دادند. 

علاوه بر این رئیس‌جمهور در کنار برگزاری نوبه‌ای نشست شوراهای عالی، به منظور اطلاع از مشکلات و چالش‌های پیش‌روی فعالان اقتصادی، 29 مهر ماه پای صحبت جمعی از صادرکنندگان کشور نشست. همچنین با هدف هم‌اندیشی برای ساماندهی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی،‌ در بیستم آبان ماه نشست شورای اجتماعی کشور را برگزار کرد. 

حضور منظم آیت‌الله رئیسی در قامت رئیس‌جمهور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام، از دیگر اقداماتی است که با رویه رئیس‌جمهور سابق متفاوت است. حسن روحانی طی ریاست خود بر دولت‌های یازدهم و دوازدهم شاید به‌تعداد انگشتان یک دست نیز در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام حاضر نشد که البته  این حضور معدود نیز به دوران پیش از درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی بازمی‌گشت. 

از زمان تشکیل پنجمین دوره مجمع در مردادماه 96، وی در هیچ‌یک از جلسات آن حضور نیافت و حتی در افتتاحیه دوره پنجم نیز غائب بود. تنها جلسه‌ای که اعضای مجمع تشخیص و روحانی یکجا دیده شدند، دیدار اعضای دوره جدید آن با رهبر معظم انقلاب اسلامی بود و بعد از آن، چه در دوره ریاست مرحوم هاشمی شاهرودی و چه در دوره ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی، روحانی غائب جلسات بود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آیت الله سیدابراهیم رئیسی شورای عالی فضای مجازی شورای عالی انقلاب فرهنگی آیت الله سیدابراهیم رئیسی شورای عالی فضای مجازی شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزاری جلسات شوراهای عالی رئیس جمهور فضای مجازی آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۹۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسروپناه: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها رویکرد مسئله محور داشته باشند

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا،  حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز در شورای فرهنگ عمومی استان گلستان حاضر شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست با تشکر از امام جمعه گلستان که از ابتدای انقلاب در عرصه فرهنگ حضور داشته‌اند، اظهار کرد: مسئولان استان گلستان توانستند با تدبیر عقلانی و اثرگذار مسائل استان را مدیریت کنند که جای قدردانی دارد. 
وی با اشاره به حضور اهل تسنن در استان گلستان ادامه داد: این استان قومیت‌های مختلف دارد و در بحران‌ها با همبستگی از موانع عبور کردند، بنابراین نیاز است که این تجربیات مؤثر در زمینه همبستگی ثبت شوند تا در تاریخ باقی بماند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش اهل تسنن در انقلاب و جنگ تحمیلی گفت: اهل تسنن در مواقع بحرانی همواره در دفاع از کشور حضور مؤثر داشتند، هم‌اکنون یکی از فرمانده نیروی دریایی ارتش امیر ایرانی از برادران اهل سنت است، که ناو گروه ۸۶ با ناو ساخت ایران، توانسته در یک مأموریت غرورآفرین سفر دور دنیا را با موفقیت و افتخار انجام دهد و این کار کمی نبود چراکه فناوری و تکنولوژی بالایی در این کار وجود داشت. اینها ظرفیت و سرمایه ملی ماست البته دشمن در حال ایجاد تفرقه است این تفرقه منحصر بین شیعه و سنی نیست بلکه بین شیعیان نیز تفرقه ایجاد می‌کنند.

خسروپناه همچنین با اشاره به صنایع دستی استان گلستان اضافه کرد: صنایع دستی پتانسیل خوبی برای اشتغال زنان دارد چراکه زنان می‌توانند در عین اینکه در منزل هستند درآمد هم داشته باشند به همین دلیل تدوین سند صنایع دستی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار است و به‌زودی نهایی خواهد شد این سند با مشارکت فعالان حوزه صنایع دستی در حال نهایی شدن است.

وی ادامه داد: سرمایه عظیم دیگر استان گلستان شهیدان آن است، این استان ۳۷۰۰ شهید تقدیم انقلاب کرده است و ۱۲ هزار جانباز دارد، نقش علما نیز در این منطقه مثال زدنی است. در انتخابات اخیر ۵۷ درصد مردم این استان مشارکت داشتند و در کشور یکی از بهترین استان‌ها بود. اگر مسئولان فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کار نمی‌کردند قطعا این آمار را شاهد نبودیم. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به کارکرد شورای فرهنگ عمومی عنوان کرد: ما تلاش کردیم شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه‌های علم و فناوری و فرهنگی و اجتماعی در چهار مأموریت راه‌بینی و رصد، راهبردی و سیاست‌گذاری، راهبری و هدایتگری، راه‌سنجی و ارزیابی متمرکز شود و این اتفاق افتاد و هم اکنون شورای عالی در میدان حضور دارد، به همین دلیل استان به استان سفر کرده و به‌صورت میدانی با مسئولان و گروه‌های مردمی دیدار خواهیم داشت. هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی راه‌اندازی شده است تا شورای عالی انقلاب فرهنگی با نخبگان استانی ارتباط برقرار کند و از تجربه آنها در سیاستگذاری استفاده کند.

خسروپناه با بیان اینکه مسئله فرهنگ جدای از معیشت نیست، ادامه داد: طبیعی است که انتظار از شورای فرهنگ عمومی باید معقول باشد، مقوله‌های فرهنگی باید در شورای فرهنگ عمومی تصمیم‌گیری شود البته راهش این است این جلسات مسئله‌محور شوند، در واقع این شورا باید به قرارگاه تبدیل شود، کار قرارگاه این است که مسائل را شناسایی و رصد کند، در ادامه باید راهکار‌ها مشخص و به دستگاه‎ها مأموریت داده شود و در انتها از دستگاه‌ها گزارش اقدامات و مأموریت‌ها گرفته شود.

وی تأکید کرد: در حوزه فرهنگ محور کار باید برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی به‌عنوان منشور اصلی باشد. دبیرخانه این سند یا نقشه شورای فرهنگ عمومی است هر طرحی که ذیل نقشه نباشد، مشروعیت برنامه‌ای ندارد؛ بنابراین برنامه اولویت‌ها، باید برای هر سال مشخص شود تا دستگاه‌ها برنامه‌ها را دنبال کنند.

خسروپناه خطاب به اعضای شورای فرهنگ عمومی استان گلستان گفت: قرارگاه را جدی بگیرید، مصوبات شورای فرهنگ عمومی ضمانت اجرایی دارد چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی بر برنامه‌های این شورا نظارت دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی زیرمجموعه شورای عالی است چراکه مصوبات این شورا باید در شورای عالی مصوب شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی هم اکنون رویکرد قرارگاهی دارد و با قوای سه گانه ارتباط خوبی دارد و مسائل را با تعامل و گفتگو پیش می‌برد بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی یک شورای زنده و پویاست که بر اجرای دقیق مصوبات خود متمرکز است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • خسروپناه: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها رویکرد مسئله محور داشته باشند
  • ضرورت افزایش ظرفیت پزشکی در سال ۱۴۰۳
  • تاثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال آینده
  • آزمون دانشگاه فرهنگیان مجزا برگزار می‌شود
  • مجزا برگزار شدن آزمون دانشگاه فرهنگیان از سال آینده
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش تحقق پیدا کرده است
  • خسروپناه: تقلب در کنکور سراسری صفر است
  • عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است